Vergelijking veremogen CV-ketel gas versus elektrisch

Op 21 november 2020 18:48:33 schreef Frederick E. Terman:
Of doe dat laatste juist eerst. Dan bespaar je nu al.

Ik stook nu hoofdzakelijk hout en dat heeft me afgelopen 10 jaar zo'n 1000 euro gekost aan hout.
En dan nog wat lichamelijke arbeid scheeld weer hoef ik niet naar de sportschool.

Maar hout wordt inmiddels wat minder makkelijk te krijgen voor bijna gratis.

Ik heb al een project draaiend gehad met een oude diesel op frituur en afgewerkte olie met een 10Kw generator netgekoppeld maar dat vonden de buren niet lief....

Nu dus 22 zonnepanelen en de saldering op de schop.
Dus energie opslaan in de vorm van warmte in de winter en stroom in de zomer voor de airco..

Naja ideeën genoeg maar financieel moet het eigenlijk meer opleveren dan dat het op de bank staat.

10.000 euro investeren die zich zelf terugverdient voordat de installatie op is zou een leuke bijkomstigheid zijn...

Ergens komt dan het deuntje dromen zijn bedrog voorbij :-p

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

om op de originele vraag te antwoorden..

18000: 3600 x 4,18 geeft afgerond 20kWatt. rest nog de vraag hoeveel tijd hij aanstaat/brand. dat kan je weten via het gasverbruik.

Tidak Ada

Golden Member

Het gaat er mij dus om wat het echte rendement is. Ik vermoed dat dat het elektrisch element uit zo'n elektrische ketel volledig zijn energie aan het water afgeeft.
Voor de gasketel zal er een redelijk deel uit de schoorsteen verdwijnen, of slaat die opgave van 21.400kcal op de warmte die door het circulerende water wordt opgenomen?
.

.
@Sparks:
Betonvloer is geen optie. en kostbare investering en of de ondergrond het houdt onder een 114 jaar oud boerenhuisje op een leemplaat.....
Verder is alles maximaal geïsoleerd, voor zover dat kan met een steens muur:
Binnenkant afgewerkt met 7 cm gasbeton en een spouw met isolatie. Buitenmuur bekleed met houten potdekseldelen met spouw.
Overal dubbel glas (op het WC raampje na :+ dat staat toch altijd open) Dak geïsoleerd met deels glaswol en deels 5cm styropoor.
Tussen vliering en verdieping wederom glaswolisolatie.
Benedenvloer geïsoleerd met glaswol en Tonzon® isolatie.
Dus daar kan ik niets aan toevoegen. 't Is alleen niet voldoende om rendabel een warmtepomp neer te zetten.

@hunnebedbouwer:
Ja zoiets heb ik al gedaan. Dan zou ik met die 24kW/h ketel uitkomen, of twee kleinere ketels, een voor de hoofdverwarming van de woonruimte en een voor de verwarming van de bovenverdieping en de hobbyruimte in de schuur. Die laatste kan dan uitschakelen zodra oven en kookplaat of wasmachine werken. Dat is relatief duurder, maar gemakkelijk uitvoerbaar.

@Testman:
Wat zijn nu €80 op de totale stookkosten? Muggenzifterij!
Bovendien draait die waakvlam maar c.a. 5 à 6 maanden per jaar.
Gezien onze leeftijd draait de verwarming hele dag en 's-nachts op nachtstand. Lage stand tijdens werkuren is er niet meer bij.
.

.
Het gaat er momenteel dus om: "Zal ik er rekening mee houden met de aanleg van krachtstroom en een ruime kabel aanvragen of niet"? Vastrecht wordt berekend naar aansluitwaarde van de hoofdzekering, niet van de kabel.
Als ik het uitstel tot later krijg ik namelijk twee keer die trammelant.

Daarom de vraag of ik die kW's verbruik omgerekend gelijk kan stellen aan het gasverbruik van een gelijkwaardige ketel bij gelijke warmteproductie, of dat er toch nog een verschil is.
Dus niet het financiële plaatje, maar de energiehuishouding

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 november 2020 19:13:16 schreef Frederick E. Terman:
Het was me nog niet eerder opgevallen dat het zo'n mooi rond getal is.

Dat kan kloppen, want het is ook niet een mooi rond getal.

"Om van m³ gas naar kWh te gaan moet je vermenigvuldigen met 9,7694444"

Leuk om mee te rekenen:

Gas kost 81.4 cent, een kWh kost 22.5 cent.

22.5 * 9.7694444 = 219.81 cent, laten we zeggen 2.20 euro.

Het is dus een factor 2.7 duurder om puur elektrisch te verwarmen.

Edit:

Op 21 november 2020 22:24:51 schreef Tidak Ada:
Vastrecht wordt berekend naar aansluitwaarde van de hoofdzekering, niet van de kabel.
Als ik het uitstel tot later krijg ik namelijk twee keer die trammelant.

Vastrecht boven de 3x25A is significant duurder. Het laten aanpassen is flat-rate, iets van 255 euro. Of ze daarvoor nou alleen de zekeringen vervangen of de hele straat moeten open trekken.

Met 42 euro per maand verschil in prijs moet je dus binnen een half jaar van je krachtstroom gebruik gaan maken. Anders gewoon lekker 3x25 aanvragen en pas naar een 'krachtstroom' aansluiting gaan als dat echt nodig is.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op zaterdag 21 november 2020 22:57:14 (40%)

Toen ik mijn vorige woning kocht stond daar ook nog zo'n oude ketel in. Daar heb ik eens een rendementsmeting op gedaan.
Eerst gewacht tot alle huisgenoten weg waren. Toen alles uitgezet wat de meting zou kunnen verstoren.
De kraan een poosje aangezet om de temperatuur van het binnenkomende leidingwater te meten.
Gasmeter en watermeter opgenomen en de badkuip laten vollopen met heet water uit de ketel.
Temperatuur van het badwater opgenomen de de proef gestopt.
Gasmeter en watermeter weer opgenomen en aan het rekenen geslagen. Ik kwam op een rendement van 75%, wat volgens collega's die meer met CV ketels te maken hadden heel geloofwaardig was.

Op 21 november 2020 22:24:51 schreef Tidak Ada:

Daarom de vraag of ik die kW's verbruik omgerekend gelijk kan stellen aan het gasverbruik van een gelijkwaardige ketel bij gelijke warmteproductie, of dat er toch nog een verschil is.

Volgens kris van damme is je ketel 20kW. Volgens KlaasZ is het rendement van je ketel ca 75%. Je hebt dus een electrisch aansluitvermogen nodig van iets meer dan 15kW voor je verwarming.
Gebruik je een warmtepomp, dan kan je toe met een lagere aansluitvermogen.

Op 21 november 2020 22:43:38 schreef Mrtn1988:
[...]

Dat kan kloppen, want het is ook niet een mooi rond getal.

Zo precies ben ik ook niet. Voor mij is de valversnelling 10 m/s2 ipv 9,81 m/s2. Rekent voor mij veel gemakkelijker.
Omrekeningsfactor 9.7694444 is natuurlijk een onzingetal. Het suggereert een nauwkeurigheid van 7 decimalen achter de komma. Je mag blij zijn als de tweede decimaal nog goed is.

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 november 2020 22:43:38 schreef Mrtn1988:
[...]

Vastrecht boven de 3x25A is significant duurder. Het laten aanpassen is flat-rate, iets van 255 euro. Of ze daarvoor nou alleen de zekeringen vervangen of de hele straat moeten open trekken.

[....]
Anders gewoon lekker 3x25 aanvragen en pas naar een 'krachtstroom' aansluiting gaan als dat echt nodig is.

Dat is ook de bedoeling, maar wèl een voedingskabel, die 3×50A aan kan laten trekken/schieten....

Dit natuurlijk alleen als het zinvol is/wordt om zo'n elektrische ketel te gaan gebruiken. Die 3×25A zal er sowieso komen.

't Is wel duur stoken zie ik, dus ik ga me nog eens bedenken en hier en daar informatie opdoen, o.a. bij Delta (mijn leverancier).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 november 2020 23:44:52 schreef ohm pi:
[...]Volgens kris van damme is je ketel 20kW. Volgens KlaasZ is het rendement van je ketel ca 75%.

Ga er wel vanuit dat die 20kW het afgegeven vermogen is, dus 20kW is nodig. 15kW zou heel weinig zijn voor een ketel, zeker in die tijd.

Uiteraard is dezelfde warmte zo maar uit elektriciteit halen stinkend duur. enige oplossing is een warmtepomp. en zolang er gas is, doet een brandstofcel het ook niet slecht. Krijg je uit je gas warmte, water en elektriciteit.. als je het juiste gas hebt.

EricP

mét CE

@TA: voor zover ik weet, wordt er doorgaans opgegeven wat er uit die ketel komt. Voor een 'moderne' ketel, ligt dat rendement niet zo heel beroerd. Kijk maar eens naar de pijp: de pluim aan waterdamp begint vrijwel tegen de pijp aan. Daarmee kunnen die gassen niet echt heet zijn.

Dat het rendement van een electrische ketel hoger ligt - vanuit jouw blikveld - is logisch. Het zal inderdaad 100% zijn. Echter, als je het energie-technisch bekijkt... stroom maken, stroom transporteren etc. etc., dan zou een gas gestookte ketel wel eens beter uit de bus kunnen komen.

Puur electrisch verwarmen met een ketel is mi. een beetje onzin. Je kunt dan net zo goed overal een ventilator kachel neer zetten. Heeft hetzelfde rendement, maar nu hoef je niks te transporteren en je hebt dus ook geen verlies in de leidingen. En je kunt elke ruimte volledig naar eigen wens verwarmen zonder ingewikkelde regelsystemen. Enig voordeel is dat je met een 'drop-in-replacement' wellicht minder werk in huis hebt - de CV leidingen liggen er al en je zult iets met de installatie moeten als je 'lokaal electrisch' gaat verwarmen (hier zitten er bijvoorbeeld zomaar 3 kamers op 1 groep. Dan kan ik zeg 3kW verwarmen als ik ook nog het licht aan wil kunnen doen bijvoorbeeld).
En eh... ik neem aan dat je overal al LED verlichting hebt? :+

Het grote nadeel van een binnenstesbuitenkoelkast is natuurlijk dat het 'lage temperatuurverwarming' is. De bestaande radiatoren gaan het niet redden. Het rendement ligt wel iets hoger dan bij puur electrisch - zolang het buiten niet te koud is uiteraard.

Als je die 3-fasen niet nodig hebt, dan zou ik het lekker zonder doen. Tegen de tijd dat je wat moet weet je waarschijnlijk ook beter wat je moet.
Wellicht heeft men tegen die tijd ook ontdekt dat het electrisch oplossen op grote schaal eh... best nog wel wat voeten in de aarde heeft - om het voorzichtig uit te drukken. En met de 800 miljard die timmerfrans wil verspillen zou het zomaar kunnen dat daar ff geen geld voor is.

Op 21 november 2020 23:44:52 schreef ohm pi:
Omrekeningsfactor 9.7694444 is natuurlijk een onzingetal. Het suggereert een nauwkeurigheid van 7 decimalen achter de komma. Je mag blij zijn als de tweede decimaal nog goed is.

In denk dat dit wel aardig kan kloppen. Calorische waarde is een belangrijk getal in de wereld van gas. Als jouw energiemaatschappij een jaarverbruik gas in M3 inkoopt, dan vinden ze het vast wel fijn als deze waarde met een aantal decimalen achter de comma is.

Maar voor het hoofdrekenen zie je wel vaker dat het tot 9.8 wordt afgerond.

Op 21 november 2020 23:56:24 schreef Tidak Ada:
[...] Dat is ook de bedoeling, maar wèl een voedingskabel, die 3×50A aan kan laten trekken/schieten....

Dit natuurlijk alleen als het zinvol is/wordt om zo'n elektrische ketel te gaan gebruiken. Die 3×25A zal er sowieso komen.

't Is wel duur stoken zie ik, dus ik ga me nog eens bedenken en hier en daar informatie opdoen, o.a. bij Delta (mijn leverancier).

Puur elektrisch stoken kan m.i. niet uit. Je moet energie ergens anders vandaan halen. Bijvoorbeeld uit de buitenlucht d.m.v. een warmtepomp. Daar komt het COP getal dan weer naar voren. Dat is elke kW afgegeven vermogen delen door opgenomen vermogen. Dat kun je doortrekken met wat rekenwerk naar euro's. Het verschil tussen calorische waarde van gas en elektra VS euro's moet je namelijk eerst overbruggen. Nu de gasprijs hoger wordt en elektra lager, dan gaat deze factor minder sterk meetellen. Een aantal jaar geleden deed ik deze rekensom met 24cnt/kWh tegen 62cnt/m3. Dan kom je akelig dicht bij een gemiddelde COP waarde van een warmtepomp.

9.8 * 24 / 62 = 3.6. Dat is een groter verschil dan de 2.7 die ik gister uitrekende. Dus door de prijs stijging/daling wordt warmtepomp voordeliger.

De kabel die de netbeheerder trekt is echt hun keuze en verantwoordelijkheid. Je kan melden dat je mogelijk in de toekomst meer wil gaan verbruiken, maar dat is ook alles wat je kan doen denk ik...

Tidak Ada

Golden Member

Wat ik nog niet meegegeven heb, is dat mijn installatie op de grens van de capaciteit zit (35A).
Als ik een inductieplaat zou moeten installeren en een boiler voor heet water (de geiser begint op zijn eind te raken), dan zit ik echt al aan die 3 x 25A vast.

Nu heb ik de spirit nog om aan die omschakeling te werken. Later zal dat niet meer lukken en worden de kosten mogelijk onhaalbaar. Dilemma dus....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Even los van je oorspronkelijke vraag... Waar stook jij al dat vermogen aan op dan? Kachel is gas. Koken zo te zien ook. Warm water ook.
Blijft over... je computer met de zut die daar bij hangt, de TV en de verlichting. Om daar iets van 7-8kW mee weg te stoken (daar zit je met 35A)... Best dapper...

Zo'n omgekeerde koelkast is leuk. Maar... het is geen vervanging voor een CV ketel met radiatoren. De investering is feitelijk een compleet nieuw verwarming systeem aan leggen (vanwege de lage temperatuur van zo'n omgekeerde koelkast). Als je nieuw bouwt: geen enkel probleem. Bestaande bouw: drama. Die investering moet je ook mee tellen. Ik heb daar eens aan gerekend... Natte vinger iets van 15 tot 20k voor mijn stapel stenen. En dan de omgekeerde koelkast zelf nog.
Die COP van 3 is leuk. Maar doorgaans wel van toepassing bij 10-15 graden buiten temperatuur. En rap dalend als het kouder wordt (en je het ding dus feitelijk nodig hebt!).

Maar goed... de overwegingen lijken me prima. 'Gelijk naar 50A' heeft echter wel wat implicaties. Het is niet alleen de kabel naar jouw meter, maar ook de capaciteit van de straatkabel moet meegenomen worden. De netbeheerder zal daar echt niks mee doen als jij 'de intentie hebt' om meer te geen gebruiken.

De overgang naar 3 fasen... Er zijn natuurlijk zat uitzonderingen, maar... Heel vaak ligt er al een 4-aderige kabel tot bij je hoofdzekeringen (hoe heet zo'n kast ook al weer? HAK ofzo?). Het is een stukje schroeven (zekeringkast), waarschijnlijk een andere meter en een paar zekeringen erbij (en eentje wisselen). Tenzij jij natuurlijk echt maar 1 fase binnen krijgt...

Een paar jaar terug stond ik ook voor de keuze om mijn cv ketel te vervangen. Ik had een Remea combiketel van 23KW die 20 jaar lang uitstekend gefunctioneerd had. Maar nu begon de ketel vervelend te worden. Af en toe een koude douche als dat klepje weer vast stond enzo. De gasklep stond vreselijk te ratelen en lekkage sporen bij de driewegklep en de waterpomp stond te piepen en te kraken.

Verder was inmiddels een halfjaarlijkse schoonmaakbeurt nodig van het bewuste comfort klepje en het thermokoppel en branders. Ook was de waakvlam niet superfris meer om te zien. Ik ben nog even gaan kijken wat het zou gaan kosten om al die onderdelen te vervangen. Voor elk ding afzonderlijk zit je dan aan een prijsje van tegen de 300 euro ofzo. Dat kun je dan gaan doen. Dan sta je weer te douchen en de boel wordt koud omdat er iets gesneuveld is. Paar dagen bestellen en inbouwen is een paar dagen zonder heet water en verwarming. :( Daar is mee te leven maar vervelend. Bovendien is dat nog duur ook. Een nieuwe cv ketel kostte toen iets van 800 euro. Alle reparaties bij elkaar zouden, als je het laat doen, een veelvoud zijn. Als je het zelf doet ook duurder maar dan heb je ook het werk en de zorg. Dat kost wel niet direct geld maar wel een hoop moeite.

Het was toen ook de tijd dat Rutte zei: We gaan van het gas af!
Maar meer zei hij ook niet. Geen planning, geen info over hoe we dat dan aan zouden pakken. Helemaal niets. Maar ik heb wel even gekeken.

Warmtepomp: +/- 15K euro voor een boorgat. En dan heb je twee gaten nodig en dan nog de apparatuur.

Binnenstebuitenkoelkast: Dure lawaaiige installatie en tijdens strenge winters is waarschijnlijk bijverwarming nodig.

Volledig elektrische verwarming Duur, maar erg mooie radiatoren en infraroodstralers te koop tot zelfs elektrisch verwarmbare muurverf aan toe. Huisaansluiting moet wel ge-upgrade worden.

Houtkachels, kolenkachels, pelletkachels, dieselkachels turfkachels, openvuren enz.: Allemaal teveel gedoe, of stinkt, of duur. Ik wil op een knopje duwen en dan moet het warm worden. Elke week een baal pellets halen of hout hakken vind ik niets. Bovendien is het milieu technisch niet heel handig en kun je in de toekomst overheids maatregelen verwachten. Er zijn al steden in de wereld waar openhaarden en dergelijke vanwege smog en het verbranden van biomassa enzo niet meer mogen.

Mijn keuze is dus gewoon een nieuwe cv ketel geworden. Tegenwoordig is het rendement van die dingen bijzonder goed en ze zijn klein, rookgasafvoerkanalen worden niet eens meer warm.
En misschien gaat de ketel maar 10 jaar mee? dan koop je gewoon een nieuwe voor een 1000 euro en je kunt weer verder. Maar 10 jaar zal de ketel heus wel meegaan en in die 10 jaar blijft het gas heus wel betaalbaar. En over 10 jaar kun je altijd nog wat anders kiezen.

Add

Als ik een inductieplaat zou moeten installeren en een boiler voor heet water (de geiser begint op zijn eind te raken), dan zit ik echt al aan die 3 x 25A vast.

@Tidak: Als je zowel een geiser als een cv ketel moet vervangen zou ik zeker voor een combi cv gaan. Je zult een verademing in zowel je portemonnee als comfort ervaren. heb jij soms nog een V.d. Heem ketel? Zo'n ding met een enorme aluminium schoorsteen waar ik als kind nog eens mijn hand aan verbrand heb?

De eerst komende 10 jaar blijft alles echt wel op gas draaien. Als er echt omgeschakeld moet gaan worden, en dat kan heus wel, zal de overheid echt met groot plan moeten komen. Iedereen gaat dan gelijk om zodat het ook voor iedereen betaalbaar blijft.

Tidak Ada

Golden Member

CV-ketel hoeft nu nog niet vervangen te worden geiser kan ook nog wel even, maar niet te lang meer.

Wat zou jouw opa doen? ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 22 november 2020 11:20:30 schreef Ex-fietser: Bovendien is het milieu technisch niet heel handig en kun je in de toekomst dan koop je gewoon een nieuwe voor een 1000 euro en je kunt weer verder.

Lijkt wel op een Melkschijfje reclame :D

Een installateur plaatst in NL dus een nieuwe gasketel voor 1000€? Spijtig dat die niet in BE actief zijn, is hier minstens 2000 en meestal richting 3000€.

Op 22 november 2020 11:20:30 schreef Ex-fietser:
Het was toen ook de tijd dat Rutte zei: We gaan van het gas af!
Maar meer zei hij ook niet. Geen planning, geen info over hoe we dat dan aan zouden pakken. Helemaal niets. Maar ik heb wel even gekeken.

Dat is de hele makke met de energietransitie. De centrale overheid heeft het hele idee over de schutting gegooid bij een paar gemeentes. Die mogen nu wat gaan experimenteren om er achter te komen wat het beste werkt.
Ik had verwacht dat de overheid een taskforce zou samenstellen die met een uitgewerkt plan zou komen. Die mag er dan wat mij betreft een paar jaar over doen. Maar dat is allemaal niet gebeurd. En ik denk ook wel te snappen waarom: die taskforce komt er achter dat het plan veel te duur wordt, of onuitvoerbaar blijkt.

Op 22 november 2020 15:02:22 schreef New Beetle:
Een installateur plaatst in NL dus een nieuwe gasketel voor 1000€?

Dat schrijft hij niet. Hij koopt een ketel voor 1000€ en plaatst hem zelf.

Wat zou jouw opa doen? ;)

Haha, moet je net mijn opa hebben. Die omarmde juist de nieuwe dingen. Die zat (Hij leeft niet meer) echt niet te emmeren met een 40 jaar energie verslindende ketel. Als die waakvlam inderdaad 80 euro per jaar kost had je in de afgelopen 10 jaar dus 800 euro of te wel een nieuwe ketel verdient. Dan had je oude ketel spijtig genoeg wel maar dertig jaar meegegaan.

Ik had verwacht dat de overheid een taskforce zou samenstellen die met een uitgewerkt plan zou komen.

Inderdaad en zoiets mag je denk ik wel verwachten van een overheid. En als het massaal gebeurt is het echt wel betaalbaar. We zijn immers ook, toen Slochteren werd ontwikkeld van kolen, stadsgas, flessegas, huisbrandolie (In het belgisch geloof ik mazaut?) en weet ik wat men toen allemaal had, in een paar jaar overgegaan op aardgas. En dat ging niet echt vanzelf. Dure CV ketels zoals dat ding van Tidak werden daardoor betaalbaarder en er werd een enorm aardgasnetwerk aangelegd of bestaande stadsgasnetwerken uitgebreid en gekoppeld. En dat is allemaal best snel gebeurt.

Ik ben er van overtuigd dat zoiets weer mogelijk is. Dertigduizend euro voor een paar boorgaten voor aardwarmte is natuurlijk voor een enkeling onbetaalbaar. Maar doe je dat voor dertig woningen? Dan is het per huis nog maar duizend euro. De installaties komen er dan nog wel bij natuurlijk. Als dat nu in het hele land gebeuren gaat wordt het waarschijnlijk nog betaalbaarder. Misschien wel minder als de waakvlam van Tidak kost.

Zoiets als dit voorbeeld is allemaal te plannen en te realiseren. Maar met een overheid die alleen maar praat komt er nooit wat van de grond.

Stel Tidak gaat investeren in helemaal elektrisch verwarmen. Hij laat een dure kabel aanleggen zodat hij over kan naar elektra als het aardgas te duur wordt. Zijn oude waakvlamketel doet het nog wel ff hij kan dus verder wachten tot het gas echt duur wordt. Al die tijd ligt die extra dure kabel er dus voor niets. En uiteindelijk gaan we helemaal niet over op elektra. Maar gaan we allemaal over op waterstof? Bij mij in de straat hebben ze alle aardgasleidingen al vervangen door leidingen waar met koeienletters opstaat dat ze geschikt zijn voor waterstof. Onafhankelijk van wat een betere keuze is zou ik graag willen weten van onze overheid wat we nu eigenlijk gaan doen. Ik zie nu alleen grote bedrijven als Tennent het elektrische energie netwerk uitbreiden en zie ook dat het aardgasnetwerk wordt ge-upgrade. Maar van de overheid hoor ik alleen maar een hoop gepraat en verder niets.

EricP

mét CE

Wat zou jouw opa doen? ;)

Ik denk een mudje kolen bestellen :)
De beste man is er al zo'n tijd niet meer... Die heeft thuis nooit CV gehad. Een paar jaar voor z'n dood nog wel een gashaard in de woonkamer.

Maar goed... Dan heb ik een paar gaten voor 500 euro. Mooi. En nu nog het hele buis van 'lage temperatuur verwarming' (wat feitelijk gewoon vloerverwarming betekent) voorzien. 2 etages met houten vloeren, waarvan de woonkamer met iets van 22 of 25mm massief parket. 1 etage met beton. Afwerkvloer eruit. Vloerverwarming erin. Afwerkvloer erin. Die komt hoger. Alle plinten opnieuw zetten. Deuren inkorten. Ik verzin zo maar ff wat hoor. Of, en ondertussen moet het ook nog ff 'leeg' om op die schaal bij de vloer te komen. Ohja... leiding werk moet ook ff anders. Waar de pijp nu uit de muur komt, hangt zo geen radiator meer.
Weet je, die paar boorgaten, echt, dat is het kleinste probleem.

Voor wat betreft de overgang op gas: dat ging lang niet zo makkelijk en snel als jij denkt. Deels kon het omdat men gas al kende ('stadsgas'). Deels omdat de overgang van olie naar gas feitelijk niks anders was dan een andere ketel neerzetten (in die tijd hingen die dingen nog niet) en een gasleiding leggen. De rest van het systeem kon behouden blijven. Daar zit natuurlijk een deel van de pijn - en daarom zou een 'electrische ketel' op zich interessant kunnen zijn.

En voor 1000 euro een ketel? Dat wordt krap. Maar ik zie her en der genoeg advertenties voor 1200 of 1300 euro - waarbij men er vanuit gaat dat het een kwestie is van oude eruit, nieuwe ophangen, leidingwerk doen, pijp door het dak, vullen en 'aansteken'. Het keteltje kost 8 tot 1000 euro. 'Consumentenprijs'. Voor de installateur dus max. 700.

Verder moet je je even realiseren dat 'milieu' een verdien model geworden is. Als je het zo bekijkt, dan klopt er opeens heel veel een stuk beter.

Tidak Ada

Golden Member

Ja, ik kan me nog goed herinneren dat er werd omgeschakeld op aardgas.
Eveneens de omschakeling van 127 naar 220V.

Daar kon je soms behoorlijk voordeel aan hebben. Wij kregen zomaar nieuwe apparatuur of de oude werd omgebouwd. De kosten werden naar de toekomst geschoven: Er was immers 1,1 miljard m² aardgas onder de Groninger bodem....

Nu is het andersom:
"Ach, je koopt toch gewoon een warmtepomp van 15 mille, laat je huis volledig isoleren, laat een betonvloer storten en laat even vloerverwarming aanleggen.....
Dat je daarvoor je huis leeg moet laten halen en alles op laten slaan..... Kost allemaal 'niks' en je krijgt een paar procent korting op je belasting (net voldoende voor een biertje) :(
Ik denk dat je opa die sousa ook niet aan kon, vandaar dat ik daaraan refereerde.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Vandaar dat ik denk... die hele energie transitie... leuk. Gooi 80% van Nederland ff plat. En bouw het opnieuw. Graag binnen 10 jaar. Want we hebben haast...

En dan heb je de huishoudens. Allen failliet, maar wat maakt het uit. Het is voor het verdienmodelmilieu!
De industrie... Waar de echt grote hoeveelheden verbruikt worden... (om bijvoorbeeld stroom te maken!)... Tsja... meer stroom nodig he!

Als het enige kans van slagen zou moeten hebben, begin eens met een paar stevige kerncentrales (die stroom moet ergens vandaan komen). Breid eens heel stevig uit mbt. de stroomvoorziening. Ondertussen isoleren interessant maken (op dit moment is de ROI gewoon te ver uit zicht). En verzin iets met een omgekeerde koelkast die - desnoods in 2-traps vorm - de bestaande systemen kan overnemen.
Maar ja... dat zal wel op wat eh... financiële en maatschappelijke weerstand stuiten. :+.
Het alternatief: lekker aan modderen. De burger financiert ook dat wel! In de hoop op beter tijden.

Tidak Ada

Golden Member

Nog even terug komen op die opa:
Statistisch hoor ik tot die categorie en zou ik nog zo'n 10-15 jaar (hopelijk langer) voor de boeg hebben. Dan ga je anders tegen diepte investeringen en verbouwingen aan kijken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ons huis is al 40 jaar elektrisch verwarmd. In al die tijd heeft het toch al een aantal keren serieus gevroren. Nog nooit 1 dag gehad dat we het niet warm kregen. Geïnstalleerd vermogen in totaal 7750W voor 210m³ of 84m². 1000W in de keuken. 3000W in de leefruimte (30m² of 75m³), 1000W in de gang, 1000W in de 2 slaapkamers en 750W in de badkamer.

Om het gezellig te maken wordt er heel af een toe een keer de houtkachel aangemaakt. Maar dan moeten alle binnendeuren open en is het zo 30°C in huis. Hoe vaak de kachel aan gaat? Met 1m³ hout doen we toch al een jaar of 10.

Zie ik hier getallen voorbij komen van CV ketels 25kW en meer.

@EricP: jullie houden voorlopig in Borssele nog een kerncentrale tot eind 2033. In België hebben de groenen het licht gezien en gaan ze de bestaande centrales sluiten ten laatste 2025. Ze gaan ze vervangen door gascentrales die niet eens gebouwd of vergund zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 27 november 2020 12:04:39 schreef buckfast_beekeeper:
Zie ik hier getallen voorbij komen van CV ketels 25kW en meer.

Dat is omdat CV ketels vaak combiketels zijn. Ze zorgen ook voor het badwater en dat bepaalt meestal het benodigd vermogen. Om alleen het huis te verwarmen is 10 à 15 kW vaak voldoende.

EricP

mét CE

@EricP: jullie houden voorlopig in Borssele nog een kerncentrale tot eind 2033. In België hebben de groenen het licht gezien en gaan ze de bestaande centrales sluiten ten laatste 2025. Ze gaan ze vervangen door gascentrales die niet eens gebouwd of vergund zijn.

Logisch. Licht uit. Kachel uit. Enorme besparing! Dat snapt toch iedereen!

Voor die CV: het ding hier meet de temperatuur van het retourwater en regelt daarop. En je kunt horen hoe hard het ding stookt (toerental van de blower). Inderdaad, bij warm water vol vermogen. Bij verwarmen duidelijk minder.

Het voordeel van een 'electrische ketel' is natuurlijk dat 'wat teveel vermogen' op zich niet erg is. Het ding zal ook terug regelen en het rendement is altijd 100%. Enige is dat het een beetje jammer is als je aansluiting daardoor zwaarder is dan nodig was geweest - met de bijbehorende kosten.