amperage meten met multimeter geeft kortsluiting

Dit topic is gesloten

Het feit dan een woord in een woordenlijst staat betekent niet dat het een correct woord is.

fatbeard

Honourable Member

Nee, maar er zijn ook Dollars en Ponden natuurlijk en dan zit je bij Poundage en Dollarage :D

Dan zullen we het maar niet hebben over Yennage... >:)

Maar ff zonder dollen: Amperage en Wattage zijn niet-bestaande woorden in het Nederlands, Voltage bestaat wel.
Tenminste, als ik de dikke van Dale mag geloven...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op woensdag 18 november 2020 16:46:25 (34%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ampérage op zijn Frans uitgesproken wordt veel gedaan in België. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is in een 3-talig land... Voor een Belg klinkt dit normaal. Als je het op zijn Engels uitspreekt is weer iets anders. Maar ampérage en voltage op zijn Frans uitspreken is schering en inslag in België. Wordt ook in veel dialecten over genomen. En onze Waalse broeders gebruiken het ook. Als we elkaar maar verstaan, tuurlijk als je het verengelsd klinkt het ook voor een Belg grappig.

Op 18 november 2020 16:30:15 schreef KlaasZ:
Het feit dan een woord in een woordenlijst staat betekent niet dat het een correct woord is.

Euh, dit is wel het Groene Boekje van de Taalunie.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het verschijnsel zelf, de grootheid, is stroom.
Als je stroom meet, of specificeert, dan is het resultaat daarvan een getal. Een getal is geen stroom.
Het getal dat aanduidt hoeveel ampères ergens lopen, of mogen lopen bijvoorbeeld, mag je amperage noemen, en dan ben je correct.

Zo is ook voltage niet spanning, maar het getal op je voltmeter, of het getal in de specificatie van een apparaat of installatie.

Ik weet het, nu heb ik het weer gedaan... maar zo zit het. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ampérage (op zijn Frans uitgesproken) wordt ook vertaald als stroomsterkte.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In correct Frans is spanning 'tension', en stroom 'courant'. Wie herkent waaruit dit tekstje komt? (van een bekende radioschrijver)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Chute de tension is inderdaad spanningsval. Even naar mijn Franstalige collega gewhatsapped, vergeef mij de schrijffouten in het Frans. Nogmaals, voor een Belg klinkt dit normaal.

Op 18 november 2020 16:53:21 schreef Frederick E. Terman:
Zo is ook voltage niet spanning, maar het getal op je voltmeter, of het getal in de specificatie van een apparaat of installatie.

Ga ik zonder twijfel een keer uittesten op een collega. Hopelijk hou ik er geen blauw oog aan over :D

Ikzelf: Wat is de spanning?
Collega: 230
Ikzelf : Nee, dat is de voltage
Collega: Hoeveel is de spanning dan?
Ikzelf: 230 volt
Collega: Dat zeg ik toch net.
Ikzelf. Nee, je zei dat de spanning 230 was, niet hoeveel volt het was.

fred101

Golden Member

Ja, maar dat durf ik dus nu niet meer te testen :-) Ik ga me eerst inlezen.

Op 18 november 2020 13:50:27 schreef bprosman:
[...]
In serie met een lamp kan dat prima.

Ik lees vaak ook met een lamp maar ik heb hem liever parallel aan het boek, dat vinden mijn ogen fijner :+

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 18 november 2020 17:38:27 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 november 2020 12:55:29 schreef Arco:
Het stroombereik zal wel niet meer werken nu...

Ik zie hiervandaan m'n favoriete multimeter liggen. Daarmee heb ik in 1987 precies dit experiement gedaan. Het stroombereik doet het nog steeds.

Bij mij was het geen gebrek aan kennis maar een domme fout: Het meet-snoer had niet in de ampere-meting moeten zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn eerste spanningsmeting aan het net met mijn multimeter was ook een spannend moment, zat toen in mijn eerste jaar elektriciteit/elektronica een 30 tal jaar geleden

Ik was 10 jaar dat ik van sinterklaas een micronta (van radioshack of tandy) multimeter kado kreeg. De eerste test die ik deed was het meten van de toen nog 220 volt netspanning. En dat werkte uitstekend. De stroommeting ben ik pas gaan gebruiken dat ik een jaar of twaalf was en met mijn EE dozen de eerste transistor schakelingentjes ging bouwen.

Die micronta multiemeter meter werkt nu gewoon nog op alle bereiken. En is ook nog steeds een prima bruikbare meter. Door het gebruik zijn de helaas de meetpennen wel vervangen door andere. De originele waren gewoon op.

Blijkbaar wist ik als 10 jarige heel goed hoe je een spannings en stroom meter moest gebruiken. Maar ik las toen eerst alles wat los en vast zat over iets dat mij interesseerde. Blijkbaar werkt dat beter dan een youtube filmpje kijken gezien het feit dat mijn metertje van toen na als die jaren gewoon nog leeft.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Door het gebruik zijn de helaas de meetpennen wel vervangen door andere.

Als we dan toch bezig zijn (enne, NEE, ik ben er niet mee begonnen!):

Heeft het gebruik die andere meetpennen dan per post opgestuurd, of persoonlijk komen afgeven, of zijn ze misschien samen met de andere klaasgeschenken doorheen de schoorsteen gekomen? :+

@T/S: nee, het was geen domme vraag, ook al was het nog slimmer geweest om ze vantevoren te stellen :) Het was wel een domme handeling, maar dat hebben we allemaal al wel gedaan, ik ga hier mijn eigen stommiteiten niet oplijsten, dat ware schier eindeloos.

Maar jawel, enige basisbegrippen zou men toch moeten beheersen, als men niet wil leren met schade en schande. Zoals nu dus wel gebeurd is. Laat uw verdere vragen maar komen, houd u maar niet in - maar een basiscursus is natuurlijk ook een uitstekend idee. Sukses gewenst!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Op 18 november 2020 16:30:15 schreef KlaasZ:
Het feit dan een woord in een woordenlijst staat betekent niet dat het een correct woord is.

Het bijzondere aan taal is dat er geen goed of fout is, zolang de luisteraar maar begrijpt wat er verteld word.
Dat zie je vanzelf als je de Nederlandse taal van zeg 1000 jaar geleden gaat bekijken dan is daar een andere woordenschat.

Officieel bestaat er inderdaad geen Belgisch maar er is wel een dialect aan te wijzen waarvan je zou kunnen zeggen dat is typisch Belgisch. Er is in de loop der tijd een net wat andere woordenschat ontstaan. Maar even goed is er in elke streek zo wel een dialect aan te wijzen met afwijkend gebruik van woorden.

Zo heb ik zelf ook wel een hekel aan het woord amperage maar als deze trend zich voortzet zou het zomaar kunnen dat in 2060 het gewoon een normaal woord is en gebruiken ze het ook op universiteiten.

Toch is het wel goed om elkaar te corrigeren om zo de taal helder te houden maar dan niet in termen van goed of fout.

Op 18 november 2020 15:37:48 schreef mvdk:
Dat "vliegend meten" met een multimeter is per definitie gevaarlijk.
Gebruik bij laagspanning (dat is wat er uit het stopcontact komt) een tweepolige tester om spanning te meten.

Daar klapperen mijn oren van. Meten aan 230V is per definitie gevaarlijk dat klopt. Maar een multimeter is daar echt niet gevaarlijker in dan een Duspol. Wat belangrijk is dat als je gaat meten aan 230V dat je categorie van het meettoestel past bij hetgeen je gaat meten. Zie onderstaande link.
Wel is het zo dat een duspol voor 230V gewoon prettiger meet en je geen rare spookwaarden meet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meetcategorie

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Op 18 november 2020 17:06:43 schreef Robbe de Smet:
Chute de tension is inderdaad spanningsval. Even naar mijn Franstalige collega gewhatsapped, vergeef mij de schrijffouten in het Frans. Nogmaals, voor een Belg klinkt dit normaal.

[bijlage]

Ehm, Ampère is toch met het accent de andere kant op? Dan wordt het Ampèrage zou ik zo denken. Misschien moet je collega zijn franstaligheid nog even dubbelchecken. :+

In elk geval heb ik ook via het maken van kortsluiting geleerd hoe je stroom meet, voornamelijk omdat niemand me had uitgelegd hoe het werkte. De eerste boeken die ik over het onderwerp in handen heb gehad waren ook matig op zijn best, maar juist dat heeft me op de lange termijn juist veel geleerd. Persoonlijk neem ik het weinigen kwalijk dat ze zo leren meten, je bent immers niet met voorkennis uit de baarmoeder gerold.

In mijn geval had ik het relatieve geluk dat ik begon met batterijen, waardoor de goedkope meetpennen van mijn eerste Uni-T redelijk in orde zijn gebleven en het elektrocutiegevaar wat minder was. Wel een behoorlijke bult batterijen op gemaakt, en geleerd dat als je met een balpen een Ni-Cd kortsluit die pen nooit meer zal schrijven.

Een meter zonder zekering kan overigens best van pas komen bij het meten in een auto. Recent wilde ik de accustroom meten bij het inschakelen van de deurblokkering en dat is ruim voldoende om zo een dure FF zekering om zeep te helpen. Vier actuators en zes gloeilampen nemen samen best een stroompuls, en bij aanwezigheid van zekeringen in het systeem is het risico niet groot.

mvdk

Golden Member

Op 18 november 2020 18:12:46 schreef benleentje:
(...)
Daar klapperen mijn oren van. Meten aan 230V is per definitie gevaarlijk dat klopt. Maar een multimeter is daar echt niet gevaarlijker in dan een Duspol. Wat belangrijk is dat als je gaat meten aan 230V dat je categorie van het meettoestel past bij hetgeen je gaat meten. Zie onderstaande link.
Wel is het zo dat een duspol voor 230V gewoon prettiger meet en je geen rare spookwaarden meet.
(...)

Ik heb niet gezegd om een Duspol te gebruiken. Dat is een spanningstester.
En alleen maar dat. Er bestaan ook spanningstesters met display die zeer accuraat in het netspanningsgebied weergeven. Daar kun je veilig mee meten. Bij een multimeter bestaat altijd het gevaar dat bewust of onbewust de snoeren in de verkeerde bussen zitten en een verkeerd meetbereik word gekozen. Bij zo'n tester valt er niets te kiezen.
Oh, wacht. Je kan doorgang meten met zo'n Eazy dinges, maar als je dat per ongeluk doet terwijl de pennen nog in het stopcontact zitten, is er niets aan de hand. Gewoon een foolproof ding.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 18 november 2020 18:32:10 (33%)

benleentje

Golden Member

Bij een multimeter bestaat altijd het gevaar dat bewust of onbewust de snoeren in de verkeerde bussen zitten en een verkeerd meetbereik word gekozen.

Daarom zitten mijn stroombussen gewoon dicht ik gebruik ze toch nooit. Maar je hebt gelijk dat het kan en dat het bij minder bekwame mensen een extra gevaar kan opleveren. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Maar gelukkig levert het als je mulimeter een cat 4 is enkel gevaar op voor je multimeter en in veel mindere mate voor jezelf.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 november 2020 18:20:21 schreef Kruimel:
[...]Ehm, Ampère is toch met het accent de andere kant op? Dan wordt het Ampèrage zou ik zo denken. Misschien moet je collega zijn franstaligheid nog even dubbelchecken. :+

Denk je dat?

Larousse, zowat de Van Dale voor het Frans

Dit moet bijna wel een grap zijn. Weinigen durven überhaupt zo'n "meting" aan, hoop ik; de meetpennen in het stopcontact steken alleen al..
(Leest diode-anode nog weleens mee? Is deze meting wellicht te verbeteren met nieuwe elco's? Ook al is het off topic, mis ik zijn bijdragen aan het forum al een jaar.)

Kruimel

Golden Member

Op 18 november 2020 18:38:20 schreef New Beetle:
[...]Denk je dat?

Larousse, zowat de Van Dale voor het Frans

En wat staat er als uitleg:

Désignation incorrecte de l'intensité d'un courant électrique.

"Onjuiste aanduiding van de intensiteit van een elektrische stroom" dus. Terug bij af... 8)7

Maar mij maakt het niet uit hoe je het schrijft, bij mij blijft het stroom, en ik blijf begrijpen waar het om gaat als je toch één van de genoemde alternatieven gebruikt. Ik ben nooit zo een fan van dat onnodige taalnazisme geweest. Als ik mijn eigen posts nalees vind ik ook nog wel taalfouten. Drama? Nee, gewoon even corrigeren en accepteren als iemand anders eenzelfde fout maakt.

@Hieronder: Ja ik snap dat hij wel echt franstalig is, ik zal hem niet ter verantwoording roepen. ;)

Op 18 november 2020 18:45:58 schreef Kruimel:
[...]En wat staat er als uitleg:[...]Onjuiste aanduiding van de intensiteit van een elektrische stroom. 8)7

Het ging hem over de spelling van dat woord, niet over het feit of dit al dan niet officieel Frans is. Die Waal spreekt m.i. Frans denk je niet?

van Dale loopt dan zeker een halve eeuw achter, zelfs hier in het Noorden tussen de gestapelde zwerfstenen komen Voltage; Ampèrage en Wattage voor en eind jaren zestig ook in onze vak theorie boeken.
De 10 Amp stand zal vast niet meer werken, er moet vast een nieuwe zekering in.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op woensdag 18 november 2020 19:04:45 (17%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 18 november 2020 18:54:43 schreef Hunebedbouwer:
van Dale loopt dan zeker een halve eeuw achter

Geen idee hoe dat in NL is maar in BE leren wij op school dat het Groene Boekje van de Taalunie DE lijst is met officieel erkende Nederlandse woorden.

EricP

mét CE

van Dale loopt dan zeker een halve eeuw achter, zelfs hier in het Noorden tussen de gestapelde zwerfstenen komen Voltage; Ampèrage en Wattage voor en eind jaren zestig ook in onze vak theorie boeken.

Tsja... maar niet alles wat in elk boek staat is correct.
Toen SI in 1978 'verplicht' werd, kregen we daar op school gewoon les in. Grootheid. Eenheid. En wat je er eigenlijk mee meet of weergeeft. Ergens achter in de 70-er jaren in mijn beleving...

maartenbakker

Golden Member

Op 18 november 2020 17:48:44 schreef Ex-fietser:
[...]

Blijkbaar wist ik als 10 jarige heel goed hoe je een spannings en stroom meter moest gebruiken. Maar ik las toen eerst alles wat los en vast zat over iets dat mij interesseerde. Blijkbaar werkt dat beter dan een youtube filmpje kijken gezien het feit dat mijn metertje van toen na als die jaren gewoon nog leeft.

Wat youtube betreft kan ik de TS van harte het kanaal van ElectroBOOM aanbevelen. Die maakt altijd wel ergens kortsluiting maar dat doet hij zodat de kijker ervan leert; hij weet heel goed wat hij doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten