Onkyo versterker opgeblazen bij hoger volume

Als beginnend elektronica hobbyist probeer ik momenteel een Onkyo TX-SR507 receiver te repareren. Het oorsponkelijke probleem was dat een kanaal was opgeblazen (van de rechter front speaker) en het apparaat in protection mode ging.
Alle defecte componenten (o.a. power transistors, emitter weerstanden en andere componenten in de driver) heb ik na doormeten met de DMM vervangen voor originele onderdelen. Gelukt, er kwam weer geluid uit het kanaal!
Om verder te testen heb ik de set een aantal uur op laag volume laten spelen. Dit ging prima; het geluid klonk goed, geen brom of vervorming en het volume was vergelijkbaar met de andere kanalen.
Echter, nadat ik het volume had opgeschroefd naar 'redelijk luid', kwam er binnen een paar minuten rook uit het kanaal en bleken power transistoren weer opgeblazen. De heatsink was behoorlijk warm geworden.

Nu is mijn vraag; wat kan hiervan een (voor de hand liggende) oorzaak zijn? De aangesloten speaker had de juiste impedantie en de vervangen onderdelen leken goed te werken.
Ook belangrijk; hoe kan ik dit voorkomen als ik de defecte onderdelen opnieuw ga vervangen? Kan ik op laag volume iets doormeten of heeft het zin om bijv. dim bulb in serie te zetten?

Hoor graag jullie tips!

Heb je ook de ruststroom volgens specificatie gecontroleerd en afgesteld? Bij het vervangen van de eindtransistoren en/ of componenten in de aansturing daarvan is het verstandig om de ruststroom te controleren.

EricP

mét CE

Ruststroom. Controleren of er niet iets staat te oscilleren.

Transistoren bij Alibaba (Fake?) gekocht?

maartenbakker

Golden Member

Heb je originele transistoren gebruikt of fakes? Het goed spelen op laag vermogen en uitfikken op hoog vermmogen, is daar opzich een symptoom van.

Andere mogelijkheden zijn verkeerd afgeregeld, slechte montage of toch nog ergens een onderdeeltje defect, maar meestal gaat het dan op lage vermogens al fout.

Een oplossing is om een lamp in serie te zetten met de voeding, indien dit een normale trafovoeding is. Alleen werkt dat minder goed als de fout alleen bij hoge vermogens optreedt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De transistoren waren origineel en geleverd door een bekende elektronica leverancier uit Nederland. Ik vermoed niet dat het probleem in de componenten zelf zit.

Het afstellen van de ruststroom en de oscillatie lijkt me een goede suggestie, daar ga ik me verder in verdiepen.

De serielamp is dus niet direct een oplossing. Is er nog wel iets dat ik tijdens het gebruik kan meten om opnieuw opgeblazen transistoren te voorkomen? Het liefst zou ik willen zien aankomen dat bijv. de stroom/spanningsval te groot worden bij het opdraaien van het volume. Welke metingen zouden dit kunnen signaleren?

Na reparatie eerst alle spanningen vergelijken met het goede linkerkanaal. Bij afwijkingen gaan kijken naar de ruststroom, oscillatie , verlopen weerstanden ed.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Je zei zelf al dat de heatsink behoorlijk warm werd.
Dit kan beteken dat de ruststroom te hoog staat ingesteld.
Bij het spelen op laag vermogen mag de heatsink niet te warm worden.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Het oorsponkelijke probleem was dat een kanaal was opgeblazen (van de rechter front speaker) en het apparaat in protection mode ging.

==> de kans is dus groot dat niet enkel de componenten die je al verving defect zijn, maar ook een andere, en dat diezelfde component ook nu jou parten speelt.

Domme suggestie: de potmeter waarmee het volume gecontroleerd wordt. stuurt die links en rechts wel even hard "omhoog"?

Gebruik Google voor je reparaties.
Zie ander draadje: https://www.circuitsonline.net/forum/view/131056 en service manual voor schema en bias info:
https://elektrotanya.com/onkyo_tx-sr507_sm.pdf/download.html
Onkyo heeft het je makkelijk gemaakt met een connector-tjes aan de component kant waar je per kanaal de bias spanning kunt meten

benleentje

Golden Member

stuurt die links en rechts wel even hard "omhoog"?

Dat hoor je toch dan klinkt de ene speaker veel harder dan de andere. En als het verschil zo weinig is dat het niet opvalt moet de versterker daar niet van kapot gaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb de defecte componenten weer vervangen en vervolgens de ruststroom afgesteld. Het bleek dat de spanning over de testpunten 40mV was, ipv de 10mV die het zou moeten zijn. Oorspronkelijk was de ruststroom dus veel te groot (900mA ipv 225mA volgens mijn berekening). Is zo'n grote afwijking te verwachten na het vervangen van componenten (voor identieke vervangers), of duidt dit op andere problemen?

Ik heb helaas niet kunnen testen of het rechter kanaal nu goed werkte, aangezien ik bij het meten per ongeluk een kortsluiting heb veroorzaakt waardoor er magische rook ontsnapte... een nieuwe uitdaging erbij dus.

maartenbakker

Golden Member

Dan is er mogelijk nog een onderdeel in de aansturing of het ruststroomcircuit defect.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."