ground loop effect

Interessante stelling. Maar ik vraag mij een beetje af hoeveel je aan het winnen bent. Een gemiddelde omvormer haalt een efficiëntie (bij laag vermogen, < 1/4 max) van meer dan 94%.

Ik vraag het me ook af ;) Mijn omvormer is niet de beste geloof 85% rendement, kan ik een goeie dure kopen 500 euro, moet je ook wel veel voor verstoken om dat rendabel te maken, laat staan die victron's die tegen de 1000 euro zitten.

Ik heb de accu's (ik weet kost geld) voor onweer, maar ook onderhoud's dagen, of zoals vorig jaar dat je twee dagen geen stroom hebt, dan is er wat, en dan krijg je vanaf 08:00-16:00 geen stroom, wel zeldzaam, denk nieuwe trafo daar, dus wss maak ik dat de eerste tien jaar niet mee, maar netwerk is boven de grond en daarmee iets gevoeliger, ook harde wind zorgt voor interrupties, ook nog niet gehad dit jaar, ook hadden we wel eens onweer en dan 2 uur geen stroom, ook al 5 jaar niet gezien :)

Vond het zo suf om van laag naar hoog te gaan en weer terug naar laag, op zich zou ik nu iets efficiënter moeten zijn, maar ik zie er weinig van op de meter.

Maar nooit gedacht dat geluidsstoringen zo zouden toenemen, vandaag ook de mixer en verdeler weer via DC lopen, was gewoon niet te doen de brom via AC wanneer de omvormer aan gaat, word er half gek van. Ik ga gewoon in het wilde weg wat bestellen, en testen, en gaande weg probeer ik mezelf zo eruit te friemelen, kan ik men ervaringen hier posten :)

Zou het zin hebben om alles via DC te laten lopen, in die subwoofer setjes zit een converter van 230ac/24v, die heb ik er zo uit liggen, en daar waar geen winst te behalen valt gewoon op AC houden, heb nu een load van 23w overdag op AC van lev, niet te moeite om dat verder aan te pakken.

Zo had ik v.d. week alles klaar, voor de dell 3040m, blijken er 3 draadjes in de voeding te zitten, wel (*@&#, gelukkig gestopt en hier lopen zoeken op het forum (adapter behouden AC230v niet aansluiten met converter parallel), maar die wil ik ook nog wel gaan overzetten, durf te wedden dat daar ook weer een storing vandaan komt. (is nou al een beetje, niet storend verder)

Ik weet ook dat ik niet helemaal van AC af kan, zo heb ik een Sony bravia, daar ga ik de power module niet uit slopen, maar toekomstige monitoren koop ik met een externe adapter, voor zover dat lukt, heb nog wel een Samsung linker monitor, daar wil ik nog wel een poging voor gaan wagen, middelste is de Sony, rechter is een LG is die draait al op DC.

Zo heb ik hier al gratis E27 led lampen, (led scam) ook echte china troep, die sterven vrij snel, vaak driver die kapot is, sloop ik de driver eruit en voed de E27 lamp met 12v, blijft jaren werken, van de 7 lampen in de huiskamer gaan er 3 via AC.

Heb er best wel 100 euro voor over om het huis grotendeels op laagspanning te krijgen, heb nou sinds 10 okt dikke 20kw gedraaid op de panelen, 20x13cent dikke 2.50 euro verdient, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen :P

Alles met een knipoog ;-)

als je een audio scheiding trafo toepast, heb je wel een duidelijk merkbaar minder hoog en midden in het geluid zitten. heb dat jaren nodig gehad, en wat een verschil dat een draadloze verbinding was tov die trafo scheiding. helas viel die draadloze link weg als ik door de verbinding liep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik snap niet hoe je aan een oplossing kunt werken, als je niet eens weet hoe de zaak aan elkaar geknoopt is, of wat de bedoeling is. Een simpel blokschema zou al veel kunnen verduidelijken,
Er zijn talloze manieren om de zaak storings en bromvrij te krijgen. Je kunt van alles vervangen, tussenschakelen of nog wat meer, maar daar krijg je de fouten niet mee weg, zo het niet allemaal erger wordt.
Of het nou glasvezel is , spdif, of gewoon tweelingsnoer.... leg eerst eens uit wat je hebt en wat je wil en wat de klacht is.

Op 21 november 2020 20:46:36 schreef testman:
als je een audio scheiding trafo toepast, heb je wel een duidelijk merkbaar minder hoog en midden in het geluid zitten. heb dat jaren nodig gehad, en wat een verschil dat een draadloze verbinding was tov die trafo scheiding. helas viel die draadloze link weg als ik door de verbinding liep.

Hmz dat is idd wel minder, ik ben wel bass verslaafd, zie dat dat niet beïnvloed word, hehe, het is mp3 kwaliteit maar ja moet nog wel een beetje klinken, hmz draadloos, hekel aan draadloos, maar wil best een uitzondering maken voor die brom (kun je nagaan), hehehe doorheen lopen en wegvallen, maar thanks !!

Alles met een knipoog ;-)

Op 21 november 2020 20:46:39 schreef buzzy:
Ik snap niet hoe je aan een oplossing kunt werken, als je niet eens weet hoe de zaak aan elkaar geknoopt is, of wat de bedoeling is. Een simpel blokschema zou al veel kunnen verduidelijken,
Er zijn talloze manieren om de zaak storings en bromvrij te krijgen. Je kunt van alles vervangen, tussenschakelen of nog wat meer, maar daar krijg je de fouten niet mee weg, zo het niet allemaal erger wordt.
Of het nou glasvezel is , spdif, of gewoon tweelingsnoer.... leg eerst eens uit wat je hebt en wat je wil en wat de klacht is.

Ik weet wel wat ik geknoopt heb, kwam erachter dat niet alleen audio en netwerk maar dat ze ook nog door de KVM (keyboard/mouse switch via USB) verbonden zijn :)

Ik zal een blokschema gaan maken voor jullie, moest het toch al hebben, en dan word het mss iets duidelijker, ik heb juist ellende weg gehouden om het simpeler te maken, na de verdeler zitten nog 3 versterkers met 9 speakers :) (3 subs en 13 speaker in totaal)

Ik verwacht niet dat er een duidelijk antwoord kan komen, het is toch een beetje trail and error als ik dit zo zie, probeerde dat juist te voorkomen, als iets niet werkt heb ik dat zo door en gaat het er weer tussenuit, ben al blij dat ik niet 5 van die jack dingen had besteld.

Doel is duidelijk lijkt me, wel audio geen brom/ruis, maar het lijkt verschillende bronnen te hebben, van UPS, tot alle audio inputs die wel iets meegeven, ik dacht dat ik zonder schema de situatie al kon schetsen, maar ik zal eerst een schema gaan maken :)

Alles met een knipoog ;-)

Om het super simpel te houden, decoder zit nu achter een 12v AC adapter, als ik die overzet op een aparte 20A 26.9v / 12.6v converter vanuit de accu's begint er een duidelijk brom te vormen.

Nog maar 37 tekening te gaan voordat ze goed leesbaar worden, en ja ik ben nog niet doof, zit nog aan een extra dezelfde auto sub te denken :P

Alles met een knipoog ;-)

nogal wat van die convertors hebben een gemeenschappelijke - pool voor in en uit (buck convertors). In jouw complexe opzet kan dat niet anders dan problemen geven die hoorbaar zijn.

Ok zou ik op het voedingsgedeelte kunnen filteren i.p.v. het audio gedeelte, of andere converters erop ?

Ik kwam ook tijdens te tekening maken, dat merendeel via, audio, lan, usb, hdmi verbonden was, dus isoleren tussen elkaar kan ik wel vergeten.

Opzich is dit wel het ideale corona pret thuis pakket, incl uitzoek storing, zoals op tekening is er niets of nauwelijks merkbaar, zet je decoder om van AC naar DC begint het feest :)

Ik heb al dat 5$ ding besteld om die decoder S/PDIF aan te sluiten, zal toch wel iets gaan doen. #thanks testman

Alles met een knipoog ;-)

Ik weet wel wat ik geknoopt heb, kwam erachter dat niet alleen audio en netwerk maar dat ze ook nog door de KVM (keyboard/mouse switch via USB) verbonden zijn

Kennelijk toch niet.
Ik zit al jaren in de geluidstechniek, waarbij vele versterkers, mengpanelen, computers reportagezenders en wat je nog meer kunt bedenken aan elkaar worden verbonden .
Vaak is ook nog eens de netvoeding die aangeleverd wordt op evenementen niet precies wat het zou moeten zijn en ook nog worden signalen aangeleverd door derde partijen. Zonder allerlei rare truucs uit te halen, met 24 volt, omvormers en nog meer van die zooi, werkt het allemaal zonder brom, piep of ratel.
Je doet dus iets niet goed.
Een ding kan ik je alvast wel verraden. Het signaal van derden gaat bijvoorbeeld altijd door een goede audio transformator. Daarmee raak je al een hoop ellende kwijt en houdt je het pure audiosignaal over. Als dat laatste niet deugt, is dat dan een probleem voor de man die dat externe audio aanlevert.
Voor de rest is bijna alles symmetrisch aangesloten. Computerapparatuur is zelden symmetrisch uit en wordt gescheiden door eveneens een audiotrafo. Computers kunnen behoorlijk vervelend doen, ook al hebben ze kennelijk geen aardverbinding. In de voeding blijken dan weer netfilters te zitten, die toch weer een hoop rommel veroorzaken. De audiotrafo heft die verborgen aardlussen, zoals ik ze noem, in een klap op.

In een vernette situatie met mogelijk lange verbindingen ontkomt men eigenlijk niet aan het gebruik van normale audioverbindingen, dus met een gescheiden stroomkring voor het audiosignaal.
Dus symmetrisch, gebalanceerd of hoe men het ook noemt, op xlr of trs jack. Bij een verbinding over b.v. RCA zijn return en gnd samen genomen, en komt stroom door de gnd onherroepelijk in het audiosignaal terecht.

De PA eindtrapjes zullen alvast normale ingangen hebben, dat scheelt. Geluidskaarten doen de laatste decennia vaak trucjes als ground cancelling, maar ook sy aansluitingen zijn voor de home studio niet ongewoon.
Vervang de mixer door iets met sy in- en outputs, voor de hobby is iets van B. prima.

Om de auto- en consumentenrommel aan te sluiten kan een trafo'tje wel uitkomst bieden.
Plaats het vlak voor de ingang en houd de gehele verbinding tot aan de trafo symmetrisch.

[edit] @buzzy: We zijn t eens ;)

@buzzy: We zijn t eens ;)

Als je weet hoe het werkt, zijn er weinig andere mogelijkheden. 8)7

Lambiek

Special Member

Op 22 november 2020 10:12:37 schreef RvEldijk:
Nog maar 37 tekening te gaan voordat ze goed leesbaar worden, en ja ik ben nog niet doof, zit nog aan een extra dezelfde auto sub te denken :P

Ik ben blij dat het mijn huis niet is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hehe ik heb nog wel 5 mengpaneeltjes hier, o.a. een Behringer Eurorack16 kanaals, maar dat ding verbruikt 40w ofzo, nu 1w?, ook formaat scheelt iets op buro :) van alles wat ik in huis heb was dit nog altijd het beste, geen sym kabels aan die mixer gehad.

https://www.conrad.nl/p/behringer-ub2442fx-pro-1000234

Maar even logische conclusie zodra ik switch van AC naar DC begint het, kunnen we toch sym kabels uitsluiten ? en moet het wel een ground loop zijn ? Ik zal er nog is over nadenken, want idd betere mixer (en zuinig) met sym kabels moet idd beter zijn, en evt een goeie audio trafo, alleen die twee versterkers hebben sym aansluitingen.

Ik ben blij dat het mijn huis niet is.

Best lekker wonen zo, lekker 24 graden binnen ;)

Alles met een knipoog ;-)

Het signaal van derden gaat bijvoorbeeld altijd door een goede audio transformator

Bedoel je dan de eerdere genoemde Monacor of word het heel serieus duur, een goeie audio transformator ?

https://www.soundimports.eu/nl/monacor-fga-40hq.html

Alles met een knipoog ;-)

Voor professioneel gebruik is een DI box gebruikelijk, een kastje met een omschakelbareverzwakker, een trafo en de juiste connectoren. Voor thuis is zo een Monacor allicht wel wat, in combinatie met zelf geassembleerde kabels.
Of het gunstig is om het shield van de ingang aan te sluiten en waar is afhankelijk van de precieze omstandigheden, maar met even proberen blijkt dat in het algemeen snel genoeg.
Voor HiFi en in een veeleisende studio zijn er ook oplossingen, bijvoorbeeld van Jensen, maar deze zijn een stuk kostbaarder dan de gewone professionele, die prima zijn voor PA en broadcast e.d., maar geen actuele Hifi.

Gebalanceerde aansluitingen zijn de perfecte optie voor het minimaliseren van ruis / storingen, vooral bij langere afstanden met de aanwezigheid van elektronische apparatuur. Helaas is het niet mogelijk de klassieke ‘hum’ van 50 Hz te verwijderen, dit heeft met aarding te maken.

Ref : https://www.thomann.de/blog/nl/het-verschil-tussen-gebalanceerde-en-on…

Gaat bij mij duidelijk om de 50Hz brom 2, een aardings-probleem.

Ref : https://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php#brom

Alles met een knipoog ;-)

Ff nog wat youtroep gekeken en ik ben gelukkig niet de enige, ze zweren allemaal wel bij de onderstaande link, ding gekocht, ff 3 mnd wachten "and we are in business" :)

https://www.aliexpress.com/item/1005001377846289.html?spm=a2g0o.produc…

Die Monacor gaat hier wel 30 euro worden, en niet gelijk leverbaar, en ik ben bang dat ik er wel meer dan 1 nodig heb, nou 3 items bij verschillende lev's gekocht, zal er vast wel iets aankomen, stel ik het omzetten naar DC nog wel ff uit, en kijken wat er gaat werken ;)

- Jack 3.5mm simpel ding 3.5$
- S/PDIF converter 5$
- 2RCA metalen isolator 7.5$

Alles met een knipoog ;-)

Op 22 november 2020 15:35:12 schreef RvEldijk:
Ff nog wat youtroep gekeken en ik ben gelukkig niet de enige, ze zweren allemaal wel bij de onderstaande link, ding gekocht, ff 3 mnd wachten "and we are in business" :)

https://www.aliexpress.com/item/1005001377846289.html?spm=a2g0o.produc…

Dat is vrij veel geld en lang wachten voor iets dat je hier in NL kan krijgen:
https://www.stageroads.nl/assortiment/audio/randapparatuur/audio-tools…

https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/2322/2x-tulp-2x-tulp.html?gclid…

https://www.bax-shop.nl/ground-loop-isolator/dap-agi-101-audio-groundl…

Maar goed, je hebt dan wel 2 euro bespaart met een maand wachten... En als het niet werk, dan kun je het in NL nog retour sturen ook :P

Het bromprobleem zit waarschijnlijk in lussen. Die moet je zo klein mogelijk zien te krijgen door voedingskabels en signaalkabels naar een apparaat dicht naast elkaar te leggen en niet via verschillende routes.

In een ringkerntrafo ligt de secundaire wikkeling bovenop de primaire. Daardoor heb je niet alleen magnetische overdracht van vermogen, maar ook capacitieve overdracht van stoorsignalen. En daar kom je alleen van af door trafo's met een aardscherm tussen primair en secundair te gebruiken.

Hehe sorry in zit Hongarije nu en ik zag v.d. week die 3.5mm jack 3.5$ word hier ook verkocht voor 20 euro, die monacor was al 15 euro in NL, hier 30 incl verzending.

Zelfde ding hier in HU;

https://www.alza.hu/lithe-audio-ground-loop-isolator-rca-d6225384.htm

Zal 9000 ft zijn incl verzending, 25 euro i.p.v. de 7.50$ die ik nu betaalde, ik wacht wel geduldig :)

Het bromprobleem zit waarschijnlijk in lussen. Die moet je zo klein mogelijk zien te krijgen door voedingskabels en signaalkabels naar een apparaat dicht naast elkaar te leggen en niet via verschillende routes.

Hehe ik heb een buis van 1m in de muur, gaat alles doorheen van 2 pc's, hehe staan op de slaapkamer (bungalow), hekel aan fan geluidjes, maar ik zal de kabels nog een keer overzien, ga zo ook nog zoeken naar betere kabels die ik nog in een doos kan hebben.

Heb ook al een hoop van die ringen, maar dat werkt ook niet of zeer beperkt, maar zou mooi zijn als ik er over een tijdje vanaf ben :P

Alles met een knipoog ;-)

Maar goed, je hebt dan wel 2 euro bespaart met een maand wachten... En als het niet werk, dan kun je het in NL nog retour sturen ook

Hehe valt me op dat dit zoveel duurder is hier dan NL, zat nog te twijfelen, moet allemaal geïmporteerd worden en onze munt is eronderuit aan het gaan, we moeten boxen tegen de EU gaan ze nooit redden, jullie huisjes worden meer waard de mijne alleen maar minder, scheelt al 1/3 met 10 jaar geleden, ach voor 10k euro kun je niets mis kopen, woon er al bijna 8 jaar, zal mijn tijd wel duren ;)

Bedankt alle voor het meedenken, volgens mij moet ik er zo wel uitkomen met die spulletjes, leg net 1 audio kabel net iets anders, kleine storing die erop zat compleet weg, sta je daar met 3 reserve kabels, maar die decoder heeft wat extra's nodig, en die dell zal niet anders zijn :)

Alles met een knipoog ;-)

Op 22 november 2020 12:39:13 schreef RvEldijk:
[...]

Bedoel je dan de eerdere genoemde Monacor of word het heel serieus duur, een goeie audio transformator ?

https://www.soundimports.eu/nl/monacor-fga-40hq.html

Kom,kom, de tijd van hobbyisme is allang voorbij hoor.
Lundahl kan er mee door...

Hehe mooi spul ziet er goed uit, alleen hier niet zo 1-2-3 aan te komen, op ebay zijn ze ook niet heel erg duur 422$ p.st. :) zou er goud in zitten ?

https://www.ebay.com/itm/1PC-LUNDAHL-LL1588-transformer-F4555-CY/15341…

Zag ze ook in NL voor 35 euro p.st zou 70 euro worden + uurtje knutselen (x4?), maar wat zitten er toch extreme prijs verschillen in consumenten audio en professioneel spul :)

https://shop.tripleaudio.nl/en/lundahl-ll1540

Alles met een knipoog ;-)

Eerste filtertje binnen, zit nu achter gelijk bij de decoder, nog even getest zonder, maar idd dit haalt compleet die 50H brom weg, kan niets merken in een verminderd/kwaliteit geluid, maar staat ook "high quality" op, mss verklaard dat het :P

https://www.aliexpress.com/item/1005001377846289.html?spm=a2g0o.produc…

Als ik die lokaal had gekocht was het dus 25 euro en een week sneller, nu 7,50 en 14dgn wachten, zo nog maar eens dezelfde bestellen ;)

EDIT : eerste link wilde nu ineens verzendkosten rekenen, en werd veel duurder, wellicht word er zoveel op geklikt dat ze nu meer gaan vragen, of ze zijn erachter gekomen bij mij dat het te goedkoop was, denk dat het uit polen kwam ofzo.

Nu andere besteld 8$

https://www.aliexpress.com/item/4000758718571.html?spm=a2g0o.productli…

Verbaasd me wel hoe goed het werk, ik kan zelf geen beperkingen horen, is ook nu satelliet decoder dus wellicht ook geen eerlijke test, maar decoder nu ook op het DC netwerk, hehe

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op maandag 7 december 2020 17:40:35 (44%)

Alles met een knipoog ;-)
joopv

Golden Member

Mocht je nog ergens 2 dezelfde analoge telefoonmodems hebben liggen dan kun je met de lijntrafo's daaruit ook een hele aardige isolator maken.