Oude bruggelijkrichters vervangen

pa3gws

Golden Member

Heb je ook nog een foto van de onderkant?
Ligt niet een van de transistoren/regelaars in sluiting?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

De oorzaak lijkt me duidelijk:

Alles werkte prima, maar daarna een beetje slordig met de besturingsprint omgesprongen. Iets heeft sluiting gemaakt.

Voeding loskoppelen en alle spanningen nameten. (als je sluiting hebt gemaakt kan er werkelijk van alles kapot zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 november 2020 10:10:31 schreef pa3gws:
Heb je ook nog een foto van de onderkant?
Ligt niet een van de transistoren/regelaars in sluiting?

Linksboven diverse pinnen dus met verschillende gelijkspanningen. Op sommige staat nog spanning. Maar ik kom hier toch niet uit. Zou het zin (niet al te duur) hebben om de voeding te laten nakijken door een professional? Ik dacht aan een donorapparaat, maar die zijn ook allemaal prijzig.

RAAF12

Golden Member

Ik zie ze vanaf €80 staan. Tja of je nog geld in wil stoppen is de vraag. Die tapedecks zijn niet bepaald hi-end. Maar misschien is er iemand in de buurt die duimen zit te draaien. Of even bij vraag & aanbod kijken.

pa3gws

Golden Member

Op 17 november 2020 15:45:27 schreef Stefalf:
[...]
Zou het zin (niet al te duur) hebben om de voeding te laten nakijken door een professional?

Zet om te beginnen je woonplaats in je profiel.
Wie weet is er iemand van CO bij je in de buurt die er wel een blik op wil werpen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hensz

Golden Member

Op 17 november 2020 09:39:37 schreef pa3gws:
Zoek daar maar eens goed misschien wel een soldeerverbinding met een naast liggend spoortje.

Ik zie wel wat troep liggen, de twee componentdraden liggen wel erg plat over een ander spoor, raken die echt niets?

Daarnaast over welke twee gelijkrichters hebben we het; er zijn 2 van ieder, c.q. welke zekering klapt er?

Don't Panic!

Dat ziet er allemaal lekker uit, die print in flink mishandeld.

Dat slopers erg duur zijn is niet zo gek, deze recorder is ongelooflijk gewild. Voor een fatsoenlijk gereviseerde worden soms honderden euro's betaald. Slopers of opknappers zijn dus ook duur en alleen de voedingsprint vervangen is pure onzin want ze zijn prima te repareren.

De revisie van deze recorders is echter niet echt een beginnersklusje en met alleen een recap ben je er vaak niet.

Op 17 november 2020 17:54:44 schreef RAAF12:
Ik zie ze vanaf €80 staan. Tja of je nog geld in wil stoppen is de vraag. Die tapedecks zijn niet bepaald hi-end. Maar misschien is er iemand in de buurt die duimen zit te draaien. Of even bij vraag & aanbod kijken.

Dat zie je denk ik heel erg verkeerd, een opknapper voor 80 euro heeft of kapotte koppen of iemand weet niet wat hij verkoopt.

Op 18 november 2020 08:29:12 schreef Dominic:
Dat ziet er allemaal lekker uit, die print in flink mishandeld.

Dat slopers erg duur zijn is niet zo gek, deze recorder is ongelooflijk gewild. Voor een fatsoenlijk gereviseerde worden soms honderden euro's betaald. Slopers of opknappers zijn dus ook duur en alleen de voedingsprint vervangen is pure onzin want ze zijn prima te repareren.

De revisie van deze recorders is echter niet echt een beginnersklusje en met alleen een recap ben je er vaak niet.

[...]

Dat zie je denk ik heel erg verkeerd, een opknapper voor 80 euro heeft of kapotte koppen of iemand weet niet wat hij verkoopt.

Inderdaad, er staan er redelijk wat te koop, maar allen boven de 400 euro. En over de voedingsprint, die werkte dus gewoon prima na de recap! Het probleem is gekomen nadat er een sluiting was in de besturingsprint. Misschien kan iemand mij aanraden waar ik de print zou kunnen laten nakijken. Er inderdaad verder zelf aan klungelen zonder kennis heeft geen zin. Ik dank wel iedereen voor de reacties. Fijne community. Leuk als ik weer wat heb in de toekomst.

Hensz

Golden Member

Die soldeerspetters c.s. kun je zelf toch wel ff naar kijken? Met een beetje geluk zit daar je probleem. Veel licht en vergrootglas zijn gewenst. :D

Don't Panic!
Thevel

Golden Member

Arco heeft gisteren een schema geplaatst, de spanningen welke uit de print moeten komen staan er zelfs bij en kun je controleren.

Pen 9 - 9.5v
Pen 10 - 17.6V
Pen 11 - 20.4V
Pen 12 - 12.2V
Pen 13 - 41.8V
Pen 14 - 4.9V
Pen 15 - 9.8V
Pen 16 - 24.1V
Pen 17 - 18.7V

Op 18 november 2020 22:29:13 schreef Hensz:
Die soldeerspetters c.s. kun je zelf toch wel ff naar kijken? Met een beetje geluk zit daar je probleem. Veel licht en vergrootglas zijn gewenst. :D

Kan er nog eens naar kijken, maar nogmaals, het werkte prima, totdat ik een sluiting maakte op de besturingsprint.

Op 18 november 2020 23:09:03 schreef Thevel:
Arco heeft gisteren een schema geplaatst, de spanningen welke uit de print moeten komen staan er zelfs bij en kun je controleren.

Pen 9 - 9.5v
Pen 10 - 17.6V
Pen 11 - 20.4V
Pen 12 - 12.2V
Pen 13 - 41.8V
Pen 14 - 4.9V
Pen 15 - 9.8V
Pen 16 - 24.1V
Pen 17 - 18.7V

Ja, die staan op de print zelf ook vermeld zelfs.

RAAF12

Golden Member

Op 18 november 2020 08:29:12 schreef Dominic:
Dat zie je denk ik heel erg verkeerd, een opknapper voor 80 euro heeft of kapotte koppen of iemand weet niet wat hij verkoopt.

De stelling was

Ik dacht aan een donorapparaat, maar die zijn ook allemaal prijzig.

Ik weet niet wat jij onder een donor verstaat maar normaliter wordt daar geen nieuw exemplaar met uitstekende specs mee bedoeld. Het blijft een Akai en dat dit ding er wat anders uitziet zal best een soort publiek trekken die daar flink geld voor over heeft. Ik ken een verzamelaar die er een stuk of 20 Akai's in een kamer heeft uitgestald.
N.b. Als het dan toch om ouwe tapedecks gaat zou ik liever voor een Revox, Studer, Philips Pro12 of een Nagra gaan, maar dat terzijde.

Thevel

Golden Member

Op 19 november 2020 12:31:24 schreef Stefalf:
[...]

Ja, die staan op de print zelf ook vermeld zelfs.

Maar heb je de spanningen ook gecontroleerd?

Op 19 november 2020 14:01:07 schreef Thevel:
[...]Maar heb je de spanningen ook gecontroleerd?

Uiteraard. Sommige geven nog de juiste spanning, sommige spanningsloos.

pa3gws

Golden Member

Op 19 november 2020 17:27:40 schreef Stefalf:
[...]
Uiteraard. Sommige geven nog de juiste spanning, sommige spanningsloos.

Wees eens iets duidelijker welke zijn spanning loos en heb je de transistoren als getest?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
benleentje

Golden Member

Kan er nog eens naar kijken, maar nogmaals, het werkte prima, totdat ik een sluiting maakte op de besturingsprint.

Toch moeten die lange draden afgekipt worden en die spetter worden verwijdert want als ze nu geen probleem zijn kan het dat wel worden.

Als de besturingsprint losgekoppeld word werk de voeding dan wel?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Het wordt een moeizame bevalling zo... ;)
Welke van de 5 zekeringen ging kapot?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 november 2020 17:37:54 schreef Arco:
Het wordt een moeizame bevalling zo... ;)
Welke van de 5 zekeringen ging kapot?

Tweede van links. 800mA meen ik.

pa3gws

Golden Member

Op 19 november 2020 17:37:54 schreef Arco:
Het wordt een moeizame bevalling zo... ;)

Tja je moet elk antwoord er zo'n beetje uit trekken. :(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Op 19 november 2020 17:27:40 schreef Stefalf:
[...]
Uiteraard. Sommige geven nog de juiste spanning, sommige spanningsloos.

Welke spamningsloos zijn is voor het zoeken niet oninteressant ;)

Op 19 november 2020 17:37:35 schreef benleentje:
[...] Toch moeten die lange draden afgekipt worden en die spetter worden verwijdert want als ze nu geen probleem zijn kan het dat wel worden.

Als de besturingsprint losgekoppeld word werk de voeding dan wel?

Nee, geen verschil. Zekering brandt gelijk door.

Op 19 november 2020 17:32:12 schreef pa3gws:
[...]
Wees eens iets duidelijker welke zijn spanning loos en heb je de transistoren als getest?

Transistoren heb ik nog niet getest, zal eens uitzoeken hoe dat werkt, want heb daar geen ervaring mee.

Arco

Special Member

Als F3 kapot gaat, dan is TR4, TR8, of D8 defect...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 november 2020 19:19:13 schreef Arco:
Als F3 kapot gaat, dan is TR4, TR8, of D8 defect...

Besankt. Zal die eens bekijken. Dat lukt mij nog wel.