5 draden door 5/8buis (hulpmiddelen trekveer)

Als je pech hebt zit er een knik in en krijg je er nog geen 3 draden door.
Koop een mini camera bij Alie met 5 meter snoer en aansluiten op je telefoon en gluren maar.
https://nl.aliexpress.com/item/32967094275.html?spm=a2g0o.productlist.…

Allemaal bedankt voor de reacties. Ga nog eens naar de maat kijken van de buizen, maar dacht dat alles 5/8 is. Het is het appartement van mn schoonouders, maar zie in mijn meterkast dat alles 3/4" is, dus mn aanname is mogelijk niet terecht.

Ga dit weekend proberen met talkpoeder en eerst van te voren kijken met een camera hoe ver we zijn gekomen.

Betreft de knoop, mogelijk ga ik die ook opnieuw doen.
Heb vier draden om één draad gedraaid en met de middelste draad een lus gemaakt. Ooit op school geleerd of zijn er betere manieren.
Denk zelf de vier draden beter te kunnen verdelen over de middelste draad, zoals bijgevoegde voorbeeld, was mogelijk nu te veel bij elkaar (wel met tape er omheen).

Wij hebben geen NEN norm in België denk ik, dus die 5 x 2.5 zou ik zelf ook proberen. Mijn trukendoos:
1. Haal de kabels er terug uit en meet hoever de opstopping ongeveer zit. Blaas de buis goed door met een compressor. Vuil of kleine stukjes gruis bemoeilijken het trekken aanzienlijk. Heb je geen compressor ter beschikking, zet er dan de stofzuiger op.
2. Zeker glijmiddel gebruiken. Je kan wat in de buis spuiten en dan nog wat verder blazen met de compressor. Kabel ook proberen in te smeren. Of talkpoeder werkt, weet ik niet. Ik heb dat hier nog niemand weten gebruiken.
3. Gebruik een stalen trekveer. Of trek er eerst en staalkabel of stevig trektouw door en haak daaraan de kabels vast.
4.Ga je stroomtype na: 3 fase 230 V of 3 fase + N 400 V? In het eerste geval heb je maar 4 geleiders nodig en kan de blauwe achterwege blijven. Of misschien kan het fornuis zo aangesloten worden.
5. In België mag een aardleiding ook los gelegd worden als de sectie min 4 mm² is. Is dat een mogelijkheid? 4 geleiders trekken en de aarding los via plinten etc naar de onderbreker of de aardingsrail trekken?
6. Al eerder gezegd: zorg dat de geleiders mooi gelijk lopen en niet kruisen en werk zeker met een helper die de geleiders mooi mee de buis in begeleidt.
7. Als je aan de obstructie zit, kan het helpen om een 30 tal centimeter terug te trekken en met een forse snok de bocht door te gaan. Dit is altijd wel een risico.
8. Zeker overwegen: volg het buizenparcours en maak op een strategisch gekozen plaats de buis open, vlak voor een bocht of zo. Daarom ook mijn tip in nr 1: meet hoever de opstopping ongeveer zit. Je hoeft hiervoor maar een klein stukje van de bepleistering weg te kappen. De buis kan je voorzichtig opensnijden met een multitool en een fijn zaagbladje.
9. Overweeg één of meerdere soepele geleiders. In België is dit toegelaten als de aansluiteinden verhard zijn door soldeersel of opgeperste eindhulzen
En dan mijn laatste en beste tip: schakel over op een gasfornuis. Professionele koks willen geen elektrisch fornuis. O-)
Succes nog. Laat ons weten hoe het lukt.

bprosman

Golden Member

Ooit op school geleerd of zijn er betere manieren.

Afgelopen zomer moest ik "maar" 3 draden trekken maar wel in 16mm flex :-( Daarbij heb ik een draad een eind afgestript en de andere 2 er op ca 30 en 60cm "langs gesoldeerd" zodat je pas na 60cm 3 draden had en ik zeker was dat de krullen niet tegen me gingen werken.

Professionele koks willen geen elektrisch fornuis.

Valt wel mee:
https://www.parool.nl/nieuws/ook-koks-van-het-gas-af-met-inductie-kook…
https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/hoe-denkt-een-chef…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

elektrisch koken in pro keukens is al langer aan de gang, heb al eens een inductie wokbrander van 5000W gesloopt, ding uit 2006 oid, werkte tussen 2 fasen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Lijkt me ideaal om het vermogen te regelen en constant te houden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Dat lukt nou juist heel mooi met gas. Draai je niet aan de knop, dan is het vermogen tenslotte erg constant...

Vaak is dat bij koken nou net weer wat minder handig. Om de een of andere reden schijnt temperatuur daar belangrijker te zijn dan vermogen... :+

bprosman

Golden Member

Om de een of andere reden schijnt temperatuur daar belangrijker te zijn dan vermogen... :+

Op mijn inductieplaat kan ik beiden instellen, of vermogen (in Watt) of temperatuur (in graden).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.