bose acoustimass professional

Ik heb hier een set bose acoustimass professional speakers staan.
De luidsprekers zelf zijn nog ok, maar het versterker gedeelte heeft het begeven. Zo ziet dit ding eruit:

VDRs waren beide ontploft, zekeringen natuurlijk ook.
Met de belasting (luidsprekers) afgekoppeld, VDRs (D726, D725) en zekeringen vervangen is het geheel in onbalans. Maar springen de zekeringen toch niet en kan er gemeten worden.

Op het web is er bitter weinig te vinden omtrent deze versterkers. Waarschijnlijk zal het niet een super goed design geweest zijn :)

Het is een class D versterker. Op een Frans forum vond ik iemand die de eindtrap en begin sectie "getraced" heeft.

Stuk van eindtrap:

In onbalans bedoel ik dat ik niet mooi de helft van de spanning meet over de VDRs D726 en D725. Er wordt ook continue een power mosFET aangestuurd (Q733,Q732). In dat aanstuur circuit zat ook een defecte transistor (Q719) (lag volledig kort), dus E, B en C aan elkaar. Dat was bij een van de twee versterkers zo. Die transistor wordt vervolgens aangestuurd met een CMOS IC. Heel dat circuit staat geïsoleerd t.o.v de power Fets, gebruik makend van pulstransformators.

Volgens mij werkt de modulator niet. Beide versterkers vertonen het zelfde probleem. Zonder schema is het moeilijk om verder te zoeken en vroeg ik me af of iemand me verder kon helpen, eventueel met schema? Deze staat echter niet in de service manual.

Ik vermoed dat dit probleem heel typisch is voor deze versterkers als ik op forums afga. De geschiedenis van de speakers ken ik niet.

Als ik erop meet maak ik gebruik van een scheidingstransformator. :)

Alvast bedankt

beide versterkers hebben de primaire vdr's over de elco's eruit liggen? dat is wrs overspanning geweest primair dan. of de primaire elco's zijn van beide speakers rot, dan klapt er 1 vdr uit omdat de spanning over de andere kant stijgt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad bij beide versterkers hebben beide VDRs het begeven. Na deze te vervangen en spanning aan te sluiten zonder dat de luidsprekers verbonden zijn. Meet ik een verschil van 5 a 10V. Als ik dan de luidspreker aansluit (zit nog een dikke condensator in serie) dan begint de spanning langzaam over één VDR te stijgen. Na 15tal seconden ontplofte het. Eerst hoorde ik veel gebrom dan een knal. Was behoorlijk geschrokken.

Lang geleden heb ik ze eens op de werkbank gehad. Het enige wat ik me herinner is dat ze niet netgescheiden zijn, dus een scheidingstrafo gebruiken bij reparatie.

een gescheidingstransfo is inderdaad hier een absolute must.
Nog eens nagemeten, in de luidspreker zelf zit nog een filter Dikke condensator met spoel. Meet op de aansluitpinnen 12.5ohm.

Volgens wiring hierboven lijkt dat wel ok. Dat komt uit de service manual.

[Bericht gewijzigd door PeeWee10 op zaterdag 21 november 2020 21:35:42 (20%)