Aansluitwaarde icm lift

De softstarter zit erin. Zodra de motor wordt aangestuurd, lichten de leds op de softstarter op, dus het lijkt zo op het oog te werken zoals bedoeld.

De kans is dus best reëel dat de lift achter een 35A zekering hoort zoals op de tekening. Als dat zo is, dan kan de hoofdaansluiting waarschijnlijk ook terug naar 3*50A. Erg zinvol om eens een meting aan te doen dus.

Dan zou het geheel ook wat beter in verhouding zijn, we hebben nu een 3*80A aansluiting met een verbruik van 5.800 kw/h op jaarbasis. Dat is wel erg scheef.

als de continu van de nv maar meegeschakeld wordt met de schachtverlichting, anders is na een 1,5 jaar de tl stuk of je hebt energieverbruik voor niks voor die continu lamp.

een hydraulische lift gaat imho ook niet zolang mee als een baklift zonder dat je er grote kosten aan krijgt. een 25 jaar waarna de problemen met de pomp vaker gaan komen. de hydrauliekslang komt tussentijds ook een keer aan vervanging toe. niet zozeer het gebruik ervan, maar leeftijd doet dat.

pas nog geweest bij een hydrauliek lift van een dikke 25 jaar, net nieuwe hydrauliekpomp en besturing gekregen, een flinke kostenpost die men ook had uitgesteld tot het ding er geheel mee was gekapt..

een nieuwe besturing heeft een FO erin zitten en dus hoeft de voeding ook niet meer zo zwaar te zijn. in genoemd voorbeeld, 3 verdiepingen en 63A afgezekerd voor de hydrauliekpomp, ding heeft max 50A nodig, bij een volle lift naar boven..

zeker NOS die softstarter? staat op dat deze in 2006 is vervangen, maar ding lijkt eind 2002 van de band gerold te zijn. benieuwd of de rekening van die firma een nieuwe of een herstelde softstarter laat zien..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 november 2020 21:38:34 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De continu van de noodverlichting kun je schakelen op het dak van de liftkooi. Het armatuurtje is vooral bedoeld als werkverlichting en hangt op de plaats waar eerst een 36watt tl bak hing. Dat was kennelijk afkeur.

De lift is nu ongeveer 18 jaar oud en ik ben me er ook wel van bewust dat er over niet al te lange tijd wat moet gebeuren aan de lift. Ik vind het idee van allerlei deelmoderniseringen alleen niet aantrekkelijk. Dus niet dit jaar de besturing vervangen en dan over vijf jaar een nieuw hydraulisch aggregaat en over 8 jaar een deurrevisie. In mijn beleving is dat altijd suboptimaal en relatief duur. Ook is het resultaat niet altijd wat het moet zijn.

Mijn voorganger heeft een langlopend onderhoudscontract afgesloten dat nog vijf jaar loopt. Ik wil dat contract proberen uit te dienen zonder al te veel wijzigingen aan de installatie te doen. Direct daarna kan de lift dan in zijn geheel worden vervangen, of grondig gemoderniseerd worden. In dat geval dus in een keer nieuwe besturing en nieuwe hydrauliek. Alles kan dan mooi op elkaar worden afgestemd en bijkomend voordeel is dan ook dat ik dan vrije keuze van leverancier heb en dat is beter voor de prijs.

Kone geeft aan dat de kwaliteit van de meeste onderdelen goed is. Alleen de besturing zou zwakker dan gemiddeld zijn. Voor het hydraulisch aggregaat geven ze vervanging in 2028 op, dus met een beetje mazzel moet eind 2025 haalbaar zijn met deze installatie. De lift is dan 22 jaar oud en dan is het een mooi moment om het ding op te ruimen of te moderniseren.

Enige nadeel is dat je eigenlijk nu al moet nadenken over wat je over vijf jaar wil. De kans bestaat immers dat de besturingsprint eerder de geest geeft en dan komt het beslismoment eerder.

Wat betreft die sofstarter, ik heb geen flauw idee of ze destijds een nieuwe gefactureerd hebben. Die documenten zijn er denk ik ook niet meer en de voorzitter van de VVE die dat destijds regelde is een paar maanden terug overleden.

de liftbesturing was in genoemd voorbeeld een aantal maanden voor de hydrauliekpomp al stukgegaan, dat kon de monteur met een lapoplossing nog maken echter. de slang keurt men doorgaans af op scheuren in de mantel, dit is rubber, droog en warm hangen levert eerder vervangen op.

de kosten van een dergelijke vervanging zijn vlot 25.000€ en meer is niks abnormaals. dat is vaak voor een VVE al moeilijk, veel hebben in de jaren te weinig maandelijke kosten per bewoner gevraagd, puur op het bestaande jaarlijkse onderhoud gebaseerd. dat is vanuit de overheid al veranderd nu. punt is echter dat veel grote kosten komen na 25 jaar pas, platdak, verlichting, lift, parlofoon, mechanische ventilatie, roldeur parkeergarage enz. weet plaatsen waar men nog geen budget heeft voor onkosten boven de 5k, en dus met de pet rond moeten gaan als er iets vernieuwd moet worden, wat altijd frictie geeft bij de bewoners..

lang niet overal natuurlijk, het is vaker zo dat men wel iets kan en wil vervangen. ik bewaar het goede materiaal van een volledige vervanging voor onderdelen van plaatsen waar het niet kan, sommige onderdelen van zulke gebouw gebonden systemen zijn er al bijna 15 jaar niet meer.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 november 2020 23:28:41 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, de onderhoudskosten kunnen stevig oplopen. Een jaar of tien geleden werd bij ons in het complex ook te weinig gereserveerd. Groot onderhoud of vervanging van de lift was bijvoorbeeld niet opgenomen in de begroting. Inmiddels hebben we een inhaalslag gemaakt.

Toevallig heb ik onlangs opdracht gegeven aan een bouwkundige om een mjop op te stellen voor ons complex. Dat is verplicht, tenminste als je niet jaarlijks 0,5% van de herbouwwaarde aan je onderhoudsreserve wilt doteren. Zo'n mjop is ook handig om bewoners te laten zien waarom er gespaard moet worden en het maakt ook goed duidelijk dat je met € 10.000 weinig doet.

De lift is bijvoorbeeld de grootste kostenpost in het onderhoud van ons complex. Een verplicht onderhoudscontract is ronduit duur net als eventuele reparaties. Voor een liftbesturing geven ze een indicatie af van €22.000 en een hydraulisch aggregaat komt op €13.500. Voor een hele nieuwe lift ben je al snel € 60.000 verder. Je moet er dus tijdig over nadenken welke kant je op wil als het einde van de levensduur van de installatie nadert.

Wat betreft ander onderhoud zoals bijvoorbeeld verlichting ben ik van mening dat je tijdig moet overgaan tot vervanging. Frisse verlichting geeft een betere uitstraling aan het pand en dus meerwaarde. Een parlofoon zou je ook een op een kunnen vervangen door eenzelfde eenvoudige installatie. Echter op dit moment zie je steeds meer vraag ontstaan naar een video intercom. Dus ook zo'n punt om tijdig op te nemen in de begroting.

Best lastig allemaal en mijn ervaring is dat het vervelender wordt naarmate de VVE groter wordt. Gelukkig lukt het bij ons aardig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Die documenten zijn er denk ik ook niet meer en de voorzitter van de VVE die dat destijds regelde is een paar maanden terug overleden.

Het administratie kantoor zou ze ook moeten hebben.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
GJ_

Moderator

Op 22 november 2020 21:36:12 schreef testman:...staat op dat deze in 2006 is vervangen, maar ding lijkt eind 2002 van de band gerold te zijn. benieuwd of de rekening van die firma een nieuwe of een herstelde softstarter laat zien..

Lekker boeiend. Het zegt ook helemaal niks. Je suggereert nu dat er in 2006 een gerepareerde gemonteerd is. En dat is een vaag vermoeden op niks gebaseerd.

Een administratiekantoor hebben wij niet. Verder is het inderdaad niet zo relevant meer wat er in 2006 op de factuur stond. Ik kan er toch niets meer mee en deze liftfirma bestaat ook niet meer.

Neemt niet weg dat het wel altijd zaak is goed op te letten op wat er op de factuur staat. Maar dat geldt niet alleen voor liftfirma's.

Als indicator zou je zelf met een ampere tang op de motor draden kunnen meten, soms heeft die ook een max hold, anders moet je goed opletten.
Als je er zelf geen hebt kun je er misschien 1 lenen.
Of aanschaffen, want ze zijn niet echt duur meer.
Of er zit misschien een CO er met zon ding in de buurt.
Je krijgt dan een indicatie van de aanloopstroom en de motorstroom.

Op 23 november 2020 10:34:40 schreef GJ_:
[...]Lekker boeiend. Het zegt ook helemaal niks. Je suggereert nu dat er in 2006 een gerepareerde gemonteerd is. En dat is een vaag vermoeden op niks gebaseerd.

op niks? kijk naar de data op de onderdelen van de print. maar het kan ook een origineel magazijn onderdeel zijn geweest, vandaar dat ik zei NOS, ofwel New Old Stock.

als je hoofdzekeringen hebt kun je wel iets, met automaten krijg je B en die gaan er met een piek sneller uit. ik denk dat je met minder makkelijk vooruit komt daar, 63A is sowiso geen probleem, maar 50A is miss krap aan, vergeet de verlichting ed wat aanstaat in de avond niet erbij te tellen.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 23 november 2020 17:57:29 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal eens beginnen om te kijken of de lift blijft draaien achter 3*35A. Dat is immers zoals de fabrikant het volgens de tekening bedoeld heeft. Makkelijk aan te passen ook, 3 zekeringen en klaar. Ik neem aan dat ik daar 35a traag in moet zetten?

De algemene verlichting zit op 2 16a groepen. Verder zijn er nog twee groepen van 16a met op elk een trafo voor de 48volt verlichting in de bergingen. 4 groepen dus die zeker ook niet volledig worden belast.

In theorie zou dat met passen en meten moeten kunnen op 3*50 als het goed verdeeld wordt. Maar goed, daar ga ik geen risico mee lopen, dus eerst de stroom van de lift meten. Verder voel ik er ook weinig voor om lichtgroepen te beperken tot bijv. 10A, dat is een brug te ver. Dan beter wat meer betalen per jaar.

Verder denk ik niet dat de netbeheerder automaten met een b karakteristiek plaatst. De 80A automaten zijn met d karakteristiek en de woningen zijn allemaal afgezekerd met 1*40A c automaat.

Op 23 november 2020 18:46:00 schreef Tinus22:
Verder denk ik niet dat de netbeheerder automaten met een b karakteristiek plaatst. De 80A automaten zijn met d karakteristiek en de woningen zijn allemaal afgezekerd met 1*40A c automaat.

Tegenwoordig zijn ze daar flink op aan bezuinigen lijkt het wel.

Nieuwbouw appartementen complex bouwjaar 2018 centrale voorziening:
3x80A B automaten.

Appartementen voorzien van 1x40A B automaat.

Volgens mij wordt alleen nog een C gebruikt bij 3x25A aansluitingen.

Die B automaat bij een 1x40A aansluiting is leuk, gaat er samen met de groep uit bij een kortsluiting.

ik heb ook al diverse aansluitingen gezien die B automaten hadden. sowiso vanaf 63A is dat zo. doen ze bewust, max piekvermogen wat je kunt trekken beperkt houden. als er mespatroonhouders zitten dan komen er andere zekeringen in, maar nieuwe aansluiting is standaard een B automaat. heb al gehad dat een getripte aardlek ook een B80 eruit had gegooid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is minder, dus als ik de aansluiting laat verlichten wordt dat waarschijnlijk 3*50a met b automaten of 3*63 met b automaten. Dat is dus iets om rekening mee te houden.

Liander geeft het eigenlijk ook al aan in de omschrijving. Een 3*50 noemen ze een winkelaansluiting geschikt voor standaardapparaten, een 3*63 is een bedrijfsaansluiting voor standaardapparaten en een 3*80 is een bedrijfsaansluiting voor zware apparaten.

Woensdag komen ze de meter vervangen vanwege het vervallen van het tf signaal. Zal eens horen wat die kerel te vertellen heeft.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op maandag 23 november 2020 22:58:45 (13%)

pas nog een storing met een TF ontvanger voor verlichting gehad, er had een fase uitgelegen, waardoor de ontvanger een TF puls had gemist en dus de verlichting niet aan was gegaan. nog een jaar of wat en dat tf ding kan ook eruit en een astroklok erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij ons wordt TF signaal enkel gebruikt voor het schakelen tussen hoog- en laag tarief. Per 1 juli 2021 stopt het TF signaal, dus als je nog verlichting hebt met een TF aansturing wordt het tijd om dat aan te passen.

Hou er rekening mee dat de als de hydrauliek wat lekt, dat de lift telkens terug naar positie nivelleert, dat zijn korte inschakelpiekjes. Bij veel lekkage gaat dit vaker gebeuren en schakelt de motor vaker in.
Dus met kans op vliegende zekeringen.

Verder zou ik me om het onderhoud in de toekomst niet zo'n zorgen maken.. Zo'n pomp gaat best lang mee bij normaal gebruik, ik heb ze in onderhoud gehad tot vorig jaar uit 1982 in een OV station, die was de hele dag druk in gebruik.

De nieuwe zijn inderdaad met frequentieregelaar, ik weet niet of het nu echt zuiniger is. De motor draait 30 seconden maar 24/7 staat die omvormer aan, die na 7 jaar kapot is.

De hydrauliek lekt inderdaad iets, waardoor de lift heel langzaam wegzakt als hij langere tijd niet gebruikt wordt. Hij moet echt uren stilstaan om zover te zakken dat de motor aansluit om te nivelleren. Dat is overigens al jaren zo.

Voor de hydrauliek en motor ben ik ook niet zo bang, dat blijft wel lopen. Het risico zit volgens mij met name in de electronica van de controller. Dat is een Securlift Galaxy 1 en die zou volgens het onderhoudsbedrijf minder betrouwbaar zijn. In de praktijk merk ik daar nog niets van, want de lift is storingsvrij. Maar als de controller de geest geeft, heb je wel direct een (duur) probleem. Het is wat dat betreft altijd lastig om de situatie in te schatten, want de liftfirma heeft ook haar commerciële belang.

De lift wordt ook relatief weinig gebruikt, dat ding is traag en heeft een snelheid van 0,55 m/s dus in de praktijk ga je al snel met de trap als je op de eerste en tweede verdieping woont. De traagheid is een reden om niet teveel te investeren in deze lift. Beter is het dan om de installatie te vervangen voor iets snellers. Maar niet voordat deze installatie opgebruikt is. De liftcabine is ook nog erg netjes.

Gisteren is er een slimme meter opgehangen en het aardige daarvan is dat je een indicatie van het vermogen kunt uitlezen. Standby verbruik van de lift ca 200 watt en de algemene verlichting trekt 300 watt. Als de lift start, zie je het vermogen langzaam oplopen van ca 12 kW naar 17 kw als de lift bijna op de bovenste verdieping is.

Ik ga toch maar eens kijken of ik een amperetang kan regelen om de stroom die de lift trekt te meten.

GJ_

Moderator

Op 26 november 2020 00:31:46 schreef maus0611:...maar 24/7 staat die omvormer aan, die na 7 jaar kapot is.

Dat is natuurlijk niet normaal. Als de regelaars geregeld na 7 jaar al stuk zijn doe je iets fout of heb je erbarmelijk slechte regelaars.

17kW met een cosphi van 0,8 geeft 30A, cosphi heb ik dan ingeschat.
edit: P=Ul*Il*cosphi*wortel3

[Bericht gewijzigd door rwk op donderdag 26 november 2020 09:58:51 (18%)

Hoe is de cv en warmwater voorziening: centraal of ieder voor zich?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Tinus,

Ik heb het hele verhaal gelezen.

De allerbelangrijkste factoren die bepalen hoe zwaar de hoofd-zekeringen van de netbeheerder moet zijn hangt af van de hoofdmotor van de lift.
Stel dat dit een kale motor zou zijn ZONDER soft-start-electronica:
Eerste factor is de aanloopstroom die zeer kortstondig door de zekeringen lopen.
Tweede factor is de cos-phi van de motor.

Ik heb geen ervaring met liften in het speciaal.

Informeer eens of er een motor-drive elektronica te koop is die de aanloop-stroom van de motor nagenoeg elimineert (gemeten op de inkomende fases van de elektronica natuurlijk), en die het continu-vermogen van de lift opneemt uit het net met een cos-phi van 1,00

Ik meende dat de firma pro-drive zoiets maakt.

Verder zou ik eens een DOM experiment doen.
Is de maximale belasting van de lift 600kG? Laad de lift dan vol met 600kG.
Zet alles in het gebouw uit, behalve de lift (zekeringen van alle andere toestanden eruit is het beste).
Je schreef dat de slimme meter via een display uitleesbaar was, wat je ook al had gedaan.
Lees de meter af op het moment dat de lift van de een-a laatste, naar de bovenste verdieping gaat. ( zet iemand in de lift die je meldt dat hij daar bijna is).
Stel dat de digitale meter 20kW afleest als de lift bijna naar boven is "geperst", dan is dat mooie informatie.
Je weet dan in ieder geval wat de absoluut minimale ondergrens is van de afzekering van de LIFT, waarbij nog GEEN rekening is gehouden met de aanloopstroom uiteraard.

De aanloop-stroom is een ander verhaal, en kun je niet "even snel" meten zonder de nodige meet-apparatuur en ingrepen waarbij je je toegang moet verschaffen tot onder spanning staande delen.

Ik kan me voorstellen dat als de lift met 600kG op de derde staat, en naar de vierde moet, de aanloopstroom MOGELIJK groter is.

Er ist wieder da...
GJ_

Moderator

Op 26 november 2020 09:51:05 schreef rwk:
17kW met een cosphi van 0,8 geeft 30A, cosphi heb ik dan ingeschat.
edit: P=Ul*Il*cosphi*wortel3

Je vergeet het rendement mee te rekenen.

EDIT, oeps, het ging hier al over het opgenomen vermogen. Niet over het motorvermogen.

Op 26 november 2020 13:01:57 schreef hobby-ist: Informeer eens of er een motor-drive elektronica te koop is die de aanloop-stroom van de motor nagenoeg elimineert (gemeten op de inkomende fases van de elektronica natuurlijk), en die het continu-vermogen van de lift opneemt uit het net met een cos-phi van 1,00

Een doodgewone frequentieregelaar bedoel je dus? Uiteraard trekt een motor bij het aanlopen meer stroom dan in normaal bedrijf, daar ontkom je niet aan, maar bij rustig accelereren kun je de grote piek er uit halen.

Vraag:
Is (elke) fasestroom van een frequentie-regelaar ook in fase met de spanning op die fase? Dus cos phi 1,00 ?

Ik weet van accu-laders en veel andere electronica dat een actieve PFC die een ECHTE cos-phi van 1,00 garandeert "duur" is, en daarom soms wordt vermeden. Dan zit er een pseudo pfc of passieve pfc in.
Dan heb je vaak een cos phi van 0.7 tot 0.9 wat dan toegestaan is volgens de norm voor dat specifieke apparaat (maar wat eigenlijk gewoon niet zo fijn is voor het lichtnet). Maar het mag.

Er ist wieder da...
GJ_

Moderator

Wat is de cos phi van een gelijkrichter met een grote bak elco's er achter? In de meeste gevallen ergens tussen de 0,95 en de 1.