Verbruik uitrekenen

Ik heb onlangs een warmtepomp laten plaatsen en ik heb het vermoeden dat het verbruik vrij hoog ligt, maar vraag me af of ik het goed uitreken.

Om het verbruik te bepalen wil ik het opgenomen vermogen uitrekenen en heb daarvoor met een amperetang de stroom gemeten.

Het apparaat is aangesloten op 3 fasen en ik meet op alle 3 de fasen constant een stroom van 3A. Er loopt niets door de 0. Wat is dan de formule om het vermogen uit te rekenen?

3 fasen x 230V x 3A x cos phi?

Is cos phi een constante? Of hoe kan die anders bepaald worden?

[Bericht gewijzigd door _Joost_ op donderdag 19 november 2020 23:08:48 (13%)

De formule klopt op zich wel maar er zitten een paar onzekerheden in. De cosphi noemde je al, verder is er de netspanning, die is niet altijd 230V maar varieert. De beste manier om het verbruik te bepalen is er een 3-fasen kWh meter tussen zetten.

Ja. Je formule is precies goed!

De rest van de wereld (buiten jou en mij) doet iets met 3A * 400 * sqrt(3) * cos phi. Onzinberekening, maar er komt wel hetzelfde getal uit. Maar jij begrijpt hem en dat vind ik veel belangrijker.

Die cos phi hangt af van wat er aanhangt. Die kan je niet "weten". Je kan hem "best case" schatten. Er hangt een verwarmingselement aan, de cos phi zal wel groter zijn dan 0.9999 (en niet groter dan 1: Dat is theoretisch onmogelijk). Die schatting is best nauwkeurig.

Maar als er een motor-achtig-ding aanhangt dan kan het best 0.8 zijn maar ook nog minder. Ik denk dat het een redelijke eerste schatting is. Daarmee kom ik op 1650 echte watts die dat ding verbruikt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Een warmtepomp. Dat is toch een compressor en een ventilator? Alstie z'n warmte uit de buitenlucht haalt tenminste. Twee motortjes.
Kun je ook volstaan met een éénfase kWh meter, en vermenigvuldigen met 3
Is goedkoper dan een 4leider.

Geëdit.

Malle site

Edit ik m'n post, wil ik em op de beruchte tijd posten, 23:33
pas om 23:37 schrijft ie em weg, en geeft de ongeëdit versie weer.
Knop "bericht wijzigen, m'n geëdite post verschijnt, en ik kan em gelijk wegschrijven.
Daarna weer edit, en dit stuk erachter gezet.

Moet toch even die hoender se hol uitdruk.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 19 november 2020 23:40:54 (40%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Als het een 'inverter' variant is kom je misschien met alleen een stroommeting aardig in de richting.

Maar 3A is voor een warmtepomp niet schokkend, en ja .. het verbruik van die dingen is hoog, het is geen magische gratis energie doos.

Als je het echt wilt meten kun je er een eigen kWh meter tussen zetten.

Hensz

Golden Member

Volgens milieucentraal gebruik een lucht warmtepomp zo'n 3000 kWh/jaar voor een goed geïsoleerde gemiddelde eengezinswoning met 3 bewoners.
Jouw pomp haalt dat al in twee uur. Vraag is dan: hoe lang draait ie per dag?
Je kunt ook de energierekening erbij halen en kijken wat je tot nu toe gemiddeld per dag gebruikte en wat je meter nu voor gebruik aangeeft. Hoef je niets voor aan te schaffen, maar wel wat geduld voor te oefenen. :D

Don't Panic!

Op 19 november 2020 23:53:43 schreef Hensz:
Volgens milieucentraal gebruik een lucht warmtepomp zo'n 3000 kWh/jaar voor een goed geïsoleerde gemiddelde eengezinswoning met 3 bewoners.
Jouw pomp haalt dat al in twee uur.

Stevig kacheltje heeft TS. Dat is 1500kW oftewel ruwweg anderhalve megawatt! TS zal wel een eigen hoogspanningslijn hebben denk ik.

Op 19 november 2020 23:07:58 schreef _Joost_:
Ik heb onlangs een warmtepomp laten plaatsen en ik heb het vermoeden dat het verbruik vrij hoog ligt, maar vraag me af of ik het goed uitreken.

Om het verbruik te bepalen wil ik het opgenomen vermogen uitrekenen en heb daarvoor met een amperetang de stroom gemeten.

Het apparaat is aangesloten op 3 fasen en ik meet op alle 3 de fasen constant een stroom van 3A. Er loopt niets door de 0. Wat is dan de formule om het vermogen uit te rekenen?

3 fasen x 230V x 3A x cos phi?

Is cos phi een constante? Of hoe kan die anders bepaald worden?

Hangt van de motorbelasting af, bij lage belasting kan die heel laag zijn. Gebruik 0,8 als benadering.

D.i. Echter weinig relevant, vermogen en verbruik zijn 2 verschillende dingen, die 3A gaat immers drastisch naar beneden als jouw woning op temperatuur is. Is dat niet zo dan klopt er iets niet of je zit met een slecht geïsoleerde woning. Hoeveel jouw verbruik gaat zijn hangt af van
- jouw gedrag
- woninggrootte
- isolatiegraad

Als je vroeger een gasketel had dan kan je redelijk goed uitrekenen wat je gaat verbruiken. Rendement van een warmtepomp hangt af van de buitentemperatuur. In ons klimaat gebruikt men voor moderne warmtepompen gemiddeld 300% als richtwaarde. Bij oude bakken kom je daar niet aan.

Als je vroeger dus bv 10.000kWh aan gas verbruikte ga je ongeveer 3333kWh aan elektriciteit. verbruiken.

Ik heb ooit een geval gehad van iemand die zijn stookolieketel in een energietechnisch totaal verouderde woning vervangen had door een warmtepomp. Verbruik was 11.000 kWhjaar!!!

Wat je ook kan doen is de stroom meten in 30min intervals over de periode waarop die warmtepomp draait. Neem daarvan het gemiddelde. Neemt die bv gemiddeld 1,5kW op gedurende 5u = 7,5kWh per dag. Op jaarbasis bv 200 dagen in bedrijf dan is dit 1500kWh op jaarbasis. Dit is een ruwe inschatting. Als morgen de temperatuur naar 0 C zakt voor 2 maanden dan gaat dit fors de hoogte in.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op vrijdag 20 november 2020 07:30:53 (10%)

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Een moderne warmtepomp heet een inverter voorde motor.
De cis phi zal iets van 0,95 zijn.
Dus jouw machine zal ca 2 kW zijn.

Het verbruik zal vast wel varieren met de belasting, als het kouder wordt zal de motor harder moeten werken. De stroom zal toenemen, en het vermogen ook.
En de warmtepomp loopt niet kontinue.
Zal een lastig dingetje worden om het verbruik zo te bepalen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 20 november 2020 00:17:51 schreef ohm pi:
[...]Stevig kacheltje heeft TS. Dat is 1500kW oftewel ruwweg anderhalve megawatt! TS zal wel een eigen hoogspanningslijn hebben denk ik.

1500 kW / jaar is 4 kW per dag. Dat gaat nog makkelijk op, een 230Volt 1 fase 16 A aansluiting......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Op 20 november 2020 07:19:18 schreef Toeternietoe:
[...]
1500 kW / jaar is 4 kW per dag.

Huh? 1500kW per jaar? Hoe kun je nou iets met kW per jaar? kW is een eenheid van vermogen. Stroom en spanning. Met spanning en tijd kun je niks (wellicht een verloop weergeven?). Blijft stroom over. Lading per tijdseenheid. En dan nog een keer per tijdseenheid... Als je de parallel trekt met beweging, zou je dan bij versnelling uitkomen. Maar hoe je dat nou met lading moet zien?

Op 20 november 2020 07:16:36 schreef Toeternietoe:
Een moderne warmtepomp heet een inverter voorde motor.
De cis phi zal iets van 0,95 zijn.
Dus jouw machine zal ca 2 kW zijn.

Dat is bij nominaal vermogen. Als die inverter naar beneden draait gaat de arbeidsfactor mee. Heeft overigens niet veel zin om over die arbeidsfactor to praten, Kan je ook op 1 plaatsen, andere parameters wegen door voor de berekening van een inschatting.

Zal een moderne inverter van een paar kW (wat een warmtepomp zal hebben) niet een cos phi verbetering schakling moeten hebben? Als dat zo is, dan verwacht ik alleen als ie echt uitstaat een cos phi die iets lager wordt. Daar is absoluut geen sprake van als ie "ongeveer 3A" gebruikt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oei, dat gaat hier weer de verkeerde kant op :D

Heb een nieuw topic aangemaakt, toch iets geleerd.

Verder denk ik niet dat dit iets uitmaakt. Of je nu de arbeidsfactor op 0,8, 0,9 of 1 stelt, dit is een afwijking van maximum 20%. Jaarverbruik inschatten met een nauwkeurigheid van 20% door even de vermogenmeting te doen lijkt mij een illusie.

joopv

Golden Member

Op 20 november 2020 07:31:34 schreef EricP:
[...]Huh? 1500kW per jaar? ....

Je weet verdomd goed dat er kWh bedoeld wordt. Waarom vervuil je de discussie nou met deze verwarring-veroorzakende nonsens?
Als je wilt corrigeren, zeg dan alleen "je schrijft kW maar je bedoeld kWh", of verwijs naar een site waar het uitgelegd wordt.

Bedankt voor alle uitgebreide reacties. Het is een recent aangelegde installatie in een nieuwbouw woning, dus geisoleerd volgens de laatste normen. Mijn verwachting lag daarom ook zo rond de 3000kwh op jaarbasis maar met deze cijfers ga ik dus uitkomen op het zesvoudige :X

De installatie werd geleverd met wat stroomspoeltjes waardoor de warmtepomp kan anticiperen op het stroomverbruik in de rest van de woning en er volstaan kan worden met een 3x25A aansluiting. De gemeten waarde van die stroomspoelen kan ik uitlezen in de bijgeleverde app en dat triggerde me dus om verder te rekenen. De meetwaardes van die stroomspoelen heb ik nog gedubbelcheckt met een losse amperemeter. Ik hou er de kwh meter nog naast als referentie, maar die geeft ook geen helemaal zuiver resultaat omdat daar meer verbruikers op zitten.

Het gaat me er nu om om een globale inschatting te maken, niet zozeer om een heel nauwkeurige berekening te maken. Er lijkt nu wel degelijk iets fout te zitten dus ik heb inmiddels contact opgenomen met de installateur zodat hij zijn ingestelde parameters nog eens kan controleren.

Op 20 november 2020 09:51:26 schreef _Joost_: De gemeten waarde van die stroomspoelen kan ik uitlezen in de bijgeleverde app en dat triggerde me dus om verder te rekenen. De meetwaardes van die stroomspoelen heb ik nog gedubbelcheckt met een losse amperemeter. Ik hou er de kwh meter nog naast als referentie, maar die geeft ook geen helemaal zuiver resultaat omdat daar meer verbruikers op zitten.

Over welke tijdspanne heb je dat gemeten? Om een enigszins relevante meting te krijgen moet je dit dus meten over 8 uur.

Dat 6-voudige klopt overigens niet

230x3x3 = 2kW

8u/dag x 2 = 16kWh/dag

200 dagen/jaar is 3300 kWh op jaarbasis, precies wat je had ingeschat.

Hoe zwaar is jouw warmptepomp? de mijne is 9kW, en loopt op 1 fase als ie warmtepomp bedrijf heeft (COP4), en op 3 als ie all-electric op de elementen draait met max 9 kW (COP1). weet je zeker dat je op 3 fasen loopt?

zit sinds 2009 in de PV.

Op 20 november 2020 10:01:44 schreef New Beetle:
[...]Over welke tijdspanne heb je dat gemeten? Om een enigszins relevante meting te krijgen moet je dit dus meten over 8 uur.

Dat 6-voudige klopt overigens niet

230x3x3 = 2kW

8u/dag x 2 = 16kWh/dag

200 dagen/jaar is 3300 kWh op jaarbasis, precies wat je had ingeschat.

Wat bedoel je met 8 uur en 200 dagen? Die kan ik even niet plaatsen.
De warmtepomp loopt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, dus met die getallen heb ik gerekend.

Op 20 november 2020 11:03:38 schreef _Joost_:
[...]

Wat bedoel je met 8 uur en 200 dagen? Die kan ik even niet plaatsen.
De warmtepomp loopt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, dus met die getallen heb ik gerekend.

Je stookt toch geen woning naar 40 graden in de zomer?
Je stookt de living toch niet warm als je gaat slapen of werken?

Volgens mij maak je de redeneringsfout dat een warmtepomp die aan staat automatisch energie verbruikt. Als het buiten 20 graden gaat de inverter naar onder als de kamertemperatuur permanent op bv 20 C staat. Die gaat ook naar beneden als de woning warm is, ook al is het buiten -10C.

Vandaar ook mijn vraag over welke periode jij dat gemeten hebt?
Vandaar ook die 200 dagen/8u om enigzins een gemiddelde in rekening te brengen

Op 20 november 2020 10:27:06 schreef andre1973:
Hoe zwaar is jouw warmptepomp? de mijne is 9kW, en loopt op 1 fase als ie warmtepomp bedrijf heeft (COP4), en op 3 als ie all-electric op de elementen draait met max 9 kW (COP1). weet je zeker dat je op 3 fasen loopt?

Het is een Nibe F2120-12, dat getal 12 zal wel niet uit de lucht zijn gevallen.

Ik meet over 3 fasen stroomverbruik en niets op de nul.

Op 20 november 2020 11:34:15 schreef New Beetle:
[...]Je stookt toch geen woning naar 40 graden in de zomer?
Je stookt de living toch niet warm als je gaat slapen of werken?

Volgens mij maak je de redeneringsfout dat een warmtepomp die aan staat automatisch energie verbruikt. Als het buiten 20 graden gaat de inverter naar onder als de kamertemperatuur permanent op bv 20 C staat. Die gaat ook naar beneden als de woning warm is, ook al is het buiten -10C.

Vandaar ook mijn vraag over welke periode jij dat gemeten hebt?
Vandaar ook die 200 dagen/8u om enigzins een gemiddelde in rekening te brengen

Ah duidelijk. Zo zou het inderdaad moeten zijn. Ik heb nu steeksproefsgewijs gekeken naar het stroomverbruik over een periode van 2 weken. Het stroomverbruik was in die periode consequent rond de 3A per fase. Ik heb geen rustmoment geconstateerd. Ik heb zeker enkele tientallen malen gekeken dus het aantal steekproeven lijkt me aardig representatief.

Als dat echt zo is (wat ik betwijfel) klopt er iets niet.

Je kan immers geen energie vernietigen. Als de stroomopname om 12u 's nachts 3A is als jij in bed ligt, dan is jouw living aan het opwarmen, maw jij bent energie aan het verspillen. Tenzij het dat is wat je wil natuurlijk, maar dan moet je uiteraard ook niet verbaasd zijn dat je verbruik richting 10.000kWh op jaarbasis gaat.

Joost,

Als je echt het werkelijke verbruik in kWh wilt weten wat die warmtepomp trekt, zonder dat er twijfel over bestaat, dan is het beste dat je er een 3-fasen kWh meter bij installeert (of dat laat doen), alleen voor de warmtepomp.

Een zuiver Ohmse last heeft een cos-phi van 1. Als jij dan 3A per fase meet, dan is het vermogen 3A * 230V * 3(fasen) *1,00 = 2070W

Mogelijk dat de compressor in die warmtepomp geen cos-phi van 1 heeft, maar lager, maar dat weet ik niet.

Ik denk dat het sowieso handig is om een APPARTE kWh-meter te hebben voor die warmtepomp. Echt duur is dat niet, zeker niet in verhouding tot de gehele warmtepomp-installatie.......
De informatie die dit verschaft is toch handig om te weten.
Stel dat er iets mis is met de warmtepomp, bv een compressor waarvan de zuiger niet meer helemaal dicht is, dan zie je dit vast terug in het jaarlijkse verbruik, of maandelijks, als je het bijhoud.

Er ist wieder da...