[BE] oude dubbele (wissel?) schakelaar vervangen

Deze week ging ik een schakelaar vervangen, maar ik loop wat tegen vreemde kleurcodes aan (van voor mijn tijd) en schakelaars zonder markeringen. Bij deze dus toch even raad vragen...

Volgende situatie, huis bouwjaar '82, België

Dubbele schakelaar in de keuken kapot.
1 gedeelte schakelt de lichten in de garage (kring waarop ook nog 1 gewone schakelaar hangt)
1 gedeelte schakelt de lichten in een stuk van de keuken (kring waarop ook nog 1 gewone schakelaar hangt).

Mijn idee was dat de kapotte schakelaar een dubbele wisselschakelaar is. (in huidige niko termen met aansluitingen 1/1'/L1 en 2/2'/L2).

De oude schakelaar heeft 6 aansluitpunten. 3 boven/3 onder. Niks van aanduidingen.
Bovenaan krijg ik zwart / dubbel aangesloten wit/ zwart
en onderaan zwart / dubbel aangesloten rood / zwart
In de doos zie ik wel nog een klem zitten met de blauwe draden (nuldraad) en geel/groen (aarding)

Voor zover ik weet:
Zijn de zwarte draden de wisseldraden, dus daarmee spelen op op de 1/1' en 2/2'?
Is de rode diegene die op de L1 en L2 moet (brugje maken en doorlussen)
Maar nu ben ik wat in de war met die witte....

mvdk

Golden Member

Maak eens een foto, zoals de oude situatie is, onaangeroerd, goed zichtbaar.

de draden die bijelkaar horen ( langs elkaar op 1 rij, doorgaans 1 schakelaar ) zo laten, overzetten op de nieuwe schakelaar, dan proberen of je het licht hier aan kunt zetten en bij de andere knoppen weer uit, hier weer aan. werkt dat niet, 2 schakeldraden draaien van de betreffende schakelaar. standaard de draad op de L of P omruilen met 1 van de contacten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oude schakelaars stond een P op later een L, ook wel aangeduid met rood koperen schroef. Wat de kleuren betreft zijn het kabels?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Enkele foto's, jammer genoeg stof niet weg. Als ik nog eens ter plaatse ben maak ik het wat schoner.

de zwarte draden zijn de wisseldraden tussen de schakelaars. de rode en witte draden die samen zitten zijn de fase draden. let op dat je daar 2 groepen kunt hebben!

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

2 verschillende groepen op 1 schakelaar en dan ook nog de fase doorlussen.
Mag zoiets in België?

Sine

Moderator

Wit is normaliter ook een schakeldraad, wellicht naar twee lichtpunten?

de andere schakelaar zal de draad naar het lichtpunt bevatten, en idd is het niet zeldzaam dat je op een dubbel wissel 2 groepen tegenkomt. netter zou 2 aparte inbouwdozen zijn geweest in dat geval..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor duiding al allemaal.

Het is me ook nogal wat verwarrend, zeker met die witte er nog eens bij... (en kleurcodes van voor mijn geboortejaar :) )

De (dubbele) schakelaar op de foto's bediend aan elke kant 1 lamp, maar elk van die lampen heeft ook nog één enkele schakelaar.

Nog wat extra info die ik kon vergaren:

Een van die enkele schakelaars in de garage kon ik ook goed bereiken, die heeft 2 witte en 1 zwarte draad. Naar de lamp van de garage loopt 1 blauwe en 1 witte draad.

Heb je geen verborgen schakelaar in de garage? je vertrekt met 2 zwarte wisseldraden en op de andere kant zijn ze wit. Of er zit een kruisschakelaar tussen bij de garage deur of een loopdeur naar buiten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

denk geen verborgen schakelaar, maar de centraaldoos/lasdoos onder het armatuur. het is gelijk kabels, dus er zit het eea gelast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Omdat een tekening vaak meer zegt dan 1000 woorden, eens de update van wat ik gevonden heb. Grijs op de tekening is wit bedraad.

de schakelaar die kapot is, is die van garage en keuken1, centraal.

De aarding kon ik niet goed volgen, dus misschien is daar nog wel wat extra kabel achter die schakelaar. De sokkel van de 2e schakelaar in de keuken kan ik slechts uithalen mits wat schade, dus liever niet ... wat ik weet staat erop.

garage = 2 schakelaars / gelijktijdig 3 lampen
keuken1 = 2 schakelaars / 1 lamp (maar wel telkens een dubbele schakelaar.

Ik bemerkte wel een tekentje op de schakelaar, soort van pijltje met een vierkantje onder... ook te vinden op tekening en in 2e schakelaar.

concreet zou ik zeggen:
Zwart buis 3 op 1/1' en wit op L1
Zwart buis 2 op 2/2' en rood op L2
of ga ik hier de mist in?

Dag,

niet makkelijk om er aan uit geraken, het type schakelaar ben ik zelden tot nooit tegen gekomen maar hier is hoe ik er over denk:

Rood zal de voeding (L1) zijn die uit je zekeringkast komt en tevens wordt doorgelust, vandaar 2 rode in het p contact (kring keuken).
De zwarte zijn telkens de speeldraden van de beide wisselschakelingen.
De 2 witte gaan telkens naar een lamp (van dezelfde kring), vandaar 2 witte in het p contact (kring garage).

Rest er mij enkel nog 1 raadsel, dat is wat die witte bij de blauwe doet in de wago?

Om een lang verhaal kort te houden is dat jij het zelfde bedoelt.

Dus:
Zwart buis 1 op 1/1' en 2 x wit op L1
Zwart buis 2 op 2/2' en 2 x rood op L2
van de nieuwe schakelaar.

edit: jij schrijft buis 2 en 3 maar je tekent buis 1 en 2

mvg

Ja typo, idd buis 1 en 2... op den duur zou je het hoofd verliezen.
Maar dat was dus ook mijn vermoeden.

Straks eens proberen.

Zeer onduidelijk allemaal, zeker in de oude kleuren voor mij. En dan hadden ze nog het prachtige idee om de keukenkasten half over de schakelaars te bouwen....

Wat oude kleuren betreft valt het nog mee, wit naar de lamp om het overzichtelijk te houden wordt nu nog gedaan.

Succes met aansluiten, het zal wel lukken.

Mvg

Waarom niet gewoon de oude uitmeten waar alles verbonden zit? Ze kunnen allemaal toch niet stuk zijn? Of een andere zelfde in huis die wel goed meet?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat doet het niet de keuken of de garage verlichting.
Je kunt de schakelaars ook doormeten of piepen welke stuk is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Nog wat extra info die ik kon vergaren:

Een van die enkele schakelaars in de garage kon ik ook goed bereiken, die heeft 2 witte en 1 zwarte draad. Naar de lamp van de garage loopt 1 blauwe en 1 witte draad.

Hier had ik overgelezen, moest het nu 2× zwart zijn en 1×Wit dat zou ik nog kunnen aannemen.

En inderdaad, hoe heb je vastgesteld dat net die dubbele wissel defect is?

Mvg

Op 17 november 2020 07:21:51 schreef Robbe de Smet:
[...]

Hier had ik overgelezen, moest het nu 2× zwart zijn en 1×Wit dat zou ik nog kunnen aannemen.

En inderdaad, hoe heb je vastgesteld dat net die dubbele wissel defect is?

Mvg

De schakelaar in de keuken die garage en keuken schakelt zit gewoon zo goed als fysiek vast op 1 positie. De knop die garage moet schakelen wil gewoon fysiek bijna niet meer van plaats veranderen. Je moest soms een beetje wikkelen om de licht te schakelen. Na 40 jaar dienst, ....

Idd, in de garage 'verlies' ik bij de 2e schakelaar plots zwarte draden. Let wel: die 2e schakelaar komt rechtstreeks uit de zekeringkast, hebben ze daar een restje draad gebruikt? Want plots lijken de schakeldraden wit.... Is dat van enkele jaren later... ik weet het niet...

Wat het doormeten aangaat.... door dat wikkelen ben ik niet 100% zeker van het resultaat. Maar zie bijlage.
knop 1 geeft contact op 1/5
knop 2 geeft contact op 2/6
3/6 lijken altijd in contact te staan.

Uit deze metingen blijkt dat 1 & 6 de p of l contacten zijn.
1 schakelt 1-4of 1-5 2 schakelt 6-2 of 6-3.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 17 november 2020 10:13:04 schreef JMZ:
[...]

De schakelaar in de keuken die garage en keuken schakelt zit gewoon zo goed als fysiek vast op 1 positie. De knop die garage moet schakelen wil gewoon fysiek bijna niet meer van plaats veranderen. Je moest soms een beetje wikkelen om de licht te schakelen. Na 40 jaar dienst, ....

Idd, in de garage 'verlies' ik bij de 2e schakelaar plots zwarte draden. Let wel: die 2e schakelaar komt rechtstreeks uit de zekeringkast, hebben ze daar een restje draad gebruikt? Want plots lijken de schakeldraden wit.... Is dat van enkele jaren later... ik weet het niet...

Wat het doormeten aangaat.... door dat wikkelen ben ik niet 100% zeker van het resultaat. Maar zie bijlage.
knop 1 geeft contact op 1/5
knop 2 geeft contact op 2/6
3/6 lijken altijd in contact te staan.

Raar,

ik had contact verwacht tussen 5-4 en 5-1 en contact tussen 2-3 en 2-6 waarbij 2 en 5 de p contacten. Dus mag je mijn voorgaande post vergeten.

mvg

Ter info na de praktische uitvoering:

Rood en wit gekoppeld aan L1 en L2.
Hun bijhorende zwarte draden op 1/1' en 2/2' en dat werkte onmiddellijk.

Dan zijn de contacten toch zoals ik verwacht had. Even op het verkeerde spoor door jouw meting.

Goed dat het gelukt is en bedankt voor de feedback.