Accu auto aan vervanging toe?

Onze auto Honda CRV ( 2.0L benzine) bouwjaar 2014.
Dus nog steeds de eerste accu die er in steekt.
Ik denk dat hij het aan het sneuvelen is.
Let op: Auto start perfect hé.
Van de eerste sleg is hij weg maar zoals iedereen weet gaat de capaciteit van een accu enorm achteruit als het kouder wordt.
Na een rit ( 15 min gewacht) meet ik op de accu 12.1V
Gisteren hele dag druppellader aangehangen.
Bij het afkoppelen v/d druppellader gisteren avond was de spanning 12.7V.
Deze morgen terug gemeten (zonder te starten) en was de spanning terug gedaald tot 12.1V

Zou deze de winter nog halen of beter ineens nieuwe bestellen?

Thx

fred101

Golden Member

Spanning meten zegt niet veel. Er zijn testers die de inwendige weerstand meten en men doet vaak een soort startstroom test om te kijken of hij zijn start capaciteit nog haalt. Ik meet zelf de reactantie, die mag niet capacitief zijn, maar testers die dat doen kosten waarschijnlijk meer dan je auto ;-) en de apparatuur die ik gebruik wordt niet meer gemaakt en de meting is erg complex.

Een accu heeft geen vaste levensduur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat je ook kunt doen.
De verlichting aanzetten en dan starten ,daarna het contact meteen weer uitzetten.

Dit enkele keren herhalen.
Blijft de auto goed starten na 5 of 6 keer dan heb je een goede accu die de winterhaalt.

Wordt in de garages vaak ook gedaan.
Groetjes peter

Meten=Weten. Weet wat je meet.

De auto start nog perfect, niks aan de hand, en toch maar voor de lol de accu vervangen? Klinkt mij als onzinnig. Als de accu slecht wordt merk je dat echt wel aan het wat moeizamer starten. Er zijn gevallen waarin het ineens onverwacht afgelopen is, maar om daarvoor nou een goede accu weg te gooien...
Bij onderhoud meten ze de accu toch ook? Bij mij wel in elk geval. Tussen de eerste keer "slechte accu" melden en uiteindelijk vervangen zat nog 3 jaar, en toen was ie eigenlijk nog best goed (ja klopt, wat ik bovenstaand afraadt heb ik zelf ook enigszins gedaan, ahum).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 21 november 2020 12:39:37 schreef flipflop:

Bij onderhoud meten ze de accu toch ook? Bij mij wel in elk geval. Tussen de eerste keer "slechte accu" melden en uiteindelijk vervangen zat nog 3 jaar, en toen was ie eigenlijk nog best goed (ja klopt, wat ik bovenstaand afraadt heb ik zelf ook enigszins gedaan, ahum).

Ik doe het onderhoud zelf.
Volgens onderstaande link veronderstelde ik dat het einde v/d accu naderde.

https://www.awaccu.nl/pagina/21-ontladingstabel-12v-accu-s

Arco

Special Member

De levensduur kun je niet simpel in een tabel vangen. Hangt ook af van het gebruik. (korte ritjes, weinig gebruikt,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

12,1 V is wat laag. Een accu die voor meer dan de helft geladen is zou minstens 12,3 onbelast moeten meten. Met contact aan, grootlichten, blower en achterruit verwarming aan hou je best 11V over. Wel nazien of het laadcircuit 13,9 a 14,2 geeft. Ik zou bij twijfel toch vervangen met de winter voor de deur. Sta je ergens panne en de servicedienst moet komen, gaat je dat minstens 2 accu's kosten.

@TS , u had tijdens de nacht 1 klem van de batterij moeten onderbreken . Nu weet je nog niet of het de batterij is die leegloopt, dan wel een verlies in de installatie .

Ik sluit me aan bij de vorige spreker.

Ik heb vorige week een accu uit 2008 vervangen. Originele fabrieksaccu in een Audi A6 3.0TDI met 280.000 op de klok. Startte ook nog, maar met kwartiertje op contact met stilstaande motor was hij al leeg.

Met de winter in aantocht mocht er na 12 jaar weleens een nieuwe in vond ik.

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Ben ik nou de enige die zich afvraagt waar je dat mee meet?

Er zijn zat meters met een nauwkeurigheid van 1% van de volle schaal ±1 digit. 12V zul je waarschijnlijk op een 20V bereik meten. 1% daarvan is 200mV. En 1 digit is nog een keer 100mV.

Als je nou 12.4V zou meten... zou het dan opeens 'goed' zijn?

Op 22 november 2020 03:22:12 schreef Lead Acid:
@TS , u had tijdens de nacht 1 klem van de batterij moeten onderbreken . Nu weet je nog niet of het de batterij is die leegloopt, dan wel een verlies in de installatie .

Idd maar ben 100% zeker dat het stoomverbruik van de wagen ok is. ( binnen de norm ).

Op 22 november 2020 08:51:08 schreef EricP:
Ben ik nou de enige die zich afvraagt waar je dat mee meet?

Er zijn zat meters met een nauwkeurigheid van 1% van de volle schaal ±1 digit. 12V zul je waarschijnlijk op een 20V bereik meten. 1% daarvan is 200mV. En 1 digit is nog een keer 100mV.

Als je nou 12.4V zou meten... zou het dan opeens 'goed' zijn?

Je hebt een punt.
Meting werd gedaan met Fluke multimeter

Onze accu heeft 10 jaar in de auto gezeten. Vervangen omdat ik een accu nodig had in mijn zonnepaneel hobby project. Maar ook omdat die daadwerkelijk wonder werd. Maar starten deed die elke dag nog.

Als je dagelijks rijdt is ook weer wat anders dan dat die een aantal dagen stil staat en alleen in de wijk boodschappen.

Kruimel

Golden Member

Op 22 november 2020 09:48:21 schreef v4lover1:
[...]

Je hebt een punt.
Meting werd gedaan met Fluke multimeter

Ik denk dat je aan het jagen bent op problemen die er niet zijn om eerlijk te zijn. De tabel die je linkt geeft is alleen een indicatie van ladingstoestand, maar niet van de toestand van de accu. Het probleem met oude accu's is niet dat ze ontladen zijn (dat is een totaal ander probleem), maar dat ze een hoge interne weerstand krijgen. Dat kan je niet meten aan de spanning. Kou versterkt dit probleem, omdat de mobiliteit van ladingsdragers daardoor minder wordt. Gegeven het feit dat je startmotor zijn werk gewoon doet is interne weerstand waarschijnlijk niet het probleem. Het zou kunnen dat de Honda-accu's een iets andere chemie hebben waardoor de klemspanning in rust iets anders is.

Anderzijds moet je doen waar je je goed bij voelt, als je elke keer dat je de auto start overvallen wordt met het gevoel dat het de laatste keer zou kunnen zijn moet je gewoon de accu vervangen. Zo niet, dan niet. In een 'worst-case' ben je een keer je accu aan het herladen op een onhandig moment. Dat is in mijn optiek onder de meest oplosbare problemen die je met een auto kan hebben.

EricP

mét CE

Op zich heb ik wel vertrouwen in Fluke. Maar dan nog steeds: dat het een merk is wat doorgaans best goede spullen maakt, is geen enkele garantie voor jouw meter. Dus eerst eens in het boek kijken wat de toleranties zijn. Als het opeen 0,5% en 1 digit, maar wel met 2 cijfers achter de . is, dan hebben we al een ander verhaal. En ook eens kijken of je je meter kunt controleren als je zo dicht tegen de nauwkeurigheid aan zit.

Ik doe dat - als nauwkeurigheid 'belangrijk' is (en ik hoop dat fred101 niet mee leest :) ) door met mininaal 2 meters te meten. Zeggen die hetzelfde, dan zou het kunnen dat het wel ongeveer klopt. (al heb ik de Flukes zelf nog nooit op 'ellende' kunnen betrappen, ik ben wel eens een uurtje op zoek geweest naar (achteraf) een meetsnoer met een draadbreuk... Had ik DAT maar met 2 meters gedaan...)

Verder helemaal eens met Kruimel.

Na een rit 12,1v is vreemd. Direct na het rijden moet je minimaal 12,6v hebbe, meestal hangt de spanning nog even rond de 13,4v om daarna te stabiliseren op 12,6.

Meet de accuspanning met draaiende motor, na een rit. Evt wat gas geven. 13,8 tot 14,4v is een goede spanning. Lager en je laadsysteem is slecht.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 22 november 2020 11:17:27 schreef EricP:
Op zich heb ik wel vertrouwen in Fluke. Maar dan nog steeds: dat het een merk is wat doorgaans best goede spullen maakt, is geen enkele garantie voor jouw meter. Dus eerst eens in het boek kijken wat de toleranties zijn. Als het opeen 0,5% en 1 digit, maar wel met 2 cijfers achter de . is, dan hebben we al een ander verhaal. En ook eens kijken of je je meter kunt controleren als je zo dicht tegen de nauwkeurigheid aan zit.

Ik doe dat - als nauwkeurigheid 'belangrijk' is (en ik hoop dat fred101 niet mee leest :) ) door met mininaal 2 meters te meten. Zeggen die hetzelfde, dan zou het kunnen dat het wel ongeveer klopt. (al heb ik de Flukes zelf nog nooit op 'ellende' kunnen betrappen, ik ben wel eens een uurtje op zoek geweest naar (achteraf) een meetsnoer met een draadbreuk... Had ik DAT maar met 2 meters gedaan...)

Verder helemaal eens met Kruimel.

Deze is het.
https://www.techedu.com/Fluke_73-3.asp

Troost u. Ik heb zo eens uuuuuren zitten zoeken op de verlichting van mijn caravan. Precies een kerstboom.
Door het plooien van het blad was de pin 8 een pin 3 geworden en over gezien. Manmanman was om te ontploffen.

Na een rit 12,1v is vreemd. Direct na het rijden moet je minimaal 12,6v hebbe, meestal hangt de spanning nog even rond de 13,4v om daarna te stabiliseren op 12,6.

Dit is dus lang niet altijd waar. Kijk eens naar deze discussie:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151773/last

En deze:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151001/last

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 22 november 2020 11:39:50 (11%)

Tjah bij mijzelf en kennissen/ familie kring om mij heen redelijk wat gevallen toch 'overvallen' geworden met een lege/zwakke of domweg kapotte accu.

2 jaar geleden nog een gevalletje Opel Corsa van toen paar jaar oud. Savonds neergezet en smorgens totaal geen leven.
Overgestart, naar werk gereden en daar aan de lader, na 8u lader eraf en zelfs interieur lampje ging meteen uit

Toch ook zat voertuigen gezien met accu's van 10+ jaar oud.
Meest opmerkelijke geval van volhouden was toch wel met een oude mazda 323.
De auto met originele! Calcium accu was 14 jaar oud toen de auto meerdere weken aan de kant gezet is geworden.
Hierbij is de accu volledig leeg geraakt wegens interieur lampje wat bleef branden. (Normaal per definitie einde oefening voor een accu)
Toen ik er achter was gekomen had ik de accu een nacht geladen en was er vrolijk 2 jaar mee verder gereden tot het moment kwam dat de accu bij verkoop van de auto maar uit 'voorzorg' vervangen is geworden.

Kortom bij start accu's is er niet met zekerheid te zeggen wanneer deze slecht worden, zelfs een getest goede accu kan over een paar dagen defect zijn door bv intern los contact of fijnsluiting in een cel

Als je een beetje zekerheid wilt over de staat van de accu, een beetje garage heeft normaal een accu tester welke ook de interne weerstand laat zien en eventueel zelfs een rapport uitdraait.

Voor wat extra zekerheid kun je ook een jumpstarter aanschaffen, tegenwoordig kosten de lithium varianten iets van €50-150 (afhankelijk van merk, zelfs van Cranenbroek verkoopt ze). Relatief hoog startvermogen en compact formaat, zelfontlading is zo goed als afwezig waardoor je maar een paar keer per jaar even een nachtje de lader eraan hoeft te hangen.

Ergste is dat ik na voor/ tijdens/ na het tanken de jumpstarter al meermaals heb moeten gebruiken voor iemand anders :o
Ach ja weet ik wel dat deze nog functioneert :7

Op 22 november 2020 11:37:55 schreef Ex-fietser:
[...]

Dit is dus lang niet altijd waar. Kijk eens naar deze discussie:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151773/last

En deze:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151001/last

Had me slecht uitgedrukt. Topic aangepast.
Na een rit en even +/- 15 minuten gewacht was de spanning 12.1V

RAAF12

Golden Member

Een zes jaar oude accu zou ik gewoon vervangen want het is een slijtageonderdeel. De mijne had het acht jaar uitgehouden. Die startte ook nog goed. Maar het systeem signaleerde wel een lagere capaciteit in de boordcomputer het resultaat was dat ie het nodig vond het start/stop systeem uit te schakelen. Dat vergt veel van de accu, vooral als de kou eraan komt zakt de accucapaciteit flink in. Meestal is er in december een run op accu's en de Wegenwacht maakt overuren :-)

Op 22 november 2020 11:45:54 schreef v4lover1:
Na een rit en even +/- 15 minuten gewacht was de spanning 12.1V

Maar wat meet je direct na aankomst?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 november 2020 12:13:31 schreef RAAF12:
Een zes jaar oude accu zou ik gewoon vervangen want het is een slijtageonderdeel. De mijne had het acht jaar uitgehouden. Die startte ook nog goed. Maar het systeem signaleerde wel een lagere capaciteit in de boordcomputer het resultaat was dat ie het nodig vond het start/stop systeem uit te schakelen. Dat vergt veel van de accu, vooral als de kou eraan komt zakt de accucapaciteit flink in. Meestal is er in december een run op accu's en de Wegenwacht maakt overuren :-)

Klopt.
Start stop wordt automatisch uitgeschakeld bij mijn wagen.

Kruimel

Golden Member

Dat is wel een stukje belangrijke informatie dat je hier de hele discussie onbenoemd hebt gelaten... :S

EricP

mét CE

Dan is de vraag... wat kost een accu per jaar en wat kost de motor laten lopen? :)
Het kan ook niet anders dan dat de capaciteit wat minder is na een paar jaar. Blijkbaar vindt jouw auto zelf dat je een nieuwe moet kopen.
Dat de spanning zo laag is na het rijden kan wel kloppen. Die start-stop systemen zijn er voor het milieu label. Het idee is (oa) dat wanneer je remt op de motor, er wat in de accu gepropt kan worden wat dan niet uit de dynamo komt. Vandaar dat de accuspanning bij rijden zo laag is - het is helemaal niet de bedoeling om de accu zo snel mogelijk vol te laden.

Per saldo denk ik dat - als die auto verder gewoon goed start - die accu best nog ff mee kan. Maar ja, als de auto zeurt dat de capaciteit te laag geworden is... Tsja...

Overgestart, naar werk gereden en daar aan de lader, na 8u lader eraf en zelfs interieur lampje ging meteen uit

Geen idee wat 'overstarten' voor een kreet is... maar... dit klinkt als een accu waar 1 set platen in een cel los gekomen is van het stukkie lood wat naar buiten gaat. Dat zou zomaar eens een mechanische oorzaak kunnen hebben (mechanisch zwak verbonden en over een hobbel rijden). Dat kan ook zomaar lukken met een accu van een jaar oud.

'Overvallen' worden door een slechte accu... zou ook zomaar als oorzaak kunnen hebben dat die mensen niet naar hun auto luisteren. Bijna altijd hoor je het wel aan de startmotor - het toerental is iets lager dan bij een 'verse' accu. Of je ziet het aan verlichting die wel erg mee knippert met de startmotor. Alhoewel dat laatste met LED bagger met hun eigen drivertje tegenwoordig niet meer op gaat. Maar ja, daar moet je dan wel een beetje oor / oog voor hebben.

2 vierwielers. Ene accu 2012. Andere 2015. Still going strong!