Aanschaf nieuwe scope

Arco

Special Member

Dank,

En hulde aan Dave, werkt prima!... (wordt opgeborgen voor noodgevallen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha top, geweldig.

Als je als bedrijf dit soort meet apparatuur voor hobbyisten maakt dan weet je van tevoren natuurlijk dat er aan geprutst wordt natuurlijk. :)

PE2BAS
pietplof

Golden Member

Een vergelijkbare scoop staat hier an enige maanden maar ik hoor de ventilator ja, maar heel zacht en het stoort totaal niet.
Ik heb overigens type 1204X-E maar kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze daar een andere ventilator in gestopt hebben.
Ja collegae ik kan ook een beetje auditief gehandicapt zijn.
En..ook het geluid van een opera op de achtergrond kan het effect van het ventilatorgeruis enigszins verdoezelen.
Overigens ben ik nog steeds bezig de scoop te doorgronden.

Op dit moment hangt de scoop aan een 12 MHz synthesizer signaalgenerator van wavetek type 23
Deze maakt de meest wonderlijke signalen die het uitgebreide handboek echt niet kent.

festina lente
RAAF12

Golden Member

Zo'n fan is ook te temmen met een weerstandje of wat diode's. Die scope's moeten ook werken in landen waar het bloody hot is, de fan is voor ons klimaat ietswat overgedimensioneerd.. Maar een stille Papst erin met kogellagers is ook mooi! https://www.ebmpapst.nl/

Arco

Special Member

Ik heb al heel wat papst fans gebruikt is servers e.d. Oerdegelijk, maar ze krijgen niet echt de prijs 'stilste jongetje van de klas'... ;)
Noctua is tegenwoordig een van de stilste. Ze geven ook 72 mnd garatntie op hun fans... (sommige van Be quiet! en Scythe zijn ook heel stil)

De fan die er nu in zit zou 29m3/uur moeten kunnen verplaatsen, dat haalt 'ie bij lange na niet; je voelt nauwelijks lucht eruit komen.

Komt doordat fan qua luchtstroming uiters beroerd geplaatst is:

Men heeft geprobeerd zo veel mogelijk de uitstroomopening te blokkeren, zodat de fan zijn werk niet goed kan doen...
(veel heel brede metalen en plasic strips, daarbij zit de fan ook nog rechts een deel achter de behuizing. Er kan zo geen fatsoenlijke luchtstroom op gang komen)

Men heeft bij Siglent duidelijk meer verstand van electronica als van aerodynamica... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Voorlopig even een tussenkabeltje met 4 diodes ertussen gezet (geeft ongeveer 9 volt) als tijdelijke oplossing. Geluid valt nu mee te leven... ;)

Zal binnenkort een 'duct' maken met de 3d printer om de luchtstroom beter te laten lopen, want die is hopeloos. (en gelijk een Noctua erin)
Noctua verkoopt die kabeltjes trouwens ook: noemen ze een LNA (low noise adapter...)

Ik denk dat hooguit 20% van de capaciteit van de fan wordt gehaald nu. (alle obstakels in de uitstroomopening zorgen voor allerlei vreemde luchtwervelingen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com