Verbruik uitrekenen

Hensz

Golden Member

Kortom: Kijk nou eens naar je gewone kWh-meter, dat ding in de meterkast ja. Als je werkelijk 24u/dag 1,5-2 kW alleen voor die warmtepomp gebruikt, dan is dat 36-48 kWh per dag. Dat is ongeveer 3-10x zo veel als dat je tot nu toe deed. Dat is toch snel genoeg gezien?
Nog sneller kan ook. Zet alle grootverbruikers uit, laat de warmtepomp aan. Kijk 3 minuten hoe vaak het ledje flitst of de schijf draait. Zet dan ook de warmtepomp uit en tel weer 3 minuten. Daarna mag alles weer aan. Doe dit op een rustig moment midden op de dag.

Don't Panic!
JoWi

Special Member

Op 20 november 2020 11:03:38 schreef _Joost_:
[...]
Wat bedoel je met 8 uur en 200 dagen? Die kan ik even niet plaatsen.
De warmtepomp loopt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, dus met die getallen heb ik gerekend.

Hier maak je een fout: Je denkt toch niet dat dat je het verbruik van nu kan extrapoleren naar een jaar.
Ik heb een CV op gas, in 5 maanden (nov-feb) verbruik ik 75% van het jaarverbruik. Hint: zomer is het iets warmer...

Ignorance is bliss

Op 20 november 2020 15:03:18 schreef JoWi:
[...]
Hier maak je een fout: Je denkt toch niet dat dat je het verbruik van nu kan extrapoleren naar een jaar.
Ik heb een CV op gas, in 5 maanden (nov-feb) verbruik ik 75% van het jaarverbruik. Hint: zomer is het iets warmer...

Ja, en dat is precies wat mij verbaasde. De afgelopen weken hebben we fluctuaties gezien qua buitentemperatuur tussen meer dan 15 graden en lichte vorst en je zou inderdaad verwachten dat je dat terug zou zien in de stroomopname van de warmtepomp, maar ik zag gedurende die weken een nagenoeg constant stroomverbruik van 3x3A.

Mijn vraag was er vooral op gericht om te achterhalen om even te dubbelchecken voor ik ten onrechte te installateur laat komen. Inmiddels heb ik die gebeld en hij komt het controleren.

Hensz

Golden Member

Op 20 november 2020 15:38:49 schreef _Joost_:
maar ik zag gedurende die weken een nagenoeg constant stroomverbruik van 3x3A.

Je hebt alleen wat steekproeven genomen, ik gok erop: alleen overdag toen je niet aan het werk was. De steekproeven zijn dus verre van representatief en vertellen je niets.

Op 20 november 2020 15:38:49 schreef _Joost_:
Mijn vraag was er vooral op gericht om te achterhalen om even te dubbelchecken voor ik ten onrechte te installateur laat komen. Inmiddels heb ik die gebeld en hij komt het controleren.

Even dubbelchecken met je meter in de meterkast was te eenvoudig? Nu ga je een dure installateur betalen i.p.v. ff 10 min. voor de meterkast te spenderen.

Eigenwijs is ook wijs.

Don't Panic!
evelo

Golden Member

Hoor je de motor van de warmtepomp constant draaien?

Als je effectief altijd 3A meet dan moet er toch iets gebeuren in het toestel zou je denken.

Heb je een uitlezing voor in- en uitgaande watertemperatuur? draait er een circulatiepomp? Zit er een elektrische weerstand ingebouwd?

Deze week was er veel variatie in buitentemperatuur. De ene dag 16gr lente, de andere dag 7gr herfst.
In een nieuwbouw met goede isolatie zou je daar weinig van moeten merken.

Op 19 november 2020 23:25:13 schreef rew:
Ja. Je formule is precies goed!

De rest van de wereld (buiten jou en mij) doet iets met 3A * 400 * sqrt(3) * cos phi. Onzinberekening, maar er komt wel hetzelfde getal uit. Maar jij begrijpt hem en dat vind ik veel belangrijker.

Waarom een onzin berekening, hangt er toch gewoon vanaf of je met fasespanning,fasestroom of lijnspanning,lijnstroom gaat rekenen. Die fasespanning die jij gebruikt is √3 keer kleiner.

Hensz

Golden Member

Op 20 november 2020 17:31:52 schreef evelo:
Als je effectief altijd 3A meet dan moet er toch iets gebeuren in het toestel zou je denken.

Precies, iets moet er (flink) warm worden. 1,5 tot 2 kW is geen kattenpis, dat moet ergens blijven.

Don't Panic!

Op 20 november 2020 15:38:49 schreef _Joost_:
[...]

Ja, en dat is precies wat mij verbaasde. De afgelopen weken hebben we fluctuaties gezien qua buitentemperatuur tussen meer dan 15 graden en lichte vorst en je zou inderdaad verwachten dat je dat terug zou zien in de stroomopname van de warmtepomp, maar ik zag gedurende die weken een nagenoeg constant stroomverbruik van 3x3A.

Mijn vraag was er vooral op gericht om te achterhalen om even te dubbelchecken voor ik ten onrechte te installateur laat komen. Inmiddels heb ik die gebeld en hij komt het controleren.

De isolatie werkt twee kanten op. Een lekker zonnetje buiten doet binnen niets als je geen zon door je ramen hebt. Pas 'schrok' ik gewoon van de warmere buitenlucht 's morgens terwijl het binnen nog de normale ochtendkoelte had. De pomp stond dus vrolijk te draaien.

Vergis je overigens ook niet in de roosters in nieuwbouw. Wij hebben roosters van soms wel 2 meter lang. Als je die open zet voel je gewoon de wind waaien en met het grove rooster eraf steek je zo je vingers naar buiten. Dat in combinatie met de thermostaat op 22 gaat ook wel extra kosten.

In een modern huis stook je 0,0 van april tot oktober en een klein beetje in november en maart afhankelijk van het weer en je ventilatiebeleid.

Kijk gewoon op je normale meter gedurende een week, duizenden kWh per jaar inschatten doe je niet met bijzondere meetapparatuur of cos phi studies.

Voor de installateur komt kan je eens kijken of de pomp wel uit gaat als je een halve dag de thermostaat op 16 zet.