Groepenkastje 'nieuw' - welke merken in elk geval niet?

EricP

mét CE

Normaal ben ik meestal aan het 'puinruimen' als ik iets met 230/400V doe. Een enkele keer iets nieuws aan het optuigen. Doorgaans in een bestaande situatie. De keuze voor installatieautomaten is dan simpel: hangt de boel vol met merk A, dan komt er indien van toepassing ook merk A bij.

Nou kom ik best veel Schneider Acti9 tegen. En dat gaat best goed - als het stuk is, dan is er doorgaans ook wel een duidelijke oorzaak voor (meestal wel samen te vatten onder 'misuse').

Goed... En dan nu een woonbootje waar ff wat in moet. Met het verzoek iets knaps op te hangen, maar wel wat op de centen te letten. Met een voorbeeld kastje met Gacia spul. Ok, die nemen we dus niet. Maar wat wel?
En dan komen dus de tegenstrijdige belangen :). Die Acti9 doet het prima. Maar is niet goedkoop. De domae serie van Schneider is een stuk goedkoper. Ik ken het spul niet uit de praktijk. Iemand hier wel? Zo ja: is het wat? (en zo nee... wat dan wel?).

Hager is een aardige 'runner up' (in mijn ervaring uit de bootjes hoek), maar, wel zeg 20-30% duurder dan dormae serie. Dat geeft niks, maar dan moet er wel een goed verhaal bij zijn.

Wat is wijsheid?

Totale beginner

Golden Member

Ik heb voor in ons huis net alles van Teco besteld. Ik dit op kantoor reeds een hele poos opgehangen en werkt goed. De kast zelf is een Fix-o-rail van ABB geworden.

Sine

Moderator

Schneider domae heb ik ook weleens gebruikt, het is duidelijk wat minder dan het acti9/multi9 spul wat vroeger van merlin gerin was.

Tegenwoordig gebruik ik zelf vooral eaton, en daar ben ik eigenlijk heel tevreden over. Degelijk materiaal, en zeker niet te duur.

Wat kastjes betreft is de keuze wat moeilijker, veel spul heeft toch een aardig 'boterbakjegehalte'. De eaton medusa's ben ik redelijk tevreden over.
De schneider kastjes gebruik ik niet meer, de montage van het deksel is echt niet geschikt om al te vaak open en dicht te maken, die gammele klemmetjes breken gewoon af na een keer of vijf.

Dat zeg ik overigens als iemand die dit soort componenten niet beroepsmatig installeert.

EricP

mét CE

Geinig... Eaton is nog goedkoper ook dan Schneider...
Goed, geen Schneider kast. Reichelt heeft wel knappe kasten. Wordt wel een samengeraapt zooitje dan. Kan hoor. Maar de prijzen van 'hapklare' kastjes zijn dan ook weer zo dat 'zelfbouw' niet echt de moeite waard is...
Automaten bij Reichelt wordt weer was lastiger - vooral op de Duitse markt gericht en die schakelen geen 0 mee (al hebben ze ze wel, maar in erg beperkte mate).

Ik wacht nog ff op andere meningen. En eh... liever van iemand die puin ruimt dan van iemand die installeert - nieuw uit de doos zal het allemaal wel goed gaan! Dank zover.

Jinny

Golden Member

Ik ruim puin, en ik installeer nieuw.
Voorkeur voor Eaton/Hager.
In die volgorde.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

ik doe ook beiden, herstel en nieuw aanleg. hager/eaton/schneider is goed mee te werken. oa attema heeft de eerder gemelde gammele kap bevestiging. abb gaat ook wel, als je maar ver weg blijft van busboard kasten. de zwarte kasten van abb met die kwartslag nooit vast schroeven is ook ellende. legrand zie ik ook vaak, maar vind het ook niet alles.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 16 november 2020 17:38:52 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

@testman: Ik neem aan dat je het dan ook over de dormae serie hebt?
De Acti9 ken ik. Zoals Sine al zegt: ex Merlin Gerin spul. De dormae serie ken ik niet. Maar het prijsverschil met de Acti9 is groot. Aangezien je meestal wel ongeveer krijgt waar je voor betaalt...

ABB busboard heb ik naar gekeken. Ik werd er niet enthousiast van. Wel snel in elkaar rammen. Dat wel. Attema heb ik wel eens vast gehad: de associatie met het boterbakje van Sine was nog niet bij me opgekomen, maar erg enthousiast over de mechanische kant was ik in elk geval niet.

Maar goed... Ik hoor eigenlijk vooral Eaton en Hager. Teco zegt me zo 1-2-3 niks. Bij de bedrijven waar ik normaal koop... komt er ook niks op boven...
Nog even afwachten wat er vanavond nog komt. Morgen bestellen.
Dank zover!

ik ken de schneider versie van de merin gerin automaten idd, die zijn stevig en draai je niet snel dol. wel de nul vaak links zoals dat bij merin gerin ook was.

als iets goedkoop is, is het doorgaans ook naargelang de prijs idd. ik draai ook geregeld oude kasten uit elkaar, zwakheden in het kunstof na 25-40 jaar heb ik al zat gezien. kasten met hoge continulasten zou je beter geen kunstof dinrails laten gebruiken oa, die breken op gegeven moment.

merin gerin had in hun automaten van ~18-25 jaar geleden vaak dat het schuifje wat op de dinrail klemt rot is, dat is broos en kruimelt zo weg. na ~2003 kwamen er andere kunstoffen in dat klemmetje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

De dormae serie componenten zijn echt heel ander materiaal dan het Acti9 spul, dat is echt appels en peren.

Persoonlijk heb ik dan meer verouwen in het eaton spul, hoewel de paar domae kastjes die ik heb gehangen het na jaren npg prima uithouden.

Om maar even in te haken, ik zoek ook een kastje maar dan met deur. Deze ABB mistral kwam ik tegen voor een zeer schappelijk prijsje. Heeft iemand daar ervaring mee?

Jinny

Golden Member

Geen ervaring met deze ABB, maar het lijkt geen busboard.
Busboard moet je weg bij blijven...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Ik denk dat we het daar wel over eens zijn ja ... busboard is the horror.

EricP

mét CE

Hey prutser, kaap je eigen topic :)
Zo luxe hoeft het hier allemaal niet. Het is gewoon binnen. Tegen de tijd dat het daar zo nat is dat IP65 wenselijk is... is er een veeeeel groter probleem.

Al met al... Eaton komt prijstechnisch beter uit dan Hager. Het is een 'kastje voor in huis', als ik jullie zo hoor is dat dan wel een goede keuze. Alhoewel ik wel gecharmeerd ben van de Acti9 serie... is dat hier uit financieel oogpunt geen optie.
Jammer dat Eaton geen 'smalle' alamatjes heeft (of om meer precies te zijn: mijn leveranciers hebben die niet; geen idee of Eaton ze wel voert). Dan kom je bij Emet uit. Hmz. Klinkt als geen goed plan. Dan maar een wat grotere kast - ook meer ruimte om wat veters in te verstoppen tenslotte.

Dank voor de info!

Sine

Moderator

Een beetje ruime kast is voor iedereen prettig, als je met de ruimte weg komt kun je natuurlijk ook een kast met drie verdiepingen nemen.

Die smalle kom je van de gerenommeerde merken amper tegen, dat zegt waarschijnlijk ook wel iets.

(ik vond een GE, maar ik heb nul ervaring met hun materiaal)

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 17 november 2020 12:03:58 (12%)

Persoonlijk zie ik aardlekautomaten van 1 breed ook als "bijzonder" en houd ik in een nieuw te hangen kast liever wat ruimte over dan al op deze dingen te moeten vertrouwen.

Dat gezegd hebbende zijn ze er behalve van GE en Geyer ook van ABB en Siemens. Dat zijn toch wel gerenommeerde merken.

If you want to succeed, double your failure rate.

ken je deze al: https://www.superflink.nl/
Gunstig qua prijs, werkt met materiaal van Iskra.
Ik heb zo'n kastje thuis hangen.

Iskra?? Ik ken het niet, maar zou gewoon voor de gerenommeerde merken gaan.

En gunstig qua prijs...?
Voor een beetje standaard 1-fasig groepenkastje met 6 groepen, 2 aardlek en een hoofdschakelaar betaal je daar €195,48 ex BTW (€236,53 incl BTW).
Dat is sowieso al duurder dan Eaton.

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Een beetje ruime kast is voor iedereen prettig, als je met de ruimte weg komt kun je natuurlijk ook een kast met drie verdiepingen nemen.

Mijn idee. Maar... Helaas... Er zit al de nodige meuk onder. Die hoogte is er niet als er daar ook nog wat 'uit' moet.

Die smalle kom je van de gerenommeerde merken amper tegen, dat zegt waarschijnlijk ook wel iets.

Ja, er zijn er wel een paar. Ik heb het maar gelaten. Liever een klein beetje meer 'frotten' dan alle ruimte hebben en gezeik. Het past er zo in. Over 10 jaar zullen alamatjes wel gemeen goed zijn. Dan zegt iedereen 'waarom heb je niet' :)

@KlaasZ: ik ken Iskra als merk. Maar nooit automaten van gezien. Mijn leverancier voert het in elk geval niet. Al is dit dan een 'ik-doe-wat-voor-jou-jij-doet-wat-voor-mij' klusje... Voordeel bij mijn eigen leverancier is dat ik mijn korting wel krijg. En dan is een ander natuurlijk al snel 'duur'.

Ik heb EMAT nog niet voorbij zien komen. Deze heb ik vorig jaar in de meterkast gezet. Ik vind het er wel redelijk uitzien.

Maar sluit je zoon groepenkast nou aan op een 'slimme' meter of z'n ouderwetse draaischijf. En wat is het beste? >:) >:) >:)

Ok, on-topic, ik heb emat in de groepenkast. Huismerk geloof ik. Maar doet wat het moet doen. En er zit CE Markering op, dus dan is het goed... *Doet popcorn pakken*

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op dinsdag 17 november 2020 16:14:09 (40%)

als je het over emat gaat hebben ben je al buiten appels en peren vergelijken, dr worden ook druiven bijgehaald ineens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou ABB of Hager kiezen, lekker makkelijk met steekverbindingen.

Gr.

Erik

EricP

mét CE

Ja, die steekverbindingen. Busboard bedoel je? No thanks...
Maar goed... ding is besteld. Het is Eaton geworden. Hager vind ik er wat degelijker uitzien, maar ik kan de meerprijs niet rechtvaardigen tov. Eaton. Wat mij betreft... Dank voor de informatie. Alles wat hierachter komt... kan de keuze niet meer beïnvloeden :)

Ik zou 'm wel door een erkend electricien laten monteren.

Gr.

Erik