3 fasige simulator voor testen energiemeter

Dag Allen,

Ik heb een vraag in de analoge tak van de sport.

Wat ik nodig heb / doel:
Ik wil een voedingsbron met belasting simuleren, voor de metingen van een energiemeter te controleren.
De meting is vooral bedoeld om iets van waarden te zien, precisie is dus niet van het grootste belang.

Voeding voor de opstelling: enkelfase 230Vac.

Mogelijkheden / eigenschappen die ik nodig heb:
-Output 400Vac 3fase
-Variabele frequentie
-Variabele spanning
-Variabele stroom (resisitief)
-Variabele stroom/faseverschuiving (inductief of capacitief)

Momenteel werkende opstelling:
Voeding van 230Vac monofase komt op een frequentiedrive.
Output naar 3fase 230Vac.
Frequentie is regelaar dmv analoge ingang van de drive.
Na de drive, filter om een mooie sinus te krijgen.

Achter deze opstelling in parallel, 2x 3fasige variac:

-Variac A -> gaat naar stepup transformator 230/400Vac.
Hierop komt de spanningsmeting.

-Variac B -> gaat naar stepdown transformatoren, 6Vac, met vermogenweerstanden om in belasting 5A te kunnen voeren.
Hier in serie komt de stroommeting.

->Dus Variac A laat toe om de spanning te regelen.
-> Variac B laat toe om de stroom te regelen. (energiemeters met apparte stroomtransformatoren meten op het toestel zelf 1A of 5A)

Nu is mijn vraag de volgende, hoe kan ik de faseverschuiving of cos phi / belasting laten variëren?
Momenteel krijg ik al een kleine faseverschuiving vanwege de laagspanningstransformator die onder belasting wat verschuiving geeft.
Echter wil ik graag van arbeidsfactor 0.8 naar 1 gaan.

Ik dacht aan 3 spoelen met een kern dat ik met servomotoren in-en uit laat schuiven, puur voor de inductieve belasting.
Of een decade bank waar ik met relais spoelen schakel.

Zijn er betere manieren om dit te doen?

Alvast bedankt.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien kun je eens bij Ali en Banggood kijken. Ik heb daar digitale 3-fasen energiemeters aangetroffen. Misschien zit aaad iets voor je bij.
De enkelfase meter, die ik heb geeft ook keurig de cosφ weer.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 21 november 2020 16:43:12 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Men kan een tweede VFD nemen en deze locken aan de eerste met een PLL, bijvoorbeeld een 4046. En die dan wat scheeftrekken voor fase verschuiving.

Ik vraag mij af of het zin heeft een test te doen die niet heel goed gedefinieerd is. Ook als er bij directe vergelijking van meters een relevant verschil is kunnen ze beiden binnen specificatie opereren. AC energie goed gedefinieerd meten is vrij lastig.
Moest ik nu iets voorstellen dan zou dat een meerkanaals DAQ en een stuk LabVIEW zijn, dat meet goed en kan in ieder geval inzicht geven in wat er gebeurd.

Goed idee, dan moet ik eens de handleiding van de frequentiedrive erbij nemen om te zien hoe ik meerdere drives kan kloppelen.

Laat me duidelijke zijn dat het de bedoeling is om "een" variabele meetwaarde op de meter te laten verschijnen.
Het doel is niet exacte waarden te gaan genereren om de meter te gaan controleren.
Daarvoor bestaan reeds toestellen (generatoren voor calibratie), maar die zijn erg duur, wat voor mijn toepassing niet nodig is.

Ok :) Wat oude TL smoorspoelen en condensatoren lijken mij dan eigenlijk wel zo simpel.

Inderdaad, daar dacht ik ook eerst aan, maar je idee van een 2de drive met een offset is wel een mooiere oplossing om traploos te kunnen regelen. ;)