Warmtepompdroger Bauknecht TK ECO 8071 word niet warm

De Warmtepompdroger Bauknecht TK ECO 8071 van mijn tante word niet warm .
De compressor loopt wel (evenals de ventilator) maar de leidingen blijven koud , mij lijkt dat niet goed te zijn .
Schakelt de temp. regeling de compressormotor of gaat het via een ventiel in de leiding ?

mijn soldeerbout rookt altijd

Ik ben bang dat het een gevalletje lekzoeken wordt.

Waarschijnlijk ergens een scheur in een leiding/ verbinding en bij een wat slechter scenario een scheur in de condensor of verdamper.

Ik heb het bij oa mobiele airco's en horeca koelkasten/ vriezers gezien dat de condensor op een wat zwakker punt open gescheurd was.
Dit was meestal in combinatie net een flink vervuilde condensor.

Nu heeft een warmtepomp droger ook nog eens heel snel last van een verstopte condensor waardoor de druk kan oplopen en er verschillende onderdelen overbelast raken.

Veel alu leidingen deze. Waarschijnlijk een koeltechnisch probleem. Wat ik wel eens doe is de ventilator vd motor schroeven. Als je de stekker vd motor uit trekt gaat ofwel de trommelbeveiliging ofwel de frequentie sturing ruzie maken daarom is het beter de ventilator er af te halen (a propos, deze ventilatoren durven wel eens flink te trillen door onballans). Als je zonder ventilator test kun je binnen de 5 minuten zien of de gas weg is als de verdamper (achter de filter) niet koud wordt. In 99 vd 100 gevallen zitten de verdamper en condenser radiator gewoon verstopt met stof en vetzakkerij van verkeerd wasmachine gebruik zodat zeep en wasverzachter (mag niet in de wasmachine bij droogkast gebruik) zich afzetten. In bijlage een foto van zulk een toestel. Als je goed kijkt zie je dat de condenser (in dit geval, soms verdamper) radiator compleet dicht zit. Moet gans uit elkaar om dit te zien. Veel succes.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 13 april 2021 21:58:34 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beide bedankt voor de snelle reacties !
Bij het aanzetten van de machine na dagen stilstand ging eerst de trommelventilator draaien , na enige tijd de compressor .
De kleine ventilator naast de compressor ging niet draaien .
Heb aan alle leidingen gevoeld , geen enkele veranderde van temperatuur na het aanlopen van de compressor .
Hoe kom ik in het service menu ?

mijn soldeerbout rookt altijd

Je bevindingen zijn correct. Zo doet de machine haar werk. Niets abnormaal. Gezien er niets gebeurt Is alles mogelijk. als je een foto vh typeplaatje plaatst kan ik de info opzoeken en zien dat dit model past bij diegene die ik in gedachte had.
Edit: leidingen voelen? Heb je de rechtse kant er af? De drukleiding afgetast? Hoe voel? Eerst een tijd laten draaien en dan stekker uit en met je hand tss de motor..?
Klinkt toch als gas er af. Als de gas weg is zou ik afscheid nemen van dit toestel. Tenzij het niet oud is en er wat te regelen valt met bauknecht zelf.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 16 november 2020 22:45:21 (40%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric , foto typeplaatje kan ik morgenavond maken .
Edit: leidingen voelen? Heb je de rechtse kant er af? De drukleiding afgetast? Hoe voel? Eerst een tijd laten draaien en dan stekker uit en met je hand tss de motor..?
Idd , zowel links als rechts open , 5 min laten draaien , stoppen en met de hand onder de trommel door leidingen afgetast .
Machine is iets meer dan 3 jr oud maar tante (91 jr) woont al meer dan 20 jaar alleen , dus weinig draai uren .

mijn soldeerbout rookt altijd

Naar draaiuren wordt niet gekeken. Er zit geen teller in dus dat is te subjectief. Wat wel hier in België altijd was (maar verantwoordelijke is met pensioen dus heden is het een soep) Is dat er een goede en duidelijke communicatie was. Indien wij vaststelden dat bv de gas er al was tss 3de en 4de jaar dan kwam Bauknecht 25% tussen bv bij een nieuwe. Of werd voor een bepaalde forfait (op voorhand duidelijk gecommuniceerd) het toestel hersteld. Jij bent geen technieker dus eerst gaat er een officiële vaststelling moeten gebeuren vooraleer te kunnen onderhandelen. 91 jaar? Proficiat maar is dit model voor haar wel geschikt of heeft ze de nodige hulp. Met de waterbak zeulen (of staat op afvoer?) Filters kuisen.... Deze toestellen vragen zeer intens kuiswerk of ze sneuvelen vroegtijdig. Zit er geen gat naar buiten voor een luchtafvoertype?
Gelukkig zijn er weinig varianten in dit model:

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik zou een gewone condensdroger nemen, geen warmtepomp ellende.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

krasse tante hoor , komt altijd op de fiets stapt op en af als een jonge meid en heeft een zus van over de 100 .
machine heeft condens afvoerpomp

mijn soldeerbout rookt altijd

Dat is nog eens oud worden, waar kan ik daarvoor tekenen? Je bedoelt dat het water in de afvoer gaat? Alle warmtepompdrogers hebben pompen, anders geraakt het water niet in de bak boven (als ze niet op de afvoer aangesloten zijn). Het onderhoud is abnormaal hoor, veel werk, mss is het daar toch wat mis gegaan? Normaal als de gas weg is dan zit er toch minstens lucht in dewelke de persleiding wat opwarmt. Niets warmte dan denk ik iets in de compressor zelf. Leiding lek of klep stuk... Resultaat is hetzelfde hoor, niet herstelbaar. maar eerst zeker zijn dat het geen verstopping in de luchtcirculatie is ipv een gas probleem. Veel succes aldaar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Vaak een probleem dat de aardkabel continu geschuurd heeft tegen de leiding en een gaatje heeft gemaakt in de leiding... Herstellen en dan weer OK.. Al vaker deze drogers hiermee gezien..

Op 17 november 2020 19:14:50 schreef smd:
Vaak een probleem dat de aardkabel continu geschuurd heeft tegen de leiding en een gaatje heeft gemaakt in de leiding... Herstellen en dan weer OK.. Al vaker deze drogers hiermee gezien..

Idd goede kanshebber, veel te vaak gezien dat men bij een koelinstallatie een kabel of leiding onvoldoende bevestigd en dat deze op den duur doorschuurt.

Onlangs een leuke storing gehad bij een klant, ik was nr 3 wat naar het probleem kwam kijken.
Enkele keren per week viel snachts de aardlekschakelaar van een koel + vriescel af, smorgens liet deze zich gewoon weer opzetten.

Op een klamme ochtend viel de aardlekschakelaar steeds meteen af als de vriescel ingeschakeld werd. De veroorzaker bleek juist bij de koelcel te liggen welke een doorgeschuurde kabel had.

De trillingen van het starten van de vriescel compressor zorgde ervoor dat de doorgeschuurde kabel bij de koelcel compressor even de koperen leiding raakte waardoor er een aardlek ontstond |:(

Natuurlijk hadden de voorgangers al diverse componenten op de gok vervangen en gedacht het probleem 'opgelost' te hebben, de laatste monteur had zelfs voorgelegd dat de compressor waarschijnlijk af en toe kortsluiting maakt bij het starten (nog geen 2 jaar oud)

Maar even on topic, indien deze droger per total is zou ik eerder voor een condens droger gaan.
Het prijsverschil tussen een warmtepomp droger en een condens droger is te groot voor een apparaat wat in dergelijke situatie niet bijster veel (tientallen?) beurten per jaar draait.

Tevens zoals je al ziet, zelfs een toestel met weinig op de 'teller' kan nog binnen een paar jaar kapot gaan.

nog geen verdere resultaten te melden , wel afb. type sticker

mijn soldeerbout rookt altijd

Op 17 november 2020 19:48:31 schreef EL83:
[...]

Idd goede kanshebber, veel te vaak gezien dat men bij een koelinstallatie een kabel of leiding onvoldoende bevestigd en dat deze op den duur doorschuurt.

Onlangs een leuke storing gehad bij een klant, ik was nr 3 wat naar het probleem kwam kijken.
Enkele keren per week viel snachts de aardlekschakelaar van een koel + vriescel af, smorgens liet deze zich gewoon weer opzetten.

Op een klamme ochtend viel de aardlekschakelaar steeds meteen af als de vriescel ingeschakeld werd. De veroorzaker bleek juist bij de koelcel te liggen welke een doorgeschuurde kabel had.

De trillingen van het starten van de vriescel compressor zorgde ervoor dat de doorgeschuurde kabel bij de koelcel compressor even de koperen leiding raakte waardoor er een aardlek ontstond |:(

Natuurlijk hadden de voorgangers al diverse componenten op de gok vervangen en gedacht het probleem 'opgelost' te hebben, de laatste monteur had zelfs voorgelegd dat de compressor waarschijnlijk af en toe kortsluiting maakt bij het starten (nog geen 2 jaar oud)

Maar even on topic, indien deze droger per total is zou ik eerder voor een condens droger gaan.
Het prijsverschil tussen een warmtepomp droger en een condens droger is te groot voor een apparaat wat in dergelijke situatie niet bijster veel (tientallen?) beurten per jaar draait.

Tevens zoals je al ziet, zelfs een toestel met weinig op de 'teller' kan nog binnen een paar jaar kapot gaan.

iets dergelijks ook eens gehad bij een grote verrijdbare verhuur koelkast. die tripte af en toe de aardlek, maar er was niks aan aardfout te meten. tot ik met de meter erop tegen de compressor tikte, bleek dat bij aanslaan de compressor intern aardsluiting maakte. zonder kabels op de compressor was het nog te meten, dus einde verhaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 november 2020 22:34:00 schreef testman:
[...]

iets dergelijks ook eens gehad bij een grote verrijdbare verhuur koelkast. die tripte af en toe de aardlek, maar er was niks aan aardfout te meten. tot ik met de meter erop tegen de compressor tikte, bleek dat bij aanslaan de compressor intern aardsluiting maakte. zonder kabels op de compressor was het nog te meten, dus einde verhaal..

Zeker gevalletje gebroken veren (Transportschade)

Ik heb een paar jaar een werkplaats bij een complex met oa garageboxen gehad. Daar zat ook een event verhuurbedrijf.
Deze had een paar nieuwe dranken koelkasten gekocht waarvan er 1 nieuw uit de krat kortsluiting maakte, bleek de compressor te zijn en zodoende een nieuwe koelkast gekregen en de defecte mogen houden.

Ik had een deel van het verhaal meegekregen en de defecte kast voor paar tientjes over genomen, was de bedoeling om deze te maken en thuis neer te zetten.

Paar uurtjes later had ik er een 2e hands compressor onder gezet en de koelkast werkend gemaakt.
Later die dag kwam de beste man even langs, zag dat de koelkast gemaakt was en gaf aan dat die wel heel graag de koelkast weer terug wilde kopen :D

Toch weer €250 opgeleverd >:)

Yep, dat bedoel ik nu!! Zo gaat er een hoop te veel weg...

Evt heb ik nog een (ruil) onderbak voor de droger...

Even een update w.b. de warmtepompdroger .
Na 4 bezoeken van de Wirlpool service dienst waarbij telkens het app. werd gecontroleerd en opnieuw ingeregeld , en een control unit (€160) gratis vervangen werkte de eerste droging (5 uur) redelijk , 2 weken later duurde een droogbeurt bijna 8 uur . Dus maar een mail naar de service dienst .
Antwoord kort samengevat :
"Als mevrouw niet tevreden was met het app. moest ze maar met de winkelier in de slag"
Toen maar eens die dienst gebeld , kreeg een vriendelijke dame aan de lijn die het met me eens was dat 8 uur droogtijd echt niet normaal was ,en ze zou me terug bellen . Binnen een uur kreeg ik antwoord , er komt een monteur .
Gelukkig op een tijdstip dat ik ook aanwezig kon zijn .
Deze monteur , steeds dezelfde zei tante , verklaarde dat de machine technisch 100% was.
Hij zag als oplossing een vervangende machine te vragen aan de winkel .
Op mijn vraag of er niet te weinig medium in de compressor kon zitten zei hij dan doet het app. het helemaal niet .
Omdat ik daar op door ging bood hij aan die unit ook te vervangen
Toen ik vroeg of dat nog onder garantie ging dook hij in de papieren en ging op zijn laptop aan de slag , om na 10 minuten te melden dat als mevrouw bereid was € 80 bij te dragen zou er over 3 dagen de oude machine door een nieuwe condensdroger met warmte element worden vervangen .
En zo geschiede , tante is tevreden en ik heb weer rust .

mijn soldeerbout rookt altijd

Bedankt voor de feedback. Whirlpool Nederland is dan blijkbaar ook heel makkelijk daarin.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yep,en oude apparaten gaan niet retour, Labels er af en opsturen is voldoende.. Blij dat het opgelost is en nog netjes vind ik..En nu?? weer een normale droger...

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 14 maart 2021 20:00:28 (34%)

Beter dan die warmtepomp ellende.