Revox A77 MK IV draait te snel

RAAF12

Golden Member

Een nieuwe is inderdaad gruwelijk duur https://nagravox.com/collections/revox-a77/products/revox-a77-end-of-t…

Je kan hem vervangen door een standaard LDR weerstand. Als het er 'nieuw' uit moet zien is het wellicht mogelijk de oude LDR uit de plastic behuizing te boren en de nieuwe erin te plaatsen. De LDR dient alleen om op einde band de wind en rewind motoren te stoppen en de remmen te bekrachtigen.

Zoiets bijv. https://nl.banggood.com/10-PCS-5MM-Light-Dependent-Resistor-Photoresis…

deze meet oneindig

In het donker rond de 1-2 MΩ met licht erop zakt de waarde tot onder de 10kΩ

Hallo,

Ik heb gisteren een andere Revox gekocht, ditmaal een MKIII versie met dolby er op. Werd verkocht als ongetest (zou al alarmbellen moeten laten rinkelen hebben).

Thuis gekomen en getest, blijkt dat de motor veel te snel draait, idem op beide snelheden. Frequentie van de motor is nu 2800Hz.
Het Motorsturingsbordje uitgebouwd en wat gemeten en getest.
- De voedingsspannning is mooi 21Hz
- Condensatoren liggen niet in sluiting
- De gelijkrichter uitgebouwd en gemeten, lijkt ok.
- Van transistor 209 eens de collector losgelegd -> motor draait te snel
- Emitter en collector verbonden -> motor blijft te snel draaien.
- Emitterweerstand r227 is ok

En nu snap ik het niet meer. Verbinden of open leggen van de C-E verbinding zou toch resultaat moeten geven?
Dus verdenk ik weer de gelijkrichter die ik eerst goed bevonden had.
Iemand tips, buiten de gelijkrichter gewoon vervangen?

dubbel

[Bericht gewijzigd door staafken op zaterdag 21 november 2020 14:43:04 (99%)

RAAF12

Golden Member

Wordt de endtor op de koelplaat wekker warm? Als de oppikspoel te ver van de aussenlaufer motor zit werkt de regeling ook niet. Gaat ie snel draaien.
Alles meten bij de letters in het schema. Brugcel kan je idd makkelijk meten. Zie @Arco zijn plaatje

https://www.circuitsonline.net/forum/view/152032/1

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 21 november 2020 18:22:01 (14%)

Volgens mij is de brugcel ok. Deze namiddag gemeten. Steeds 0.5Volt op diodestand en nergens OL of kortgesloten.

De tor zelf werd volgens mij niet warm, of toch niet gemerkt (en ik heb het koellichaam regelmatig vastgehad).

Ik zou verwachten dat het korstluiten of openleggen van de Collector -Emitterverbinding verschil zou maken, maar dat blijkt niet zo te zijn, en daar mis ik iets in mijn redenatie...
Ik meen te weten dat als de tor kortgesloten ligt dat ik dan hetzelfde fenomeen heb -> motor op fullspeed

Ik heb geen servicemanual van de MKIII, enkel van de MKIV, ik heb dan ook geen referentie wat ik moet meten bij de letters op het schema. De spanningen die vermeld staan op het schema voor de spoel zijn ok (heb ik gecontroleerd)

[Bericht gewijzigd door staafken op zaterdag 21 november 2020 18:39:51 (29%)

RAAF12

Golden Member

De tor 'moet' flink warm aanvoelen anders werkt de regeling niet. Eerst eens met de scope de puls bekijken? Als die aanwezig is ga je stap voor stap verder.
In de latere revisie zitten er 2 IC's op de motor stuurprint
https://www.reeltoreel.nl/studer/Public/Products/Revox/Revox_A77/Manua…

Die service manual heb ik afgedrukt liggen maar is voor de MKIV
Het probleem nu is de MKIII, de snelheidsprint is degene met de spoel.

De puls waarvan je spreekt is de puls voor de spoel vermoed ik?
Mijn redenering ivm de collector emitter verbindin moet ik nog niets mee doen?

De motor wordt in serie met de brugcel aagesloten op de wisselspanning. De transistor Q209 sluit via de + en - aansluiting de brugcel meer of minder kort. Dat houdt in: als de transistor gesperd is dan loopt de motor niet meer. Dat kun je testen door R225 (1 K Ohm) kort te sluiten. De transistor is dan gesperd, de brug wordt niet meer kortgesloten en de motor stopt.
Het wisselstroom circuit van de capstan motor is geheel zwevend, dat houdt in dat, als de draden [grn E4] en [blu E8] worden losgenomen, er geen enkele verbinding mag zijn met de rest van de schakelingen of het chassis.
Als de motor blijft draaien, zelfs met losgenomen collector dan is de brugcel of C213 verdacht. Is C213 niet een beruchte RIFA 0,47uF? Die moet je allemaal uit de recorder verbannen ik meen 7 stuks. Op zeker moment gaan ze in rook op.
Je kunt ze vervangen door de moderne X-condensatoren.

RAAF12

Golden Member

Op 21 november 2020 18:37:16 schreef staafken:
Ik heb geen servicemanual van de MKIII, enkel van de MKIV, ik heb dan ook geen referentie wat ik moet meten bij de letters op het schema. De spanningen die vermeld staan op het schema voor de spoel zijn ok (heb ik gecontroleerd)

Dat schema hierboven met de spoel zit ook in de Mk3 versie. Ik heb de scopebeelden uit manual gevist die bij de letters in het schema horen. De Mk4 heeft 2 IC's op de stuurprint. Als de brug OK is zou je de transistor op de koelplaat kunnen checken. Zoals gezegd als die koud is is die defect of krijgt geen sturing op de basis. In het pdf manual staat ook een beschrijving hoe de sturing werkt.

Buzzy, De Rifa's heb ik allemaal vervangen (het eerste wat ik gedaan heb)
ik dacht dat er 4 inzitten in totaal, alleszins die C213 is een nieuwe. Ik heb hem ook uitgemeten om zeker te zijn.

Goede tip om via R225 de basis van Q209 aan massa te leggen. Dat valt zeker te testen.

ik heb de collector losgelegd en de motor blijft draaien
Basis heb ik ook eens losgelegd, motor blijft draaien

Raaf12. De schema dat ik gepost heb is idd van 'mijn' stuurprint versie met de spoel.
Ik denk dat de tekeningen die jij gepost hebt horen bij de MKIV versie met de 2 ic's, of ben ik fout?

Op 21 november 2020 21:17:56 schreef staafken:

ik heb de collector losgelegd en de motor blijft draaien
Basis heb ik ook eens losgelegd, motor blijft draaien

Schiet feitelijk alleen de brugcel en de rifa over
Het feitelijke schema:

Als de transistor los is of niet geleidt, staan er alleen diodes in sperrichting in serie met de motor.

Beiden bedankt tot dusver voor de hulp.
Morgennamiddag probeer ik eerst eens de transistor nog eens volledig los te koppelen.
Draait de motor dan nog zit het probleem wss in de brugcel of in de nieuwe condensator (die kans acht ik klein).

Stopt de motor dan met draaien zit het probleem in de aansturing, en dan ga ik verder met de tips van raaf (controle van de meetpunten)

Net nog wat getest:
- R225 kort gesloten -> geen effect, motor blijft draaien
- Emitter losgelegd tss emitter en R227 -> geen effect, motor blijft draaien
- C223 ook losgelegd -> geen effect.

-Q209 wordt niet warm.

Conclusie: brugcel toch defect?

RAAF12

Golden Member

De sturing is niet goed. De brugcel + en - wordt belast daardoor gaat de motor afremmen en regelen in het gesloten circuit van tachogenerator en 120 ingefreesde sleuven van de aussenlaufer rotor van de capstanmotor. En je hebt alle gegevens/schema's/uitleg in de uitgebreide A77 manual. Daarin staat overigens ook alle Dolby schema's en afregelprocedures. Heb je een scope? En ja de koelplaat wordt lekker warm als alles goed werkt. Mooi dat je zo'n machine hebt, destijds waren die stinkend duur. Voor mijn nieuwe A77 Mk2 2 spoor zonder Dolby betaalde ik ruim 1500 gulden. Zonder een scope kan je natuurlijk niet de opgegeven scope beelden vergelijken die Revox geeft op de testpunten in het schema. Een kapotte elco ligt dan het meest voor de hand. Hoe heb je de frequentie van het ingangssignaal gemeten?
Nb. Bij een A77 in de opstartfase hoor je de capstanmotor ook sneller aanlopen en na ca 1 seconde grijpt de regeling in het wordt het geluid lager van toon en stabiel.

Hallo Raaf,
De frequentie heb ik gemeten met een fluke 179, heb ik bij mijn andere revox ook gedaan en dat werkt.

De motor draait full throttle. En reageert niet op de snelheidskeuzeschakelaar. Bij mijn goede A77 wordt de transistor idd lekker warm.
Wat ik niet goed begrijp: als de emittor los ligt, langs waar loopt de stroom dan? Via C223 ook niet. Dan loopt de stroom toch via de brugcel?
Begin ik te lijden aan tunnelvisie?

Of zit het andersom, dat op het moment dat de Q209 in geleiding komt dat dan de motor afremt? Maar dat had ik toch gesimuleerd door de emittor en de collector te verbinden?
Is het niet zo dat de transistor niet warm wordt omdat alle stroom via de brugcel passeert?

Ik heb een scope, dat is het probleem niet.

RAAF12

Golden Member

De transistor belast de brugcel en daarmee de AC spanning die op de motor staat!

Raaf,
Dus als ik de emittor- collector verbind moet de motor toch afremmen? Correct?
En dat doet hij dus niet.

RAAF12

Golden Member

Ik vind het lastig om dat van een afstand te zeggen. Is er oud reparatie soldeerwerk te zien? Een paar keer meten als het apparaat in bedrijf is zou voldoende moeten zijn om de fout te vinden, het is geen rocket science...
Trafo/motor/potkern/aanloopC/pickupspoel zijn goed. Dus er is iets simpels & goedkoops kapot. :-)

Gewoon bruggelijkrichter uit de print halen en dan kijken of de motor nog loopt.
Misschien is de motor bij een laatste "reparatie" niet goed aangesloten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 22 november 2020 18:47:57 (32%)

Ik probeer morgen de metingen met de scoop te doen.

Ik blijf het raar vinden dat zowel doorverbinden van de C-E verbinding als het volledig losleggen van deze verbinding geen enkel verschil maakt.

Als ik de transistor in geleiding breng via de basis doe ik toch net hetzelfde?

Ik meen te weten dat ik op de basis een spanning had van 1V, maar dat weet ik niet meer zeker

Met de gelijkrichter uit de print loopt de motor niet, dat heb ik getest toen de gelijkrichter er uit was.
Maar eigenlijk is dit nietszeggend, want dan kan de stroom ook geen enkele kant meer uit vloeien (kring is onderbroken)

Dan is de gelijkrichtbrug stuk of niet geschikt voor de optredende spanningen en stromen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 22 november 2020 18:50:07 (48%)

Op 22 november 2020 14:41:36 schreef RAAF12:
De sturing is niet goed. De brugcel + en - wordt belast daardoor gaat de motor afremmen

Het ligt niet aan de sturing, als de brugcel open is, dan krijgt de motor geen spanning en stopt.
Bekijk ook eens het schema wat ik gaf!
Een BY123 is een brugcel 0,5A/280V. Kun je ook maken met bijv 4x 1N4007

Op een trafo werkt een brugcel hetzelfde.
Sluit je een brugcel met de AC aansluitingen aan op een trafo dan levert de trafo geen stroom. Ga je de brugcel belasten door + en - met elkaar door te verbinden dan pas gaat de trafo stroom leveren en niet andersom. In mijn voorbeeld staan de brugcel en de trafowinding in serie. In die serieschakeling zit bij revox ook nog de motor.
Ga je de brugcel belasten door + en - meer of minder door te verbinden, dan zal de motor meer of minder stroom krijgen en daarop reageren.
De schakeling van Revox is helemaal niet moeilijk, maar je bent niet de eerste die een fout daaraan niet kan ontfutselen. In het verleden heb ik een hevige discussie gehad op dit forum en de tegenpartij werd zelfs boos.
Ik heb nimmer vernomen of hij de schakeling in orde heeft gekregen.

Op 22 november 2020 15:20:34 schreef RAAF12:
De transistor belast de brugcel en daarmee de AC spanning die op de motor staat!

Fout!
De transistor belast de brugcel en daarmee neemt de AC stroom die door de motor loopt toe!
Geen belasting (open transistor), geen stroom, motor hoort stil te staan.

Op 22 november 2020 14:31:36 schreef staafken:
Net nog wat getest:
- R225 kort gesloten -> geen effect, motor blijft draaien
- Emitter losgelegd tss emitter en R227 -> geen effect, motor blijft draaien
- C223 ook losgelegd -> geen effect.

-Q209 wordt niet warm.

Conclusie: brugcel toch defect?

Typefout? Zal waarschijnlijk C213 zijn. Bruggelijkrichter is in orde, dus dan moet Q209 stuk zijn. Heb je Q209 van de print verwijderd (alle drie de pootjes!) en dan gecontroleerd of de motor loopt?