Meterkast aansluiten

Goedeavond.

Ik heb een foto toegevoegd.

Mag je op deze manier de meterkast afmonteren? Met een krul erin?

Gr

Ja hoor, geen probleem. Ik vind het er netjes uit zien.

Sommige denken dat je er een magnetisch veld door krijgt, maar dan heb je wel even wat meer krullen en groter stroom nodig.

Bij ons zat alles opvouwen boven in de kast, ellende als je iets wil aanpassen. Ik heb het uiteindelijk los getrokken en net zo als op jouw foto gemaakt. Veel overzichtelijker en makkelijker in onderhoud.

Edit: ik had het alleen over de krul. Hieronder zie ik dat mensen verder hebben zitten kijken...

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op zondag 22 november 2020 08:57:23 (11%)

Gaat je vraag alleen over de krul?
Zo nee:
Of de meterkast als geheel zo goed is kan ik niet helemaal zien. Het lijken wat veel groepen tov aardleks en is er een hoofdschakelaar? Ook is de bedrading voor de zekeringen wat twijfelachtig, maar dat kan ook aan de foto liggen.
En een ander merk automaat is technisch natuurlijk niks mis mee, maar...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, dat is een grote afkeur.
De bedrading op het component rechts onder is zeer slecht uitgevoerd!
De foto is niet erg scherp, maar ik krijg de indruk dat er een aarddraad niet goed onder een schrief zit. Er zouden ook maar zo 2 aarddraden onder 1 schroef kunnen zitten, kan het niet goed zien.
Wat zit er boven het eenna rechtse automaat aan de bovenkant?
Aftakblokken, ongeisoleerd.
Ook dat is niet scherp.

Wel mooi gemonteerd met die krullen.
Oh voor de mierenneukers met spoelen en magnetisch veldm, 2 lusjes fase en nul, naast elkaar heffen elkaar ook op.

Geen montageplaat onder de WCD, dat mag zo niet.
Er moet minimaal 1 beugeltje op de buis naar de wcd.
Een aarde naar het aardpunt kan ik niet ontdekken.

Maak eens een betere scherpere foto.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

abb busboard kastje uit eind jaren 90, aardlek van schupa nog erin. rechtsonder is de beltrafo, dus 1 aardlek op 8 groepen. dat is erg weinig, tegenwoordig minimaal 2 aardleks in de kast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het ging hier eigenlijk alleen om de krul excuus niet hoe die verder afgemonteerd is. Deze meterkast heb ik niet afgemonteerd, was een voorbeeld alleen im de krul te laten zien. Excuus als het er onduidelijk instond.

Op 21 november 2020 23:47:00 schreef Toeternietoe:
...
Wel mooi gemonteerd met die krullen.
Oh voor de mierenneukers met spoelen en magnetisch veldm, 2 lusjes fase en nul, naast elkaar heffen elkaar ook op.

Dat klopt inderdaad, de velden heffen elkaar op.
Maar toch wordt het de afgelopen jaren op de opleidingen etc overal afgeraden en moest de bekabeling maar erin 'gefrot' worden.

De uiteindelijke waarheid ligt ergens in het midden. In de praktijk heb ik al meermaals ondervonden dat een dergelijke constructie met krullen (lichtelijk) gaat trillen bij hogere (>10A) belastingen.

Ik denk ook dat hier het bezwaar ligt tegen de krullen.

Op zich geen probleem MITS de schroef verbindingen van de automaten ook volgens voorschrift aangedraaid cq onderhouden zijn en dat is vaak maar de vraag, ik laat de krullen in ieder geval met rust maar controleer wel preventief de schroef verbindingen (verbazend hoeveel verbindingen in een gemiddelde kast 'los' zitten)

Onlangs op het werk weer in diverse schakel en verdeelinrichtingen (bj 2017) diverse din rail klemmen kunnen vervangen (en natuurlijk draden inkorten) wegens overmatige warmte ontwikkeling (slecht aangedraaid).
Alle afgaande bekabeling was met krullen aangesloten en in combinatie met niet volgens specificaties aandraaien leidt dit vaker tot slechte verbindingen.

Dat te bedenken dat het aangelegd is geworden door een elektrotechnisch ingenieur met zowat alle papieren rondom elektrische installaties.
Zie je maar dat fouten maken menselijk is en nacontrole ALTIJD beter is.