AEG Lavatherm 59820 word niet meer warm, ook leidingen niet

onze droogkast heeft het begeven...
ik heb hem nu volledig open gedaan, is 1 met warmtepomp, de compressor word na een tijdje wel warm maar de leidingen niet, toestel is 10jaar oud...

de compressor heeft 3 aansluitingen, nu ken ik niks van deze techniek...en heb geen schema dus weet ook niet direct waar te beginnen.

omdat de compressor wel aanslaat en warm word zal deze wel goed zijn, maar waarom 3 aansluitingen? zit er nog een klep in de compressor, die bediend word om zo het intern circuit te sluiten/openen? mss dat klep niet bediend word en nu koelmiddel niet rond geperst word... is maar een wilde gok :D

iemand raad?

hebje foto van het koelcircuit? met verdamper, warmtewisselaar, compressor

Elke warmtepompmotor heeft 3 aansluitingen.
2 mogelijkheden:

1. het is een frequentiegestuurd motor en heeft dus een 3 fasen aansluiting.
De 3 pennen hebben dan onderling dezelfde meetwaarde. Dit is het modernste opzet. Het energie zuinigste.

2. Het is een 2fase asynchrone motor. Dan zit er buiten de arbeidswikkeling ook nog een hulpwikkeling op die 90 graden verschoven zit tov de andere wikkeling. Gezien een condensator voor een 90 graden faseverschuiving zorgt staat deze in serie met deze wikkeling. Kijk een of 1 vd draden naar een dikke condensator ergens verderop gaat. Orde 20uF. (Niet die van de trommelmotor (orde 9uF, zelfde principe)

Hoor je de compressormotor aanslaan en werkelijk inwendig draaien (zoals een ijkastmotor)?
Indien ja en de persleiding (1 vd vertrekkende leidingen uit de compressor) wordt niet warm (geef hem wel minimum 5 a 10 minuten) dan is het einde rit helaas, gastechnisch probleem en dat in combi met 10j, helaas.

Edit: ah, foto's ondertussen. Optie 2 dus. Kijk eens rechts van de motor, dat ronde alu ding met 2 blauwe draden. Indien de compressor niet draait zijn er natuurlijk nog opties. Meet de condensator eens na. De waarde staat er op.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 22 november 2020 18:07:35 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 november 2020 18:04:27 schreef EricN:

Edit: ah, foto's ondertussen. Optie 2 dus. Kijk eens rechts van de motor, dat ronde alu ding met 2 blauwe draden. Indien de compressor niet draait zijn er natuurlijk nog opties. Meet de condensator eens na. De waarde staat er op.

compressor draait wel, want deze word na verloop van tijd wel warm (kan er net mijn hand ophouden)

juist even de condensator nagemeten en deze is goed meet 16.4 en is een van 16...

dus wss zit het gewoon is het koelcircuit zelf en is deze voor de eeuwige jachtvelden

[Bericht gewijzigd door vw_speedsterke op zondag 22 november 2020 18:16:59 (45%)

Nee, een geblokkeerde motor word ook lekker warm hoor. Leg je oor er tegen. Opgepast met de stroomdraden. Mss een elektriciteitsbuisje gebruiken om in je oor te steken. Foto's hiervan niet benodigd ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoe verlopen de aansluitingen van zo een warmtepomp droogkast, vanaf de compressor naar verdamper, condensor Mbv de fotos?

@fabrice. Op foto van links naar rechts (foto van de linkse zijkant, hieronder zitten condensor (L) en verdamper (R), op foto L en R hé, qua toestel zit de verdamper vooraan en condensor achteraan.
1. drukleiding die van compressorpiston komt.
2. gaat naar condensor die verwarmt.
3. uit condensor komende leiding gaat nr filterdroger en capilairleiding.
4. capilairleiding gaat naar vedamper voor inspuiting en koude vorming en dus condensatie vd natte lucht.
5. Uitgaande leiding, retour compressor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 november 2020 18:16:43 schreef EricN:
Nee, een geblokkeerde motor word ook lekker warm hoor. Leg je oor er tegen. Opgepast met de stroomdraden. Mss een elektriciteitsbuisje gebruiken om in je oor te steken. Foto's hiervan niet benodigd ;-)

heb met schroevendraaier tegen mijn oor op de compressor geluisterd.
je hoord hem duidelijk op springen daarna is geluid wel wat minder en moet je echt goed luisteren maar hij draait nog wel...

condensator waarde is oke 16.4 gemeten waarde is 16

op de compressor meet ik
wit - blauw 298v
wit - zwart 183v
blauw - zwart 223v

Dan heb je een begrafenis te regelen.
Houd hem eens 10minuten in de gaten, draait de compressor gedurende deze tijd? Wordt de persleiding echt niet heet? De meeste warmtepompproblemen zijn luchtverstopping in zowel condenser als verdamper. Hier moet hij GANS voor uit elkaar. Half werk doet de job niet. ALLES uiteen. Dit enkel als de persleiding toch warm wordt.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 22 november 2020 18:49:53 (82%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 november 2020 18:47:03 schreef EricN:
Dan heb je een begrafenis te regelen.

ik had nog een schema gevonden van de compressor

dus mijn meetwaardes zijn goed?

Zijn toch geen goedkope toestellen en na 10j al defect?

Dan heb je een begrafenis te regelen.
Houd hem eens 10minuten in de gaten, draait de compressor gedurende deze tijd? Wordt de persleiding echt niet heet? De meeste warmtepompproblemen zijn luchtverstopping in zowel condenser als verdamper. Hier moet hij GANS voor uit elkaar. Half werk doet de job niet. ALLES uiteen. Dit enkel als de persleiding toch warm wordt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Italiaanse electroluxen. Niet goedkoop, bwa.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 november 2020 18:50:37 schreef EricN:
Dan heb je een begrafenis te regelen.
Houd hem eens 10minuten in de gaten, draait de compressor gedurende deze tijd? Wordt de persleiding echt niet heet? De meeste warmtepompproblemen zijn luchtverstopping in zowel condenser als verdamper. Hier moet hij GANS voor uit elkaar. Half werk doet de job niet. ALLES uiteen. Dit enkel als de persleiding toch warm wordt.

heb hem al eens 1u30 laten draaien, persleiding word warm aan de compressor (niet heet,kan deze blijven vast houden), maar dit is meer de warmte die de compressor afgeeft want als ik aan de andere kant van het toestel voel is er geen warmte meer en hier zit niks tussen want vandaar gaat hij pas de condensor in

Persleiding moet toch echt heel heet worden he?

Inderdaad. De condensator is nog goed dus als de motor toch vastloopt dan is de diagnose nog steeds dezelfde. Nog even een kort moment inlassen ter afscheidsneming vrees ik. Of nog een paar dagen wachten tot er hier een andere mening voorbij fietst.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Vermoedelijk lekke leiding, maar pomp capaciteit compressor kan ook weg zijn... Heb nog een werkende onderbak evt..

Op 22 november 2020 22:04:22 schreef smd:
Vermoedelijk lekke leiding, maar pomp capaciteit compressor kan ook weg zijn... Heb nog een werkende onderbak evt..

en wat moet dit kosten en vanwaar bent u?

Mail me maar, kan dit niet openbaar zetten mijn adres.kosten 75 Euro

Op 22 november 2020 22:24:24 schreef smd:
Mail me maar, kan dit niet openbaar zetten mijn adres.kosten 75 Euro

mailtje is verstuurd