AEG magnetron: magnetronfunctie werkt niet KMK761000M

Afgelopen weekend is de linkse deurhaak afgebroken van onze combi magnetron bij het reinigen van het toestel. Rampzalige materiaalkeuze die maakt dat de haak bij de minste stoot afbreekt.

Zie foto: https://www.aeg.nl/support/support-articles/koken/magnetron/magnetronf…

We hebben nadien geprobeerd de magnetron te gebruiken -> lijkt alsof hij werkt maar etenswaren worden niet warm.

Ik dacht direct aan een veiligheid en heb de haak kunnen herstellen met secondelijm. Hoewel de haak identiek is qua vorm en sterkte gaf dit geen succes.

Her en der las ik dat het zou kunnen dat er een zekering gesprongen is in het toestel.

Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen of gaat er meer schade zijn?

Dank

Zonder nieuwe deurhaak gaat magnetron niet werken!! Het luistert erg nauwkeurig en 2 mm verschil en buis/ trafo word niet ingeschakeld puur uit veiligheid.. Bestel eerst een haak en valt best mee hoor, je moet een beste tik uitdelen om het te breken... Elleboogje??

Grote kans dat inwendig een zekering stuk is.
Netjes een nieuwe deurhaak bestellen en plaatsen.
Als magnetron het niet doet, dan magnetron openmaken en zoeken naar een zekering. Bij defect, deze vervangen en ook de deurschakelaars vervangen.

Uit veiligheidsoverwegingen besturen de deurhaken twee schakelaars.
Één voor de normale stroomvoorziening en een kortsluitschakelaar.
Als de kortsluitschakelaar gesloten is, dan moet de andere schakelaar geopend zijn en vv. Zo niet, dat heb je een kortsluiting en blaas je inwendig een zekering op.
Door de afgebroken deurhaak wordt één schakelaar niet bediend. Je kan dan in een verboden toestand terechtkomen (beide schakelaars gesloten) en de zekering wordt opgeblazen.
Met geopende deur mag de magnetron absoluut niet werken. Er is namelijk kans op letselschade (gekookte oogjes), vandaar de truc met de twee deurschakelaars. Oogjes koken doet geen pijn, maar (enige tijd) daarna zie je niet zoveel meer.

bedankt voor de reacties

Op 23 november 2020 18:44:03 schreef smd:
je moet een beste tik uitdelen om het te breken... Elleboogje??

Arm in toestel voor reinigen en bij het terugtrekken met de elleboog tegen het haakje. Heb vrij lange armen dus probeer dat maar eens te doen zonder er tegen te stoten.
Toestel 5 maanden oud, baal er nog van :) .
Zijn er geen betere designs mogelijk zonder nevenschade denk ik dan..

Heb besloten omwille van veiligheid en garantie er toch maar een technieker naar te laten kijken. Anders had ik hem open gehaald.

In het linkse gat kan ik trouwens niet echt een schakelaar zien. Lijkt me dat die deurhaak niet echt contact maakt met iets. Rechts zie je duidelijk een switch.

Zal het topic updaten als de technieker geweest is.

Verstandig besluit misschien.. Ja, ik kies altijd voor een magnetron met klep die naar beneden opengaat,heb je geen afgebroken haken.. Sharps hadden het vroeger ook erg veel, kosten ook niets.. Echt , er zitten schakelaars achter, net zoals Ohm pi zegt

Voor de volledigheid:

De technieker moest de deurschakelaar terug correct instellen.

De haak was deels afgebroken en kon de deurschakelaar nog wel induwen, maar bij openen niet meer terug naar de 'open' positie trekken. Wanneer je de deur daarna terug sluit, wordt de deurschakelaar volledig naar beneden geduwd in een positie die maakt dat het toestel niet meer werkt.

Oplossing was dus haak lijmen en deurschakelaar terug in de juiste positie duwen. (Geen zekeringen gesprongen)

Opgelost binnen garantie dus keurige service van aeg.

Iets met lijm aan elkaar braggelen in de waarborg? Niet gewoon vervangen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Fijn voor je dat ze het gerepareerd hebben.
De deur haken op de foto via jouw links zien er wel erg kwetsbaar uit.
Het lijkt alsof het eerst de bedoeling was ze van staaldraad te maken en de marketing heeft berekend dat plastic goedkoper is.

Deurschakelers op een magnetron zijn best wel serieus.
Meestal zitten er 5 schakelaars op om te controleren of de deur wel echt dicht is. Een van die schakelaars is dan een schakelaar die de primaire kant van de trafo keihard kortsluit. Als die schakelaar verkeerd staat als je de magnetron aan probeert te zetten, dan vliegt gegarandeerd de zekering er uit, en vermoedelijk staat die schakelaar dan ook permanent "aan" omdat hij half weg smelt.

Dit wil ook nog wel eens fout gaan als je de gewoonte hebt de deur snel & hard open te trekken. Dan sluit die schakelaar soms voordat de spanning er helemaal vanaf is. en dat leidt tot vast plakkende contacten.

Technieker van lik me dinges, die een gelijmde deurhaak laat zitten!! Prutser...Ik doe het niet, haak kost hoogop 25 Euro

Valt wel mee.
Als die deurhaak de resterende garantietijd maar haalt.
Dan is de buit binnen en kan de klant tenminste een nieuwe haak kopen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk toch echt dat dat de keuze van @TS is geweest; niet van de hersteller.
En waarom ook niet? Mocht de 'haak' weer kapot gaan, dan kan er altijd nog een nieuwe in. Gratis niet, maar dat zou het nu óók niet geweest zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik had het stuk inderdaad al gelijmd voor de technieker langskwam.
Was dus mijn eigen keuze om dit zo te laten.

Nu de reden dat ik er aan dacht om het topic te vervolledigen was omdat mijn vrouw gisteren de haak opnieuw heeft laten afbreken.
Met een kom ertegen gestoten.

Mijn zoontje van 1 jaar zat 5m verder te spelen en nam het stukje in zijn mond, zo kwam ik er dus achter en gelukkig zonder erg. Moet wel weer een stevige tik geweest zijn. Microgolfoven uit het meubel, schakelaar opnieuw ingesteld, haak gelijmd en werkt weer als tevoren.

Sowieso blijft die breuk een zwak punt dus ik heb toch maar een nieuwe glasplaat + haken besteld. De haken zijn vastgelijmd op het glas dus niet apart te bestellen zo lijkt het. (€89!!)

https://services.electrolux-medialibrary.com/KWDzt7raQ5kLtT863PcZjYWVB…

Blijf het een vreemd ontwerp vinden. Kans is toch reëel dat zo'n kunststof haak eens gaat afbreken, dat je dan een hele glasplaat moet vervangen.. Bij een volgende aankoop ga ik zeker ook kijken naar het design van de haken :9 .

Anderen doen met dezelfde haken ruim 25 jaar, hangt van hoe de oven gemonteerd zit in meubel. Ik ben geen voorstander van deur, heb een klep, heb je dat euvel niet...

Op 10 maart 2021 09:44:08 schreef wimvl:
Voor de volledigheid:

De technieker moest de deurschakelaar terug correct instellen.

De haak was deels afgebroken en kon de deurschakelaar nog wel induwen, maar bij openen niet meer terug naar de 'open' positie trekken. Wanneer je de deur daarna terug sluit, wordt de deurschakelaar volledig naar beneden geduwd in een positie die maakt dat het toestel niet meer werkt.

Oplossing was dus haak lijmen en deurschakelaar terug in de juiste positie duwen. (Geen zekeringen gesprongen)

Opgelost binnen garantie dus keurige service van aeg.

Hallo, zou ik mogen vragen hoe je de deurschakelaar terug hebt geduwd? Ik heb hetzelfde probleem. Heb je hiervoor de oven eruit moeten halen of is hier een handigheidje voor?

Alvast bedankt!

Met een punttangetje (met de tang horizontaal) kun je het hendeltje weer naar je toe trekken om hem in de originele positie te krijgen.

Succes