Siemens vaatwasser SE63AG30 storing

Weet iemand hier (zie filmpje) de oorzaak van?
Heb alles al schoon gemaakt
Dit gaat zo door tot sintjutemus
Als ik het blauwe handeltje bij de vlotter beweeg stopt ie met deze repeat en gaat ie water geven
Bedankt vast

bekend probleem. Eerst het reservoir waar je nu water ziet door lopen er af halen (de 3 darmen links er aan laten en gewoon reservoir opzij leggen met darmen er aan). Dan het stuk er onder met oranje vlotter en blauwe hendel er integraal uit halen(eerst kabels los maken). Dan de geribde doorschijnende darm die naar de kuip gaat. Het stuk met oranje vlotter en blauwe hendel uit elkaar prutsen en grondig kuisen alsook de geribde darm. Het uit elkaar prutsen van het stuk:
1. rechtse microswitch eruit halen.
2. zwart hefboompje voorzichtig eruit.
3. stuk met blauwe hefboom integraal verwijderen door 4 weerhaken los te maken. Zie foto, dit is 1 stuk dus niet verder uit elkaar halen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Tevens ontluching afvoer links boven in labyrinth goed reinigen en terugslagklepje in afvoer controleren ( zit onder filter) zijn vaak te groot geworden en sluiten niet goed meer af...

ok dank voor info,
Had vlotter ed al schoon gemaakt evenals labyrint boven in maar zal het nu nog grondiger doen.
Ben een poosje weg maar zal over ongeveer een week de resultaten laten weten,
groeten

Geen punt!! Vergeet ook niet terugslag rubbertje onder zeef

Inmiddels vlotters uit elkaar gehaald, waren eigenlijk niet heel vuil
Op het oog werken ze goed, ook die in het labyrint
Vond nog wel dit stukje onder in zeef maar waarschijnlijk nauwelijks te herkennen Stukje van een geribbelde buis, t lijkt op flex electrabuis
Iemand nog een idee?
Bedankt vast

Dat is volgens mij een afzetsel (vuilafzetting) dat uit de geribde buis los gekomen is bij werkzaamheden. Die geribde buis tss labyrint en kuip (pomp) heb je toch gereinigd hoop ik?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee nog niet, morgen die nog schoonmaken...,
bedankt.

IDD, ik geloof ook afzetting zoals EricN zegt...

inmiddels alles schoongemaakt en dat rpeterende probleem (filmpje) is inderdaad nu op gelost.
Het nieuwe probleem is dat machine zijn programma draait maar er geen eind aan komt...
Een nieuw probleem? Of heeft ea met elkaar te maken? Of heb ik iets veroorzaakt?
Bedankt al vast voor reacties!

Begin klein, met een spoelprogramma van 10 min bv. Dan warmt hij niet en kun je zien dat dit programma hapert en dat gezien de korte tijd je er bij kan blijven en observeren. Dat ok, neem dan het snelprogramma van 30 minuten. Dan weet je binnen de 10minuten of het toestel warmt en dat het na 30 min stil valt. Kun je mss ook even observeren. Werkt het blauwe hefboompje, is er genoeg water. Wordt hij warm...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Uiteindelijk geeft machine storing , blijft op 1 min hangen en duid op verwarmingsprobleem... Relais los op print.. Geen stekkertje los per ongeluk??

dat spoelprogramma had ik al geprobeerd , ging goed
Ik heb maar 3 programmas
Het volgende programma ging dus eindeloos door, vaatwasser werd inderdaad niet warm
Kan geen los stekkertje vinden.
Moet ik de printplaat gaan checken?
groeten

Ja, doe maar uit elkaar. Kan nooit kwaad. Is bij deze heel makkelijk. Was er genoeg druk op het water van de waspomp? Gingen de armen goed rond? Als de motor niet genoeg water stuwt gaat de verwarming ook niet in. Een motor die te weinig druk geeft kan ook de condensator op de motor, filter verstopt, te weinig water, turbine verstopt zijn. De relais zijn ook een gekend probleem. Wel oppassen bij vervangen. Eerst hier advies winnen. Post wat foto's vd print als er wat losgebrand te vinden is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik geloof dat ik maar aan een nieuwe moet. Ben al lang genoeg met het ding in de weer en hij is nou niet bepaald nieuw (jaar of 20...)
Zou het trouwens kunnen dat de hittepomp is beschadigd door lekwater wat vrij is gekomen bij het demonteren van labyrint en vlotterkamer?

groeten

Goede vraag. Ik heb absoluut geen idee hoe je water in de motor krijgt door aan het labyrint te werken dus kan ik moeilijk inschatten welke schade er nog is. 20j is idd wel wat. Het hangt veel af van bv de staat vd witte rubbers ad motor vd naar boven lopende buizen. Vol vet, houd dan maar een afscheidsceremonie. Zijn ze nog goed en er moet nog geen huwelijk gered worden kun je mss nog op zoek naar een printje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Weet je zeker dat de schakelaar met het blauwe armpje goed werkt?

Iets beschadigen met eenmalig water lekken zou bijna knap zijn, ik heb het nooit voor elkaar gekregen. Langdurig water veroorzaakt wel corrosie, maar eenmalig niet.

of het armpje GOED werkt weet ik niet, ik heb het wel zien werken...

Ik zou alles nog maar eens nalopen, het is wel erg toeval als er ineens iets anders optreed.

Toch maar eens de printplaat bekeken, maar nieuw printplaatje bestellen lijkt me...

Deze lijkt me nog makkelijk te redden. Nieuwe JUISTE relais en wat soldeer skills. Ben je bekend met soldeerwerk?
Deze relais niet terug gewoon vast zetten! Brandgevaar!
Als je hier verder wil mee gaan, maak dan een foto vh relais met de gegevens er op.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 21 november 2020 18:29:10 (20%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

nee, weinig geslodeerd in mijn leven maar mijn vader kan dat wel.
Het witte kapje aan de achterkant durf ik er echter niet zo maar af te trekken/wippen, lijkt nogal vast te zitten; hoe kan ik dat doen met beleid?
En vervangen door de juiste relais, wil zeggen, door dezelfde relais?
bedankt vast weer

Welk wit kapje? De print behuizing of de relais?
Printbehuizing: gewoon weerhaakjes zoeken. Vrij eenvoudig eenvoudig bij deze.
Een foto vh relais is wel nodig.
De groene lak met een fiberstift afschuren. Ik zou bovenop nog een soepele draad solderen van boven aan de aansluiting tot op de relaispoot om nog extra verbinding te geven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Relais is niet direct defect maar soldering heeft door metaal moeheid begeven. Alles goed schoonmaken en opnieuw solderen... Er is vast anders in Repair cafe bij jou om de hoek die wel wil solderen.. Of een medeforum lid alhier

De soldeermoeheid kan versneld zijn door hitte, geproduceerd door slechte overgangsweerstand in het relais. Zelf een "accidentje" voor gehad door aan te nemen dat het maar door een losse soldering kwam. Er is dus een risico al is ze klein (niet geheel nul) en dan de vraag hoeveel risico je wil lopen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?