Badkamer ventilator "speciale" schakeling

Sinds een poosje hebben wij een nieuwe doucheventilator. Deze heeft veel meer capaciteit dan de vorige. Dit zorgt ervoor dat het nog wel eens tocht tijdens het douchen. Dat is voor ons geen ramp, maar voor de kleine die in bad zit wel.

Heeft iemand een oplossing? Zat zelf te denken aan het volgende:(maar hoe?)

De ventilator (op zolder) gaat nu aan wanneer de verlichting ook aan gaat in de douche. Wat als er iets van een schakelaar(apparaatje) tussen de ventilator komt.
Lamp aan = ventilator aan
Lamp aan / lamp uit / lamp aan = ventilator uit

Heeft iemand een idee?

Is het niet makkelijker om de ventilator een eigen schakelaar te geven?

Shiptronic

Overleden

Vaak kan in de aansluitbox meerdere standen kiezen(andere condensator kiezen). welk merk en type afzuigbox heb je?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Iets dergelijks gemaakt voor een WC-ventilator: lamp aan>ventilator uit, lamp uit>ventilator ca. 8 min aan. Wil je niet dat de ventilator dan die 8 min draait dan lamp kort aan> ventilator gaat uit. Gebouwd met een PIC-processor. Die schakeling zou je aan kunnen passen.

heb jaren terug ook zoiets gemaakt, licht in douche aan, fan nog uit. na licht uitschakelen gaat de fan lopen voor 10 min. hygrostaat ertussen kan ook. had dat destijds gemaakt met een oud tijdrelais en het rustcontact van de lichtschakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Hier een voorbeeld hoe dat in zo'n box zit: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151859#highlight=ventilatieb… , door de "AAN"-draad op andere positie's te zetten kan je het toerental kiezen, soms zit er in de keuken een keuze/standen schakelaar.

Keus uit LAAG-MIDDEN-HOOG

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 november 2020 21:03:49 schreef KlaasZ:
Is het niet makkelijker om de ventilator een eigen schakelaar te geven?

Gezien de huidige situatie niet. Iemand had mij ook al een klik aan klik uit geadviseerd. Echter werkt de naloop dan niet van de ventilator

Op 17 november 2020 21:11:46 schreef Shiptronic:
Vaak kan in de aansluitbox meerdere standen kiezen(andere condensator kiezen). welk merk en type afzuigbox heb je?

Ik heb een blauberg buis ventilator met naloop timer

je fan heeft een puls nodig om de timer te starten, dat kan met een klikaanuit ook. puls instellen op de ontvanger, of de klikaanuit op zeg 10min instellen, dan gaat de naloop van de fan de rest doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 november 2020 21:49:20 schreef testman:
je fan heeft een puls nodig om de timer te starten, dat kan met een klikaanuit ook. puls instellen op de ontvanger, of de klikaanuit op zeg 10min instellen, dan gaat de naloop van de fan de rest doen..

Met een reguliere klik aan klik uit?

pamwikkeling

Special Member

Het afzuigventiel half dicht plakken met duct tape ?

Tidak Ada

Golden Member

Er zijn ook badkamerventilatoren met een hygrostaat.
Ik heb er hier ergens een liggen van Xpelair, maar heb hem nog niet gebruikt. Ooit overgehouden aan een magazijnopruiming van een installatiebedrijf.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 november 2020 23:02:29 schreef testman:
https://klikaanklikuit.nl/product/draadloze-wandschakelaar/

Heb de reviews gelezen en hij schakelt soms pas uit na 3x drukken. Maar als je de timer op 10 minuten zet. Dan weet je pas na 10 minuten of hij daadwerkelijk uit is gegaan.

Mochten we een keer niet goed drukken. Dan blijft de ventilator dus door gaan en stroom verbruiken

Eigenlijk zou ik genoeg hebben aan een draadloze nuldraad schakelaar. Deze zullen er er vast wel niet zijn?

gewoon een acm 1000 nemen van klikaanuit, fase en nul draaien zodat het ding de nul schakelt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb die ingebouwde timer eruit gekieperd en een externe timer erbij gezet die ik bedien via een schakelaar(+verklikkerlampje) boven de verlichtingsschakelaar.
Schakelaar AAN = ~30min draaien, wij bepalen wanneer die ventilator in gang schiet en dat is veel aangenamer.

LDmicro user.