Windmolen gelijkrichter

Hallo,

Ik heb een Tesup Atlas 2.0 windmolen gekocht, deze zou ca. 2KW opbrengen. Begin van het eind..

Hier zit een 3fasen permanentmagneet motor op welke in een 'laadstroomcontroller' omgevormd zou moeten worden naar 48Vdc die naar een inverter gaat en de stroom op het net brengt.

Nu heeft de inverter een grens spanning van 38Vdc voordat die überhaupt gaat kijken om terug te leveren aan het net.

De Laadstroomcontroller heeft het na ca. 2 weken opgegeven ( condensator geknapt ). Daarvoor gaf die DC spanning naarmate de molen draait, met een max. van ca. 40Vdc, de inverter doet dus niks....

Is hier een andere schakeling voor te verzinnen?
Gegevens wat ik op het internet kan vinden, niet alles van te geloven dus..

Uitgang spanning windmolen ( motor ) is 3F 0-330Vac
Volgens de gegevens van de laadregelaar zou deze het omvormen in: 48V ( 55.2-58.0Volts )

Inverter heeft minimaal 38Vdc nodig. Max. 550V

Uitgang spanning windmolen ( motor ) is 3F 0-330Vac

Wikkelingen ohms meten als de molen stil staat & vergrendeld is.
Meten alle 3 wikkelingen goed, dan 3x 60W 230V lampjes eraan en meten maar als het waait. Vanaf daar kun je verder.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Een laadstroomcontroller is nuttig als je een batterij wil laden.
Maar als je naar een inverter gaat lijkt me een 3-fasige gelijkrichter genoeg.

GJ_

Moderator

Wat voor motor is het, of liever, wat is de Kv (v/KRPM)? Want als het bv een 1500RPM motor is heeft ie kennelijk een Kv van 220.

Als jou molen die motor tot bv 1000 toeren weet te krijgen zou je hopen op 220Vac, maar dat gaat nooit gebeuren.

Mijn ervaring met die minimolentjes plus mijn gevoel zegt mij dat je nooit aan die 2kW gaat komen. Hou het op maximaal 100W per vierkante meter of zo. Jij hebt nog geen halve vierkante meter.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 19 november 2020 13:30:51 (12%)

Die laadregelaar is ongebruikelijk, ik zou inderdaad ook een gelijkrichter verwachten. En daarna een dikke buck-boost converter naar ~55V, die op de ingang van de inverter wordt aangesloten. Een converter met lage ingangsspanning levert de hoogste opbrengst als het niet hard waait.

Gebruik je trouwens een solar inverter? Het is best mogelijk dat die MPTT regelaar op tilt slaat van een windmolen als bron.

De foto's tonen verder verkeerd ingeklemde draden, lange schroeven door de behuizing, een vreemde metalen beugel om iets vast te zetten. Hoe komt dat allemaal zo? Kan het falen van die condensator komen door een aansluitfout?

[Bericht gewijzigd door kojazz op donderdag 19 november 2020 13:07:57 (44%)

De foto's tonen verkeerd ingeklemde draden, lange schroeven door de behuizing, een vreemde metalen beugel om iets vast te zetten.

Hobbybob apparaat, ik gok op MP gekocht ofzo.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik zie links een board met 3 dikke gelijkrichters, en op het rechter board een TL494; dit is een switchmode regulator, maar daar zie ik geen grote spoelen of condensators bij staan, alleen 2 devices (BTA16 triacs) op een koelblok, onder die lelijke beugel.

Ik snap niet wat de constructie met die traics is; ik had 2 MOSFETs of 1 MOSFET en 1 diode verwacht. Lang geleden heb ik zelf zoiets gebouwd en kort getest, waarbij de spoelen van de generator worden gebruikt voor de boost converter, net als bij een normale motorregeling.

Als je interesse hebt, heb ik dus meerdere varianten van een ontwerp liggen, maar daar moet nog een MPPT besturing tegenaan; dat kan met een simpele Arduino of andere microcontroller. Hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2018029#2018029 heb ik al eens beschreven hoe het werkt. Voor lage spanningen en beperkt vermogen heb ik simpele prototypes liggen, als je daarmee zou willen testen, maar dat is dus geen kant-en-klaar geheel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Staat helaas niks op.. geen plaatje... Dus gokken...

Op 19 november 2020 12:38:44 schreef GJ_:
Wat voor motor is het, of liever, wat is de Kv (v/KRPM)? Want als het bv een 1500RPM motor is heeft ie kennelijk een Kv van 220.

Als jou molen die motor tot bv 1000 toeren weet te krijgen zou je hopen op 220Vac, maar dat gaat nooit gebeuren.

Mijn ervaring met die minimolentjes plus mijn gevoel zegt mij dat je nooit aan die 2kW gaat komen. Hou het op maximaal 100W per vierkante meter of zo. Jij hebt nog geen halve vierkante meter.

Dat zou inderdaad beter zijn geweest... dit is als complete set gekomen.. Denk dat we ook naar zoïets toe meoten gaan.

Ja is wel een solar inverter, een Delta H3A_220, ALS de molen doet, is er inderdaad wel na inschakeling op het net een storing, ook moeilijk uit te lezen wat voor storing.. Power to grid geeft die aan, maar die is bij Delta niet weer te vinden.

De laadstroomregelaar is zo gekocht, vandaar dat ik op het punt sta om zelf iets in elkaar te zetten, hier is bijna geen eer meer aan te behalen... Schroeven zijn aan de achterkant van de print afgeknipt dus steken niet heel ver uit...

Volgens Tesup komt het falen van de condensator doordat de spanning boven de 60Vdc is geweest... wel raar omdat het als complete set is gekocht en niet zelf samengesteld...

Op 19 november 2020 12:58:19 schreef kojazz:
Die laadregelaar is ongebruikelijk, ik zou inderdaad ook een gelijkrichter verwachten. En daarna een dikke buck-boost converter naar ~55V, die op de ingang van de inverter wordt aangesloten. Een converter met lage ingangsspanning levert de hoogste opbrengst als het niet hard waait.

Gebruik je trouwens een solar inverter? Het is best mogelijk dat die MPTT regelaar op tilt slaat van een windmolen als bron.

De foto's tonen verder verkeerd ingeklemde draden, lange schroeven door de behuizing, een vreemde metalen beugel om iets vast te zetten. Hoe komt dat allemaal zo? Kan het falen van die condensator komen door een aansluitfout?

Hobbybob klopt, is orgineel Tesup.. de promotie van dit bedrijf is goed, de kwaliteit is minder / niks...

Op 19 november 2020 13:00:00 schreef Roland van Leusden:
[...]

Hobbybob apparaat, ik gok op MP gekocht ofzo.

De constructie snapte ik ook niet echt, vandaar dat ik het hier gevraagd heb ten einde raad...

Super dat je zelf dingen geprobeerd hebt! Hoe was de werking bij jou? leverde het nog iets op?

Ga je topic nakijken! Zelf zat ik al te denken om iets van een spanningsregelaar in te bouwen, zo werkt ten slotte een auto dynamo ook. Wekt wisselspanning op en komt altijd een gelijk voltage DC uit.

Op 19 november 2020 13:21:30 schreef SparkyGSX:
Ik zie links een board met 3 dikke gelijkrichters, en op het rechter board een TL494; dit is een switchmode regulator, maar daar zie ik geen grote spoelen of condensators bij staan, alleen 2 devices (BTA16 triacs) op een koelblok, onder die lelijke beugel.

Ik snap niet wat de constructie met die traics is; ik had 2 MOSFETs of 1 MOSFET en 1 diode verwacht. Lang geleden heb ik zelf zoiets gebouwd en kort getest, waarbij de spoelen van de generator worden gebruikt voor de boost converter, net als bij een normale motorregeling.

Als je interesse hebt, heb ik dus meerdere varianten van een ontwerp liggen, maar daar moet nog een MPPT besturing tegenaan; dat kan met een simpele Arduino of andere microcontroller. Hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2018029#2018029 heb ik al eens beschreven hoe het werkt. Voor lage spanningen en beperkt vermogen heb ik simpele prototypes liggen, als je daarmee zou willen testen, maar dat is dus geen kant-en-klaar geheel.

Je kunt niet zomaar "iets van een spanningsregelaar" pakken; je zegt zelf dat dit een permanent magneet motor is; de generator in een auto heeft een bekrachtigde veldwikkeling, en daar werkt die regeling op.

Ik heb die schakelingen bedacht, gesimuleerd, gebouwd en beperkt getest. Ik heb zelf geen windmolen, dus ze zijn getest met een simulator, bestaande uit een DC motor met borstels voor de aandrijving en een borstelloze motor als generator. Het concept voor de vermogenselektronica werkt, maar er moet dus nog wel een regeling bij.

Ik ben technisch prima in staat om dat te ontwikkelen, maar ik heb daar geen tijd voor, en geen direct doel, dus ik ga dat niet doen (of in ieder geval niet op korte termijn). Als jij de kennis en ervaring hebt om zo'n regeling te ontwikkelen, wil ik je best helpen.

Kun je een paar betere foto's maken van de boven- en onderkant van die boards, en welke draad was is? Ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar de constructie, want ik snap niet goed wat die triacs daar doen , in combinatie met een switchmode controller. Wat staat er op het onderdeel dat tegen dat zwarte koelblok zit? Is dat een lineaire spanningsregelaar of een MOSFET, diode, of nog iets anders?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 19 november 2020 19:41:52 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

TESUP Windturbine laadregelaars
Garantie: 5 jaar productgarantie

https://www.tesup.nl/product-page/kopen-12v-24v-48v-windturbine-laadre…

Hele meuk return to sender en geld terug, geen tijd & geld meer aan besteden.

Volgens Tesup komt het falen van de condensator doordat de spanning boven de 60Vdc is geweest...

Designfouten zijn niet jouw probleem.

2. Betaalmethoden en prijzen
U kunt producten van deze site kopen met uw creditcard- en Paypal-account.

https://www.tesup.nl/algemene-voorwaarden

Bij Creditcard / PayPal een geschil openen. Anders je rechtsbijstand er op zetten.

Via LinkedIn een aantal mensen direct gaan spammen: https://www.linkedin.com/company/tesup/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar de constructie, want ik snap niet goed wat die triacs daar doen

In de doos: Wind Charge Controller + Dump Load

Waarschijnlijk om de windmolen af te remmen als er niet terug geleverd kan worden

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor je hulp, Dat het niet zomaar is weet ik, maar dit werkt niet en zie ik ook niet snel gaan werken.

Ik heb hier wel een arduino nog liggen, maar heb inhoudelijk onvoldoende kennis om een complete schakeling voor een arduino te schrijven.

Zal morgen een paar foto's meer maken zodat het duidelijker wordt, zal ze morgen eind van de dag uploaden hier :)

Op 19 november 2020 19:38:58 schreef SparkyGSX:
Je kunt niet zomaar "iets van een spanningsregelaar" pakken; je zegt zelf dat dit een permanent magneet motor is; de generator in een auto heeft een bekrachtigde veldwikkeling, en daar werkt die regeling op.

Ik heb die schakelingen bedacht, gesimuleerd, gebouwd en beperkt getest. Ik heb zelf geen windmolen, dus ze zijn getest met een simulator, bestaande uit een DC motor met borstels voor de aandrijving en een borstelloze motor als generator. Het concept voor de vermogenselektronica werkt, maar er moet dus nog wel een regeling bij.

Ik ben technisch prima in staat om dat te ontwikkelen, maar ik heb daar geen tijd voor, en geen direct doel, dus ik ga dat niet doen (of in ieder geval niet op korte termijn). Als jij de kennis en ervaring hebt om zo'n regeling te ontwikkelen, wil ik je best helpen.

Kun je een paar betere foto's maken van de boven- en onderkant van die boards, en welke draad was is? Ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar de constructie, want ik snap niet goed wat die triacs daar doen , in combinatie met een switchmode controller. Wat staat er op het onderdeel dat tegen dat zwarte koelblok zit? Is dat een lineaire spanningsregelaar of een MOSFET, diode, of nog iets anders?

Dit heb ik meerdere keren geprobeerd, helaas reageert Tesup niet & vind je er nergens een telefoon nummer o.i.d. van.. beetje jammer

Op 19 november 2020 19:48:16 schreef Roland van Leusden:
[...]

https://www.tesup.nl/product-page/kopen-12v-24v-48v-windturbine-laadre…

Hele meuk return to sender en geld terug, geen tijd & geld meer aan besteden.

[...]

Designfouten zijn niet jouw probleem.