Low power ESP8266 ultrasonic sensor

Hey,

ik ben bezig om een ultrasone afstandsmeter te bouwen met een esp8266 (nodeMCU v3). Daar zijn tal van voorbeelden voor te vinden, mijn schakeling zit eruit als "OrigineleSchakeling".

Deze schakeling bleek oorspronkelijk 80mA te trekken van mijn 9V batterij, wat aan de hoge kant is voor iets dat lange tijd op een batterij moet werken.
Na het activeren van de deepsleep modus van de ESP, zakte het stroomverbruik tot 6mA. Allemaal afkomstig van de ultrasoon sensor + de 7805 voltage regulator.

Ik wens echter de voltage regulator en ultrasoon volledig uit te schakelen als de ESP in deep-sleep is. Dus maakte ik de schakeling "LowPowerSchakeling": een GPIO pin schakelt hierbij een darlington transistor opstelling, om de ultrasoon en 7805 in te schakelen.

Ik had verwacht dat alle verbruik van de ultrasoon en 7805 weg ging zijn als ik de darlington uitschakel en de ESP in deep-sleep zet, maar nog steeds wordt er 1,6mA door hen getrokken.

Iemand tips om het deze volledig te kunnen in- en uitschakelen via een GPIO pin?

PS: als ik GPIO5 uittrek, valt de stroom wel op 0. Dat gebeurt ook als ik de "echo" en "trig" pin uittrek van de ultrasoon.

Hartelijk bedankt!!

Arco

Special Member

Een 7805 is niet erg geschikt voor batterijgevoede apparatuur. (en zeker niet voor zo'n zielig 9v blokje... ;) )
Neem een wat modernere als de MCP1703: die gebruikt zelf maar 2uA... (meeste gebruik nu zal van de 7805 zelf komen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 november 2020 20:23:53 schreef Arco:
Een 7805 is niet erg geschikt voor batterijgevoede apparatuur. (en zeker niet voor zo'n zielig 9v blokje... ;) )
Neem een wat modernere als de MCP1703: die gebruikt zelf maar 2uA... (meeste gebruik nu zal van de 7805 zelf komen)

Thx!! :D
Het zielige 9V blokje is nu tijdelijk, komt nog een lithium batterij in de plaats.

Maar elke mA gespaard is een veel langere levensduur :)

Die MCP1703 heeft een 3,3v uitgang zeker?
Bestaat daar ook een 5V variant van? Ik dacht de MCP1705, maar dat klopt blijkbaar niet :/

Shiptronic

Overleden

Let er ook op dat, door de constructie van een 9V blokje, je maar weinig stroom kan trekken!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Bij de MCP1703 moet je de gewenste spanning opgeven...

Standard Output Voltage Options:
1.2V, 1.5V, 1.8V, 2.5V, 2.8V, 3.0V, 3.3V, 4.0V, 5.0V

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pcb_nl

Golden Member

Op 21 november 2020 20:45:34 schreef BridelanceJ:
Die MCP1703 heeft een 3,3v uitgang zeker?
Bestaat daar ook een 5V variant van? Ik dacht de MCP1705, maar dat klopt blijkbaar niet :/

zie pagina 17 van de datasheet!

Op 21 november 2020 20:29:03 schreef BridelanceJ:
..Maar elke mA gespaard is een veel langere levensduur :)

Voor een batterij-gevoede schakeling die lang mee moet praat je eerder over uA's dan over mA's. Reken maar uit hoe lang het met 5mA maar goed gaat.

Ik zou zelf geen NodeMCU nemen als het low-power moet. Daar zit veel te veel hardware op het boardje. Bedenk dat elke pull-up/down weerstand stroom trekt, en ook het LEDje. Je kunt beter een ESP type nemen die veel simpeler in elkaar zit. Ik heb hier een ESP1 en daar zit eigenlijk niks anders op dan de micro en een connector. En ook een LED, maar die kun je eraf halen. Ik had indertijd een blog gevonden waar iemand metingen doet met deze setup:
https://makecademy.com/esp8266-battery
...daarin legt ie stap voor stap uit wat ie doet (geen rocket science, maar wel velhelderend).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein