Vreemde storing alleen op deze site

Dit topic is gesloten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@jeroen doet een prima klus! En voor mij hoeft hij vooral niet te besparen op de backup jobs.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Dat is meer iets dat bij shockmedia ligt.

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 18 november 2020 23:23:15 schreef mvdk:
23:19 tot 23:22

Same here, rond 23:18 en 30 seconden tot 23:22

Gisteren trouwens ook rond zelfde tijdstip.

Hensz

Golden Member

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Op 17 november 2020 23:44:01 schreef RAAF12:
Ik heb ook wel eens dat de pagina op CO niet geladen wordt. Andere sites werken wel. De systeembeheerder zou dat terug kunnen zien in de logs. Net een half uur geleden had ik weer een draaiend cirkeltje in beeld. Paar minuten later laadde de site wél.

Me too, again.
Blijkbaar een backup. Maar geen goede config want die backup hoeft geen onbereikbaarheid cq. uitval van de site te veroorzaken. Zoiets kan bijv. een grote hoster zoals Cloudfare zich echt niet veroorloven.

maartenbakker

Golden Member

Nee, bij cloudflare krijg je een mooie grafische melding dat er iets compleet onbereikbaar is. Ziet er mooier uit, maar is niet persé beter...

Als een database gelockt wordt, kun je dat wel merken afhankelijk van de opzet van de software. Dat hoeft niet eens aan Shockmedia te liggen, al herinner ik me nog vaag een anecdote over een stukje software dat zij eens aan een klant ter beschikking stelden. De kans is aanwezig dat de backupfunctie in de forumsoftware zit en er daardoor niet met de database gepraat wordt.

Wat ik wel opvallend vind, is dat dat niet met een chron daily gescheduled wordt of dat de chron daily niet op de gebruikelijke tijd staat.

Ik denk dat gunstigste tijd voor dit soort dingen ruwweg tussen 2 en 7 uur in de voormiddag is, daar zit ik nu al dik in, maargoed.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 19 november 2020 02:53:16 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Het zou leuk zijn als de oplossing wordt vermeld een downtime van 1095 minuten per jaar is toch vervelend :-(

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kom nu RAAF. 1095 minuten downtime op een (niet-schrikkel)jaar van 525600 minuten? Dat vind ik een meer dan fraai getal. Toen ik nog een partner had had ze een downtime van drie dagen per maand ...
0.002% downtime is goed, gewoon heel erg goed.

@Maarten: let op met de spelling van cron - niet dat ik er lastig over wil doen, maar chron is niet zo simpel te vinden op het www :) Wees u wel bewust dat cron.daily en cron.weekly enzovoort een latere toevoeging zijn, het betere werk gebeurt nog altijd in een crontab per user account. Op een moderne linux zit de crontab van user account "maarten" in /var/spool/cron/maarten en kan worden bekeken met crontab -l -u maarten - gegeven de nodige rechten, uiteraard. In zo'n crontab kan men exacte momenten van uitvoering vastleggen - zoals het hoort, nmbm.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 19 november 2020 15:10:35 (54%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Op 19 november 2020 13:52:53 schreef RAAF12:
Het zou leuk zijn als de oplossing wordt vermeld een downtime van 1095 minuten per jaar is toch vervelend

Vervelend is als alle verkeerslichten op een kruising tegelijkertijd op groen gaan :). CO is gelukkig geen site die van levensbelang is, maar zelfs 112 is wel eens niet bereikbaar. Dus in die context is 3 minuten per dag heel acceptabel. Vergeet dat het een site is die enkel leeft van vrijwilligers en donaties en dat site eigenlijk gewoon heel erg goed en betrouwbaar is. _/-\o_

Ik vind met dit soort dingen als je het eenmaal weet is er goed mee te leven. Ik weet nu wat er op de achtergrond gebeurt en dat na enkel ogenblikken weer in orde is. Echter voordat ik het topic begon wist ik gewoon niet wat er aan de hand was en of het slecht bij 1 keer per dag bleef of veel vaker en of de storing steeds kort is of ook heel lang kan zijn. Echter wil ik het nu geen storing meer noemen maar gewoon een tijdelijke onderbreking ivm backup werkzaamheden aan de onderliggend database.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 19 november 2020 17:24:29 schreef benleentje:...Echter wil ik het nu geen storing meer noemen maar gewoon een tijdelijke onderbreking ivm backup werkzaamheden aan de onderliggend database.

Da's aardig :-)
Tien jaargeleden was er wel wat aan de hand en heeft Shockmedia het opgelost als ik me niet vergis.
Maar voorlopig zitten we met z'n allen maar wat te gokken, en met deze vriendelijke omnoeming van jou durf ik er wel even een slotje op te zetten om te voorkomen dat het een oeverloze discussie word.

Als er nieuws is zal Jeroen ongetwijfeld even de moeite nemen om een aanvulling te plaatsen.

Dit topic is gesloten