Domme vraag over voltage en weerstand

Hoi,

ik weet niet veel meer van electronica dan HAVO natuurkunde, V=I*R en zo, en ik snap iets niet. Ik ben bezig met een universele ECU (motor computer voor een auto) en die meet onder andere de temperatuur van de motor. Die sensor is gewoon een weerstand die met temperatuur varieert. De ECU heeft een schemaatje, zie bijlage. Die sensor zit tussen CLT op het schemaatje en aarde. Dus als de weerstand verandert, verandert de spanning die de Arduino (het brein van de ECU) op pin CLT-CPU-A1 meet. Mooi. Maar nu wordt het vreemd:
De weerstand in serie met de sensor is 2k49. Volgens het schema, en als ik met een loep op het SMD weerstandje kijk staat daar 2492 op, dus dat zal dan wel. Maar met twee verschillende multimeters meet ik 6k5 over die weerstand, met verder niks op de ECU aangesloten. Da's raar. Maar nu wordt het nog vreemder:
Als ik de ECU aansluit op de voeding maakt een spanningsregelaar op het board 5V. 4,79V meet ik. Dan sluit ik een 5k1 weerstand aan waar de sensor zou moeten zitten, dus tussen CLT sensor en aarde op het schema. Mooi. Over die weerstand meet ik dan 0,8V, en tussen CLT Sensor en 5V meet ik 3,95V. Dus het voltage verdeelt zich netjes, maar niet zoals ik verwachtte. 0,8V over 5k1 betekent namelijk een totaalweerstand over de 4,79V van 30k5, en dus is die weerstand waar 2492 op staat, die ik als 6k5 meet, 25k4.
En dat snap ik dus niet. Er kunnen twee dingen die meeting beïnvloeden, naar mijn bescheiden mening, al snap ik niet hoe. De ene zijn de condensatoren in het schemaatje, de andere is de meting van de Arduino zelf. Maar beide lijken me geen invloed op deze DC meting. Wie-o-wie legt mij uit wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Dank,

Hugo

die weerstand is 24k9, 249 met 2 nullen.

EricP

mét CE

Dus wel een voltage maar geen ohmage. Raar...

Voor wat betreft die spanningen en weerstanden die je meet... Je zult wel ergens tegen een paar protectie dioden aan staan te meten. De waarde van die weerstand klopt wel. Maar ja, je meet wel 'in circuit'...

Wow, dat is een simpel maar erg verhelderend antwoord. En ik meet met mijn voltagemeting 25k4, gezien de slechte kwaliteit van mijn multimeter en misschien een kleine afwijking van de weerstand zelf verklaard. Super, bedankt. Ik snap dat nog steeds niet waarom ik 6k5 meet over de weerstand, maar dat zal vast met de rest van het schema te maken hebben.

Dank,

Hugo

Ik had deze vraag ook op het forum over die ECU's gesteld, maar daar kwamen we er niet uit. Dank nogmaals. Wel geinig, mijn openingspost daar stelt:

"I just changed the bias resistor values to 24900 (ten times the manual / schematic value) in the software and now I at least have a decent reading for ambient temperature on both sensors. This is weird, is there a 10x factor somewhere I missed?"

Ja, ik had dus iets gemist, maar op een plek waar ik het niet zocht. Ik ben heel blij dat we het gevonden hebben.

Hugo

Op 18 november 2020 22:30:13 schreef HugoW:
Ik snap dat nog steeds niet waarom ik 6k5 meet over de weerstand, maar dat zal vast met de rest van het schema te maken hebben.

Inderdaad. Als je "In Circuit" een weerstand meet, meet je eigenlijk die weerstand, met de rest van de schakeling parallel eraan. Twee parallelle weerstanden hebben samen een lagere waarde dan elk afzonderlijk.

Dus in circuit meet je altijd lager dan de werkelijke weerstand. Dat klopt ook, je meet 6k5 over een weerstand van 24k9.

Met die 6k5 meting kon je ook gelijk concluderen dat de werkelijke weerstand niet 2k49 kon zijn, want dan had je minder dan 2k49 moeten meten!

(Schoolvraag: Wat had je dan wel gemeten? (niet-lineariteit in het circuit negeren, tis een schoolvraag!)

Oh! Goeie vraag blurp! prima oefening!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kennelijk moet ik wat redeneren betreft meer op mezelf vertrouwen. Dit staat ook in voornoemde openingspost:

"If there is someting influencing the measurement is could only be parallel to the resistor hence lowering the measurement, so something increasing the measurement from 2490 to the measured values seems unlogical to me."

Inderdaad, dus. Ik denk dat de impedantie van de poort van de Arduino parallel aan de sensor de invloed is, daar houdt Arduino zelf rekening mee als het systeem werkt maar niet bij mijn meting als alles uit staat.

Hugo