5 draden door 5/8buis (hulpmiddelen trekveer)

Beste Mensen,

In een appartement willen we een elektrische kookplaat plaatsen en hiervoor ligt een 5/8buis naar de keuken vanuit de meterkast.

Nu hebben we de trekveer met gemak doorheen gekregen, maar de vijf draden (2xbruin,2xblauw, 1xaarde) voor de twee groepen blijft op ongeveer 18meter van de 20 meter steken.

Is er een truc of hulpmiddel om de laatste meter doorheen te krijgen of is het een kwestie van heen en weer halen en blijven proberen?

Kun je een trekveerpomp gebruiken om een trekveer eruit te trekken of kan dit hulp middel alleen de trekveer erin krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reacties...
Marco

Ten eerste: 5 draden (van 2,5mm²) door een 5/8 buis is niet toegestaan. Voor een fornuis-/kookgroep moet een 3/4 pijp worden gebruikt.

Met talkpoeder en op een juiste manier knopen kom je er meestal wel als de bochten niet te krap zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Voor moeilijke draden gebruik ik meestal een stalen veer. Een persoon trekt aan de veer terwijl een ander persoon de kabel in de pijp duwt.

Jacques van Montfort

Op 22 november 2020 20:14:39 schreef kort1979:
Beste Mensen,

In een appartement willen we een elektrische kookplaat plaatsen en hiervoor ligt een 5/8buis naar de keuken vanuit de meterkast.

Zal wel een 3/4 buis zijn.

EricP

mét CE

@Jochem: staat dat ergens?? Ik bedoel... voor een kookgroep heb je 5 veters, maar voor een 3-fase aansluiting ook!) en ja, ik ben het met je eens... feitelijk is die pijp gewoon te dun. Zeker voor die afstand... Had iemand daar nou ff 2 minuten langer over nagedacht!

Trekveer eruit. Stofzuiger op de pijp. Aan de andere kant een aantal keer wat talkpoeder laten opzuigen. Veer erdoor. Draden netjes vast maken. Aan de ene kant trekken. Aan de andere kant draad met talkpoeder insmeren en duwen en ondertussen er voor zorgen dat de draden niet kruisen (in een rechte pijp is dat niet zo'n drama, maar met bochten geeft het veel wrijving).

Meestal trek je het er dan zo in. Geweld is geen goed idee. Je trekt aan koper!

Op 22 november 2020 20:41:16 schreef EricP:
@Jochem: staat dat ergens?? Ik bedoel... voor een kookgroep heb je 5 veters, maar voor een 3-fase aansluiting ook!)

Dat klopt, een kookgroep of echte 3-fasen aansluiting geldt dan ook hetzelfde voor: 5 draden van 2,5mm² "mogen" niet in 5/8 buis. En met "mogen" doel ik dan op de NEN1010.

Maar ik ben ook niet roomser dan de paus, en als die pijp inmiddels al weggestuct in vloer of muur ligt (met niet te veel bochten) dan kun je het natuurlijk proberen.

Geweld is geen goed idee. Je trekt aan koper!

Helemaal eens: het proberen houdt wel ergens op!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 22 november 2020 20:41:16 schreef EricP:
@Jochem: staat dat ergens??

Normaal gesproken loopt er van de meterkast naar de keuken al of niet een loze leiding van 3/4 inch voor een al of niet toekomstige kookgroep. Staat of stond ooit in de NEN1010

mvdk

Golden Member

Op 22 november 2020 20:39:19 schreef ohm pi:
[...]Zal wel een 3/4 buis zijn.

Op 22 november 2020 20:41:16 schreef EricP:
@Jochem: staat dat ergens??
(...)

Wat ik wel weet, is dat er ergens met zoveel woorden staat, dat een en ander zo aangelegd moet worden dat draad intrekken gemakkelijk moet kunnen geschieden.
Kennissen van mij kochten een huis in aanbouw, daar zit dan een soort menukaart bij wat je als opties wil. Soort e-aansluiting, kookgroep, garage, speelkamer. In het menu stond duidelijk, (heb het uitgezocht), dat de kookgroep in 3/4 buis (of mm maat) zou worden aangelegd. In de meterkast zag ik een 3/4 buis de groepenkast ingaan, de buis verdween in het plafond, en daar ging ie over in 5/8. In de Perilex inbouwdoos hetzelfde, een klein stukje 3/4 in de doos, overgaand op de 5/8. Ik vind 't oplichterij. Die mensen snappen het niet, en kijken er overheen.

Dat is oplichterij. Zodra de eigenaar van die woning de kookgroep wil bedraden, dan zal de aangenomen installateur een nieuw pijpje van de meterkast naar de keuken moeten trekken. Als je dat netjes wilt doen kost dat veel geld. Grote kans dat de de huiseigenaar ten onrechte boos naar de aangenomen installateur kijkt (en hem voor oplichter uitscheldt).

had er pas nog 1 die een perilex groep wilde, of ik het wcd ook even aan wilde sluiten, zat er een gewone inbouwdoos in, het wcd past er toch in hoor je dan, zonder draad en vastschroeven wel ja.. |:(

5 draden in een 5/8 ( 16mm tegenwoordig ) mag wel, 400V in een 16mm echter niet. 3x 2,5 en 2x 1,5 mag gewoon.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 november 2020 21:22:27 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 november 2020 21:20:16 schreef testman:
3x 2,5 en 2x 1,5 mag gewoon.

Kan je geen één- of driefase kookgroep van maken.

3x2,5² en 2x1,5² mocht altijd al. 5x2,5² (ook in geval van een kookgroep, dus 230V) mocht niet en volgens mij is dat ook niet veranderd in een recente NEN1010. Maar verbeter me gerust.

If you want to succeed, double your failure rate.

Als het met de talkpoedertruc niet lukt kun je nog proberen om aan de andere kant te beginnen.
En in zulke lastige gevallen altijd met z'n tweeën werken, de een trekken en de ander invoeren en duwen.

ik zal niet zeggen dat je geen 5 draden in een 5/8 krijgt, weet 5/8 waar er 13 draden inzitten, 3 ervan 2,5mm2.

een kookgroep of kracht perilex aansluiting heeft beiden 19mm buis nodig. ik heb weleens gehad dat er een gewone inbouwdoos zat, en 3x 2,5mm2 en 2x zwart 1,5 voor de perilex. dat had altijd gewerkt want het oude wcd paste nog wel in een gewone inbouwdoos. was een heel gekloot om een opbouw perilex wcd te monteren op die doos onder de plint tegen de muur van een bestaande keuken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Tsja, het is maar een norm...

Op zich is het logisch om te vinden dat dat een 19mm pijp moet zijn - zie het gepiel van TS. Tschnisch zie ik het verschil niet zo. Idem met 5x2.5 in een kabel - dichter op elkaar, beter geïsoleerd.

Maar goed... als je de boel al half aan gort trekt bij het erin frotten, dan schiet het ook niet op...

Dus ook hier maar weer tegen de algemene tendens in gaan en gezond verstand gebruiken: krijg je het er zonder geweld in... mooi. Zo niet... Erg naar. Maar het is dan wat het is.
Of je verplaatst het huis snel naar onze oosterburen. Daar kan 5x1.5mm2 gewoon op 16A gezekerd worden. Er zal wel een lengte beperking aan zitten hoor. Maar dit is wat je daar gewoon ziet. En alles moet daar onder toezicht van een 'Meister' gebeuren (ohjee... ik heb wel eens een groepje bij gemaakt aldaar. Ouch! :+ ).

Nogmaals: talkpoeder. Veel talkpoeder. En als het dan niet wil, dan heb je te weinig talkpoeder gebruikt.
Had ik al verteld dat het beter gaat met talkpoeder? :)

Shiptronic

Overleden

En soms help het om de boel om te draaien , dus alles eruit, en vanaf de andere kant invoeren. als je daar het eerste stuk door krijgt moet de rest geen probleem zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zit er wel een perilex inbouwdoos in de muur, anders kan deze leiding bedoeld zijn voor een cloosin boiler; vaatwasser of oven. En zit de juiste doos zich achter een ander kastje. kijk ook of er een loze 3/4 buis in de meterkast zit, boven of onder in.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op zondag 22 november 2020 22:12:17 (17%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

Op 22 november 2020 21:20:16 schreef testman:
5 draden in een 5/8 ( 16mm tegenwoordig ) mag wel, 400V in een 16mm echter niet.

daar geloof ik werkelijk niets van. De 400V staat er enkel to de fasen en niet to de pijp of de muur waar het in zit. Als er geen 400V op de draden mag komt dat omdat de isolatie van de draden zelf ongeschikt is en dan mag het ook niet in een 3/4 buis.

Net even op een doos met draad gekeken en dat is gewoon H07VU. Geschikt voor 700Vpp

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Zo'n 18m 5/8 buis is ook wel ongebruikelijk. Je mag aannemen dat er een aantal bochten in zitten, dan wordt 5 draden erdoor al bijna een onmogelijke opgaaf.
Normaal zie je bij lengtes > 10m altijd een extra trekdoos voor toegang.

In ieder geval alle draden heel netjes recht maken voor het invoeren, anders ben je zeker kansloos...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 november 2020 22:31:29 schreef Arco:
Zo'n 18m 5/8 buis is ook wel ongebruikelijk. Je mag aannemen dat er een aantal bochten in zitten, dan wordt 5 draden erdoor al bijna een onmogelijke opgaaf.
Normaal zie je bij lengtes > 10m altijd een extra trekdoos voor toegang.

In ieder geval alle draden heel netjes recht maken voor het invoeren, anders ben je zeker kansloos...

een extra trekdoos bij een buis van 20+ meter?? dat gaat je dus tegenvallen in het gemiddelde huis. tijd geleden nog de VD kunnen vervangen van een fornuisgroep nadat men met vervangen van de hoofdgasleiding in de elektra had geslepen. dat was 23 meter buis en had 3 bochten. in een keukenkast tegen het keukenblad de veer omhoog trekken gaat ook erg fijn. trekdozen was vroegah met de stalen buis en de T doosjes. tegenwoordig heb je daar lange trekveren en wat niet meer voor, een elektrisch veer invoer apparaat is er zelfs, werkt echter veel trager als een monteur met ervaring..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het nog even nagezocht.

De NEN1010:2015 (deel 52) bevat wat algemeen geblaat over mechanische belasting en geschiktheid. Als je dat leest dan zie je dat je (zolang je geschikt materiaal gebruikt) ook best zelf na mag denken. In de NPR5310:2017 (die hoort bij de NEN1010:2015) staat een meer concrete tabel, waar inderdaad te lezen is dat in 16mm buis maximaal 4 aders gebruikt worden als het gaat om 2.5mm². En dan baseren ze zich ook nog op een buis met maximaal 2 bochten.

Maar zoals ook door EricP gezegd: als je het er in krijgt zonder idioot veel kracht te hoeven zetten is er niet veel op tegen. Echter begon je het topic met te zeggen dat dat nu juist niet lukte, dus dan is het goed om in je achterhoofd te houden dat 19mm niet helemaal voor niets de aanbevolen diameter is.

Sommen we nog even de reeds gegeven tips op:

  • Van tevoren talk in de buis krijgen, evt met stofzuiger aan de andere kant. En/of bij het invoeren van de trekveer en de draden de boel regelmatig door een hand met talk laten gaan.
    GEEN dingen als afwasmiddel of siliconenolie ofzo gebruiken! Babypoeder van het Kruidvat (=talk) mag wel en is niet duur.
  • Werken met 2 man: eentje bij de invoer duwen, andere kant iemand trekken aan de veer.
  • Degene bij de invoer zorgt dat de 5 aders parallel blijven gaan en niet door elkaar draaien
  • Voorkom knikken van de draad als hij vanuit de doos de pijp in gaat. Als er toch een krul in een knik wordt getrokken maak je die eerst netjes recht
  • Als je van de ene naar de andere verdieping moet, is het vaak eenvoudiger als je trekt in de richting van de zwaartekracht
  • Als er een overgang (mof, of anderszins) of andere oneffenheid in de buis zit, dan kan er iets blijven hangen. Soms gaat het de andere kant op dan toevallig net wél. Je kunt ook proberen om even 20cm terug te gaan en dan nog eens te proberen.
If you want to succeed, double your failure rate.

als het de ene kant op trekken niet lukt, probeer vanaf de andere kant. een buis in een mof gestoken met braam eraan werkt als een trechter voor de veer, vanuit de andere kant lukt het dan wel. ook geen dikke bol maken bij het oog van de veer. niet alle draden door het oog van de veer heen halen, maar 2 draden en de andere 3 aan die 2 twisten onder het oog van de veer, maakt de boel een stuk dunner. ook isolatietape om de draden aan de veer draaien, en uiteinden afknippen in de trekrichting.

je hebt glijmiddel om draad te trekken, talkpoeder gebruikt niemand daarvoor bij mijn weten. siliconenspray in een stukje keukenrol spuiten en de draad daar doorheen laten schuiven werkt ook heel goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt speciaal geschikt glijmiddel inderdaad, dat de particulier meestal niet in huis heeft en niet bij elke bouwmarkt in het schap ligt. Talkpoeder is dan een zeer goed alternatief dat de isolatie niet aantast en niet op termijn gaat plakken. Ik heb dat ook echt wel vaker gebruikt zien worden.

Over siliconenspray... dit staat letterlijk in de NEN1010.

522.8 Andere mechanische belastingen (AJ)
522.8.1 Leidingsystemen moeten zo zijn gekozen en geïnstalleerd dat schade aan kabels en geïsoleerde geleiders en hun aansluitingen tijdens installatie, gebruik of onderhoud wordt voorkomen. Het gebruik van smeermiddelen met siliconenolie om kabels en leidingen in te voeren in buissystemen, kokersystemen, gootsystemen en baan- en laddersystemen, is niet toegelaten.

Waarom het niet gebruikt mag worden weet ik niet. Misschien tast het de kabel aan? Of gaat het om brandveiligheid?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Het zal wel iets met kans op aantasten en hardnekkig onverwijderbaar zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Iets vloeibaars in zo'n buis gieten is wachten op toekomstige problemen... ;)
(alles wat vochtig is trekt stof aan en wordt een fijne koek die je er nooit meer uit krijgt. En ja, er waait door de meeste buizen nog verrassend veel wind...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com