Aansluitwaarde icm lift

Goedenavond,

In ons appartementencomplex (14 appartementen) hebben we een hydraulische lift. Het pand is gebouwd in 2003, dus voor de invoering van het capaciteitstarief.

Voor de algemene verlichting en de lift hebben we nu een aansluiting van 3x80A. Dat is een dure hobby en ik vraag me af of we niet genoeg zouden hebben aan een kleinere aansluiting.

De zware aansluiting zal destijds aangevraagd zijn met het oog op de hoge aanloopstroom van de hydraulische lift. Als ik in de documentatie kijk van de lift zou er echter al een sofstarter op zitten en het schema van de lift vermeldt een IN van de motor van 28,5A en een IA van 1,5*IN.

De lift is afgezekerd met 3*50A. Daarnaast zijn er nog een paar 16A lichtgroepen en verlichting in de bergingen op 48volt. Deze lichtgroepen zitten ook nog achter 3*25A. Bedrijfszeker, maar ook duur in vastrecht. Verder zijn er geen grote verbruikers, dus geen hydrofoor of ventilatiesystemen.

Ik heb te weinig kennis om in te schatten of dit anders kan. Zou het zinvol en verstandig zijn om te kijken of de aansluiting verlaagd kan worden? Alvast bedankt.

Wat is het prijsverschil en wat zijn de stappen daar in. Ik kan het alleen vinden voor consumenten tot 3*50A. Wat betaal je nu per maand?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik zie op jet onderste schema 35 Ampere staan.
Lijkt me dat dat net voldoende is.
50 Ampere moet zeker kunnen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

3*80A kost € 2.280,- aan capaciteitstarief per jaar in de btw. Dat is dus best prijzig :). 3*63A komt op € 1.844 en 3*50A zou op € 1.401,- komen.

Dus dan heb je het in potentie over een redelijke besparing. Maar goed, de hele handel moet betrouwbaar blijven en aan de regelgeving blijven voldoen.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op zaterdag 21 november 2020 23:36:09 (20%)

mvdk

Golden Member

Zoek een installateur die een schrijvende meter kan plaatsen.
Dat is de enige betrouwbare manier van werken.

Ik weet van een klant van ons, die zonnepanelen heeft, dat ze ook een accu systeem in de kelder hebben staan, waardoor ze o.a. een kleinere aansluiting kunnen hebben. De aanloopstroom etc. komt uit de accu's, en er is vast iets slims gedaan waardoor er eventueel tussendoor bijgeladen word ook van het net om nooit helemaal leeg te zijn en ze laden de accu's ook op met zonnestroom, wat met de afbouw van de salderingsregeling ook nog gunstig is.

zit sinds 2009 in de PV.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor dat je aan de gang gaat moet je zeker zijn dat het motorvermogen overeenkomt met de gegevens! en dat er een softstarter tussen zit, (en correct afgesteld is)
Dan kun je zonder verder iets te doen naar 50 Ampere gaan.
Dan hoeft er aan je installatie niets te gebeuren! bespaar je zo bijna elk jaar 700 Euro.
elk jaar 10% voor mij?.

Je kunt overwegen naar 35 A te gaan.
Moet met een softstarter gaan als je D automaten hebt van je netbeheerder.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een accusysteem zou een behoorlijke investering vragen. ik denk niet dat dat zinvol is in onze situatie. Dan is het waarschijnlijk een beter idee om in de toekomst een tractielift te plaatsen. Dan is het probleem met een hoge aanloopstroom ook te voorkomen met een frequentieregelaar.

De huidige lift is 18 jaar oud en er zit een langlopend onderhoudscontract op dat nog 5 jaar loopt. Voor aanpassingen aan de liftinstallatie betaal je de absolute hoofdprijs, dus de komende vijf jaar wil ik eigenlijk zo min mogelijk aanpassingen doen aan de liftinstallatie. Daarna zien we wel verder of er een nieuwe lift moet komen of dat modernisering van de bestaande verstandig is. Maar dan hebben we in ieder geval vrije keuze van leverancier.

@Toeternietoe,
In het onderhoudsboek staat dat de softstarter in 2005 stuk gegaan is, is overbrugd en in 2006 zou er een nieuwe zijn geplaatst.

Wat er nu precies in zit, kan ik niet zien aangezien de softstarter in de behuizing van de oude lijkt te zijn gemonteerd. Zal het deksel er eens afhalen. Verder is er nooit wat gewijzigd aan de aandrijving van de lift.

Maar goed, ik zou dan in theorie terug kunnen naar 3*35A, maar dan is het niet meer selectief. Zou dat bij 3*50A wel goed gaan? We zouden natuurlijk eens proef kunnen draaien door de lift achter 3*35A zekeringen te zetten (in overleg met de liftfirma).

Het komt ook niet op de laatste euro, dan vind ik betrouwbaarheid belangrijker. De zekeringen moeten er niet uitgaan als de schoonmaker gaat stofzuigen en er tegelijkertijd iemand in de lift gaat staan.

benleentje

Golden Member

Volgens de tekening zit de lift al achter een 35A zekering.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is dan niet volgens de tekening uitgevoerd. De lift is in de groepenkast met 3*50a afgezekerd. Ik heb er een zekering uitgedraaid om dat na te zien.

mvdk

Golden Member

Die liftmotor, daar zit toch een motorbeveiliging op?
Waarop staat die ingesteld?
3x50, voor een kabel 5x6? Is dat niet een beetje ruim?

benleentje

Golden Member

Dat is dan niet volgens de tekening uitgevoerd.

IK zit ook verkeerd te kijken.
De 35A zekering is voor groepen verdeling voor de laagspanningsruimte

Dan in het midden de hoofdschakelaar van 40A ??????
Dan recht daarvan een kabel naar de lift waarvan de zekering niet vermeld word.??? Die is schijnbaar 50A met een 40A groepsschakelaar ervoor en een te dunne kabel ???? Moet minimaal 10 mm2 zijn
Links van de hoofdschakelaar een voedende kabel ???? Die te dun is voor de vermelde 80A moet 16 mm2 of meer zijn.

IK hoop voor je dat tekening verkeerd is en in werkelijkheid het heel anders zit met kabels die dik genoeg zijn.

Ik heb de tekeningen wel veel beter gezien.

Op 21 november 2020 23:29:30 schreef mvdk:
Zoek een installateur die een schrijvende meter kan plaatsen.
Dat is de enige betrouwbare manier van werken.

+1

De tekening is zo afwijkend dat de vermeld stromen ook mogelijk niet kloppen en er is ca 35A nodig voor de laagspanningsverdeler die waarschijnlijk de kelderboxen van spanning voorzien.

Een kosten besparing van 700 is 50,- per huis en ca 4 euro per maand per huis. Niet iets waar je dan veel risico moet gaan lopen op een onbetrouwbare stroom voorziening.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

als er een parkeerkelder onder het gebouw zit, dan kan daar een afzuiging opzitten welke met brand op vol vermogen gaat draaien. daar hebben meer appartement gebouwen zich op verkeken mbt de hoofdaansluiting kleiner laten maken. in sommige gevallen trekt die ventilatie zelf al 3x 63A weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@benleentje,
De tekening is enkel van de besturingskast van de lift en dus niet van de groepenverdeling van het gebouw. De elektrische installatie van de rest van het gebouw is van een andere leverancier en daar zijn ook betere tekeningen van.

Wat je ziet op de tekening is een 35A afgezekerde voedingskabel vanuit de groepenverdeling van het gebouw van 5x10mm2 naar de besturingskast van de lift. Dat zag je dus in eerste instantie goed en de lift zou dus achter een 35A zekering zitten. In werkelijkheid zit er echter 50A in de groepenkast.

In de besturingskast is deze voedingskabel aangesloten op een krachthoofdschakelaar (63A) voor de aandrijving en een aparte hoofdschakelaar (40A) met direct daarachter een c6 en c16 automaat voor de cabine- en schachtverlichting. Dat klopt dus redelijk met de tekening. Zie ook de tweede foto hieronder.

@testman,
Het gaat om een kleinschalig complex zonder parkeergarage o.i.d. Naast de lift is er alleen verlichting aangesloten.

@mvdk
Of er een motorbeveiliging op zit, durf ik zo niet te zeggen, zover gaat mijn kennis niet. Er is geen machinekamer, de besturing zit in een kast naast de liftdeur op de begane grond. De motor en hydrauliekpomp staan in de olietank onder de liftkooi.

De besturingskast ziet er als volgt uit:

De inkomende voedingskabel vanuit de groepenkast van het gebouw is in de besturingskast aangesloten op een krachthoofdschakelaar (63A) voor de aandrijving en een aparte hoofdschakelaar (40A) met direct daarachter een c6 en c16 automaat voor de cabine- en schachtverlichting. Dat klopt dus redelijk met de tekening:

Vervolgens gaan de driefases door naar een tweetal relais (als ik dat goed heb). Eerst door de bovenste, dan door naar het onderste en vervolgens naar de softstarter in de metalen behuizing.

Vanuit de softstarter gaat het tenslotte naar een aansluitklem waar de kabel naar de motor is aangesloten. Die aders zijn inderdaad veel dunner:

Ik vraag me af wat de reden is van die 50A zekeringen voor de lift in de groepenkast. Het lijkt erop dat dit 35A zou moeten zijn als je kijkt naar de diameter van de afgaande kabel richting de motor.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op zondag 22 november 2020 04:30:11 (45%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt zelf de zekeringen vervangen.
Zet daar 35 Ampere in.
Doe het met 2 man op een rustige morgen. Vervang de zekeringen en laat de lift een keer of 10 naar boven gaan. Voel dan of de zekeringen erg warm worden. Dan weet je genoeg denk ik.
Dan, kan ivm selectiviteit, je hoofdbeveiliging naar 50 Ampere.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Lijkt me dat de zekeringautomaat met de gele sticker voor de motor is, die zal dan 35A zijn en zo selectief met de 50A zekering in de groepenkast.
Ik kan niet lezen wat er op die zekeringautomaat staat.
edit als die inderdaad 35A is kan daarom ook de afgaande kabel dunner zijn.

[Bericht gewijzigd door rwk op zondag 22 november 2020 08:37:03 (16%)

Je moet er in alles wel rekening mee houden dat het een optelsom is. Dus er moet genoeg capaciteit zijn om tijdens de donkere dagen alle verlichting aan te hebben én tegelijkertijd de lift bij verhuizing net iets te vol te stampen én al het andere wat aan staat te voorzien.

Dus naast je lift is er tegelijkertijd meer dat stroom trekt.

GJ_

Moderator

Is één van die magneetschakelaars niet om de softstarter te overbruggen? Soms hebben softstarters een overbrugging ingebouwd, deze niet.

Ik zie inderdaad nergens een motorbescherming. Ook dit zit soms opgenomen in een softstarter, maar niet bij deze. Als de lift maar enkele verdiepingen overbrugd, wat waarschijnlijk is met een hydraulische, kan een motorbeveilig bewust weggelaten zijn. Omdat ze nutteloos zijn én in verband met de veiligheid.

Een motor met een Inom van 28,5A is 15kW. Bij directe inschakeling hoort daar een zekering voor van 63A. Met deze softstarter, die op alle drie de fasen softstart, is 35A voldoende.

@Toeternietoe,
Is het afzekeren van de lift met 3*35A voldoende selectief t.o.v. een hoofdaansluiting van 3*50A? Met de vuistregel van een factor 1,6 zou je over de 50A heengaan en zou je naar 3*63A moeten, of gaat dit gewoon goed?

@rwk,
De schakelaar met de gele sticker is enkel een 63A schakelaar, dus geen zekeringautomaat. Voor zover ik kan overzien is de krachtaansluiting van de lift niet anders gezekerd dan met 3*50A in de groepenkast van het gebouw.

Gezien de diameter van de afgaande bedrading naar de motor is de 3*50A afzekering wellicht te zwaar.

@Mrtn1988,
Dat het een optelsom is, is duidelijk. Uitgangspunt is dat we geen concessies doen aan de betrouwbaarheid. De overige groepen in het complex worden echter voorafgegaan door 3*25A tussenzekeringen, waardoor de totale stroom op dit moment beperkt is tot 3*50A voor de lift en 3*25A voor de rest van het complex, eigenlijk alleen verlichting. Dit alles achter een 3*80A hoofdaansluiting.

Het lijkt mij dat het nu allemaal mooi selectief is t.o.v. van elkaar, dus een overbelasting in de lichtgroepen leidt nooit tot het uitvallen van de lift en omgekeerd geldt hetzelfde, een overbelasting in de liftinstallatie leidt niet tot uitval van de lichtgroepen.

Stel dat de afzekering van de lift nu terug zou kunnen naar 3*35A, dan heb je voldoende aan een 3*63A hoofdaansluiting zonder dat dat enig effect heeft op de stroom die je kunt trekken op de groepen die achter de 3*25A tussenzekering zitten. Dan heb je dus al een besparing van € 436 per jaar, zonder noemenswaardige investering en nadelen.

Met 3*50A zou je ook nog redelijk uit de voeten moeten kunnen. Nominale stroom van de lift 3*28,5A en max 3*25A voor de verlichting. In theorie zou je dan een situatie kunnen hebben waarbij de hoofdzekeringen eruit gaan. Echter de overige groepen betreffen enkel algemene verlichting en een paar wandcontactdozen voor de schoonmaak, dus die belasting zal nooit aan de 3*25A komen.

Vraag blijft wel of er nog regelgeving is voor de gelijktijdigheid, op grond waarvan je niet terug kunt naar 3*50A. In theorie zou je immers een hogere piekbelasting kunnen krijgen dan de aansluitwaarde van de hoofdaansluiting.

@GJ,
Het gaat inderdaad om een laag gebouw met 3 etages, de lift heeft 4 stopplaatsen.

Het is even de vraag wat voor softstarter er in de behuizing zit. Volgens de documentatie van de lift is de ACS Digistart de originele softstarter die was gemonteerd. In 2006 zou deze zijn vervangen en de behuizing heeft een uitsparing voor indicatieleds. Daar brand niets, dus of er zit een ander type softstarter in of helemaal geen sofstarter.

Volgens de schema's van de lift was de sofstarter destijds optie. Vandaar waarschijnlijk de 63A hoofdschakelaar in de besturingskast en de aanduiding in de tekening van een 63A/35A zekering. Al naar gelang de uitvoering van de lift, met of zonder softstarter.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 november 2020 12:24:09 schreef Tinus22:
@Toeternietoe,
Is het afzekeren van de lift met 3*35A voldoende selectief t.o.v. een hoofdaansluiting van 3*50A? Met de vuistregel van een factor 1,6 zou je over de 50A heengaan en zou je naar 3*63A moeten, of gaat dit gewoon goed?

Daar zou ik me geen zorgen over maken. Het energiebedrijf (netbeheerder) plaats meestal automaten met een D karakteristiek.

Ik heb er nog over zitten denken.
Je zekering van 50A komt waarschijnlijk omdat destijds de softstarter defekt was, en men er (tijdelijk) voor gekozen heeft voor een direkte inschakeling. Toen is de zekering ook vervangen van 35 naar 50A. Na terugplaatsen van de softstarter heeft men er kennelijk niet meer aan gedacht de voeding weer terug te brengen naar 35A

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Als dat zo is dan is dat bedrijf een Prutser. Je kan niet zomaar een zekering verzwaren naar 50A zonder de kabelsectie te verzwaren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Dit blijft een heen en weer gaan tussen maren, mitsen, alsen.
Ik blijf erbij, meten is weten.

Zou goed kunnen dat er vanwege de kapotte softstarter ooit zwaardere zekeringen ingezet zijn. Ik ben ook benieuwd of er een softstarter in de behuizing zit. Zal vanavond of morgenvroeg eens het deksel eraf halen om te kijken.

De toenmalige leverancier van deze lift is al lang failliet, dus daar ging inderdaad iets niet goed. Het is een Liftec installatie en bestaat hoofdzakelijk uit Italiaanse componenten. Zal indertijd niet te duur geweest zijn.

Onderhoud is nu ondergebracht bij Kone, maar voor hen is het ook geen installatie die ze dagelijks tegenkomen. Ze willen graag de besturing helemaal vernieuwen voor 25k om de installatie energiezuinig te maken (dat is dus exclusief hydraulisch aggregaat). De liftcontroller zou ook niet betrouwbaar zijn.

Van die onbetrouwbaarheid merk in de praktijk niets. De afgelopen jaren draait het ding zonder storingen en als er dan ook al een sofstarter in blijkt te zitten, dan zie ik geen reden om de installatie te gaan wijzigen. If it ain't broke, don't fix it.

@mvdk,
Ben het met je eens dat meten weten is. Voordat ik daar opdracht voor geef, moet ik alleen wel een indicatie hebben of het überhaupt zinvol is om er aandacht aan te besteden.

Ik ben bezig om voor komend jaar de vervanging van de totale verlichting van het complex in gang te zetten, dus dan kan de installateur dit gelijk even meenemen.

van de liftfirma heb ik niet zo'n hoge pet op. Paar maanden terug hebben ze nog een mooi nvl armatuurtje met pictogram boven op de liftkooi gemonteerd.

Nvl op het kooidak is wat voor te zeggen, is volgens mij ook verplicht voor de arbo, maar het pictogram slaat nergens op.