Groepenkastje 'nieuw' - welke merken in elk geval niet?

Dat zit wel goed, EricP heeft zichzelf erkend. :)

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Ik ben omgeveer 45 jaar geleden begonnen met Klockner Moeller.
Klockner stierf, en de naam veranderde daarna in Moeller.
Dat werd overgenomen door Eaton.
Als ik eerste keus had, dan gebruikte ik alleen dit merk.

Keuze komt natuurlijk ook door een goede groothandel, met goede prijzen EN (vooral) goede levering, goede ondersteuning en een duidelijke katalogus.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 17 november 2020 21:52:32 (26%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Dat zit wel goed, EricP heeft zichzelf erkend. :)

Laat maar. Erkend is net zoiets als gecertificeerd.

Gecertificeerd is een ander woord voor 'disfunctioneel' of 'incapabel'.
En dan te bedenken dat er nog bedrijven zijn die het zo groot mogelijk op hun bus zetten :+

zag onlangs ook zo'n kast die was gehangen door een erkende beun. mensen dachten dat het een nieuwe kast was, maar het was bij elkaar verzameld spul, deels 30+ jaar oude meuk die als nieuw was verkocht. een krachtautomaat van chinese afkomst die met een spaanplaatschroef bijeen werd gehouden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 november 2020 23:25:53 schreef testman:
zag onlangs ook zo'n kast die was gehangen door een erkende beun. mensen dachten dat het een nieuwe kast was, maar het was bij elkaar verzameld spul, deels 30+ jaar oude meuk die als nieuw was verkocht. een krachtautomaat van chinese afkomst die met een spaanplaatschroef bijeen werd gehouden.

Zo had ik onlangs een deel van de inhoud vervangen van een Holec kast met 'kuch' koffie schade (tjah pand met volledig houten vloeren)

Kast bestaat uit jaren 70-80 Holec bakeliet spul.
Hoofdschakelaar, daarboven een barenstelsel naar een paar distibutiegroepen (met 30mA aardlekschakelaar per distributiegroep) en ook de groepenkast van de woning zat daarop.

De groepenkast van de woning bestond uit een stuk of 12 groepen waarvan het gros achter een 0,3A(0,5?) aardlekschakelaar zat.
dit fijn vervangen door aardlekautomaten en ook nog wat plek over voor eventuele uitbreiding.

Een tijdje later daar storing gezocht vanwege een aardlekautomaat wat niet meer ingeschakeld wilde worden (oorzaak bleek volgelopen stekkerdoos te zijn).
Zie ik daar in 1 van de distributie kasten naast een aardlekschakelaar een gat in het deksel geslepen en daar de aardlekautomaat van de nieuwe PV omvormer in gemonteerd |:(
Kabelinvoer was ook op een dergelijke manier gerealiseerd en zo achter de baren door.

En tjah kwaliteit van merken... Heb zowat alle merken al op (ernstige) wijze defect gezien. Grotendeels veroorzaakt door stelselmatige overbelasting gedurende lange periodes, of juist het gebrek aan testen gedurende vele jaren.
Top 4 wat ik tegen ben gekomen
- Hager automaten (1 DIN) welke niet meer in willen schakelen
- Hager aardlekschakelaars niet werken/ of KLAPPEN bij het testen
- Hager automaten (2 Din, 90's) wat knetteren
- Holec automaten (80's/90's) wat knetteren

Het EMAT spul was ik eerst sceptisch over maar nu ik het een paar keer heb gezien vind ik het gevoelsmatig beter dan sommige merken en acht ik het ook acceptabel voor normale woningen.

Voor zakelijk gebruik moet er nou eenmaal wat lomper spul ( =b.v. 2 DIN alamat ipv 1 DIN) gebruikt worden want een wafelverkoper in de stad zet liever 4 wafelijzers van 1000W per stuk op 1 groep als dat deze een extra groep aan laat leggen.

Een zekering is er tenslotte om de afgaande bekabeling te beveiligen tegen zowel fouten in apparatuur/ bekabeling als gebruikers wat klakkeloos alles met een stekker insteken zonder na te denken over het vermogen.

ben toevallig ook aan het rondkijken voor een nieuwe zekeringkast in de 'nieuwe' woning. omdat de boel hier al eens uit is gegaan (woon er 2 weken).

blijkbaar zitten er hopen stopcontacten van verschillende ruimtes toch op dezelfde groep waardoor de rijstkoker, waterkoker, wasmachiene, frietketel en 3 stopcontacten in de keuken samen zitten.

ik heb 24 groepen zitten, en ga er een hoop op splitsen. omdat ik ook zonnepanelen ga bijzetten, lijkt het me handig wat meer groepen te hebben.

links onder is de aansluiting van netbeheerder, de witte kast links boven is accumulatie en wil ik gewoon afblijven.
Het rechtse is wat ik wil vervangen.

ik had al gekeken welke grootste kast ik kwijt kan in die rode kader, en kwam op een vynckier 72mod uit die 35,5cm x 75cm meet.
deze kost 104€. ik zie niks van vynckier hier in dit topic passeren, is dat iets dat jullie niet kopen?
in ons appartement aan zee heb ik ook gewoon zo een inbouwkast gehangen (nu is het opbouw).
http://www.fordcapri.be/off/pics/westende/elec/640/IMG_20190416_150301.jpg

voorgemonteert is alweer niet aan te raden, door de hjogere stromen. heb vermoedelijk een 60A aansluiting zitten, alle diffs en hoofdschakelaars zijn 63A

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Totale beginner

Golden Member

@fcapri:

Ik zie dat wij Belgen het helemaal anders aanpakken dan in Nederland, zowel qua opbouw als merken. Ik heb ook een woning gekocht en ben de groepenkast aan het vernieuwen zodat ik wat meer plaats heb en dat ik mijn zonnepanelen kan aansluiten (PS. probeer de keuring nog dit jaar te laten doen, al was het maar voor 1 paneel, dan kan je nog 15 jaar van terugdraaiende teller genieten).

Vynckier is ABB en ik heb voor een Fix-o-rail gekozen met alle schakelmateriaal van TECO (Fluvius gebruikt dit ook). Blijkbaar is TECO niet gekend in NL.

Onderstaande is work in progress. Mijn 30mA diff moet nog binnenkomen en zitten waar nu de 300mA zit. De 30mA wordt een 63A model (voor de zonnepanelen) en alle zekeringen zullen met vork kamgeleiders van 16mm2 worden verbonden. De 2 diffs ga ik met 10mm2 verbinden.

Mvg,
Daan

Sine

Moderator

Tecpo heb ik nog nooit van gehoord.
Vynckier lijkt ook geen automaten meer te maken, alles wat ik daarvan tegenkom is GE. Kasten wel nog blijkbaar.

Ook de (lompe) automaten van één volle module breed gebruiken we in NL al jaren (decennia?) niet meer. Die heb je enkel nodig als de nul ook beveiligd moet worden, en dat is enkel het geval als je nog een oud 127/220 net hebt.
Dan gaat er opeens bijna twee keer zoveel in je kast.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 18 november 2020 08:29:13 (10%)

Totale beginner

Golden Member

Ik heb in Belgie eigenlijk nog nooit anders gezien dan dergelijke automaten zoals ik ze gebruikt heb. Behalve in heel oude kasten waar dan 2 automaten van een halve module breed worden gebruikt om zowel fase als nul te beveiligen.

Het net is in mijn geval 3x 400V + N

EricP

mét CE

Waarschijnlijk omdat bij de zuiderburen 'andere' netten langer in gebruik gebleven zijn en het AREI achter de feiten aan hobbelt.
De Duitsers schakelen helemaal geen nul.

Wellicht heeft het ook niets met het aardregime te maken. In NL is aarde doorgaans niet zo'n probleem. Aangezien er (uitgaande van huisinstallaties) eigenlijk altijd wel nul-aan-aarde aangeleverd wordt door de netbeheerder, kan er nooit meer stroom door de nul lopen dan er door een fase wordt aangeleverd. Welnu, DIE is al gezekerd, dus dan hoeft de nul niet ook gezekerd te worden. Het wordt een ander verhaal als vanuit de netbeheerder de nul niet aan aarde ligt. Een sluiting bij de buren tussen een ('dikke') fase en aarde heeft geen gevolgen. Als jouw nul bij jou een aardsluiting maakt en die is niet gezekerd... dan rookt alsnog jouw nul op. Dat is een prima reden om beiden te zekeren.

De oosterburen schakelen de nul niet mee. In huisinstallaties in NL zie ik ook het nut van de nul schakelen niet zo. Al zijn er wel een paar scenario's te bedenken waarin het handig is.
Overigens doen de oosterburen ook niet moeilijk over 3-fase zekeringen: 3 enkelfase automaten doen het daar prima (terwijl we hier graag willen dat de boel 'aan' of 'uit' is - waar vaak best wat voor te zeggen is). Maar ja... de Belgen doen 20A door 2.5mm2. Terwijl je hier dat nooit hoger dan 16A ziet. De oosterburen rossen die 16A dan weer door 1.5mm2 die - mits de kabel daarvoor geschikt is - weer zo in het pleisterwerk zit (mooie platte kabel...). Ik blijf het zeggen: natuurkunde (en veiligheid) is een locatie gebonden iets...

Op 18 november 2020 08:24:44 schreef Sine:
Ook de (lompe) automaten van één volle module breed gebruiken we in NL al jaren (decennia?) niet meer. Die heb je enkel nodig als de nul ook beveiligd moet worden, en dat is enkel het geval als je nog een oud 127/220 net hebt.

Om die reden en omdat je op de camping ook niet altijd zeker weet dat de fase wel fase en de nul wel de nul is, heb ik in mijn caravan twee enkelpolige mechanisch gekoppelde 10A automaten gemonteerd, zodat beiden beveiligd zijn.

Op 18 november 2020 08:56:02 schreef EricP:
Ik blijf het zeggen: natuurkunde (en veiligheid) is een locatie gebonden iets...

De natuurkunde is uiteraard hetzelfde. Hoe men er mee omgaat kan inderdaad lokaal verschillen...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

Op 18 november 2020 08:29:06 schreef Totale beginner:
Ik heb in Belgie eigenlijk nog nooit anders gezien dan dergelijke automaten zoals ik ze gebruikt heb. Behalve in heel oude kasten waar dan 2 automaten van een halve module breed worden gebruikt om zowel fase als nul te beveiligen.

Het net is in mijn geval 3x 400V + N

Dan is dat volgens het arei niet nodig.

Afdeling 4.4.4. Bescherming tegen overstroom van de fasegeleiders en van de nul-geleider bij installaties op lage en zeer lage spanningOnderafdeling 4.4.4.1. Onderbreking van de getroffen geleider
Alle fasegeleiders moeten beschermd zijn tegen overstroom. Deze bescherming moet de onderbreking veroor-zaken van de geleider waarin de overstroom wordt waargenomen maar moet niet noodzakelijk de onderbreking veroorzaken van de andere actieve geleiders.

Onderafdeling 4.4.4.2. Bescherming van éénfasige stroombanenIn éénfasige stroombanen van elektrische installaties van huishoudelijke ruimten, moet de bescherming voor-zien worden op de twee actieve geleiders behalve indien op dit niveau een differentieelstroominrichting be-staat die tegelijkertijd de bescherming bevat tegen overstroom in één van de geleiders en de onderbreking verzekert van de twee actieve geleiders. Deze schakelaar moet voor iedere pool het vereiste onderbrekings-vermogen hebben.

Het een spreekt het ander tegen, maar daar kon het wel eens vandaan komen ...

EricP

mét CE

Wat het onderste stukkie dus feitelijk zegt is dat een 1P+N alamat wel mag. Nou, daar hadden we het al over. In gebruikelijke vorm win je geen ruimte. Er zijn een aantal merken die ze ook 'smal' hebben.