Yamaha R-840 reciever

Goede middag,

De linker luidspreker uitgang van de versterker uitgang geeft een zwak en vervormd geluid.

Heb de versterker al open en zie geen; slechte solderingen, bolle elko,s , of warmeplekjes.
Luidspreker kabels doorgemeten zijn goed.

Heeft er iemand een tip.

Toon generator op de ingang zetten en dan met een schema of iets rond prikken met een scoop tot je vind waar het ongeveer fout gaat, Vanaf daar verder zoeken. Dat zou ik doen tenminste.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Contacten luidspreker relais aangeslagen door uit gassen plastic behuizing. Met schroevendraaier heft op tikken,danweg?

bedankt voor de snelle reactie maar was zelf iets te snel met het plaatsen van een bericht.

Tips en schema gevonden op internet waar ik mee uit de voeten kan.

even een opmerking; de grond pcb zit helemaal ingebouwd zodat je er niet bijkan komen om te meten.

Hierbij sluit ik maar even dit topic.
Als ik wat verder ben zal ik berichten of het gelukt is.

Alle dank.

vergeten

Golden Member

Hierbij sluit ik maar even dit topic.

Dat kan je niet, alleen een moderator kan dat.
Je bedoeld "ik reageer even niet meer!" :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

update;

Schema op internet gevonden.
Bleek R552 onderbroken te zijn.

Vervangen en alles werkweer naar behoren.

vergeten

Golden Member

R552 bestaat niet in dat schema in de 500 serie is R532 het hoogste nummer.
Of bedoel je R525 (220Ω) die zit signaalweg van de phono EQ-amplifier en is er sprake van een tikfoutje :)

Het is de bedoeling van dit forum dat anderen er ook wat aan kunnen hebben.
Dus vermeld svp in welk deel van schakeling (voortrap, toonregeling, eindversterker, voeding) deze weerstand zit en eventueel wat zijn functie is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Beste Vergeten,
Het gaat om de Yamaha R-840.
Op het schema en de printplaat staat duidelijk r552

De schakeling is bedoeld voor de instelling van de ruststroom van de eind versterker.

Vertrouwende u nu voldoende te hebben geinformeerd.

vergeten

Golden Member

Ik ben prima geinformeerd nu dank :)

Ik had de Yamaha CR-840 gedownload, sorry.

Maar het wordt nog gekker, zo nieuwsgierig als ik ben naar de klacht en de oplossing, heb ik nu volgens mij de Yamaha R-840 bekeken.
Daar zit ook geen R552 in (Wel R550 en R551)

Zie de kop van de servicemanual wat ik heb bekeken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.