Schakeling met dubbele potmeter

Ik heb een DC-DC Buck Boost converter met CC en CV regeling.

1. De stroom regeling (CC) wil ik extern in een behuizing hebben.
2. Ik wil een tweede potmeter in de behuizing behouden om een maximale stroom in te kunnen stellen als beveiliging.

Ik heb daarvoor deze video gevolgd (Van min. 3:37 tot 5:09).

Hij bouwt hier deze schakeling:
https://sites.google.com/site/cupranifoto1/foto/DIY_Schakeling_600.jpg

Ik heb dit 1 op 1 gekopieerd om er nu achteraf achter te komen dat het bij mij niet werkt.
1 van de oorzaken is dat ik een andere POT meter op mijn PCB had zitten (Ik heb een 3296 W502 5kOhm, en in het filmpje gebruiken ze een 3296 w103 van 10kOhm). Ik heb de schakeling echter exact nagebouwd, dus met 2 11kOhm weerstanden op de middelste poorten van beiden potmeters.

Maar ik vraag mij ook af of dit überhaupt gaat werken:

- Normaal is pin 2 toch de variabele poort? Die wordt nu compleet overgeslagen. Kan dit zomaar?

- Tussen pin 1 en 3 zat altijd de maximale weerstand. (in zijn geval 10kOhm, in mijn geval 5kOhm) Maar pin 3 wordt nu gebruikt als regel poort. Hoe kom ik er achter of dit ook bij mij gaat werken, of werkt dit altijd?

- De totale weerstand was bij hem 0-10kOhm tussen pin 1 en 2 (en 10-0 kOhm tussen pin 2 en 3). Maar nu is de totale weerstand toch 11-21 kOhm tussen pin 1 en 3? Ofwel, als je nu beiden potmeters op de laagste weerstand instelt heb je toch nog steeds 1kOhm meer weerstand dan je voorheen had (tussen pin 1 en 2)

Misschien denk ik te simpel, maar kan ik dit niet gewoon zo oplossen?

https://sites.google.com/site/cupranifoto1/foto/DIY_Schakeling2_600.jpg

Of gaat dit juist niet werken in het geval de totale weerstand op pin 2 groter wordt dan 5kOhm?

Als je de twee potmeters parallel zet en de loper op een aparte aansluiting zet werkt het wel.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat je met 'poort' een soldeervlakje bedoelt. Maar 'poort' betekent normaal iets heel anders (ingang, uitgang; logische schakeling).

Op het printje in de video zit een potmeter op punten 1,2,3. Maar punten 2 en 3 zitten aan elkaar; het is dezelfde aansluiting.
Er zit dus gewoon een regelbare weerstand tussen 1 en 2 (of 1 en 3, wat hetzelfde is).

Na de wijziging zitten er twee potmeters, gebruikt als regelbare weerstanden (ieder nu met een minimumwaarde van 11 k) parallel. Voor de print maakt dat niets uit, die ziet nog steeds gewoon een weerstand tussen 1 en 2+3.
Ik heb geen idee waarom dat zo gedaan wordt, en ga niet de hele video kijken voor iets wat je in een seconde in een schema hoort te zien. :)

Jouw laatste tekening is niet wat de video laat zien.
Maar het resultaat is nog steeds dat de instelling verandert of je nu aan de ene, of aan de andere draait. Welke instelling dat is kan ik hiervandaan niet zien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Net even gecheckt, op mijn PCB zijn punt 2 en 3 ook met elkaar verbonden.
Het is dus vrij simpel dan een weerstand tussen 2 punten.
Dan snap ik alleen niet waarom die schakeling zo wordt gebouwd in het youtube filmpje. Ze gaan dan een regeling, die origineel werkt op 0-10 kOhm ombouwen naar een regeling op 5,5 tot 10,5 kOhm.

Deze weerstand was bij mij 0 tot 4,2 kOhm (de 5kOhm pot meter geeft maximaal 4,2kOhm)

En, hoe hoger de weerstand hoe hoger de stroom uitvoer van mijn DC DC converter.

@Martin V
Dat is dan inderdaad de oplossing, maar dan moet ik natuurlijk wel 1 potmeter van 5kOhm vervangen voor 2 potmeters van 10kOhm.

En ik heb dan ook geen extra weerstanden oid nodig. Gewoon de 2 potmeters van 10kOhm parallel er overheen zetten.

Thnx, voor de inzichten!

vergeten

Golden Member

Op 18 november 2020 19:21:01 schreef Cuprani:

En, hoe hoger de weerstand hoe hoger de stroom uitvoer van mijn DC DC converter.

"Stroom uitvoer" is een niets betekenende uitdrukking :)
Je bedoelt hoe hoger de weerstand hoe hoger de uitgangsspanning van je DC/DC converter.

Of was/is dit een vraag?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@vergeten
Nee, zoals hierboven omschreven is het een DC DC CC CV Buck Converter.
Ofwel... met CV regel ik een constant voltage in.
De uitgangsspanning is dus altijd gelijk!

Met CC begrens ik de uitgangsstroom. "Stroom uitvoer" of "uitgangsstroom" klinkt inderdaad een beetje vreemd.
Maar ik regel hiermee dus hoeveel ampere er maximaal naar mijn last gaat (een lamp nu in dit geval). En ik dim dus niet door de spanning over de lamp te wijzigen, maar ik dim de lamp door de stroom (en daarmee het afgegeven vermogen) te begrenzen.

Als ik echter zou aangeven dat ik het afgegeven vermogen begrens dan zou je er waarschijnlijk meestal vanuit gaan dat je de spanning afvlakt, en de last bepaalt hoeveel stroom er verbruikt wordt, maar dat is dus in deze situatie niet het geval. Zou niet weten hoe ik het anders zou moeten omschrijven :-)

[Bericht gewijzigd door Cuprani op donderdag 19 november 2020 08:50:00 (25%)