iedere keer dezelfde buitenverlichtingslampen stuk, oorzaak gezocht?

Hallo Allen,

In het pand waar ik woon hebben we gedeelde buitenverlichting (8W t5 30 cm 220V tl buizen) die als het donker wordt aangaan via een sensor oid. Nou zijn er een aantal vaste lampen die steeds heel snel stuk gaan (soms al na 3 weken), terwijl andere units jaren goed blijven werken met dezelfde lamp. Op dit moment worden er steeds braaf nieuwe lampen in gezet, maar ik probeer nu te achterhalen wat de oorzaak kan zijn dat deze specifieke lampen steeds kapot gaan.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze kapot denderen als de sensor aan/uit blijft knipperen. Maar waarom dat alleen bij deze lampen is snap ik dan weer niet.

Kent iemand dit fenomeen of heeft iemand hiervoor een mogelijke verklaring? En meer algemeen: waar kunnen tl buizen totaal niet tegen waardoor ze snel sneuvelen (snel aan/uit, fluctuatie in volt, etc)?

Alle ideeën zijn welkom!

MvG,
Rick

maartenbakker

Golden Member

Ze slijten van continu moeten starten. Als de sensor herhaaldelijk aan en uitgaat dan kan dat een probleem zijn. Hebben alle armaturen hetzelfde type VSA? Is dat electronisch of conventioneel? En als het conventioneel is, vervang je dan wel de starter tegelijk met de buis? Een defecte starter kan een buis ook laten slijten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als aanvulling op Maarten, bij kou starten ze minder goed op en slijten daarmee ook meer.

Het is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de lampen die stuk gaan en de lampen die heel blijven. Worden ze gelijktijdig geschakeld? Hangen ze buiten of binnen, of de ene buiten en de andere binnen?
Kou kan ook invloed hebben, ze moeten dan meer startpogingen doen en dat is ook niet bevorderlijk voor de buizen.

Er is niet echt een patroon te vinden in de lampen die wel of niet stuk gaan. Vaak hangen er 10 oid op 1 plek (in een hal of aan de buitenmuur) met 1 of 2 slechte ertussen (zelfde temperatuur en aan/uit mechanisme c.q. aan/uit tijdstip).

De laatste keer dat ik er 1 open had zag ik nergens een starter (dan verwacht ik zo'n grijs tonnetje wat je los kan draaien), alleen zo'n dunne t5 tl buis. Misschien zit er een hard wired start mechanisme in en zijn die bij een aantal units gewoon slecht.

Weet iemand hoe het zit met starters bij dit soort kleine t5 buis units? En of er ergens dieper in de unit nog een losse starter zit, of dat de hele units gewoon vervangen moet worden?

maartenbakker

Golden Member

Als het geen EVSA is, dan zit er nog ergens een losse starter in het armatuur. Een starter kan best meerdere buizen meegaan maar kan ook juist onverwachts de oorzaak zijn dat een buis overmatig slijt. Vandaar dat het advies vaak is om hem mee te vervangen. Ik vervang hem vaak eens op de twee buizen of als hij met een nieuwe buis te langzaam start.

Maar als ik het goed begrijp dan blijft de sensor soms wel aan en uit denderen?

Dan is dat misschien het probleem dat je op moet lossen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Als het cold start EVSA's zijn, is dat ook nadelig op de levensduur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Geen starter, 1 of 2 op de tien slecht: kapotte EVSA die teveel stroom geeft of raar opstart.
Je kan voor de waarheidsvinding het hele armatuur of EVSA eens wisselen.

Optie 2 : T5 ledbalk erin. De meeste kunnen op een EVSA maar omdat we die niet vertrouwen: EVSA omleiden, dat is ook nog efficiënter qua energie. In jouw geval kan je beide situaties eens proberen.

Als het allemaal identieke armaturen zijn en er is geen starter te vinden dan kan het of een EVSA model zijn zonder starter, of de starter zit verstopt onder de reflectorplaat van het armatuur. Kwestie van openen.

Waarom bepaalde armaturen wel en bepaalde armaturen niet snel een defecte lichtbron hebben kan als gezegd aan de VSA liggen.

Tl- maar ook Pl- armaturen op een bewegingssensor kost absoluut levensduur.
Normaal gesproken gaat een Tl of Pl lamp 5000 tot 10000 uur mee. Volgens mij hanteerd de industie bij deze levensduur 1 schakelmoment AAN per dag.
Schakel je met een bewegingssensor waardoor de Tl of Pl lamp meerdere keren per dag aan gaat dan kan dit de levensduur flink verkorten.

In een identiek geval had ik een klant waarbij hij elke 2-3 maanden Philips Pl-C lampjes moest vervangen, omdat deze allemaal achter bewegingssensoren zaten.

Een oplossing die meer zaken tegelijk oplost is de T5 8W Tl-buisjes vervangen voor een LED variant. Deze werken direct op 230V waardoor je de VSA's er tussenuit moet halen.
LED kan beter tegen meer schakelmomenten, gaan langer mee en geeft gemiddeld 50-60% energiebesparing.
Een andere oplossing die elke leek kan toepassen zijn compleet nieuwe LED armaturen met ingebouwde bewegingssensor.

maartenbakker

Golden Member

Er is ongeacht het schakelen ergens iets stuk, want sommige lampen gaan veel korter mee dan andere. Alles vervangen door LED, is een optie als je de fout niet kunt vinden. Reken er wel mee dat je dan afhankelijk van de lichtbehoefte misschien nog wat extra armaturen moet plaatsen omdat LED-armaturen zeker in die maat een smallere lichtbundel hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou eerst in de probleem gevallen eens een led stoppen.

Het kan ook zijn dat er bij het vervangen een ander type starter is ingezet S2 ipv S10

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Voor 8W mag er ook gewoon een S2 in.

Op 23 november 2020 14:48:21 schreef A vd Linden:
Ik zou eerst in de probleem gevallen eens een led stoppen.

In een defect armatuur? Dat kan opzich goed gaan, maar voor optimale werking moet het toch al open.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Das waar. Maar als je met trial and error gaat proberen is dat het makkelijkst.

Op 23 november 2020 15:56:29 schreef maartenbakker:
Voor 8W mag er ook gewoon een S2 in.

[...]
In een defect armatuur? Dat kan opzich goed gaan, maar voor optimale werking moet het toch al open.

T5 8W led vervangers zijn 4 Watt en hebben aan 1 kant hun L+N 230V voeding.
De lichtuitstraling is nagenoeg het zelfde als een klassieke T5 8 Watt maar het aantal lumen per Watt is merkbaar hoger waar in meer licht resulteerd.
Deze leverancier heeft best goed spul wat wij ook wel eens een enkele keer afnemen.

Als een armatuur defect zou kunnen zijn, of is, dan is een ledvervanger vaak een handige oplossing en geeft het armatuur zelfs een tweede leven.
De VSA wordt immers buiten spel gezet en de 230V komt direct op 1 fitting.
Hierbij moeten de G5 voetjes/fittingen natuurlijk wel in orde zijn.

ik geloof dat ts de bekende norton 8W tl mini armaturen heeft hangen, oude met een VSA en nieuwere met een EVSA erin. dit alles samen geschakeld op 1 schemerschakelaar. de nieuwe gaan steeds stuk, vaak omdat de evsa niet tegen de piek kan welke de vsa armaturen afgeven met uitschakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor alle reacties.

Op 23 november 2020 18:08:01 schreef testman:
ik geloof dat ts de bekende norton 8W tl mini armaturen heeft hangen, oude met een VSA en nieuwere met een EVSA erin. dit alles samen geschakeld op 1 schemerschakelaar. de nieuwe gaan steeds stuk, vaak omdat de evsa niet tegen de piek kan welke de vsa armaturen afgeven met uitschakelen..

Op basis van google resultaten denk ik dat het idd om dit type units gaat, dus dit zou zomaar het probleem kunnen zijn.

Aangezien ze niet van mij zijn, kan ik ze alleen (semi legaal) open maken en er een nieuwe lamp in zetten. Aangeven dat er meer mis is helpt tot nu toe niet aangezien de beheerder er gewoon nieuwe standaard lampen in blijft zetten ook al gaan ze om de paar weken stuk (en staan ze daarna een paar dagen uit).

Ik heb overwogen om een ander type lamp te testen bij een defecte lamp vlak bij mijn huis. Maar 30 cm t5 led lampen zijn lastig te vinden. En als ik het goed begrijp moet je dan zowieso de (e)vsa ontkoppelen, wat hier dus geen optie is. Weet iemand of er ergens robuuste t5 led-achtige lampen te krijgen zijn die wel zonder aanpassing werken, en zoja waar ik die kan bestellen?

Universele retrofit T5 8 Watt LED Tl-buisjes die op een VSA en EVSA werken bestaan (nog) niet. Je moet voor LED Tl-buisjes van dit soort altijd de 230V op 1 G5 fitting zetten en de andere G5 fitting onaangesloten laten.

Misschien kun je dit voorleggen aan de persoon die dit wel 100% legaal kan doen en er ook verstand van heeft. Hij kan ze o.a. hier bestellen. Anders houdt het op.

[Bericht gewijzigd door T-sec op woensdag 25 november 2020 15:14:18 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht dat ze het vanzelf wel een keer zat worden als ze elke paar weken buisjes moeten vervangen. Ik zou het over die boeg gooien en dan mogen ze zelf weten hoe ze het oplossen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 november 2020 15:42:03 schreef maartenbakker:
Ik verwacht dat ze het vanzelf wel een keer zat worden als ze elke paar weken buisjes moeten vervangen. Ik zou het over die boeg gooien en dan mogen ze zelf weten hoe ze het oplossen.

Helaas blijkt het tegendeel te vaak waar. VvE's of huurders welke geen van allen de moeite nemen om een storing te melden en in dit soort situaties desnoods met het lampje van hun telefoon door donkere gebouwzones lopen.
Misschien met de gedachte dat een ander het wel oplost, lekker makkelijk.
En die ander is er soms, zoals TS bijvoorbeeld. Alleen moet hij de medewerking zien te krijgen en klaarblijkelijk zonder support van medebewoners.

Op 26 november 2020 12:50:37 schreef T-sec:
[...]

Helaas blijkt het tegendeel te vaak waar. VvE's of huurders welke geen van allen de moeite nemen om een storing te melden en in dit soort situaties desnoods met het lampje van hun telefoon door donkere gebouwzones lopen.
Misschien met de gedachte dat een ander het wel oplost, lekker makkelijk.
En die ander is er soms, zoals TS bijvoorbeeld. Alleen moet hij de medewerking zien te krijgen en klaarblijkelijk zonder support van medebewoners.

Klopt, zelfs op mijn werk kunnen dingen maanden kapot blijven terwijl je op zijn minst verwacht dat bijvoorbeeld de schoonmaak een simpel lijstje kan bijhouden. Ik zelf meldt het vaak binnen 30sec met 1 e-mail in de baas zijn tijd.

Het lijkt me verre van illegaal of onhaalbaar als je de technische commissie/vve voorzitter zegt:" ik ga aan het lampenprobleem werken, die en die lampen houd ik tot nader orde bij.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 november 2020 12:50:37 schreef T-sec:
[...]

Helaas blijkt het tegendeel te vaak waar. VvE's of huurders welke geen van allen de moeite nemen om een storing te melden en in dit soort situaties desnoods met het lampje van hun telefoon door donkere gebouwzones lopen.
Misschien met de gedachte dat een ander het wel oplost, lekker makkelijk.
En die ander is er soms, zoals TS bijvoorbeeld. Alleen moet hij de medewerking zien te krijgen en klaarblijkelijk zonder support van medebewoners.

Je zult natuurlijk wel meteen moeten klagen als het weer eens zo ver is. Of inderdaad officieel je hulp aanbieden, met een aanvraag voor budget voor vervangende onderdelen, armaturen en/of buizen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die norton bakjes zijn er niet eens meer, tegenwoordig zit er een 9W ledplaat in met driver, die gaan ook stuk bij pieken van andere bakjes overigens. de enige simpele oplossing is de evsa vervangen voor een vsa met starter, of alles vervangen..

melden van storingen doen mensen veelal niet, het zijn altijd dezelfde die dat wel doen. ik weet dat nog wel van ene kruising waar steeds ongelukken met fietsers gebeurden, ik zag dat de lichtmast daar al lang niet meer werkte, gemeld met die app en sinds die dag dat het hersteld werd is het al veel minder geworden daar met aanrijdingen.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 26 november 2020 17:32:12 (41%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Toch niet moeilijk, wat niet van jouw is blijf je af tenzij na overleg en uitdrukkelijke toestemming van de beheerder.

Stel dat je iets stuk maakt, wie zal voor de kosten en eventueel bijkomende schadevergoedingen opdraaien als je geen toestemming had?

En dat is niet ondenkbaar, een foutje is snel gemaakt, zeker door iemand die niet regelmatig geconfronteerd wordt met dat soort zaken.
Soms geheel buiten je wil, zoals brosse kap door uv straling van de zon.

En dan kan de ESVA, VSA of als gevolg van een foute aansluiting en zelfs de dag/nachtsensor stukgaan. Als die dan door een beroeps technieker moeten hersteld worden kan dat aardig in de papieren lopen. En er zal altijd wel iemand gezien hebben dat jij er zat aan te prutsen.

En zelfs als het geheel buiten jouw schuld is, zal men je natuurlijk
direct verdenken.

Echt gebeurd gelijklopend verhaal:
Mr X vervangt op eigen houtje in de hall van zn appartement een tl buis door een ledbuis . Daarvoor moet hij de starter vervangen door een identiek uitziend exemplaar met een doorverbinding in.

Na enige tijd gaat ook die stuk en de beheerder vervangt die door een nieuwe tl zonder er op te letten dat de starter nep is. Want hij wist niet af van het initiatief van mr X.
Resultaat, die tl brandt meteen door. De beheerder laat een elektricien komen die meteen het hele armatuur vervangt. Pas bij nazicht in zn werkplaats merkt hij dit op en verwittigt de beheerder.
Die stuurt de rekening van 1650Eu door aan de bewoner.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 2 december 2020 14:20:05 (11%)

Op 2 december 2020 12:04:31 schreef grotedikken:
Die stuurt de rekening van 1650Eu door aan de bewoner.

Dan is die elektricien een hele week bezig geweest om te ontdekken wat er aan de hand was. Zal wel een erkende geweest zijn.