defecte Wavetek 12 MHz functiongenerator model 23

pietplof

Golden Member

Colegae, Sinds enkele dagen zit ik te zoeken in genoemd apparaat waar de fout zit.
Het complete handboek ligt voor m'n neus met daarin de bediening, de globale schemabespreking, de afregeling en een hoofdstukje foutzoeken.
Toen bleek dat er uit het apparaat geen enkel signaal meer te voorschijn kwam greep ik het boek, de universeelmeter, de scoop en de frequentiecounter en het zou zo maar geregeld zijn.....dacht ik. Valt een tikje tegen.
Na het meten van sterk afwijkende waarden de verdachte 2 ic's I op voorraad)vervangen en de zaak weer deels gemonteerd. Voeding erop en wederom meten. Geen signaal.
Ergens aan een ic,op de ,,afdeling" Trigger Control Current Sink, meet ik nu op meerdere plaatsen de voedingsspanning -15V terwijl het boek graag wil dat er andere spanningen staan.
Het verdachte ic is een CA3096AE en deze heb ik niet op voorraad.
De vraag is: ,, zijn er equivalenten van dit type ic?"

festina lente
Hugo Welther

Moderator

Het zijn 5 transistors in een huisje. Wel op 1 substraat, of 5 aparte gaat werken......?

Ik zal vanavond even kijken of ik dit nog heb, anders loop ik woensdag wel even langs bij Radio Twente. Die hebben nog wel oude vooraard van de CA-types.
Nooit geschoten is altijd mis.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
pietplof

Golden Member

Dat heer Hugo zou bijzonder aardig zijn.
Het bewuste apparaat is nogal bejaard ( gelijk zijn bezitter) maar wegwerpen is eigenlijk een beetje zonde.
Ik heb al even gekeken bij de bekende winkel in Eindhoven en daar hebben ze uitermate aantrekkelijke generatoren maar als de Waveterk te herstellen is scheelt dat toch weer een prettig bedrag.

festina lente
fred101

Golden Member

Je kunt dat ic vrij makkelijk testen met de diodetest functie van je DMM. Als alle torren goed zijn zit de fout elders. Ze moeten alle vijf redelijk dicht bij elkaar zitten (qua Vf)

Ik zou me eerst op de voeding richten, zolang niet alle rails correct aanwezig zijn heeft verder meten geen zin. Ook een beetje mee uitkijken, als er nu bv ergens -15 ipv +5 staat dan kunnen er dingen stuk gaan. Ik heb nu een apparaat open waar een regelaar kapot was waardoor er 7,5V op een deel van het circuit stond ipv 5V. Dat resulteerde in diverse defecte IC.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Heer Pieter,

In mijn niet te versmaden voorraad blijkt nog minimaal 1 van van deze 5 transistor array's aanwezig te zijn.
Helaas lees ik dit op een tijdstip dat inpakken, adresseren en ter post bezorging geen zin meer heeft.

Ik kan dit, indien gewenst morgen ten uitvoer brengen.

Helaas te vlug en te en te enthousiast geweest, leesfoutje, en slechte visus, blijkt een CA3046 te zijn.

Ter informatie: Er zijn ook nog CA3082-'s aanwezig....

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Ben allang blij dat jij, TA, de moeite hebt genomen naar die ene ic te zoeken.
Ook collega Hugo is zo vriendelijk.
Door de opmerking van Fred getriggerd ga ik morgen genoemde ic uitsolderen en de serie transitoren allemaal testen en vergelijken.
De voedingsspanningen zijn allemaal aanwezig en ,,precies" op het gewenste niveau.

festina lente
blackdog

Golden Member

Hi Heer plof! :-)

Ik heb nog 4 stuks CA3096 in voorraad, wat is Uw huisadres zodat ik er een aantal kan doneren?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pietplof

Golden Member

Heer Bram,
Gaarne wil ik u op de hoogte stellen van mijn huisadres maar naar ik meen is dat hier wat ongewenst.
Dus heb ik even gekeken naar uw e-mail adres maar ook die is , voor mij, onbekend.
Mijn e-mail staat er wel en als u mij nu een elektronisch berichtje stuurt gaat mijn huisadres onmiddellijk retour.
Nu alvast mijn dank voor uw genereuze geste.

Conform het advies van Fred 101 heb ik net even het ic uitgesoldeerd en begonnen met de test van de afzonderlijke vijf transistoren. De eerste bleek meteen stuk.
Een nieuw exemplaar is dus zeer welkom.

festina lente
blackdog

Golden Member

Hi Heer Plof,

e-mail adres is nu zichtbaar :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Nog even een tip:

Het blijkt dat de CA3096AE (RCA) Is vervangen door de HFA3096AE van Intersil.

Ik zie inmiddels dat 'onze' Bram een donatie zal doen :)

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

TA; dank, dat had ik nog niet gevonden.
Er zijn a.h.w. Enkele exemplaren naar ondergetekende onderweg.
Voorwaarde is dat ik getrouw verslag ga doen van mijn reparatieperikelen; jullie zijn nog niet van mij af.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Ik pak al vast Chips en een goed glas whisky :+

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
blackdog

Golden Member

Hi,

De twee IC voor Piet staan al ingepakt klaar om in de brievenbus gedaan te worden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pietplof

Golden Member

Ship...; je hebt nog tijd ( woensdag verwacht ik de ic's) voor het inslaan van knabbeldingen en whisky of whiskey? Koop maar een krat.
En, gezien mijn ervaringen met reparaties, kun je er rustig weken voor uittrekken.

festina lente
Hugo Welther

Moderator

Op 23 november 2020 18:38:34 schreef blackdog:
Hi Heer plof! :-)

Ik heb nog 4 stuks CA3096 in voorraad, wat is Uw huisadres zodat ik er een aantal kan doneren?

Groet,
Bram

Probleem opgelost. Ik heb er helaas geen.
Ik loop sowieso even bij Radio Twente langs morgen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 23 november 2020 20:44:25 schreef Tidak Ada:
Nog even een tip:

Het blijkt dat de CA3096AE (RCA) Is vervangen door de HFA3096AE van Intersil.

Ik zie inmiddels dat 'onze' Bram een donatie zal doen :)

Groet,
T.A.

Heb je al eens gekeken naar de Ft van de transistoren in de HFA3096?
Deze is 8GHz ipv 300MHz voor een klassieke 3096.

Uit China komen nog zat 'refurbished' CA3096's. Allemaal met nieuwe top print xD.

This is the world we know best, the world of madness
fred101

Golden Member

Uit China komen nog zat 'refurbished' CA3096's. Allemaal met nieuwe top print xD.

Alleen nu gemaakt door 5x een BC547 te pletten en ze dan in plastic in te gieten..... ;)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 november 2020 09:59:58 schreef Blackfin:
[...]

Heb je al eens gekeken naar de Ft van de transistoren in de HFA3096?
Deze is 8GHz ipv 300MHz voor een klassieke 3096.

Uit China komen nog zat 'refurbished' CA3096's. Allemaal met nieuwe top print xD.

Ik heb de verwijzing op de datasheet bij Alldatasheet.com doorgegeven.

8GHz, dat is ruim 21/2 keer zo snel. Zal dan wel zeker fiks duurder zijn?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 november 2020 10:05:56 schreef fred101:
[...]

Alleen nu gemaakt door 5x een BC547 te pletten en ze dan in plastic in te gieten..... ;)

Ze desolderen de IC's, schuren de bovenkant en laseren er een nieuwe print op. De onderkant heeft gewoon de oude opdruk. Ik had er een aantal gekocht op Ebay en de Chinees gemailed dat ik eigenlijk meer geld over heb voor de gedesoldeerde exemplaren met originele opdruk. Van de IC's die ik ontvangen had was er geen eentje defect.

Op 24 november 2020 10:28:37 schreef Tidak Ada:
[...]
Ik heb de verwijzing op de datasheet bij Alldatasheet.com doorgegeven.

8GHz, dat is ruim 21/2 keer zo snel. Zal dan wel zeker fiks duurder zijn?

Euhm... 8000MHz/300MHz is eerder 26 keer zoveel bandbreedte ;)

De breakdown voltages zijn ook veel lager, het is gewoon een HF versie van de 3096.

De klassieke CA3096 is a jaren obsolete en er is volgens mij nooit een gelijkwaardig IC voor terug gekomen, niet zo raar natuurlijk want voor al het laagfrequente spul gebruikt iedereen tegenwoordig de nodige mix signal oplossingen omdat het zo goedkoop en flexibel is.

This is the world we know best, the world of madness
pietplof

Golden Member

Blackfin; die, in jouw bijdrage genoemde ( één na laatste regel) iedereen is een beetje overtrokken.
Ik hoor daar niet bij.
Mijn opleiding was redelijk deugdelijk maar ,in vergelijking met de huidige stand der techniek, ietwat ouderwets en ik ben niet geheel bijgebleven.
Verder wil mijn wavetek echt een ,eveneens, ouderwetse CA3096 waarvan alle vijf transistoren ook echt werken.

festina lente

Op 24 november 2020 11:20:49 schreef pietplof:
Blackfin; die, in jouw bijdrage genoemde ( één na laatste regel) iedereen is een beetje overtrokken.
Ik hoor daar niet bij.
Mijn opleiding was redelijk deugdelijk maar ,in vergelijking met de huidige stand der techniek, ietwat ouderwets en ik ben niet geheel bijgebleven.
Verder wil mijn wavetek echt een ,eveneens, ouderwetse CA3096 waarvan alle vijf transistoren ook echt werken.

Uiteraard chargeer ik, laat ik het anders zeggen dan. Halfgeleider fabrikanten zien er geen brood meer in om deze IC's te blijven fabriceren omdat toepassingen waarin deze werden toegepast in commercieel acceptabel volume zijn afgenomen en vervangen voor met name mixed signal elektronica.

De obsolete CA3096 wordt ook toegepast in de nieuwste editie van "learning the art of electronics", mogelijk dat onze Chinese recyclers er daarom brood in zien de onderdelen aan te bieden?

This is the world we know best, the world of madness
pietplof

Golden Member

Dank voor je nadere uiteenzetting; ik begrijp je,

Sommige collegae wensen onderwerpen graag vergezeld zien van enkele beelden.
Bij deze.

festina lente
Hugo Welther

Moderator

Op 24 november 2020 08:37:39 schreef Hugo Welther:
[...]

Probleem opgelost. Ik heb er helaas geen.
Ik loop sowieso even bij Radio Twente langs morgen.

Mocht het nog nodig zijn, Radio Twente heeft nog een Raaco laadje vol CA3096's. NOS.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
pietplof

Golden Member

Heel goed Hugo.
De beide exemplaren van Blackdog zijn nog niet gearriveerd .
De post komt hier op woensdag en op vrijdag en aangezien ook ,,mijn" DonaldDuck altijd op woensdag komt zullen de beide ic's zo wel binnen komen.

Mocht ik ze ook slopen in mijn zoektocht naar de storing weet ik dat er nog meerdere te krijgen zijn.
Wordt wel een prijzige reparatie daar ik elk ic dat defect is eerst wordt vervangen door een voetje en daarna komt het vervangende ic.

't Wordt ook tijd dat er weer vlooienmarkten komen; ik heb al een leuk lijstje met de nodige spullen.

festina lente

Op 25 november 2020 14:06:11 schreef Hugo Welther:
[...]
Mocht het nog nodig zijn, Radio Twente heeft nog een Raaco laadje vol CA3096's. NOS.

Die hebben zij op voorraad? Ik kan er nog wel een paar gebruiken, zal er eens een mailtje aan wagen.

This is the world we know best, the world of madness