bewegingssensor + schemerschakelaar + dimfunctie + softstart

Dit onderwerp is al meerdere malen gepasseerd, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
De onderwerpen die ik inmiddels gelezen heb, hebben me geholpen om mijn huidige schema tot stand te brengen. Aangezien in niet al te veel kaas heb gegeten van elektra, leg ik het hier neer voor check en aanvulling.

Plan is als volgt:

- 6 lampen rond de schuur aangestuurd door 2 bewegingsdetectoren + schemerschakelaar.
- Deze lampen moeten s avonds automatische aangaan doormiddels van een schermerschakelaar. Dan moeten de lampen op +/- 40% kracht branden. (sfeerverlichting)
- Als er s avonds beweging gedetecteerd word, moeten de lampen naar 100% kracht. (lieft geleidelijk naar 100%)
Dit zakt terug naar 40% na een ingestelde tijd op de bewegingsdetector.
- Als na 00:00 uur de schemershakelaar uit gaat en de verlichting uit gaat, moet de bewegingsschakelaar het werk alleen doen.
Bij gedetecteerde beweging moet de verlichting van 0 naar 100%.
Dit zakt terug naar 0% na een ingestelde tijd op de bewegingsdetector.
- Alles op 220V

Is dit in een schema te gieten?
Ik heb inmiddels een schema opgezet. Waar alle plussen/minnen/aarde's lopen ben ik nog niet helemaal uit.

Apparatuur die ik hoop te gaan gebruiken:

6 dimbare Ledlampen van 16 watt.
2 bewegingsdetectoren Steinel SensiQ evo S
Schemerschakelaar Steinel nightmatic 3000
Steinel Softstart module MS1 - uitgangsvermogen 100W (niet meer leverbaar- hier moet ik een alternatief voor zoeken)

Ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen ;-)

elektraplan schuur.pdf

het simpelste waren armaturen waar die dimbare led optie ingebakken zit, pir ziet beweging en hop, van 20% naar 100% gaat vanzelf. oa hbi heeft deze armaturen, en philips, osram..

met dimmers werken is semi pruts, je gaat hier steeds geknipper in de ledlampen mee zien.

de schemerschakelaar laat je 1 dimmer schakelen, daarachter de ledlampen op 40%, de pir krijgt coninu voeding, deze overbrugt de dimmer achter de schemerschakelaar. traag opkomd dimmen gaat niet simpel mnet deze opzet, dan kun je beter complete armaturen nemen of een 24VDC systeem maken met ledstrip oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor het meedenken!

Standaard armaturen zijn inderdaad het makkelijkst. Deze komen er ook.
Bij de 2 toegangsdeuren worden deze standaard armaturen toegepast en deze staan los van de rest van het systeem.

De wens is om de resterende sfeerverlichting rondom de schuur mee te laten reageren doormiddels van 2 losse bewegingssensoren.
De schuur staat op een donkere plek en deze willen we graag bij beweging rondom in het licht zetten.

Je geeft aan dat dimmers semi pruts is. Zijn hier andere opties voor, of zijn er dimmers die dit wel goed kunnen aansturen? mogelijk dimmers die je in de meterkast of naast de meterkast inbouwt?

Het traag opkomend dimmen moeten we denk ik laten vallen.

de schemerschakelaar laat je 1 dimmer schakelen, daarachter de ledlampen op 40%, de pir krijgt coninu voeding, deze overbrugt de dimmer achter de schemerschakelaar.

Is het dan niet zo dat de pir dat niet werkt als de schemerschakelaar de spanning uitschakeld na 00:00 uur s nachts?

de schemerschakelaar blijft aan van zon onder tot zon op. maar de pir geef je ook continu voeding, immers heeft die pir ook een lichtsensor, wil je de lampen na een x tijd uitzetten dan kan bij beweging de pir toch het licht naar 100% sturen. de dimmer overbrug je met de schakeldraad uit de pir.

waar rook was, werkt nu iets niet meer