verzamelaars

Hoi allemaal,

ik verzamel gasontladingslampen en oude armaturen, en ik vroeg me af of jullie misschien een idee hadden of er zoiets is als een forum hierover waar geruild/gekocht/verkocht kan worden.

Ik heb op van alles gegoogled maar kan niets vinden en zelfs op facebook kan ik er ook geen een groep oid over vinden.

Hebben jullie een idee? Bedankt :)

maartenbakker

Golden Member

Je zou eens contact kunnen opnmen met Marcel van Grinsven via www.marcelstvmuseum.com , hij verzamelt ook gasontladingslampen (voornamelijk straatverlichting, zie ook zijn site).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Da's jammer zeg, ik wist niet dat daar liefhebbers voor waren. Jaren geleden een hele zwik handgemaakte Philips lampen in de container gegooid.

Op 19 november 2020 16:48:49 schreef GJ_:
Da's jammer zeg, ik wist niet dat daar liefhebbers voor waren. Jaren geleden een hele zwik handgemaakte Philips lampen in de container gegooid.

Foei, de meeste horen bij het chemisch afval, vanwege de aanwezigheid van kwik etc.

@maartenbakker bedankt, ik ken hem inderdaad, zal het eens aan hem vragen :)

Lantaarns en lampen verzamel ik niet, heb er wel wat lectuur over. begint bij de Moore buizen, jaren 20.
Antoon de Vogelaere was een gekende lampenverzamelaar (en docent, heb er nog les van gehad). Die zijn verzameling is opgegaan in het Miat. (museum voor industriële archeologie en techniek)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 21 november 2020 14:07:39 schreef Tidak Ada:
Ben wel een beetje benieuwd naar jou verzameling.... :)

Ik verzamel alleen elektronenebbuizen.

Ben wel een beetje benieuwd naar jouw verzameling..... :)

Ik verzamel alleen elektronenbuizen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb er als het goed is binnenkort nog twee, wel defect afaik, weet niet of je dat uitmaakt?
Wel zonder armatuur als ik led plugin replaceables kan vinden.

@pe5ocb klinkt goed, mag ik vragen welke types? (En prijs? ;) )

@Tidak Ada Nou ik ben nog niet zo heel lang bezig met verzamelen, maar we hebben links en rechts in het huis wel wat ouder philips armaturen hangen en een oude straatlamp uit Milaan

Qua lampen verzamel ik hoofdzakelijk de witte ovalen versies. Heb ondertussen SON, kwik, metaalhalogeen, menglicht met hier en daar verschillend kleuren wit. In zn geheel begint het bij 50 watt oplopend naar 400 watt.

Maar ik heb nog veel op mn verlanglijstje staan :D Als je het leuk vind kan ik wat fotootjes sturen :)

pa3gws

Golden Member

Je kan ook hier foto's plaatsen dan hebben we er allemaal wat aan. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb op de zaak nog van alles liggen, allemaal werkend en nieuw in doos.
Dit zijn lampen die in de entertainment worden gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld moving heads en projectoren.
Worden door ons niet meer gebruikt vanwege de overstap naar LED.
Ik stuur je even een e-mail.

[Bericht gewijzigd door Bart Coolen op zondag 22 november 2020 22:38:41 (24%)

Tidak Ada

Golden Member

Ha John161,

Ik sluit mij aan bij pa3gws.

800×600 pixels (VGA) bij 72ppi is voldoende.
Klik op de upload knop onder het edit-venster en zoek in je eigen mappen naar de foto's.

@Bart Coolen:

Kan je mij ook een mailtje sturen? Ik heb een kennis, die ook alle soorten lampen (en buizen) verzamelt (woont in Nijvel, BE).

Website: http://lampes-et-tubes.info/index-e.htm

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †