Sony KD-49X8309 start niet door

Betreft: Sony KD-X8309 led tv.

Sinds vandaag in het bezit van een defecte Sony led tv, bovenstaand type. Het apparaat is net 3 jaar oud.

Probleem: de televisie blijft in een loop zitten bij het opstarten en start dus niet volledig op. Verder dan de vier 'bolletjes' komt ie niet en vervolgens komt ie in een opstartloop. Het woord 'android' zou volgens googlen moeten verschijen, maar dat gebeurt niet.

Volume - en standby knop inhouden, stroom erop en wachten zoals hier omschreven tot het witte lampje groen wordt levert helaas geen android-mannetje op.

Het proces 2 of meer keer herhalen, heeft ook geen oplossing geleverd tot nu.

Heeft iemand een idee, wat er loos is en hoe dit op te lossen of te repareren? Het lijkt me een softwarematig probleem?

Vrees dat ik een nieuw mainboard zal moeten hebben?

De vraag is dan: welke zouden passend zijn? Dr zijn zoveel types bekend. Enkel hetzelfde mainboard dat erin zit?

Nog niet opengeschroefd. Dat ga ik van de week wel doen.

Bij Androids van Philips moet je in dat geval de "Whipe data tool" laten lopen.
De eerste versies kunnen dmv het recovery menu op de tv zelf. Bij latere lukt dat niet meer (recovery geblokkeerd) en moet je dat dmv een pc doen.

Nu heb ik nog nooit een Sony - Android vast gehad, maar wellicht lukt dat hier ook mee.
Hoe je het precies weer moest doen weet ik niet meer, maar op www.toengel.net staat die uitleg ergens. Nogmaals: het is voor Philips, maar kan goed ook werken voor Sony.

Veel plezier
Gert

Je kan bij Philips ook een USB stick met unlock file gebruiken om wipen te starten

Helaas is het geen philips maar een Sony.
Bekend euvel bij dit merk tv's blijkt ma het googlen.

Denk dat ik maar ga doorschuiven voor de onderdelen.

Klopt dat het geen Philips is, maar besturing is Android en wellicht zelfde of nagenoeg zelfde procedure, dus ff in verdiepen en je heb een knappe TV!!!

Je kunt proberen de LVDS kabels los te nemen en dan het toestel aanzetten, na korte tijd gaat de led groen / amber knipperen, toestel uitzetten en dan een usb stick met laatste firmware plaatsen - bij voorkeur een stick met controle led zodat je ziet dat er datatransfer plaatsvindt- en dan hopen dat de tv na een tijdje normaal opstart. Dit kan soms wel een uur duren dus toestel gewoon aan laten staan en niet uitzetten.

Ik zal m binnenkort eens openschroeven en kijken of dat lukt onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet'.

Andere vraag voor de kenners.

Het typenr vermeld kd49x8309c. Op de tv zit ook een klein stikkertje met s/n en p/n.01

Nu zie ik in Engeland een exemplaar met P/N 18707501 te koop staan met kapot scherm uit 2015. Mijn exemplaar is uit 2016 en heeft als P/N 18707500

Zou ik daarvan hrt mainboard kunnen gebruiken?

maartenbakker

Golden Member

Waarschijnlijk wel, maar je hebt kans dat je DVB-T en/of DVB-C ontvangst niet werken of handmatig ingesteld moeten worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het nummer mainboard dat ik zoek is 1-894-595-12, behorende bij een 49" scherm.

Nu zie ik dat deze in meerdere modellen terug te vinden is. Andere modellen, dus waarschijnlijk ook voorzien van andere software/firmware. Is elk mainboard met hetzelfde partnummer geschikt als donorboard?

Ik neem aan dat er bij de diverse modellen/types toch verschillen zijn immers.. ook al hebben ze hetzelfde mainboard erin.

[Bericht gewijzigd door enweereentje op donderdag 23 januari 2020 23:43:17 (90%)

maartenbakker

Golden Member

Is dat het nummer in de koperlaag van de printplaat?

Dat gaat bij de meeste merken fout; je moet het nummer op de sticker hebben. Zal bij Sony wel met een A beginnen.

Het lijkt erop dat je de A2072550A moet hebben (eindletter mag misschien ook B of C zijn), maar kijk het voor de zekerheid even na.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 januari 2020 00:47:21 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 januari 2020 23:36:01 schreef enweereentje:

Nu zie ik dat deze in meerdere modellen terug te vinden is. Andere modellen, dus waarschijnlijk ook voorzien van andere software/firmware. Is elk mainboard met hetzelfde partnummer geschikt als donorboard?

Ik neem aan dat er bij de diverse modellen/types toch verschillen zijn immers.. ook al hebben ze hetzelfde mainboard erin.

De mainboarden zijn uitwisselbaar bij veel Sony's, meestal moet je dan wel de firmware een keer laten updaten zodat de t-con / beeldscherm weer kan communiceren met het mainboard. De software is hetzelfde, de tv installeert wat nodig is om weer te kunnen functioneren.

Op 24 januari 2020 00:45:17 schreef maartenbakker:

Het lijkt erop dat je de A2072550A moet hebben (eindletter mag misschien ook B of C zijn), maar kijk het voor de zekerheid even na.

Er is een A en C versie, de B versie is er niet. Ik neem aan dat het een update is of dergelijks.

Op 24 januari 2020 00:45:17 schreef maartenbakker:
Is dat het nummer in de koperlaag van de printplaat?

Dat gaat bij de meeste merken fout; je moet het nummer op de sticker hebben. Zal bij Sony wel met een A beginnen.

Het lijkt erop dat je de A2072550A moet hebben (eindletter mag misschien ook B of C zijn), maar kijk het voor de zekerheid even na.

Dat is inderdaad het nummer op de printplaar. Moet de tv nog openschroeven om een en ander te controleren maar dat us er nog niet van gekomen.

Bovenstaande info komt vam diverse advertenties waarbij dat boardnummer gemeld werd icm met het exacte type sony tv, dus de kd-49X8309C.

Zal ook even googlen op dit A2072550A boardje.

Googlen leert mij dat de oorzaak waarsxhijnlijk de EMMC chip is.

Hele poos niets mee gedaan, behalve een ander.mainboard kopen. Zelfde nummer, maar van een kd55x8005c.

Wil ik 'm erin zitten, kom ik erachter dat deze een aansluiting voor een kabellint minder heeft. Zie foto.

Boven, mn nieuwe gebruikte mainboard, daaronder degene die erin hoort.

Wat doet dat bovenste kabellint?
En, neem aan dat het geen goed idee is om dat andere board te monteren of heeft dat kabellint geen belangrijke functie?

De ene heeft een extra LVDS kabel, als je die niet aansluit werkt het niet.
Het aangekochte mainboard is dus helaas niet bruikbaar, een andere geprogrammeerde NAND was waarschijnlijk een stuk goedkoper geweest, alleen is het inbouwen hiervan wat moeilijker als je niet de juiste tools en skills hebt.

maartenbakker

Golden Member

Op welk nummer had je gezocht? Toch niet op 1-894-595-12 hopelijk?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 november 2020 12:32:17 schreef maartenbakker:
Op welk nummer had je gezocht? Toch niet op 1-894-595-12 hopelijk?

Dit mainboard komt uit een KD55x8005c die in onderdelen werd aangeboden. Het nummer 1-894-595-12 kwam overeen met het board in mijn rv, die ik alleen alweer dichtgeschroefd had dus zodoende had ik niet in de gaten dat de aansluiting voor de tweede lintkabel ontbrak.

Op 20 november 2020 10:56:10 schreef william1967:
De ene heeft een extra LVDS kabel, als je die niet aansluit werkt het niet.
Het aangekochte mainboard is dus helaas niet bruikbaar, een andere geprogrammeerde NAND was waarschijnlijk een stuk goedkoper geweest, alleen is het inbouwen hiervan wat moeilijker als je niet de juiste tools en skills hebt.

Maar hoe kom ik aan een voorgeprogrammeerde NAND ? Als ik die heb, kan ik 'm vast wel ergens erop laten zetten.

Al heb ik al jaren een oud doch professionele Weller reflowgeval.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 november 2020 14:57:06 schreef enweereentje:
[...]

Dit mainboard komt uit een KD55x8005c die in onderdelen werd aangeboden. Het nummer 1-894-595-12 kwam overeen met het board in mijn rv, die ik alleen alweer dichtgeschroefd had dus zodoende had ik niet in de gaten dat de aansluiting voor de tweede lintkabel ontbrak.

Daar had ik, misschien te onduidelijk, voor gewaarschuwd. Het nummer is van de kale print, voor een vervanger moet je altijd het nummer op de sticker gebruiken, dat is van de geassembleerde print (module,unit,samenstelling). Als je alsnog verder gaat zoeken is dat misschien toch nog handig om te weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 november 2020 14:59:41 schreef enweereentje:
[...]

Maar hoe kom ik aan een voorgeprogrammeerde NAND ?

Zoeken via Google, via Ebay is er ook een verkoper te vinden die de NAND wel heeft.

[Bericht gewijzigd door william1967 op maandag 23 november 2020 15:45:50 (17%)

Op 21 november 2020 15:47:03 schreef maartenbakker:
[...]
Daar had ik, misschien te onduidelijk, voor gewaarschuwd. Het nummer is van de kale print, voor een vervanger moet je altijd het nummer op de sticker gebruiken, dat is van de geassembleerde print (module,unit,samenstelling). Als je alsnog verder gaat zoeken is dat misschien toch nog handig om te weten.

Er zit helemaal geen sticker op mn mainboard. Dat was het probleem in deze dus heb het erop gegokt.

Heeft me 55 euro gekost, daar schuif ik de printplaat wel weer voor door, denk ik dus was het proberen waard.