Bevestigingsmaterialen zonnepanelen

Dag allen,

Mij is altijd geleerd dat vanwege galvanische corrosie het niet verstandig is aluminium met RVS te combineren. Ook op internet is er genoeg informatie te vinden waarom je dit niet zou moeten doen. Toch valt op dat volgens mij zonder uitzondering alle fabrikanten van zonnepaneel bevestigingssystemen de aluminiumrails (ook niet geanodiseerd aluminium) vastzetten met RVS bevestigingsmaterialen. Beugels, boutjes, moeren etc. komen direct in contact met elkaar en dan ook nog in een vochtige omgeving als buiten. Theoretisch de ideële combinatie voor galvanische corrosie.

Wie kan mij vertellen waarom dit toch gedaan wordt en het schijnbaar in de praktijk ook goed gaat? Anders waren er in het land al lang systemen van het dak gevallen die doorgerot waren zou je zeggen.

Bij mij is alles van gegalvaniseerd staal met alu profielen en paneel klemmen.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op woensdag 18 november 2020 10:44:42 (13%)

Alles met een knipoog ;-)

Mijn eerste set lag er 14 jaar op, indak op een aluminium frame met rvs klemmen en boutjes. Bij het verplaatsen was er hele lichte corrosie te zien op het aluminium. Des te beroerder ging de rvs boutjs en moertjes los, schijnbaar gaat de opgeloste aluminium zooi in de draad zitten. De helft heb ik met de flex moet onthoofden.

De nieuwe set bestaat ook uit aluminium delen en rvs boutjes. Met een inbus 8 draai je het compleet in elkaar. Op de constructie zit ook 25 jaar garantie dus schijnbaar gaat de corrosie niet zo snel. Wel liggen er op het nieuwe systeem kunststof ringetjes onder de boutkopjes, dus alleen de schroefdraad maakt contact met aluminium.

Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan.

Maar het klopt wel. Ik heb hier een stel aluminium beker elko's met schroef aan sluiting, en daar heb ik jaren geleden passende RVS boutjes los ingedraaid. En sommigen daarvan zitten nu muurvast, komen alleen nog met bruut geweld los.

Ik heb wel gehoord dat je dat kunt voorkomen met wat vaseline.

EricP

mét CE

Zolang het alleen maar regenwater is en er was keramisch vet (wat is de handelsnaam van dat spul?) tussen zit, zal het allemaal wel.
Zilt milieu (aan de kust, op zee) wordt een ander verhaal.

wat is de handelsnaam van dat spul?

Loctite ? :) beetje koper vet moet ook al goed zijn, verder kan je ze ook losmaken met wat wd40, en evt wat heet stoken, en anders idd slijpen :)

Alles met een knipoog ;-)
EricP

mét CE

3x fout. Loctite (Henkel) maakt mooi spul maar dit niet.
Kopervet op alu... middel erger dan kwaal. Dus nee, dat is niet goed. En nee, als RVS lekker vast zit in alu doen een brander en WD40 daar helemaal niks meer aan.

Goed dan zelf maar even opgezocht... Het spul heet dus gewoon... keramisch vet (zo je wilt... ceramic grease).

Kopervet op alu... middel erger dan kwaal

Oops ;) die Loctite was idd een grapje :)

Alles met een knipoog ;-)

Over het voorkomen van galvanische corrosie is inderdaad genoeg te vinden. Het gaat erom dat je tussen de twee metalen een isolatie aanbrengt of je moet er voor zorgen dat er geen elektrolyt is.
Dat is er buiten natuurlijk wel, het regenwater. Waarschijnlijk is regenwater een “gunstig” elektrolyt in dit geval? Slecht geleidend aangezien er zoals in drinkwater weinig/geen mineralen zitten. Volgens mij is dat een beetje wat EricP zegt over aan de kust. Wel zouten.

Waar het mij omging is dat, zoals Peter112 al aanstipte, de boutkoppen direct in contact staan met het aluminium. Ik dacht dit zelf ook op te lossen met een nylon ringetje, maar dit wordt vanaf de fabrikant bij dit systeem niet voorgeschreven of wat dan ook.
Eigenlijk bestaat er dan nog steeds een contact van de boutkop zijkant met het profiel, alleen niet meer op het in mijn ogen kwetsbaarste stukje.

Montage systeem:
https://www.esdec.com/nl/clickfit-basic-golfplaatdak/
Het gaat dan om de RVS stokbout met RVS boutjes die je in het aluminiumprofiel schuift.

EricP

mét CE

Op de eerste alinea, ga je door voor de koelkast. (of... als je die kreet niet kent: helemaal goed).

Het kwetsbare gedeelte is de draad. Bij die kop droogt het relatief snel weer (en waar het droog is, is geen electroliet). De draad blijft veel langer nat.

De oplossing in zilte mileu is ervoor zorgen dat alu en RVS geen contact maken. Hiervoor gebruik ik bussen-met-ring eraan. Ofwel: het gat wordt groter, de constructie wordt
bout
ring (RVS)
bus-met-ring
alu profiel 1
alu profiel 2
bus-met-ring
ring (RVS)
moer

Dat gaat prima voor dingen die mechanisch niet vreselijk zwaar belast zijn. De lengte van de bus moet de dikte van het profiel benaderen, maar niet langer zijn dan dat het profiel dik is. Je kunt natuurlijk de overweging maken voor een lange bus en een korte bus. Het idee is natuurlijk dat wanneer je de boel aantrekt, de bussen (net) niet tegen elkaar zitten.

Op die manier heb je geen electrisch contact tussen RVS en alu. Alu is dan van de 'zeewater bestendige' (voor zover dat bestaat natuurlijk) soort.
Dat gaat redelijk goed (op zee). Als het alu toch begint te corroderen, dan lijkt het erop dat wat er uit het alu spoel toch een electrische verbinging met het RVS maakt. Er vindt enige corrosie plaats, maar vele, vele malen minder dan wanneer het 'koud' in elkaar zit.

Kijk voor die bussen-met-ring ff bij Fabory. De naam schiet me ff niet te binnen. Nogmaals, de gaten in je profielen moeten wel groter zijn dan met een boutje alleen.

Loctite (nu als synoniem voor schroefdraadborging; feitelijk is het een merk wat veel meer mooie dingetjes maakt) kan wel met RVS. Ik heb dan een voorkeur voor de 'weak' (roze) variant. Die vult de ruimtes wat op en waar loctite zit, zit tenslotte geen water. Dat spul krijg je, desnoods met wat verwarmen, altijd los. Verwarmen is dan wel weer naar als je kunsstof ringen hebt gebruikt. Die zijn doorgaans 'weg' daarna (maar ja, ze kosten ook niet veel en zijn doorgaans veel goedkoper dan de bout vervangen; daarnaast worden ze ook slechter door UV, dus zelfs als het 'heel' uit elkaar komt, dan vervang ik ze doorgaans).

Het gebruik van busjes etc. is in mijn toepassing niet mogelijk. De boutkop van een M8 bout schuift namelijk in de middelste onderste sleuf van het profiel en daar is verder geen extra ruimte. Alleen een nylon ringetje van max. 2mm dikte past er net bijtussen.

https://media.elektrobode.nl/images/product/clickfit-montagerail-l-3-075-mtr-2ba25704211.jpg?v=60330

Waarschijnlijk maak ik me ook druk om niets, maar ben gewoon benieuwd of er een scheikundige verklaring is waarom dit goed gaat. Bijvoorbeeld dat het regenwater hier een ongevaarlijk elektrolyt vormt en je daarom geen last hebt.

Ik denk dat aluminiumoxide hierin een rol speelt, dat vormt een afdichtende laag die het aluminium eronder beschermt tegen verdere corrosie. Het eloxeren van aluminium kozijnen is ook een vorm van het aanbrengen van een oxidelaag als corrosiebescherming. Zou je die oxidelaag steeds weghalen dan hou je op het laatst niks over.

Dat rvs bouten zich vastvreten is denk ik een punt waar de gemiddelde zonnepanelenboer zich niet druk over maakt. Die hoeft ze er alleen maar op te leggen.

evelo

Golden Member

Je moet ook kijken naar de verhoudingen.

Een beetje RVS(de bouten) in combinatie met veel alu (de profielen) is veel minder een probleem dan het omgekeerde.

RVS profielen icm alu boutjes zal je natuurlijk niet zien bij pv-installaties.

Maar bijvoorbeeld rvs gevelbekleding zet je best niet vast met minder edele bevestigingsmaterialen.

Schroefdraad in moeilijke omgevingen best altijd invetten.

Vroeger in/onder de weegbruggen gebruikte ik altijd kopervet. Vieze boel maar ja, ooit moet het weer eens los om een weegcel of zo te vervangen.

EricP

mét CE

Tsja... Die panelen boer geeft 5 jaar garantie. Als je mazzel hebt. Als het na 15 jaar van je dak waait, zegt die doodleuk... niet meer mijn probleem.

Deze constructie is natuurlijk K*T (kwalitatief uitermate teleurstellend). Maar waarschijnlijk is regenwater schoon genoeg om het lang goed te laten gaan.

Ik zit wat dichter aan de kust. Ik weet niet of BUVA jou iets zegt, maar feitelijk gehard glazen ruitjes waar de RVS scharnieren met alu popnagels rechtstreeks in zitten. Dat gaat een tijdje goed. En ergens versplintert dat ruitje. De popnagel wordt dikker tot het knak doet. Verder naar het binnenland gaat dat lang(er) goed...

Shiptronic

Overleden

Ik heb al eens van een monteur in de buitenbouw gehoord dat ze RVS bouten altijd vastzetten met gewone moeren, juist om het probleem van niet meer lost te krijgen te voorkomen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.