Accu auto aan vervanging toe?

Op 22 november 2020 12:54:05 schreef EricP:

Dat de spanning zo laag is na het rijden kan wel kloppen. Die start-stop systemen zijn er voor het milieu label. Het idee is (oa) dat wanneer je remt op de motor, er wat in de accu gepropt kan worden wat dan niet uit de dynamo komt. Vandaar dat de accuspanning bij rijden zo laag is - het is helemaal niet de bedoeling om de accu zo snel mogelijk vol te laden.

Is dat recuperen via remmen niet voorbehouden voor hybride en en elektrische wagens? (en Hybride heeft er een aparte batterij LiIon voor, naast de startbatterij).

Ik bedoel, een gewone wagen met start/stop heeft geen elektrische meelopende motoren die even als alternator kunnen werken.

fred101

Golden Member

Geen idee wat 'overstarten' voor een kreet is... maar... dit klinkt als een accu waar 1 set platen in een cel los gekomen is van het stukkie lood wat naar buiten gaat. Dat zou zomaar eens een mechanische oorzaak kunnen hebben (mechanisch zwak verbonden en over een hobbel rijden). Dat kan ook zomaar lukken met een accu van een jaar oud.

Heb ik 2x bij een motor en 1x bij een auto gehad, accus waren allemaal minder dan 2 jaar oud

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Op 21 november 2020 10:13:55 schreef pe:
Wat je ook kunt doen.
De verlichting aanzetten en dan starten ,daarna het contact meteen weer uitzetten.

Dit enkele keren herhalen.
Blijft de auto goed starten na 5 of 6 keer dan heb je een goede accu die de winterhaalt.

Wordt in de garages vaak ook gedaan.
Groetjes peter

Dat is best zo te doen maar wel een moment opname alleen geldig bij de buitentemperatuur van dat moment.

Vergeet niet dat de accu capaciteit (hoe goed hij nu ook lijkt) flink afneemt bij temperaturen onder nul. Bij -20°C kan dat wel -50% capaciteit zijn, Ja...dat geldt ook voor Nieuwe accu's

Vandaar dat ook de meeste startproblemen in de winter ontstaan, dan vallen de slechtere accu's door de mand!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EricP

mét CE

Is dat recuperen via remmen niet voorbehouden voor hybride en en elektrische wagens? (en Hybride heeft er een aparte batterij LiIon voor, naast de startbatterij).

Ik bedoel, een gewone wagen met start/stop heeft geen elektrische meelopende motoren die even als alternator kunnen werken.

Maar wel een dynamo op de motor die door de ECU meer of minder bekrachtigd kan worden... Feestje gaat uiteraard niet op als de de koppeling ook intrapt :)

RAAF12

Golden Member

Op 22 november 2020 13:10:35 schreef kris van damme:
[...]

Is dat recuperen via remmen niet voorbehouden voor hybride en en elektrische wagens? (en Hybride heeft er een aparte batterij LiIon voor, naast de startbatterij).

Ik bedoel, een gewone wagen met start/stop heeft geen elektrische meelopende motoren die even als alternator kunnen werken.

Bij BMW heet dat *Efficient Dynamics. Klopt helemaal wat Eric zegt. Bovendien: een belaste dynamo draait moeilijker rond en dat kost brandstof.
Even los daarvan: een start/stop systeem is met een knopje uit te schakelen. Zelfs permanent of in de auto zelf of in de software. De startmotor levensduur zal minder worden bij constant gebruik van het systeem. Het zijn EU regels om zo het milieu minder te belasten.

*

+1.8 km winst :-)

Op 22 november 2020 14:10:54 schreef RAAF12:
De startmotor levensduur zal minder worden bij constant gebruik van het systeem.

Dat hangt er van af. De startmotor kan een BLDC ding zijn. Er zijn er die op de motoras gemonteerd zitten en dan dus ALTIJD met de motor meedraaien. Dan zijn er geen extra "wrijvings" onderdelen" zoals lagers o.i.d. De elektronica kiest er voor om vermogen naar de motor te sturen of niet of andersom.

Als ie (de BLDC startmotor) als klassieke dynamo op de riem zit (ongebruikelijk voor een startmotor, ik weet niet of die configuratie tegenwoordig wel of niet gebruikt wordt) ook dan draait ie al altijd mee en is er geen extra slijtage van het wel of niet gebruiken van dat ding....

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 22 november 2020 15:02:08 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Helaas was, ik meen Valeo als eerste, het daar niet mee eens en bleek het voor iedereen goedkoper om een traditioneler systeem te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je bedoelt dat ze "BLDC op de motoras" gepatenteerd hebben? Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 22 november 2020 14:40:18 schreef rew:
[...]Dat hangt er van af. De startmotor kan een BLDC ding zijn. Er zijn er die op de motoras gemonteerd zitten en dan dus ALTIJD met de motor meedraaien. Dan zijn er geen extra "wrijvings" onderdelen" zoals lagers o.i.d. De elektronica kiest er voor om vermogen naar de motor te sturen of niet of andersom.

Als ie (de BLDC startmotor) als klassieke dynamo op de riem zit (ongebruikelijk voor een startmotor, ik weet niet of die configuratie tegenwoordig wel of niet gebruikt wordt) ook dan draait ie al altijd mee en is er geen extra slijtage van het wel of niet gebruiken van dat ding....

Volgens mij zitten er 'tanden' op het grote vliegwiel wat aan de krukas van de motor vast zit. Zonder die verhouding klein tandrondsel op de startmotor en groot vliegwiel zou je niet genoeg kracht hebben om rond te draaien op hoge compressie (diesel) motoren.

Kruimel

Golden Member

Op 22 november 2020 14:50:38 schreef maartenbakker:
Helaas was, ik meen Valeo als eerste, het daar niet mee eens en bleek het voor iedereen goedkoper om een traditioneler systeem te gebruiken.

Honda heeft het onder de naam "Integrated Motor Assist" op de Insight gemonteerd gehad. Als ik Wikipedia moet geloven is het systeem later ook op andere modellen gebruikt, maar ik weet er verder weinig van.

maartenbakker

Golden Member

Ah, mooi dat er toch eigenwijze fabrikanten zijn die het zo oplossen.

Op 22 november 2020 15:03:28 schreef rew:
Je bedoelt dat ze "BLDC op de motoras" gepatenteerd hebben? Zucht.

Ik geloof meer dat ze hun afnemers er met een lage prijs en ongewijzigd laten van bestaande montagemogelijkheden van overtuigd hebben om iets verbeterde traditionele startmotoren te monteren. Misschien hebben ze ook nog wel een patent op een startmotor op de multiriem, dat weet ik even niet zeker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 november 2020 12:54:05 schreef EricP:
...
'Overvallen' worden door een slechte accu... zou ook zomaar als oorzaak kunnen hebben dat die mensen niet naar hun auto luisteren. Bijna altijd hoor je het wel aan de startmotor - het toerental is iets lager dan bij een 'verse' accu. Of je ziet het aan verlichting die wel erg mee knippert met de startmotor. Alhoewel dat laatste met LED bagger met hun eigen drivertje tegenwoordig niet meer op gaat. Maar ja, daar moet je dan wel een beetje oor / oog voor hebben.

Tjah ik kan het meestal horen of er problemen aankomen maar het lijkt net of dat de meeste mensen tegenwoordig niet eens weten hoe de motorkap open gaat en alleen naar de garage gaan voor een beurt of problemen (vaker ook nog doorrijden met geel of rood lampje aan).

De caddy van de zaak, altijd 1 slag en lopen. Op een winterdag 10 minuten zonder draaiende motor op contact gehad en vervolgens nog net rond gaan met starten. In zo geval controleer ik even snel de laadspanning na het starten en indien voldoende ga ik gewoon rechtstreeks door naar de garage voor nieuwe accu.
Leuk detail aan dit verhaal: oude accu stond vervolgens paar maanden in een hoekje op het werk en is als noodoplossing de Corsa van vorig verhaal in gegaan. Werkt tot op heden prima en motor gaat tijdens starten goed snel rond.

Op 22 november 2020 12:16:55 schreef rew:
[...]Maar wat meet je direct na aankomst?

Donderdag 20 km gereden.
Vrijdag stil gestaan
Zaterdag kleine rit 5km
zondag stil gestaan
11.6V
Na starten 14.1V
Maandag kleine rit 5km.
Motor af en direct gemeten: 11.6V

Op 22 november 2020 15:39:59 schreef Kruimel:
[...]Honda heeft het onder de naam "Integrated Motor Assist" op de Insight gemonteerd gehad.

Ohja. Zo heet het. Ik heb zo'n BLDC motor op kantoor, uit een IMA.

Op 22 november 2020 15:07:56 schreef RAAF12:
Zonder die verhouding klein tandrondsel op de startmotor en groot vliegwiel zou je niet genoeg kracht hebben om rond te draaien

Een (electro/BLDC) motor kan je maken voor ieder koppel wat je maar nodig hebt. De beperking is dat des te groter het benodigde koppel is, des te groter de motor moet zijn. Een dikke motor rondkrijgen kost iets van 100Nm en 100Nm motoren zijn gewoon te krijgen.

Het enige is dat een startmotor iets van 2-4 Kw moet kunnen leveren bij 400RPM. Dan start ie wel. Dat is goedkoop en makkelijk te maken in een motor die 4kW bij 4000 RPM kan leveren en dan een 10:1 tandwieloverbrenging d'r achter. Maak je hem "direct drive" dan heb je eigenlijk direct een 40kW -60kW motor! Die motor zal dus groter en duurder zijn dan je 4kW startmotortje.

Vandaar die IMA: Dat ding kan bij het remmen ook kilowatts terug de accu in duwen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 november 2020 07:50:47 schreef v4lover1:
[...]

Donderdag 20 km gereden.
Vrijdag stil gestaan
Zaterdag kleine rit 5km
zondag stil gestaan
11.6V
Na starten 14.1V
Maandag kleine rit 5km.
Motor af en direct gemeten: 11.6V

Precies de symptomen van een accu met een slechte cel.
Tijd om deze te bedanken voor zijn 6 jaar trouwe dienst en te vervangen door een nieuwe.

Let wel op, bij auto's met start/ stop systeem etc moet er een AGM accu in met dezelfde capaciteit als de originele accu. (En bij sommige merken/ modellen moet de ECU verteld worden dat er een nieuwe accu in zit)