Hulp gezocht programmeren ATtiny9

Op 17 november 2020 23:16:15 schreef Kruimel:
BOR? Wat is dat? Brown-out reset? Als de opkomende voeding de interne threshold overschrijdt dan kan je toch maar beter niet resetten bij het weer dalen?

Ja. Er zal allicht hysterese op zitten. Maar de grap is dat er intern een reset gegenereert wordt onder een bepaalde threshold. De atmega328p heeft het in iedergeval als je een voorbeeld in een datsheet wil opzoeken. Die zou moeten werken tot 1.8V, dus waarom zou je dat op 4.5 willen instellen? Nou omdat ie geen 20MHz doet bij 1.8V enerzijds, en anderzijds kan het zijn dat de rest van het circuit het niet doet bij 1.8V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Er staat wel wat over in de datasheet op pagina 38 en 127 (voor exacte waarden), maar ik bedoel te zeggen dat het me niet handig lijkt om een brown-out reset te doen gegeven deze functie. Dan schakelt het apparaat telkens kort in als je een 'power cycle' doet van de besturingschip. Eigenlijk wil je voor zo ver ik kan zien alleen op de opgaande flank van de voeding die reset doen. Ik moet zeggen dat ik het stukje psuedo-code aan het begin nog niet helemaal kan rijmen met mijn interpretatie van de uitleg, dus ik heb waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.

Mijn attiny-als-reset-controller zou iets doen als (pseudocode/arduino):

code:


setup ()
{
  pinMode (OUT, OUTPUT);
  digitalWrite (OUT, 0); // active low
  delay (200);
  digitalWrite (OUT, 1);
  halt ();
} 

Waar je dan op hoopt is dat de deze CPU reset via de BOR als er te weinig spanning is en als de spanning weer opkomt dan doorloopt ie z'n opstartprocedure en wordt de rest dus nog 200ms in reset gehouden. Zou de spanning onder BOR-grens komen, dan reset deze CPU en begint z'n riedeltje overnieuw.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

@fatbeard: het is een beetje tricky (en de software wordt complexer; wellicht heeft de tiny9 helemaal geen EEPROM), maar... je zou de tijd ook in EEPROM kunnen frotten. Iets met de ene input pin die je wel hebt en ene 'learning mode'.

Daarnaast... Ik las je verhaal van een bistabiel relais. Ik heb het idee dat je dat ding met de tiny om wilt zetten. Waarom heb je daar 2 uitgangen voor nodig?

Voor de sturing "naar relais" zijn er drie states: Uit (niet bekrachtigd), De ene kant op en de andere kant op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Correct. Maar wat wil je daarmee zeggen?

Dat je daar minstens 2 binaire outputs voor nodig hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat kan ook met een ATTiny output (hint: Hoog, Laag en input zijn ook drie states).
Maar dan heb je wel snel 4 torren erachter nodig, en is een extra cpu pin waarschijnlijk kleiner en goedkoper.

EricP

mét CE

En hoe wil je dat matchen aan de pseudocode die fatbeard gepost heeft? Daar zit natuurlijk de crux...

Op 17 november 2020 12:53:30 schreef fatbeard:

code:

set outputs L
enable pull-ups
read inputs as number 'delay' (0..3)
wait (<delay> + 1) * 15 minutes
pulse output1 H for 50ms
wait 2 seconds
pulse output2 H for 3 seconds
halt

Output1 en output2 beschrijft hij als "pulse H for .. seconds". Dus die eindigen weer in L. Dus 2 outputs die individueel H kunnen zijn, of tegelijk L. Is samen 3 states.
.

Op 19 november 2020 07:20:07 schreef blurp:
Dat kan ook met een ATTiny output (hint: Hoog, Laag en input zijn ook drie states).
Maar dan heb je wel snel 4 torren erachter nodig, en is een extra cpu pin waarschijnlijk kleiner en goedkoper.

Precies. Als Fatbeard al om boardspace verlegen zit dan wil je niet nog meer componenten.

Dat gezegd hebbende valt er nog wat ruimte te winnen door de reeds aanwezige torren niet in SOT23 maar SOT323 of SOT416 te kiezen. En zo op het oog lijkt de real-estate voor de weerstanden ook erg ruim (0805?). Misschien als je die 2 dingen aanpakt, je wegkomt met een SOIC-8 als uC en je daarmee je programmeer-bijzonderheden kunt omzeilen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

De weerstanden zijn 1206... Voor sommigen echt nodig, voor anderen niet zo.
Noem het een tic, maar ik probeer meestal om alles een beetje in balans te hebben qua afmeting.
Die zenerdiode (goed gezien @hennep ;)) valt hier dus een beetje uit de toon wegens te klein, wordt nog ff puzzelen on daar wat anders in te frotten. Moet minstens 200mW zijn, misschien maak ik er wel een THT van.

Zoals met elk al-dan-niet-vermeend probleem zijn er vele oplossingen en benaderingen, met allemaal hun specifieke voors en tegens.
Ik heb voor deze gekozen, wat niet betekent dat het in graniet is gebeiteld.
Het gebeurt me wel vaker dat v2.0 heel anders in elkaar zit, ik noem dat voortschrijdend inzicht. :P

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Het HFE7 relais van HongFa heeft een kleinere footprint...:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zegt dat je ooit wat met PICs hebt gedaan. Heb je een PIC-programmer? Dan is de weg van de minste weerstand misschien inderdaad om die 10F-serie te pakken.

edit
Het kan nog mooier: gebruik een 10F200 om een TPI-programmer mee te maken :+
https://hackaday.io/project/19293-pic10f200-tiny-tpi-programmer

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 19 november 2020 10:51:40 (33%)

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Beetje zinloos als je al wat Arduino spul hebt liggen waarvoor de sketch zo van het net te plukken is...

Uiteraard geheel zinloos, het was een grappigheidje om via die 10F200 weer bij TPI uit te komen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

FF voor de duidelijkheid: ik heb wel een arduino (IOTLoRa) rondslingeren maar nog nooit wat mee gedaan (krijgertje); ik heb géén PIC programmer (die heb ik toendertijd geleend) maar dat is zo opgelost.
Die PIC10 - TPI programmer vind ik wel een leuk idee*...

Kortom: mogelijkheden te over, ik ga er uit komen.

@Arco: Mooi gevonden, maar klaarblijkelijk wat lastig te verkrijgen in de gewenste uitvoering (HFE7/12-1H-L2). Ik vond zo gauw alleen wat €pa¥ listings en de gebruikelijke Chinees. De huidige Omron G5RL kun je gewoon bij de grote leveranciers bestellen...
Het ding is wel veel zuiniger, wat misschien een kleinere buffer-elko (heb nu 470u) mogelijk maakt. Ik bestel er wel een paar bij Ali om uit te proberen.

... wordt vervolgd ...

* Ik heb ooit op een PC een Commodore128 emulator gedraaid, die een Commodore 64 emulator draaide, die een Sinclair Spectrum emulator draaide, die een ZX81 emulator draaide. Was niet vooruit te branden (de 'native' ZX81 was eindeloos veel sneller), maar werkte wel...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Als je maar 1 maakkontakt nodig hebt, kan de HF3F-L/1HL2 ook, die is wel leverbaar...: https://www.tme.eu/en/details/hf3f-l_12-1hl2t/miniature-electromagneti…
Omron heeft een vergelijkbare: de G6CK-1114P-US-DC12, maar de prijs is wel even slikken/schrikken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met SPST kun je niet de gewenste wisselschakeling met een bestaande schakelaar realiseren.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Het door @fatbeard aangehaalde HFE7/12-1H-L2 relais had ook maar 1 form A kontakt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Nope, ik heb echt een bistabiel wisselcontact nodig.
Het moest dan ook een HFE7/12-1HD-L2 zijn. Typo, sorry.

Kijkend bij HongFa zelf vind ik ook de HFE60/12-1HDT-L2 en derivaten, die zijn nòg kleiner. Maar ook nòg lastiger (niet dus) te vinden bij de vertrouwde electronische grootgrutters...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

ik heb hier nog 100en V23079-E1208-B301 SMD relais van AXICOM liggen.

SMT, bistabiel (met 2 aparte spoelen) 220V rated 2A volgens datasheet.
https://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=show…
als je daar wat mee kan hoor ik het wel (mocht je ze al niet een keer van me overgenomen hebben;) )

fatbeard

Honourable Member

Die/dat heb ik dus liggen, 60W is te weinig...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

ohja, zo goed had ik niet gekeken. het verbaasde me uberhaubt al dat ze voor 230 waren