vraag over voltage bij gasontladingslampen

Hoi, allemaal, ik heb een vraag.

Ik zag laatst een gasontladingslamp die ik graag wilde hebben, en de verkoper zei dat deze lamp zowel bij 110/120 als 230/240 gebruikt kan worden.
Kan dit? En zo ja, hoe werkt dat dan?

Alvast bedankt :)

de lamp zelf brandt , afhankelijk van de lengte, gas en gasdruk bij en vrij lage spanning. het verschil met het net wordt opgevangen door de ballast of serieweerstand (als het een héle oude is). tevens stabiliseert dit de stroom, gezien het negatieve weerstandskarakter van de meeste dezer buizen.
ballast + starter zorgt meestal ook voor de ontsteekspanning, die veel hoger kan zijn.

Het kan dus. hangt af type buis en van de ballast die er bij zit.

Ooit wel eens gelezen, dat de brandspanning van een 120 cm lange TL buis ongeveer 75 volt is.

maartenbakker

Golden Member

Zou goed kunnen. Hangt ook van de doorsnede en de gasdruk af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tegenwoordig wordt voor dergelijke lampen een elektronisch voorschakelapparaat gebruikt; dit is eigenlijk gewoon een schakelende voeding, en die kan (net als je computer, laptop, etc.) op 110V of 230V werken, omdat de control loop compenseert voor de ingangsspanning.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt allemaal. Het gaat om deze lamp:

https://www.ebay.de/itm/OSRAM-Natriumdampf-Hochdrucklampe-1000-W-Vialo…

Kan ik deze lamp op een standaard SON VSA + ontsteker van 1000 watt branden?

Of heb ik dan toch misschien toch een electronisch voorschakelapparaat nodig oid?

[Bericht gewijzigd door John161 op vrijdag 20 november 2020 19:36:49 (18%)

hij zegt dat de lamp 110V is, maar dat staat nergens. een vialox heb ik vaker in handen gehad, moet achter een VSA, maar over spanning lult men niet, gezien de voeding een stroombron is middels de VSA.

ik zou voor een echte toepassing een VSA nemen, geen EVSA, die zijn er niet eens dat ik weet. heb ooit eens een hoge mast van 2000W lampen voorzien welke een hoge energieklasse VSA hadden die tussen 2 fasen zat, evengoed nog zware gewikkelde krengen. dat verschil heb je overigens wel, lampen gevoed uit 2 fasen werken op 230V niet, brandspanning is dan te laag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman bedankt, maar als ik op het EAN nummer zoek krijg ik ook te zien dat ze 110 volt zijn.

Moet ik dan ook een 110 volt VSA hebben oid? Of Ik hoorde ook iets over een verhuistrafo die 230 omzet in 110?

Kan je me uitleggen wat ik nodig zou hebben om deze lamp te laten branden? Ik zie nl ff door de bomen het bos niet meer

Staar je niet blind op die 110 Volt. Wat je nodig hebt is een elektromagnetisch voorschakelapparaat voor dit type lamp met een aansluitwaarde van 230 Volt, dat hebben we tenslotte hier in Nederland, en je lamp hebben ze ook, voor nog minder ook vergeleken met dat ebay linkje

@lj-thijs ik weet wel dat ik ook 1000 watt lampen van 230 volt hier kan kopen, maar die zijn nieuw in de doos en vind sommige oudere modellen gewoon mooier :) Dus ik ga toch nog ff verder zoeken.
In elk geval bedankt :)

maartenbakker

Golden Member

Je moet voor gebruik hier juist een 230V VSA hebben. Een 120V VSA gebruik je als je de lamp in de VS wilt gebruiken. De lamp zelf zou hetzelfdee moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."