Beckhoff BC9000 - De eerste stappen

Hoi allemaal,

enige tijd geleden heb ik een Beckhoff BC9000 met enkele modules op de kop kunnen tikken. Ik overweeg een PLC in te zetten in mijn nieuw te bouwen woning. Aangezien ik de electra grotendeels zalf ga aanleggen heb ik dus veel vrijheid met bedrading. Om de setup te testen wil ik de komende weken een testopstelling maken. Ik heb echter wat moeite om de eerste stappen voor elkaar te krijgen.

Beckhoff heeft veel documentatie op de site maar ik denk dat ik een paar elementaire stappen mis. Zie onder hoe ver ik gekomen ben. Ik heb een virtuele ethernet interface gemaakt en daar de BC9000 aan gehangen. Met 'scan boxes' heeft ie zelf de onderliggende modules gedetecteerd - so far so good.

Maar dan loop ik vast. Als ik een signaal op de inputs zet dan zie ik dat niet in de system manager terug. Vanuit de PLC programming omgeving kan ik niet iets maken om naar die BC9000 te sturen, hij is immers niet gedefineerd als 'target'. Daarnaast geeft die virtuele ethernet interface ook af en toe een vreemde popup foutmelding. Ik heb dus het idee dat er iets niet helemaal lekker zit.

Wat ik voor nu vooral wil weten:

1. Deze setup op het screenshot, is die logisch? Mis ik hier iets?
2. BC9000 is een bus terminal controller. Volgens mij betekent dat dat er ook zelfstandig software op kan draaien, dus ook zonder Twincat?
3. Ik heb ook geprobeerd via modbus TCP verbinding te maken met dit device. Volgens mij lukt dat, maar ik loop vast met de addressering. Kent iemand voorbeelden van hoe dit werkt met Beckhoff BC apparaten? Ik heb veel online gezocht maar er zijn zoveel verschillende typen dat het lastig is een goed voorbeeld te vinden.

Hey Mark,

1. Deze setup op het screenshot, is die logisch? Mis ik hier iets?
Ja, je moet je PLC programma vanuit PLC Control opslaan en dan appende bij PLC configuratie. Importeren eigenlijk.

2. BC9000 is een bus terminal controller. Volgens mij betekent dat dat er ook zelfstandig software op kan draaien, dus ook zonder Twincat?
Als je iets kan vinden wat ook compatibel is met de K-bus zal het wel zeker? Maar ik denk het niet.

3. Ik heb ook geprobeerd via modbus TCP verbinding te maken met dit device. Volgens mij lukt dat, maar ik loop vast met de addressering. Kent iemand voorbeelden van hoe dit werkt met Beckhoff BC apparaten? Ik heb veel online gezocht maar er zijn zoveel verschillende typen dat het lastig is een goed voorbeeld te vinden.
Geen idee. Ik zou het ook even proberen bij enkel de I/O te houden.

GJ_

Moderator

Bij Beckhoff draait de PLC altijd op een MS windows PC (het is dus altijd een virtuele PLC). Ik geloof wel dat er in die BC9000 één task kan draaien.

thanks voor de reacties! ik had het enige tijd opgegeven maar was er toevallig laatst weer mee aan de slag gegaan.

Op 16 november 2020 18:14:20 schreef StevenDCS:
1. Deze setup op het screenshot, is die logisch? Mis ik hier iets?
Ja, je moet je PLC programma vanuit PLC Control opslaan en dan appende bij PLC configuratie. Importeren eigenlijk.

Geen idee. Ik zou het ook even proberen bij enkel de I/O te houden.

Na lang, heel lang prutsen kwam ik erachter dat de 32-bit en 64-bit versies van de Beckhoff software zich niet helemaal hetzelfde gedragen. Om alles uit te sluiten heb ik een 32-bit Windows installatie in een VM gemaakt en daar de 32-bit versie van de software op geinstalleerd. Toen kon ik ineens wel verbinding maken met de BC9000 en reageerde PLC control ook op inputs.

Simpel LD gemaakt om een input om te zetten in een latching output. Geupload naar de BC9000 en inderdaad, dan kan hij 'standalone' draaien. Ding heeft niet veel geheugen dus er zullen wel limieten aan zitten.

Wat ik eigenlijk wilde gaan doen is de homeassistant beckhoff integratie aan de gang krijgen, maar ook hier is documentatie schaars en ik begin wel te twijfelen of dat met een BC9000 werkt. (Hoewel het protocol ADS is en dat wordt ook gebruikt voor de PLC control software volgens mij)

GJ_

Moderator

Wat ik l zei: Beckhoff draait eigenlijk altijd op een Windows PC. PLC's hebben ze nooit gemaakt. Dat is het punt waar Beckhoff en Wago uit elkaar gingen.

dacht eerst dat die CX lijn wel echte PLCs waren, maar dat is dus embedded windows die vervolgens een soft-plc draaien om de bus te bedienen.

ik heb relatief simpele IO modules die Wago ook heeft (digital in, digital out en een paar analog in en out) dus ik zou natuurlijk kunnen proberen ze op een wago plc aan te sluiten en op die manier verder te gaan. dan hoef ik in ieder geval mijn i/o niet te vervangen maar alleen de BC.

In HA kan standaard modbus en MQTT en Nodered.
MQTT bij bv een Siemens plc is iets meer werk en vereist een redelijk niewe 1500 of bepaalde 300 cpu's

Ik heb dat al een tijdje draaien op een 317-pn plc.
Eigelijk wordt de plc meer een doorgeef luik en hoeft zelf niet veel te doen. Wat je eigenlijk gewoon nodig hebt zijn i/o modulen die je via zigbee of wifi kunt aanspreken.

Modbus library's zijn voor de meeste plc ook wel beschikbaar.

Met Nodered kun je schijnbaar direct de i/o in de olc aanspreken, wil ik nog eens testen.

andere insteek is
https://www.unipi.technology/shop/

https://community.home-assistant.io/t/plc-programming/133839