Vergelijking veremogen CV-ketel gas versus elektrisch

Tidak Ada

Golden Member

[Ik kreeg kortgeleden deze advertentie over elketrische CV-ketels

Ze heven hier het opgenomen vermogen aan in kWh
Nu is mijn gasketel 18.000kcal/h. Wat is daarvan het equivalent in kWh en moet ik dat in opgenomen vermogen rekenen of juist in afgegeven vermogen?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 21 november 2020 17:11:49 (76%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

hoe kunnen we dat nu weten? Kcal kan je zonder de tijd waarin deze zijn opgewekt niet omzetten naar het nodige vermogen..

ik heb hier ene kaars die ook 18.000kcal produceert, als je maar lang genoeg wacht :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als het per week is, komt dat overeen met 125 W ongeveer. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Bloep: kW/h natuurlijk :o

Verbeteringen aangebracht ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 21 november 2020 16:46:30 (39%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

bedoel je nu Kcal/h? (nog een bloepje..) dan is de verhouding je toch gekend? 4,.. .

EricP

mét CE

Wat is in vredesnaam een kW per uur?
En een opgenomen vermogen in kWh? Huh?

ff wakker worden, TA. Je kunt veel en veel beter! :)

[Bericht gewijzigd door EricP op zaterdag 21 november 2020 16:52:43 (19%)

Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 21 november 2020 16:54:52 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

CV ketels worden ook gewoon in kW opgegeven. Bij een gemiddeld keteltje moet je denken aan zo'n 30kW. Wordt dus een flinke 3 fasen-aansluiting.. >:)

Tidak Ada

Golden Member

Ben inderdaad een beetje duf :z

Maar die gasketel blijkt dus 21.400kcal/h te zijn. Ik had 18.000kcal/h in mijn herinnering, dus maar even nagekeken.
Kan zijn dat hij indertijd teruggeschoefd is naar 18.000kcal/h

Kcal is dat Kelevin cal?? ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 21 november 2020 17:02:30 (41%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

op een typeplaatje van een cv ketel staat het vermogen nominaal in kW, dat zal in geval van een combiketel standaard al meer als 18kW zijn. je kunt er ook wel een 50kW ketel op zetten, dan is het water in je cv systeem eerder warm, met minder vermogen stoken duurt gewoon langer. kleine warmtepomp/gasketel icm slechte isolatie heb je kans dat je daar achter komt op een koude winderige dag, dan krijg je het gewoon niet warm zat meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat een raar topic dit. Ik zie geen vraag, maar wel een aantal antwoorden :?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EricP

mét CE

Tsja... dat gebeurt, TA.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen :)

Kort door de bocht... Als je eens stelt dat 1 kcal ongeveer 1 Wh is (er zit iets van 15% verschil tussen, ik weer alleen nooit welke kant op :) ). Dan kun je grosso-modo rekenen.
En dan zie je meteen dat de stromen fors worden. Je huisaansluiting redt dat wellicht net. Maar niet de oven aan zetten als je verwarmt ;).

Tidak Ada

Golden Member

Ik vraag dit ook in verband met eventuele nieuwe aansluiting.
Ik was toch al van plan naar 3phase over te stappen en dacht nu om bij die aanvraag de aansluiting voor te bereiden op voldoende capaciteit.

ook ben ik nieuwsgierig naar het kostenplaatje van een elektrische ketel in gebruik.

Ik hoop alleen dat het nog bij gas kan blijven.

Duidelijk de wet van Murphy

Openingspost was op onverklaarbare wijze vervangen door post van kris :S?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 21 november 2020 17:13:49 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 november 2020 16:57:04 schreef Tidak Ada:
Maar die gasketel blijkt dus 21.400kcal/h te zijn.

Hoe oud is dat ding wel niet? Ik heb nog nooit een CV-ketel gezien met een specificatie in kcal/h, althans de laatste paar tientallen jaren niet.
Getalsmatig komt jouw opgave overeen met 25 kW. Dat is ook nu een heel normale waarde.
Maar misschien was het niet het geleverde, maar het opgenomen (verbrande) vermogen, en was het andere getal het nuttig geleverde vermogen. Dan zou je op maar 21 kW uitkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Deze degelijke gietijzeren ketel is een jaar of 40 oud en functioneert nog prima. Dat kan je van het moderne 'blik' niet altijd zeggen.

OK geen HR, maar ik vraag me af of vervanging rendabel voor mij zou zijn geweest, zeker nu er toch wordt gedacht om op elektrisch of waterstof over te gaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mijn mening: Nee. Een goed werkende gasketel moet je niet vervangen (als het rendement enigszins draaglijk is, dan). Dat doe je pas als hij stopt met werken en reparatie niet meer mogelijk is.

Als de gastoevoer stopt, is dat niet van vandaag op morgen, en ook niet van september op oktober; en zul je nog genoeg tijd hebben om te overleggen. Als wij al zo gelukkig zijn dat nog mee te maken tenminste!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 21 november 2020 17:29:15 schreef Frederick E. Terman:
Mijn mening: Nee. Een goed werkende gasketel moet je niet vervangen (als het rendement enigszins draaglijk is, dan). Dat doe je pas als hij stopt met werken en reparatie niet meer mogelijk is.

Als de gastoevoer stopt, is dat niet van vandaag op morgen, en ook niet van september op oktober; en zul je nog genoeg tijd hebben om te overleggen. Als wij al zo gelukkig zijn dat nog mee te maken tenminste!

Zo'n gietijzeren ketel is dat niet de gaskraan helemaal open en stoken maar? Het beste kun je dan de rookgas afvoer helemaal door het huis trekken, dan heb je nog wat rendement.

Op 21 november 2020 17:47:09 schreef buzzy:
[...]Zo'n gietijzeren ketel is dat niet de gaskraan helemaal open en stoken maar? Het beste kun je dan de rookgas afvoer helemaal door het huis trekken, dan heb je nog wat rendement.

zo onrendabel zijn die ketels nu ook niet. voor natuurlijke trek heb je wel een voldoende uitlaatgastemperatuur nodig, en die energie gaat idd door de schouw.
maar het rendement van de huidige ketels moet , afgaande op de reclame, al 200% zijn, aangezien er al 20 jaar per jaar 10% bij komt...

en anderzijds is de levensduur dramatisch naar beneden gegaan..

Elektrische verwarming tja hoeveel haast heb je?
Mijn schuurtje 11x8 meter met lege spouwmuur maar wel dak en vloer isolatie krijg ik met een 2Kw straalkachel wel warm, het duurt alleen lang.
Meestal zet ik even de 5Kw kachel erbij dan is het zo warm en houd de 2Kw het wel bij.

Hetzelfde doe ik in huis daar heb ik een hout cv kachel. Maar die heeft ook wel even werk om het water op te warmen.
Als het echt koud is zet ik de 30Kw cv even bij tot het water 60 graden is daarna mag de houtcv kachel het bij houden met een klein vuurtje.

Dus als je huis voldoende geïsoleerd is en je de temperatuur niet te ver laat zakken of geen haast hebt hoef je geen enorme vermogens te plaatsen.

De volgende investering hier is alle houten vloeren eruit 45cm schuimbeton erin met daarop isolatie met vloerverwarming en een afwerkvloer.
En daneens nadenken over een warmtepomp

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Frederick E. Terman

Honourable Member

Of doe dat laatste juist eerst. Dan bespaar je nu al.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Stook maar zo lang mogelijk op gas.
Electriciteit kost ongeveer 22 cnt/kWh.
Gas kost ongeveer 78 cnt/m3
Qua energieinhoud komt 1m3 gas overeen met ca 10kWh
Voor gelijke hoeveelheid energie is gas dus 3x zo goedkoop.
Je kan natuurlijk een aggregaatje op aardgas nemen die je electriciteitsvoorziening geheel of gedeeltelijk overneemt. Met de afvalwarmte verwarm je (deels) de woning. Dan heb je eigenlijk de electriciteit bijna voor niks als je de afvalwarmte voor 100% kan gebruiken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Factor 10.. Hé inderdaad; vol vermogen stook ik 24 kW uit 2,4 m3 per uur. Het was me nog niet eerder opgevallen dat het zo'n mooi rond getal is.

Maar Tidak vroeg het geloof ik juist voor het geval er geen gas meer zou zijn. Dan zit je met je mooie warmte-krachtcentrale. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

zo'n 40 jaar ouwe bak kost een 80€ per jaar aan gas voor de waakvlam alleen al.

gas wordt elk jaar duurder, komt komend jaar weer een paar cent de kuub belasting bovenop, en zo elk jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Curieus product. Waarschijnlijk voor de markten zoals zuid-frankrijk, goedkope elektriciteit en mild klimaat.

Ik denk dat ze het in NL willen verkopen aan onwetende vergroeners die van het gas af willen. Misschien dat je het met zeer zware isolatie kan gebruiken voor bijverwarming.