Motorschakelaar 380v, met slot / sleutel?

Ik denk dat ik het begrijp. Maar lijkt me moeilijk extra ruimte te vinden in dat bakje ..

die op de andere plastic behuizing schroeven bedoel je?

GJ_

Moderator

Zijkanten tegen elkaar of zo. Gebruik je fantasie ;-)

juist ;)

ideaal zou natuurlijk zijn een bakje waar de sleutel schakelaar in past, maar ook het relais. Of een vergelijkbaar relais, als ik het relais ook vervang ..

Helaas.

het is niet de dunne licht-grijze of de zwarte.

beide draden op hulpcontact aangesloten, maar de zaag blijft werken op 2 van de 3 standen van het slot (het is een 3positie slot)

en op 1 van de 3 standen loopt de zaag bij indrukken groenen knop, maar stopt bij loslaten.

ik ga later nog andere draden proberen te schakelen. of kunnen jullie op basisi hiervan al zeggen welke het dan moet zijn

en is het gedrag (lopen bij indrukken, stoppen bij loslaten) iets wat verwacht had kunnen worden?

bedankt wederom

Sorry, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

telkens loopt de machine wel ook al is een draad onderbroken. In een paar gevallen loopt ie alleen bij ingedrukt blijven houden groene knop, en stopt hij bij loslaten, maar in geen geval is de machine niet in te schakelen ondanks tussenkomst (uitgeschakeld) hulpconctact.

Is dit vreemd? suggesties?

(de wago klemmetjes zijn gewoon tijdelijk ivm testen tussenkomst hulpcontact)

de groene knop schakelt het relais in, het relais heeft een overnamecontact waarmee je de sleutelschakelaar in serie hebt gezet. je groene knop bedient mechanisch het relais. zonder de voeding te onderbreken met de sleutelschakelaar niet te doen, dus extra relais toevoegen. of de start/stopknop combi vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag Testman,
Dankje voor de uitleg. Ik volgde (als electronica leek, zeker, maar dit lijkt me niet ondoenlijk) de uitleg van een eerder posters in deze thread. Zitten zij fout, ik begreep ik ze gewoon niet goed?

Dat schakelaartje schakel je in de stuurstroom.
Je zaag heeft nu een IN en een UIT drukknop, die zijn gemaakt voor lage stromen. Die drukknoppen schakelen een relais in dat gemaakt is om de grote motorstromen te schakelen. Het relais heeft 3 hoofdpolen voor de 3 fasen naar de motor.
De extra schakelaar monteer je in het stuurstroomcircuit, dus met lage stromen.

Kijk eens goed naar je relais, daar zit waarschijnlijk een aansluiting met A1 (of A2) op.
Die aansluiting onderbreek je.

maar ook:

Gewoon een sleutelschakelaar ( ongeveer als het 1e plaatje hier).
Die zet je in serie met de magneetschakelaarspoel van de zaag.
Eaton:
M22-WRS (216887) Sleutelknop
M22-K10 (216376) Hulpkontakt Maak (klik je zo op bovenstaande)
M22-I1 (216535) Opbouwkastje voor 1 element

Maar ook:
M22-WRS/KC11/I (216526] Kompleet in een kastje

en deze:

Ja, die grijze of de zwarte gesoldeerde, dacht ik ook. Vrijwel zeker zelfs.

Ik heb even alle verbinden in het 'stuurcircuit' van het relais losgehaald. Maar nog steeds begint de motor te lopen bij indrukken groene knop, zij het alleen tijdens het ingedrukt houden.

Ligt dit in de lijn der verwachting, of is dit opmerkelijk?

In bijlage een nog foto

Shiptronic

Overleden

Je moet ook niet de geschakelde contacten onderbreken maar de spoel aansluiting !

En ik ben bang dat je pech hebt, en de eerste opkomst van het relais is mechanisch, dus dan blijft indrukken van de rode knop altijd de motor bedienen, in dit geval moet je met de sleutel schakelaar alle drie motordraden onderbreken.

Testman had het ook al geschreven :

Op 15 december 2020 17:32:17 schreef testman:
de groene knop schakelt het relais in, het relais heeft een overnamecontact waarmee je de sleutelschakelaar in serie hebt gezet. je groene knop bedient mechanisch het relais. zonder de voeding te onderbreken met de sleutelschakelaar niet te doen, dus extra relais toevoegen. of de start/stopknop combi vervangen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 17 december 2020 16:46:36 (42%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Waar woon je ergens of waar staat deze machine?
Als het niet te ver is wil ik wel een blik werpen?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik woon in Brussel. Dus dat is niet echt om de hoek.
Inmiddels ook via mail gecorrespondeerd met een behulpzame forumgebruiker.

Het gaat inderdaad niet op deze manier. Het hoogst haalbare op deze manier is dat de zaag stop bij loslaten groene knop. Maar volledig verhinderen van inschakelen gaat niet.

Wat is de beste / makkelijkste manier mijn objectief te verwezenlijken?
Als ik 'perse' een sleutel wil gebruiken, en geen hangslot oid

Dank voor alle hulp zover!

Shiptronic

Overleden

Met de sleutelschakelaar een relais schakelen die de hoofd voeding onderbreekt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.