Fornuis aansluiten op 2-fase kookgroep ... als dat kan tenminste...

Ons fornuis vraagt maximaal 4,7kw (zie foto typeplaatje). Die is geleverd met een heel dik 1 fase snoer er aan (zie foto), aangesloten volgens het 1-fase schema dus. Maar dat kan niet in NL op één 16A automaat en daarom heeft de aannemer een dubbele groep gelegd van 2x 1 fase (zie foto meterkast en hoe het uit de lasdoos komt in de keuken). So far so good. .... Maar ik krijg de indruk dat die aansluiting voor ons fornuis niet kan (zie aansluitschema fornuis). Wat ik uit dit aansluitschema begrijp is dat het óf 1 fase 220V is (maar ja, dat zou meer zijn dan 16A), of 3 fase 220V of 3 fase 380V. Nu lees ik wel soms dat de L3 dan de tweede nul zou zijn, maar dat voelt toch een beetje ongemakkelijk. Help! En veel dank, bij voorbaat.

EDIT: het gaat hier om een gasfornuis met daaronder een dubbele oven, met onder andere stoomfunctie in eentje en grill.

EricP

mét CE

Het plaatje geeft het al weg... De 0 van 1 zit op 4. De 0 van 2 op 4 of 5. De nul van 3 op 5.
Dan kun je het toch gewoon op een kookgroep zetten al staat dat schema er niet bij?

Ik lees je verhaal nog eens... overigens is het best waarschijnlijk dat je op de foto een 1 fase kookgroep laat zien. Maar dat terzijde. 2 fase is erg ongebruikelijk. 1 of 3. En 3 is het niet.

Beste EricP,

Dank voor het antwoord - dat geeft hoop! Voor mij ligt het nog niet zo voor de hand met dit antwoord :? .

Op welke plek zou ik nu welke draad moeten aansluiten en waar zouden de bruggetjes moeten?

Eén fase kookgroep - is dat de naam voor twee van die gekoppelde 16 amp automaten? In dat geval is het inderdaad een 1 fase kookgroep.

[Bericht gewijzigd door Scroutch op zaterdag 21 november 2020 10:50:42 (24%)

Shiptronic

Overleden

je moet 2x de nul aan sluiten op 4 en 5. bruggetje moet eruit !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Neem het middelste plaatje, en voor de L3 neem je de Nul.

Alhoewel ik denk dat het plaatje vaut is.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 21 november 2020 10:58:19 (28%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 21 november 2020 10:53:58 schreef Shiptronic:
je moet 2x de nul aan sluiten op 4 en 5. bruggetje moet eruit !

Dus, als ik het goed begrijp:

bruin 1 op 1, 2 of 3
bruin 2 op 1, 2 of 3
bruggetjes tussen 1, 2 en 3
blauw 1 op 4
blauw 2 op 5
geen bruggetje tussen de nullen

Op 21 november 2020 10:56:51 schreef Toeternietoe:
Neem het middelste plaatje, en voor de L3 neem je de Nul.

Alhoewel ik denk dat het plaatje vaut is.

Dat zou dus betekenen:
bruin 1 op 1 of 2, bruggetje tussen 1 en 2
bruin 2 op 3 of 4, bruggetje tussen 3 en 4
beide nullen op 5

Correct?

EricP

mét CE

Fout toet. Dat plaatje is bedoeld voor een 127/230V net. Elk stukkie plaat wil 230V zien. En zo wordt het een beetje verdeeld over de fasen...

TS: je doet alsof dit een exacte wetenschap is en of elke plaat hetzelfde is. Het is hier geen wikipedia! Een beetje eigen initiatief kan geen kwaad.

Ofwel: zoek zelf ff uit wat aan wat zit. Evt. gewoon ff proberen. Feitelijk zijn het gewoon 3x een 230V 'ding' in 1 behuizing. Alleen intern zitten er 2 nullen aan elkaar en je moet ff weten welke dat zijn. Dat zie je niet aan de buitenkant. Dus ding uit elkaar trekken of gewoon ff meten. Niemand hier heeft een glazen bol!
Daarnaast heb je het weer over 'fase 1' en 'fase 2'. Stop daarmee. Het is een 1 fase kookgroep. Er is maar 1 fase.

Deels eens met toeternitoe. Zo lijkt het idd wel dat je het best aansluit. Maar gezien we niet alles 100% zeker weten is het gebaseerd op veronderstellingen. Ik zie in de aansluitdoos 2 kabels 3g2,5 toekomen. Waar gaan de draden EXACT naartoe in de zekeringenkast? De veronderstelling is: 2 aardingen aan de aardingsaansluiting. De 2 neuters (blauw) aan elkaar en aan de neuter en de 2 bruine fasen elk aan een automaat. Maar klopt dit???

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 november 2020 11:06:03 schreef EricN:
Deels eens met toeternitoe. Zo lijkt het idd wel dat je het best aansluit. Maar gezien we niet alles 100% zeker weten is het gebaseerd op veronderstellingen. Ik zie in de aansluitdoos 2 kabels 3g2,5 toekomen. Waar gaan de draden EXACT naartoe in de zekeringenkast? De veronderstelling is: 2 aardingen aan de aardingsaansluiting. De 2 neuters (blauw) aan elkaar en aan de neuter en de 2 bruine fasen elk aan een automaat. Maar klopt dit???

Die gaan naar die twee gekoppelde automaten in de meterkast; net aangelegd (als kookgroep voor het aansluiten van een fornuis).

Nope. Wrong answer. Veeeel te vaag. Als ik dit tegenkom sluit ik het niet aan voor ik zekerheid heb en dat is dus de meterkast openhalen en de 6 draden nakijken hoe en waar...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

@EricN: natuurlijk zitten die nullen niet aan elkaar! Daarom zit nou juist die gekoppelde automaat in dat kastje...
[edit]EricN zat er ook nog ff tussen...
Dit is toch gewoon een standaard kookgroep constructie! Niks bijzonders. Zit in elke zekeringkast waar op 1 fase een kookplaat aangesloten wordt. De ene fase/nul aan de ene automaat. De andere aan de andere automaat. Die zijn gekoppeld, dus het kan in 1 doos. Ik neem aan dat ik je de aardes niet uit hoef te leggen??

[Bericht gewijzigd door EricP op zaterdag 21 november 2020 11:17:48 (61%)

Shiptronic

Overleden

ik kom op dit :

middelste plaatje

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 21 november 2020 11:29:33 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Dat schreef ik dus al. Maar je weet niet of de 0 van 2 op 4 of op 5 zit. Dat moet TS dus uitzoeken. Anders ga je de boel kruisen. Maar die denkt nog steeds in 2-fasen en 'kleurtje dit op schroefje zus' en bruggen...

Ah, ik heb de foto nog eens op pc bekeken. Idd, ik zie nu wat je bedoelt. Op m'n telefoon leek het een smalle (mono) automaat zoals vroeger.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Klop even kijken hoe de nullen intern zitten, en geen kruis maken. Maar heeft TS een multimeter, en gaat die het snappen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

@EricN: en je belt zeker met je computer? :) Het verbaasde me al dat - gezien jouw eerdere posts in andere topics - iets dergelijks van jou kwam.

@ship: Ik weet niet of je er met een multimeter komt. Als dat spul electronisch bediend wordt, houdt dat op - de electronica doet niks zonder spanning. Mijn keuze zou zijn om het ff als 1-fase aan te sluiten. De brug tussen 4 en 5 van een stuk draad te maken. 1 plaatje aan, kijken waar die aan hangt en waar de stroom terug komt. Stroomtangetje vertelt het je in 2 tellen.

Alternatief zou zijn om 1 nul aan te sluiten en te kijken welke aansluiting daarop zit. Maar dat gaat de mist in als de electronica 'centraal' en niet per plaat gevoed wordt.
Of gewoon documentatie vinden natuurlijk... Dat mag ook :)

Op 21 november 2020 11:36:43 schreef EricP:
Dat schreef ik dus al. Maar je weet niet of de 0 van 2 op 4 of op 5 zit. Dat moet TS dus uitzoeken. Anders ga je de boel kruisen. Maar die denkt nog steeds in 2-fasen en 'kleurtje dit op schroefje zus' en bruggen...

Ik begrijp dat je snapt dat ik geen expert ben, maar de herhaaldelijke verwijzing daarnaar helpt met niet verder.

Ik begrijp wel dat het advies is het uit te zoeken hoe het intern zit om te voorkomen dat de nullen gekruist zitten. Mijn vraag was in de hoop / veronderstelling dat de schema's op het apparaat uitsluitsel zouden kunnen bieden, maar dat blijkt niet zo te zijn. En ik weet nu wel waar ik op moet letten. Dat is prettig.

Op 21 november 2020 11:40:04 schreef Shiptronic:
Klop even kijken hoe de nullen intern zitten, en geen kruis maken. Maar heeft TS een multimeter, en gaat die het snappen?

Die heb ik en neemt iemand die zo komt ook mee. Dus dat ga ik proberen.

Op 21 november 2020 11:45:59 schreef EricP:
@EricN: en je belt zeker met je computer? :) Het verbaasde me al dat - gezien jouw eerdere posts in andere topics - iets dergelijks van jou kwam.

@ship: Ik weet niet of je er met een multimeter komt. Als dat spul electronisch bediend wordt, houdt dat op - de electronica doet niks zonder spanning. Mijn keuze zou zijn om het ff als 1-fase aan te sluiten. De brug tussen 4 en 5 van een stuk draad te maken. 1 plaatje aan, kijken waar die aan hangt en waar de stroom terug komt. Stroomtangetje vertelt het je in 2 tellen.

Alternatief zou zijn om 1 nul aan te sluiten en te kijken welke aansluiting daarop zit. Maar dat gaat de mist in als de electronica 'centraal' en niet per plaat gevoed wordt.
Of gewoon documentatie vinden natuurlijk... Dat mag ook :)

Ah, dat is een praktische suggestie.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 21 november 2020 11:29:02 schreef Shiptronic:
ik kom op dit : [bijlage] middelste plaatje

Zo zou ik het ook verwachten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 21 november 2020 12:14:13 schreef Toeternietoe:
[...]
Zo zou ik het ook verwachten.

Ja dit is de conclusie die mij ook het meest logisch lijkt. Dank voor het uittekenen ook.

Ik ga binnenin kijken hoe de draden lopen om het zeker te weten dat ik niet de neutralen kruis (zeg ik dat zo goed?).

En als ik dat niet blijk te kunnen controleren, dan neem ik het zekere voor het onzekere en plaats ik 20A automaat. Dan kan de aansluiting namelijk volgens fabrieksopgave.

Hartelijk dank voor alle input en ik zal nog even feedback sturen als het aangesloten zit en getest is.

mel

Golden Member

20 A mag niet in Nederland... In Belgie hebben ze andere natuurwetten en daar mag het wel.. Maar ga er maar van uit dat het gewoon 1 fase is met 2 gekoppelde groepen.Dus je bent een snoer nodig van 5 aders.
Waarvan 1 aarde,2 keer nul en 2 keer de fase, en in de meterkast een gekoppelde 2 maal 1 fase groep.

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 21 november 2020 13:51:05 (30%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 november 2020 13:47:24 schreef mel:
20 A mag niet in Nederland... In Belgie hebben ze andere natuurwetten en daar mag het wel.. Maar ga er maar van uit dat het gewoon 1 fase is met 2 gekoppelde groepen.Dus je bent een snoer nodig van 5 aders.
Waarvan 1 aarde,2 keer nul en 2 keer de fase, en in de meterkast een gekoppelde 2 maal 1 fase groep.

OK, dat is duidelijk !

EricP

mét CE

Ga je weg komen met een 5-aderige kabel? Met je kleuren in elk geval niet...Of bedoel je de kabel tussen kookplaat en lasdoos!?

2x3, netjes bij elkaar, eindigend in dezelfde doos zoals het nu zit in elk geval wel.

20A kan wel in Nederland. Maar je zult dikkere kabel nodig hebben. Dus nee, geen goed plan. Gewoon netjes aansluiten zoals het hoort. Met een stroomtang erbij is het uitzoeken toch echt misschien 2 tot 3 minuten werk. Misschien wel 5 als het tegen zit.