amperage meten met multimeter geeft kortsluiting

Dit topic is gesloten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Geen idee hoe dat in NL is maar in BE leren wij op school dat het Groene Boekje van de Taalunie DE lijst is met officieel erkende Nederlandse woorden.

Ja, zeker wel. Als we even op een taalzijspoor mogen gaan:
Er is een groot verschil in de princiepsbenadering van taal tussen NL en VL. Dat heeft er veel mee te maken dat we hier in Vlaanderen moesten en moeten opboksen tegen een zootje Franstaligen, die geen gelegenheid onbenut lieten en laten om ons - als taalgemeenschap - te kleineren. Immers ZIJ hadden de grote chieke Franse cultuur, ondersteund door de Académie Française, daar waar het "Vlaamsch" niet meer was dan een soort dialect, totaal onrespectabel. Toen dan (ongeveer in de jaren 1960, ruwweg) Vlaanderen zijn plaats begon op te eisen binnen België, vooral op grond van economische motieven (de Waalse zware industrie lag immers op apegapen, en daarmee was Wallonië een economisch kerkhof, waaruit het pas recentelijks begint op te staan) is er vanuit Vlaanderen toegegeven op taalcultureel gebied: het is op Vlaams aandringen dat er een Taalunie is gevormd als regelgevend instituut, om een klein beetje tegenover die roemruchte Académie Française te staan.

Noordnederlanders hebben nooit enige reden of motivatie gezien voor een normalisatie van de taal, ze geloofden (en tot op vandaag) veeleer in "laat maar betijen, als we elkaar maar verstaan" wat, vanuit zuiders perspectief, aanleiding heeft gegeven tot continue taaldecadentie; tot het punt waar noorderlingen compleet het besef kwijt zijn tussen vrouwelijk en mannelijk (ik herinner me levendig de Philips mainframe-ingenieur die met grote stelligheid een koe als "hij" wilde aanduiden :) ) maar zelfs tussen "het-woorden" en "de-woorden" (het beste wat ze nog konden) zijn velen vaak genoeg de kluts kwijt.

Anders gezegd: "officieel" en "taal" gaan niet samen, voor de modale noordnederlander. Daarmee ziet zij/hij ook niet de relevantie van dat groene boekje.

Nu maar terug naar de electronica?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Toen SI in 1978 'verplicht' werd, kregen we daar op school gewoon les in. Grootheid. Eenheid. En wat je er eigenlijk mee meet of weergeeft. Ergens achter in de 70-er jaren in mijn beleving...

Het is in de wetenschap noodzakelijk om daarin strakke afspraken te hebben anders meet de ene stroom in Ampere en en de andere het Amperage in niet gekalibreerde Angstrongs beide met de letter A, dat werkt niet.

Er zit dan een groot verschil in wat correct is volgens bepaalde richtlijnen en wetenschappelijk inzicht en in de taal die we spreken en schrijven.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Op 18 november 2020 19:18:13 schreef maartenbakker:
[...]

Wat youtube betreft kan ik de TS van harte het kanaal van ElectroBOOM aanbevelen. Die maakt altijd wel ergens kortsluiting maar dat doet hij zodat de kijker ervan leert; hij weet heel goed wat hij doet.

+1

Link

fzwart

Golden Member

Ach, toen ik een jaar of 10 was had ik geen batterij en dacht toen ook dat een 6 Volt fietslampje het ook wel zou doen op het stopcontact.
En dat klopte wel, hij deed het. Heel even.
Zekering door en een zwarte vlek rond het stopcontact. SIndsdien zorgde mijn vader er wel voor dat ik altijd wel een batterij had. 8)7

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 18 november 2020 19:11:37 schreef EricP:
[...]Tsja... maar niet alles wat in elk boek staat is correct.
Toen SI in 1978 'verplicht' werd, kregen we daar op school gewoon les in. Grootheid. Eenheid. En wat je er eigenlijk mee meet of weergeeft. Ergens achter in de 70-er jaren in mijn beleving...

Si laat wel triviale eenheden toe. ik doe dat graag, al was het maar om pilaarbijters collega's te plagen . Oorzaak van die plagerij is dat ze nog steeds met de BTU werken, omdat dit grote getallen geeft. (maakt indruk) .

Op 18 november 2020 17:03:29 schreef Frederick E. Terman:
In correct Frans is spanning 'tension', en stroom 'courant'. Wie herkent waaruit dit tekstje komt? (van een bekende radioschrijver)
[bijlage]

Aisberg?

[Bericht gewijzigd door kris van damme op woensdag 18 november 2020 19:53:26 (19%)

Blijft toch een veel bezochte leerschool, die van schade en schande.
Mijn eerste multimetertje moest natuurlijk ook geprobeerd worden. Zo'n wandcontactdoos met z'n 220 Volt netspanning was leuk, maar dat metertje kon wel 600 Volt meten!
In al mijn wijsheid wilde ik twee wandcontactdozen in serie zetten voor 440 Volt. Dus de fase van de ene via een snoertje met de nul van de andere doorverbonden. Het was me in een klap duidelijk dat ik nog veel moest leren.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

In mijn middelbareschooltijd ontdekte ik dat er bij ons in huis een klein spanningsverschil was tussen nul en aarde. Toen bedacht ik: zal hem eens op stroombereik zetten, kijken hoeveel stroom er gaat lopen als ik ze verbind.
De wijzer sloeg tegen de pen en er kwam rook uit de meetbussen. Het was dus duidelijk meer stroom dan de meter aankon.
Was mijn eerste universeelmeter, had wel 30 gulden gekost. Gelukkig zat er een boekje bij met de inwendige schakeling. Ik heb de wijzer recht gebogen en een verbrande weerstand vervangen. Ik heb die meter nog steeds en gebruik hem ook nog wel eens.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zo herkenbaar, @Klaas, zoals reeds gezegd doen we allemaal wel eens zo iets. Het waren goede tijden toen de onvermijdelijke stommiteiten nog vlotjes konden worden rechtgezet - en de geleerde les toch even goed was ingeprent.

Ik vrees dat het leven vandaag niet meer zo simpel is, voor instappers.

Maar een multimeter kost gelukkig heel wat minder in hedendaagse euronen dan de 30 gulden van die dagen, hoeveel weken zakgeld was dat, toen?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 18 november 2020 21:32:47 (20%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 18 november 2020 17:39:08 schreef rew:

Bij mij was het geen gebrek aan kennis maar een domme fout: Het meet-snoer had niet in de ampere-meting moeten zitten.

Fluke kopen, die gaat als een gek piepen als het verkeerde meetbereik wordt gekozen. De inputs worden gechecked of er een verkeerd geplaatste stekker in zit.

Ik was benieuwd hoeveel ampere er op het lichtnet staat

Bij ons was dat zestig jaar geleden een zekering met een rode verklikker (10A) Mijn meter was vooral bedoeld om in schakelingen te meten :-)

benleentje

Golden Member

Fluke kopen,

Voor 1 fluke koop ik 4 stuks van mijn huidige multimeter, dan durf ik de gok wel aan dat die van mij een keer kapot gaat met een verkeerde stroom meting. Mijn stroombussen zitten dicht met van die dopjes en meet eigenlijk nooit stroom op die manier.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Er zit dan een groot verschil in wat correct is volgens bepaalde richtlijnen en wetenschappelijk inzicht en in de taal die we spreken en schrijven.

En daar gaat het dus fout... Laten we ons maar gewoon aan het wetenschappelijk inzicht houden.

Of je het stroombereik gebruikt, zal van je werkgebied afhangen. Ik gebruik het niet vaak, maar te vaak om het te kunnen missen. Inderdaad, doe maar een fluke (of eigenlijk: een paar flukes). En ja, een tang heb ik ook (of eigenlijk... een paar tangen). Leuk als het in de Ampères loopt. Maar voor een hand voor mA schiet dat doorgaans niet op.

Kruimel

Golden Member

Op 18 november 2020 21:33:29 schreef RAAF12:
[...]

Fluke kopen, die gaat als een gek piepen als het verkeerde meetbereik wordt gekozen. De inputs worden gechecked of er een verkeerd geplaatste stekker in zit.

Als die krengen nu niet zo idioot duur waren had ik achter je gestaan. Wil je de genoemde functionaliteit is bijvoorbeeld Brymen een kosteneffectievere keuze. Een subtopmodel BM867s bijvoorbeeld kost €150, voor dat bedrag koop je bij Fluke niet meer dan een instapmeter zoals de Fluke 113 die het hele stroommeetprobleem omzeilt door geeneens een stroombereik te hebben...

Overigens gebruiken beide merken vergelijkbaar dure zekeringen, gewoonweg omdat echte HRC zekeringen gewoon zoveel kosten. Als elke stroommeting je €7 kost leer je het ook wel.

Jinny

Golden Member

Voor die handvol mA heb ik ook nog wel stroomtangen.
In een paar bereiken (en meters) van nul tot pak 'm beet 500 mA.
Voor hoger heb ik de reguliere stroomtangen.

Een multimeter is domweg niet goed geschikt voor stroommetingen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Niet geschikt zou ik niet zeggen, maar je hebt wel een punt. Je moet vooraf weldegelijk een besef hebben van de hoeveelheid stroom die er gaat lopen om schade te voorkomen. In het spanningsbereik mag je je nog vergissen wat het bereik betreft, zolang je niet over de toegelaten maximum spanning gaat. Maar nogmaals, ik begrijp je punt.

EricP

mét CE

Ik zie je met een stroom tang nog geen 50mA ofzo meten in een stalen kast. AC wil dat misschien nog. DC is dat best een drama. Elk strooiveld van het een of ander meet je mee. Ja, je moet 'm nullen. En dan ben jij aan het meten en er schakelt 'iets' waardoor je nulmeting naar de vaantjes is. Schiet niet op.
En ja, het is mooi om het 'contactloos' te doen. Al is het alleen maar omdat je er niks voor hoeft te onderbreken. Nee, ik gebruik daarvoor de multimeter.

Voor wat betreft stroom meten met een shunt meter (dat probleem speelt natuurlijk niet alleen met een multimeter...) : je moet blijven nadenken bij wat je doet. Ik weet het... Nadenken is een heel moeilijk iets tegenwoordig. Het moet monkey-proof en dichtgetimeerd zijn met procedures en voorschriften. Jammer. Hier ff niet. Live with it. En tot op heden leeft mijn oudste digitale multimeter (geen Fluke trouwens, dat kon ik me als tiener niet veroorloven, het werd een Dynatek) nog steeds. Ja, ook het stroombereik.

Gewoon eens ter info: welke tangetjes gebruikt Jinny voor zeg 100mADC? Ik ben wel eens benieuwd naar de specificaties.

Anoniem

Op 18 november 2020 19:22:19 schreef big_fat_mama:
[...]

Ja, zeker wel. Als we even op een taalzijspoor mogen gaan:

Dat had ik nu eens niet van jou verwacht :-)

i
Nu maar terug naar de electronica?

Te laat, het topic is al grondig verpest.

Het is wel correct wat je zegt, en een beginner er op wijzen dat je beter correcte termen gebruikt is niet verkeerd, maar dat voortdurend gehak op termen die sommigen storend vinden maar waar geen verwarring mogelijk is, vind ik niet kunnen.
Ondanks dat onze kinderen in Vlaanderen tegenwoordig ABN spreken met een vreselijk Hollands accent is dialect onder niet-academici nog steeds de spreektaal.

In meetlabo's, universiteiten is het correcte taal en groothedengebruik misschien noodzakelijk, maar veel elektriciens hebben een niet-academische opleiding die voldoende is en zelfs beter geschikt om hun taken perfect uit te voeren.
En een eigen vakjargon communiceert ook veel makkelijker onderling.

Als je dan in het magazijn 'een rol VOB 2.5 carré' vraagt is er geen vergissing mogelijk en kun je minder makkelijk je tong verstuiken dan om 'honderd meter H07-VU met een doorsnede van 2.5 vierkante millimeter' of nog correcter 2.5x 10 -6m 2 te vragen.

Overigens hoeven de Nederlanders niet zo neerbuigend te doen.
Jullie hebben tenslotte ook nog steeds de Marechaussee en andere Franse leenwoorden en Napoleon is al 185 jaar weg.

Ik zie ook dat iedereen de termen wattmeter en voltmeter accepteert terwijl dat niet helemaal correct is.
Geef mij eens de 'reëel vermogenmeter' aan klinkt lullig, en met wattmeter is ondubbelzinnig gespecificeerd dat de (hoofd)functie het reel vermogen meten is.

Soortelijke weerstand van geleiders uitdrukken in het verouderde Ohm/m/mm2 is praktisch en zeer intuïtief en makkelijk om mee te rekenen , zeker buiten kantoor.

Correcter is om naar de weerstand van een kubieke meter te refereren met als eenheid Ohmmeter , maar dat geeft een monstergetal en geen inzicht, en kan makkelijk tot grote rekenfouten leiden.

Gaan we ook zo ver gaan om alle ingeburgerde Engelse termen in de techniek te gaan vertalen? Dan raakt niemand er nog aan uit.
schmitt-trigger wordt dan smid trekker. :-)

En een transistor: overgezette weerstand.
En het is nu net die Chinese letterlijke vertalingen die webshops hier kwalijk genomen worden. Ze worden dan 'dom' gevonden terwijl het komt omdat er eigenlijk geen 1/1 vertaling mogelijk is.

Op 18 november 2020 19:18:13 schreef maartenbakker:
Wat youtube betreft kan ik de TS van harte het kanaal van ElectroBOOM aanbevelen. Die maakt altijd wel ergens kortsluiting maar dat doet hij zodat de kijker ervan leert; hij weet heel goed wat hij doet.

Maar.... Let dus op. Hij doet dingen waarvan je zegt: Dat is dom om te doen, je kan er dood van gaan. Je weet niet of ie achter de schermen nog veiligheidsmaatregelen heeft genomen om te zorgen dat ie niet dood gaat. Dus: Garantie dat ie in ieder filmpje wat doms doet waardoor de vonken er vanaf vliegen, maar de les moet echt zijn "Don't try this at home".

Op 19 november 2020 07:29:22 schreef Jinny:
Een multimeter is domweg niet goed geschikt voor stroommetingen.

Dat hangt echt van de context af. De stromen die ik meet zijn perfect met mijn multimeter te meten en minder met een stroomtang.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 19 november 2020 14:09:09 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Op 19 november 2020 14:06:55 schreef rew:
[...]Maar.... Let dus op. Hij doet dingen waarvan je zegt: Dat is dom om te doen, je kan er dood van gaan. Je weet niet of ie achter de schermen nog veiligheidsmaatregelen heeft genomen om te zorgen dat ie niet dood gaat. Dus: Garantie dat ie in ieder filmpje wat doms doet waardoor de vonken er vanaf vliegen, maar de les moet echt zijn "Don't try this at home".

Het heeft mij wel wat tijd gekost om hem te waarderen, maar ik ben zelf best een fan geworden. In eerste instantie vond ik het wel erg bombastisch, maar het overgrote deel is in scène gezet. Hij praat er over in een recent interview met Keysight: Life Lessons from electroBOOM! - DON'T PLAY WITH HIGH VOLTAGE! (Mehdi Sadaghdar Interview) - #41.

In de tussentijd is hij op YouTube deel van een kleine minderheid die daadwerkelijk uitlegt hoe een aantal veelvoorkomende simpele schakelingen werken en de bijbehorende valkuilen, een paar voorbeelden:

Overigens vind ik ook dat ieder zelf moet kunnen bepalen hoe voorzichtig hij is. Ja je moet oppassen met netspanning, maar het is nu ook weer niet zo dat er wekelijks hoopjes elektriciens worden begraven. Als je een optater krijgt motiveert dat tot onderzoek hoe het werkt, als je alle stopcontacten afzet met rood-wit lint zal dat veel aandacht trekken maar het leerproces stoppen. Als je eenmaal aan de slag gaat in het vakgebied dan weet je als het goed is al dat je geen onbeveiligde meters moet gebruiken.

[...]Dat hangt echt van de context af. De stromen die ik meet zijn perfect met mijn multimeter te meten en minder met een stroomtang.

Ik zou inderdaad met de beste wil van de wereld geen stroomtang in de meeste van mijn schakelingen krijgen, maar voor installaties en de auto zijn die een stuk handiger. Op zich zou ik het helemaal ideaal vinden als je een soort Wagoklem kon krijgen met een mΩ shunt en testpunten er in. Dat zou ook voor een kleine gelijkstroom zoals EricP noemt nog zinvolle resultaten opleveren.

fred101

Golden Member

Een DMM is prima geschikt om stroom te meten en het resultaat is betrouwbaarder dan van een tang, maar alleen als je weet wat je doet en binnen de specs van de meter blijft (max stroom, en frequentie/crest factor bereik bij AC)

Nadeel is het burden-voltage >:) en dat je de stroomkring moet openen.

Stroomtang is veiliger en je hoeft niks te onderbreken maar ook minder nauwkeurig en je moet bij 1 ader kunnen.

Je kunt ook met losse shunts werken. Dat is in theorie wat veiliger (als je shunt tenminste niet open en bloot ligt) omdat je de meter dan spanning meet. En dat de meeste tot grofweg zo'n 1000V. Mijn Brymen gaf geen krimp bij 1400Vdc, mijn toenmalige Voltcrap ging luidruchtig ten onder bij 1200Vdc.

In het stroom meet bereik zit de shunt in de meter zelf. Als dat fout gaat kun je de meter vernielen en in het ergste geval ploft hij. Het tweede gevaar is dat mensen vaak vergeten de snoeren weer goed aan te sluiten. En daarna spanning gaan meten en dan gebeurd het zelfde als was de TS overkwam.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Tja zelfs met meters die piepen bij verkeerde stekker (V vs A) in het gat proppen kan het fout gaan. Erger is als een piloot ook waarschuwingslampjes en geluiden negeert, dat kost het mensenlevens zoals in die Aircraft Investigations afleveringen te zien zijn. In een Fluke moet je slechts een dure Bussmann zekering vervangen.

Jinny

Golden Member

Op 19 november 2020 09:34:39 schreef EricP:Gewoon eens ter info: welke tangetjes gebruikt Jinny voor zeg 100mADC? Ik ben wel eens benieuwd naar de specificaties.

Op 19 november 2020 09:50:25 schreef Robbe de Smet:
Wij gebruiken daarvoor K1 van Chauvin Arnoux

https://catalog.chauvin-arnoux.co.uk/uk_en/k1.html

Mvg

Die heb ik oa ook, en ik heb een Fluke 771 (meen ik) en die blijft verbazend nauwkeurig aangeven ondanks de meuk die eromheen schakelt en doet.
Met nauwkeurig bedoel ik, binnen 0.1 mA bij een 4 tot 20 mA.
Mij goed genoeg.
100 mA meet het ding ook nog

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit topic is gesloten