Gecombineerde foutcode F6 E3 Bauknecht vaatwasser

De schakelaar water sensor heb ik vervangen, de sproeiarm bijna.
Kan een niet werkende sproeiarm ook een F6 E3 fout melding veroorzaken of is dat een storing op zich ?
In beide gevallen moet ik het dan ( of daarnaast ook nog ) zoeken in een defect aan de waterverdeler?

Nee, de sproeiarm kan met je f6e3 fout enkel verband hebben indien er te veel water ontsnapt uit je aansluiting (met 2 gaten en terugslagflapjes) achteraan je middelste arm buis. Je schrijft dat 1 het nog doet en dat de ander in de opening zit dus daar zie ik het probleem ook niet. Wees zeker van deze door jou gedane vaststelling, daar moet ik me namelijk op baseren. Indien je toestel terug OK is ga je deze extra kost ook wel moeten overwegen. Ik zou vooral veel tijd in het observeren steken. Je weet niet wat je juist moet horen en op letten dus tracht wat voeling op te bouwen zodat van zodra het toestel een probleem vertoont of beter een abnormaal geluid, je beter kunt een diagnose maken. Wat de fout bij een gezond toestel,( dwz een toestel waarvan de fout niet bij de print of motor te zoeken is, en laten we daar voorlopig van uit gaan want het alternatief dat dit wel zo is is redelijk fataal) veroorzaakt is het wisselen in de motorstroom. De motor verbruikt stroom op het moment dat hij water verplaatst om te wassen. Indien er plots lucht verschijnt, gaat het toerental plots licht omhoog en de stroom zakt omdat lucht verplaatsen minder kracht vraagt. Deze stroomverschillen voelt de stroommeting en gaat dan wat water bijnemen en drg. Indien dat niet werkt breekt hij het programma af en geeft de fout. Het is dus belangrijk te luisteren naar het toestel en eventuele "surgende" (lucht happende) geluiden te detecteren.
Edit: we mogen er toch van uitgaan dat de filters spik en span zijn?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Toch nog even terugkomend op het draaien zonder filter. Wat was de noodzaak dit te testen? Wat sluit ik hiermee uit of is hiermee een indicatie ?

Gisterenavond heeft de vaatwasser namelijk weer zonder storing zijn programma afgemaakt zonder filter.

"Edit: we mogen er toch van uitgaan dat de filters spik en span zijn?"

Het filter in de kuip is als nieuw. Is er nog een 2e filter want verder weet ik er alleen nog één bij de wateraanvoer, de kraan zelf.

Heb nog een test uitgevoerd door de onderste sproeiarm te blokkeren om te luisteren of de bovenarm ook draait. Dat blijkt best wel lastig als leek.
Hoor ik een draaiende arm, naast klotsend water en en draaiende pomp. Dit ter verificatie van slecht was resultaat en half opgelost blokje.
Zonder blokkering zou ik haast denken dat ik de onderste juist niet hoor, maar dat is niet logisch voor wat betref de vaatwas tablet.

Voor nu heb ik het opnieuw controleren van de pomp maar even achterwege gelaten, om te kijken naar magneetbreuk of speling op as. Moet hiervoor opnieuw deels de keuken afbreken.
Om het begrijpelijk te maken...Wordt het ontstaan van eventuele lucht trouwens veroorzaakt door speling op de as ?

Wat ik van je begrijp moet ik aan het vervangen van een pomp eigenlijk helemaal niet beginnen bij deze kwaliteit vaatwasser.

[Bericht gewijzigd door MarcelvA op maandag 26 oktober 2020 14:33:33 (32%)

2 mogelijkheden.
1: er is iets dat de pomp(motor) doet lucht happen en de hierbij horende fout vertonen.
2: er is iets met de motorstroom of de meting van de motorstroom dewelke deze fout uitleest. En idd ik zou hier bij een 7 jarige whirpool niet aan beginnen temeer je niet weet waar je uit komt (bv motor+print+arm+???)

Dus laat ons hopen op een luchtzuigprobleem (schuim of drg...)
Mijn voorstel tot arm was omdat indien de arm (buis met terugslagklep) te veel water verliest, het motordebiet de watercollector (filter onderaan vol water) leeg zuigt.
Het voorstel tot vuile motoras is omdat een stroeve motor een foute stroom veroorzaakt en zo de meting in de war stuurt.
Allemaal wel strohalmen hoor om het misschien wel onvermijdelijke te ontlopen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Maar een motorfout heeft niets te maken met waterneem fout. Als motor niet draait krijg je andere alarmen

Idd SMD groot gelijk, maar het is geen waterneemfout en de motor draait wel. Nogmaals het is een surging fout.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

als de code komt en zeepbak is dicht dan is het een meet fout als de zeepbak open is dan is het verstopping circulatie pomp of water verdeler
de vaatwasser waar ik nu mee bezig ben is er een stukje isolatie van een kabel weg wat waarschijnlijk storing geeft kabels zit tussen de deur
hoop niet dat ik te laat ben