amperage meten met multimeter geeft kortsluiting

Dit topic is gesloten

Hi,

Ik ben nieuw hier en als dit een te domme vraag is hoor ik het wel....

Ik heb een eenvoudige multimeter ( Voltcraft VC165). Ik was benieuwd hoeveel ampere er op het lichtnet staat dus 1 draad in "COM" en 1 draad in "10 A max". Toen beide uiteinden in een stekkerdoos gestoken en vervolgens sloeg de stop door.

Ik ben heel nieuwsgierig wat er gebeurde en waarom.
- ligt het aan de multimeter?
- ligt het aan de stekkerdoos?
- was dit te verwachten en moet ik me voortaan maar verre houden van dit soort grappen?

Heeft iemand misschien tijd en zin om me dit kort uit te leggen?

Alvast bedankt,

Arnold

Ligt niet aan de multimeter maar aan de persoon die de meting uitvoert.

Man, man "meten hoeveel ampere er op een stopcontact staat"!!!!!!! Best eerst ergens een cursus basiselektriciteit volgen, bestaat ongetwijfeld in NL.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op woensdag 18 november 2020 12:34:43 (23%)

Je derde gedachte.
Wat je deed was domweg kortsluiting maken waardoor in de meterkast de stop doorsloeg.
Hoeveel stroom een stopcontact kan leveren kun je zeker niet op deze manier meten. Dit wordt bepaald door de waarde van afzekering. Normaal 16A

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
mvdk

Golden Member

Ik hoop dat je een bril op had.
Is altijd verstandig, oogbescherming, bij elk experiment.

ok, thanks, ik zal electriciteit for dummy's maar eens aanschaffen.

Dag Jensspie,

Om stroom te meten moet je de multimeter in serie zetten met je verbruiker en niet parallel over de spanningsbron.

De ideale ampèremeter heeft een weerstand gelijk aan 0 ohm, op je stopcontact staat er 230V. Als je nu de wet van ohm op deze gegevens toepast kom je een stroom uit die oneindig groot is.

Door je multimeter in het stopcontact te steken heb je een kortsluiting veroorzaakt waardoor de zekering gesprongen is.

Arco

Special Member

Je kunt nu gaan oefenen met repareren, je meter is nu ook kapot... ;)
(met wat geluk alleen een zekering)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

En daarom is het juist voor beginners van belang dat ze een goede veilige multimeter hebben. Dit had echt heel fout kunnen aflopen.

Grote kans overigens dat je meter nu niet meer helemaal werkt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

En als je dan toch wat zelfstudie gaat doen... Leer gelijk even grootheden en eenheden uit elkaar houden. Een amperage bestaat net zo min als een wattage of een voltage. De hoeveelheid geld op jouw bankrekening noemen we tenslotte ook geen eurage...

Op 18 november 2020 12:43:23 schreef fred101:
En daarom is het juist voor beginners van belang dat ze een goede veilige multimeter hebben. Dit had echt heel fout kunnen aflopen.

Grote kans overigens dat je meter nu niet meer helemaal werkt.

Mijn multimeter doet het nog grappig genoeg. Maar jullie hebben gelijk, het was een domme actie, niet gehinderd door enige kennis...

Dank voor alle reacties.

Arco

Special Member

Het stroombereik zal wel niet meer werken nu...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 november 2020 12:55:29 schreef Arco:
Het stroombereik zal wel niet meer werken nu...

Ja, maar dat durf ik dus nu niet meer te testen :-) Ik ga me eerst inlezen.

Ik heb hetzelfde een keer uitgehaald. Dat was niet omdat ik niet snap hoe het werkt, maar omdat ik het meetsnoer per ongeluk in de verkeerde bus had gestoken. Vreemde gewaarwording als je de netspanning wil meten en je hoort alleen maar "flats". |:(

Thevel

Golden Member

Op 18 november 2020 12:37:33 schreef jensspie:
ok, thanks, ik zal electriciteit for dummy's maar eens aanschaffen.

Goed idee. ;)

bprosman

Golden Member

Op 18 november 2020 12:58:11 schreef jensspie:
[...]

Ja, maar dat durf ik dus nu niet meer te testen :-) Ik ga me eerst inlezen.

In serie met een lamp kan dat prima.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Jensspie,

zijn de meetpinnen ook wat "aangescherpt" door deze test? :-)

zelfs democratisch geprijsde chinese mulitmeters waarschuwen tegenwoordig via een sticker op de currentbus voor deze meting...

Op 18 november 2020 14:00:30 schreef kris van damme:
Jensspie,

zijn de meetpinnen ook wat "aangescherpt" door deze test? :-)

[bijlage]

Eentje wel.... Het was een leerzame ochtend. :-)

joopv

Golden Member

Mooie macro foto!

Op 18 november 2020 12:58:11 schreef jensspie:
[...]
Ja, maar dat durf ik dus nu niet meer te testen :-) Ik ga me eerst inlezen.

Ik vind de vergelijking van
spanning (volt) en stroom (ampere) met
waterdruk (bar) en waterstroom (liters per seconde)
wel aardig om de allereerste beginselen van elektrotechniek uit te leggen.

https://leerhetzelf.nl/elektronica-101-de-wet-van-ohm/

De hoeveelheid geld op jouw bankrekening noemen we tenslotte ook geen eurage...

Nee, dat heet vermogen. :)

Arco

Special Member

Nee, dat heet vermogen.

Da's een ander soort vermogen, Watt met maar dan met één 't' aan het eind... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn eerste spanningsmeting aan het net met mijn multimeter was ook een spannend moment, zat toen in mijn eerste jaar elektriciteit/elektronica een 30 tal jaar geleden... eerst 10x gecontroleerd of de meter goed stond en mijn vader (een totale leek) nog zenuwachtiger achter mij in de keuken zich afvragend of zoon lief wel alles begrepen had... Met trillende handen toch een geslaagde proef. Voordien enkel aan wat batterijen gemeten als test... In school nog niks over de voltmeter gezien...
Welkom in de club.

mvdk

Golden Member

Dat "vliegend meten" met een multimeter is per definitie gevaarlijk.
Gebruik bij laagspanning (dat is wat er uit het stopcontact komt) een tweepolige tester om spanning te meten. Die bestaan. Spanningstesters met een display, die even nauwkeurig meten als een multimeter.
Gebruik voor stroommeting in laagspanning een stroomtang.

Op 18 november 2020 13:10:58 schreef KlaasZ:
Ik heb hetzelfde een keer uitgehaald. Dat was niet omdat ik niet snap hoe het werkt, maar omdat ik het meetsnoer per ongeluk in de verkeerde bus had gestoken. Vreemde gewaarwording als je de netspanning wil meten en je hoort alleen maar "flats". |:(

Met een degelijke meter met degelijke zekeringen hoor je niet eens "flats" maar vraag je je slechts af waarom de gemeten waarde 0 Volt is.

Op 18 november 2020 12:49:03 schreef EricP:
De hoeveelheid geld op jouw bankrekening noemen we tenslotte ook geen eurage...

Maakt niet uit hoe ze het noemen, wel gemakkelijk als het heel veel is :P

Op 18 november 2020 12:49:03 schreef EricP: Amperage bestaat net zo min als een wattage of een voltage.

Even checken
Amperage
Voltage

Ja, en wattage is zelfs AN, wat mij zelf ook verbaasd.

De hoeveelheid geld op jouw bankrekening noemen we tenslotte ook geen eurage...

Nee, maar er zijn ook Dollars en Ponden natuurlijk en dan zit je bij Poundage en Dollarage :D

Dit topic is gesloten