Tinus,
Ik heb het hele verhaal gelezen.
De allerbelangrijkste factoren die bepalen hoe zwaar de hoofd-zekeringen van de netbeheerder moet zijn hangt af van de hoofdmotor van de lift.
Stel dat dit een kale motor zou zijn ZONDER soft-start-electronica:
Eerste factor is de aanloopstroom die zeer kortstondig door de zekeringen lopen.
Tweede factor is de cos-phi van de motor.
Ik heb geen ervaring met liften in het speciaal.
Informeer eens of er een motor-drive elektronica te koop is die de aanloop-stroom van de motor nagenoeg elimineert (gemeten op de inkomende fases van de elektronica natuurlijk), en die het continu-vermogen van de lift opneemt uit het net met een cos-phi van 1,00
Ik meende dat de firma pro-drive zoiets maakt.
Verder zou ik eens een DOM experiment doen.
Is de maximale belasting van de lift 600kG? Laad de lift dan vol met 600kG.
Zet alles in het gebouw uit, behalve de lift (zekeringen van alle andere toestanden eruit is het beste).
Je schreef dat de slimme meter via een display uitleesbaar was, wat je ook al had gedaan.
Lees de meter af op het moment dat de lift van de een-a laatste, naar de bovenste verdieping gaat. ( zet iemand in de lift die je meldt dat hij daar bijna is).
Stel dat de digitale meter 20kW afleest als de lift bijna naar boven is "geperst", dan is dat mooie informatie.
Je weet dan in ieder geval wat de absoluut minimale ondergrens is van de afzekering van de LIFT, waarbij nog GEEN rekening is gehouden met de aanloopstroom uiteraard.
De aanloop-stroom is een ander verhaal, en kun je niet "even snel" meten zonder de nodige meet-apparatuur en ingrepen waarbij je je toegang moet verschaffen tot onder spanning staande delen.
Ik kan me voorstellen dat als de lift met 600kG op de derde staat, en naar de vierde moet, de aanloopstroom MOGELIJK groter is.