6 Ohm geeft meer treble, maar middeltoon conen stuk

Mijn oude Pioneer A-405R had bijna geen verlichting meer, hoge tonen waren er niet meer.
Dan maar een mini hifi rack (FW850C) in gang gezet. Blijkbaar met 8 ohm luidsprekers heb ik hier ook geen bijna hoge tonen.
De hifi rack is 6 ohm en heb er nu JVC 6 ohm 40 W op aangesloten , wat een verschil, nu wel treble. Verband met 6 ohm en 8 ohm!(????????)
De originele speakers (speaker system FB880 GS PH) daarvan is hun middentoon(PSS MS18) hun cone gescheurd en die speakers hebben meer Watt? waar vind ik die middentonen?

Arco

Special Member

Zijn Philips speakers. Zal wel meer op staan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bekijk eens een impedantieplot van een luidspreker. Dat schiet alle kanten op; de 'nominale' impedantie (bijv. 4, 6 of 8 ohm) is maar een getal.
Dat alles maakt de versterker echt niets uit, zolang de aansluitwaarde maar niet ál te laag wordt.
En: wél verschil voor hoge frequenties, maar niét voor lage frequenties, kan helemaal niet.

Er zal iets anders aan de hand zijn. Mogelijk doen die oude speakers het niet meer zo goed? Ophanging (buitenrand) of centrering (binnenring) stug geworden? De JVC's hebben blijkbaar gewoon betere hogetonenweergave.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Middentonen Philips:249929726706 en 6 Ω
Daarbij vroeger eens gehoord da tweeters maar 6 j meegaan. Tegenwoordig met de slijtageslag in het productieproces zal wellicht het nog minder zijn.
Maar ik had graag die Philips speakers in orde gekregen.

Arco

Special Member

Daarbij vroeger eens gehoord da tweeters maar 6 j meegaan.

Wat een onzin...
Als je een tweeter niet mishandelt gaat 'ie best lang mee. Mishandeling kun je iedere speaker mee slopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Speakers hebben geen watt maar hebben een maximale belasting uitgedrukt in watt. In de praktijk maakt het allemaal niets uit, meer zegt niets, zeker niet dat ze beter zijn.

Tweeters kunnen tientallen jaren oud worden, gaan veelal alleen stuk door te hard spelen...

blackdog

Golden Member

Hi,

Het komt bijna nooit voro dat een versterker geen hoge tonen meer geeft, geen of minder lage tone komt wel eens voor.
Het probleem zit dank ik niet in de versterker.

Of je luidsprekers nu 4, 6, 8 of 12 Ohm zijn maakt eigenlijk bijna nooit iets uit voor de toonbalans.

Je kan op een versterker van zeg 50-Watt makkelijk luidsprekers aansluiten die volgens de fabrikant 150 of 250-Watt kunnen hebben.
Heb je nu een versterker van 50-Watt en die zet je regelmatig te hard zodat het vervormd, dan gaan alsnog de hoge tonen luidsprekers in je 250-Watt luidspreker boxen defect.
Dit komt omdat de meeste hoge tonen luidpsrekers(Tweeters) maar 4 tot 10-Watt aankunen!

Het je nu een 250-Watt versterker met 50-Watt boxen, dan kan je daar jarenlang heel goed mee spelen als dit op een normaal volume gedaan wordt.
Heb je nu op een feestje een of andere aap die de volume regelaar helemaal open draaid, tja, dam mag je nieuwe luidsprekers gaan kopen. :-)

Het komt hier op neer, de hoeveelheid energie binnen een bepaald tijdsbestek.
Een paar seconde veel hoge tonen kan een 4-Watt tweeter heel goed aan, clippende house herry is in wat voor combinatie meestal vragen om gesloopte luidsprekers.

Dat op een luidsprekerbox b.v. 50Watt staat, betekend niet dat b.v. bij een drieweg systeem iedere luidpsreker die 50-Watt aankan.

De Basluidspreker kan meestal het meeste vermogen aan, dan de middentoner en als laatste met het minste vermogen de hoge tonen luidspreker.
Deze opset werkt verder heel goed, dat komt omdat er normaal gesproken weinig energie in de hoge tonen aanwzig is in normale muziek en de versterker niet in het clippen wordt gestuurd.

Op alles zijn uitzonderingen, goede PA systemen kunnen heel veel energie aan in de hogere frequenties, dit omdat de luidsprekers hiervoor zijn ontworpen en er vaak electronische beveiliging aanwezig is die dus de energie per tijdsbestek meet voor een bepaalde luidspreker.
Wordt het te veel, dan wordt het volume auomatisch wat terug geregeld.

Dit is allemaal niet aanwezig bij normale HiFi systemen zoals jouw versterker en de daarbij aanwezige luidsprker boxen.

Waarschijnlijk zijn in je beide luidspreker systemen de hoge tonen luidsprekers al opgeblazen...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Met die JVC speakers en hun goede tweeters is de stereo(scheiding) nog beter. De jbl subwoofer 10 doet de rest. Er zit zelfs een subwoofer uitgang op die hifi rack maar gebruik ik niet.
Ik ga eens op zoek naar tweeters voor die G Sound Technology speakers, de luidsprekers van dat hifi rack. Die zijn gewoon stuk gespeeld.
Ik verdenk wel dat de Pioneer A-405R versterker helemaal kaduuk is, er hingen 2 luidsprekers van Barco aan en ook 2 kleinere S-P440 Pioneer aan. Alle 4 stuk, geloof ik niet.
Die laatste zou ik eens moeten aansluiten, nog niet geprobeerd, wel 8 ohm zijn ze.