Tjah bij mijzelf en kennissen/ familie kring om mij heen redelijk wat gevallen toch 'overvallen' geworden met een lege/zwakke of domweg kapotte accu.
2 jaar geleden nog een gevalletje Opel Corsa van toen paar jaar oud. Savonds neergezet en smorgens totaal geen leven.
Overgestart, naar werk gereden en daar aan de lader, na 8u lader eraf en zelfs interieur lampje ging meteen uit
Toch ook zat voertuigen gezien met accu's van 10+ jaar oud.
Meest opmerkelijke geval van volhouden was toch wel met een oude mazda 323.
De auto met originele! Calcium accu was 14 jaar oud toen de auto meerdere weken aan de kant gezet is geworden.
Hierbij is de accu volledig leeg geraakt wegens interieur lampje wat bleef branden. (Normaal per definitie einde oefening voor een accu)
Toen ik er achter was gekomen had ik de accu een nacht geladen en was er vrolijk 2 jaar mee verder gereden tot het moment kwam dat de accu bij verkoop van de auto maar uit 'voorzorg' vervangen is geworden.
Kortom bij start accu's is er niet met zekerheid te zeggen wanneer deze slecht worden, zelfs een getest goede accu kan over een paar dagen defect zijn door bv intern los contact of fijnsluiting in een cel
Als je een beetje zekerheid wilt over de staat van de accu, een beetje garage heeft normaal een accu tester welke ook de interne weerstand laat zien en eventueel zelfs een rapport uitdraait.
Voor wat extra zekerheid kun je ook een jumpstarter aanschaffen, tegenwoordig kosten de lithium varianten iets van €50-150 (afhankelijk van merk, zelfs van Cranenbroek verkoopt ze). Relatief hoog startvermogen en compact formaat, zelfontlading is zo goed als afwezig waardoor je maar een paar keer per jaar even een nachtje de lader eraan hoeft te hangen.
Ergste is dat ik na voor/ tijdens/ na het tanken de jumpstarter al meermaals heb moeten gebruiken voor iemand anders
Ach ja weet ik wel dat deze nog functioneert