EL84 push pull - totaal andere klank afhankelijk van ....

maartenbakker

Golden Member

Op 22 november 2020 21:45:02 schreef EgbertG:
Was even zoeken, maar gevonden!

Dat is zo te zien wat FET beschrijft. Daar mag je minder gloeien omdat de stroom de emissie in stand houdt door de kathode te verwarmen. Dat geldt alleen voor zeer specifieke vermogensbuizen. De levensduur wordt in dat geval niet verkort door een lage gloeispanning, maar juist stabiel gehouden omdat de kathode bij de nominale gloeispanning juist te heet zou worden en erg snel zou slijten.

EDIT: da's een ouwetje trouwens. Misschien dat het later met andere kathodes minder een puntje was?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh ja, ons werkpaardje! Dat ding zat tot ver in de jaren 70 overal in.
Blijkbaar min of meer hetzelfde verschijnsel als waar ik aan dacht bij de magnetrons.
<bladert...> Het valt me nu pas op dat de naam Eimac staat voor 'Eitel-McCullough'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EgbertG

Golden Member

Ik heb met die 2c39 ook een PP audio amp gebouwd. Korter geleden.
https://youtu.be/XdnHwoho5Xk

Op 23 november 2020 08:21:59 schreef EgbertG:
Ik heb met die 2c39 ook een PP audio amp gebouwd. Korter geleden.
https://youtu.be/XdnHwoho5Xk

de hoge tonen waren dan wel ok? :-)

EgbertG

Golden Member

Ja, het kwam er lekker uit. Inderdaad klinkt t op youtube wat doffer.
Maar liep door tot 1 Ghz ;-)

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 23 november 2020 10:44:12 (18%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 november 2020 21:58:13 schreef Ledlover:
Dan heb je het ook wel over een extreem exotisch buisje...

2C39 een exotisch buisje?? Misschien in de audiowereld, maar zo ongeveer een 'EL84' voor de HF-ers....

Dit is wat exotischer, kan je ook voor audio gebruiken:

Eimac 304TH
4 trioden parallel in een ballon.
2 kV anodespanning
Po 1kW

Hier in een audioschakeling:

De anode- en roosteraansluitkappen hebben koelribben
Als je er een rooster boven zet kan je ook nog eens lekker BBQ-en >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
EgbertG

Golden Member

Mooi! Die 304TH's geven dan ook meteen smoel aan de versterker!
Dat is het jammere van de 2c39 .... onderin een beetje rode gloed,
maar mist het kerstgevoel ;-)

Op 23 november 2020 12:40:21 schreef Tidak Ada:
[...]

Hier in een audioschakeling:

[bijlage]

De anode aansluitkappen hebben koelribbe
Als je er een rooster boven zet kan je ook nog eens lekker BBQ-en >:)

ben je zeker dat het een nieuwe CV installatie is wat je nodig hebt? haal zo een audio versterker in huis en je verwarmingsprobleem is mee opgelost :-)

Tidak Ada

Golden Member

;) _/-\o_

@Egbert:
Luister jij dan met je ogen...?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
EgbertG

Golden Member

Iedere zintuiglijke prikkeling draagt bij aan de beleving.... dus ja!

Jinny

Golden Member

Voor die 2C39 moet ik nog ergens een oliegekoelde eindtrap hebben liggen voor 23cm.
Zo een exoot is dat niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Als we het dan toch over HF buizen hebben, ik heb hier nog een QQE06/40 mogelijk ook bruikbaar als LF versterker in balans.
Of de bekende 6146(B) is een mooie buis.

Telefunken Sender Systeme Berlin
EgbertG

Golden Member

Ja, die QQE's zijn prachtig. Ali maakt daar SE mee, maar dat vind ik veel te weinig die 4 Watt

Ik wil nog een keer een printplaatje maken met een QQE03/20 of 6/40 erop en een verloop naar 2x EL84 9-pins

Ik verwacht dat dat behoorlijk uitwisselbaar is

RAAF12

Golden Member

Op 23 november 2020 16:27:45 schreef Martin V:
Als we het dan toch over HF buizen hebben, ik heb hier nog een QQE06/40 mogelijk ook bruikbaar als LF versterker in balans.
Of de bekende 6146(B) is een mooie buis.

Geen probleem, een HF buis zoals deze doet prima audio.
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Versterkers/QQE06-40/Index.…

mel

Golden Member

VHF buizen gebruiken voor audio.... dat is barbaars...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EgbertG

Golden Member

Experimenteren heet dat ....

maartenbakker

Golden Member

Philips gebruikte zelf ook RF-eindpitten in ELA-versterkers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

't Nadeeel is dat de anodespanning nogal (gevaarlijk) hoog moet zijn.... Dat vindt menig UGT niet lekker.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij vergelijkbare vermogens valt dat nog wel mee, als je tenminste niet al te stenen-tijdperk-zendbuizen gebruikt. Maar ik zie wat je bedoelt.

In Radio Electronica stond ergens in de jaren 70 een artikel, misschien zelfs over twee nummers, over stevige versterkers voor PA enzo. Daarin zaten ook (relatief kleine) zendbuizen.
Als overspanningsbeveiliging bij ernstige oversturing (met clippen) zaten er autobougies over de primaire! Ging het te hard, dan gingen die vonken..

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In veel Philips PA versterkers zitten ook vonkbrugjes. Ik heb die een paar keer zien aanspreken toen ik ze op een karaokefeestje had neergezet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

.. dan weet je dat het een goed feest was. :)

Om even helemaal naar de beginvraag terug te gaan: in mijn tweede jaar middelbare school of daaromtrent maakte ik een regelbare hoogspanningsvoeding van 50..300 V of zoiets voor mijn buizenexperimenten. De regelbuis daarin was een EL34-equivalente CV huppeldepup. Ja, met een aparte gloeistroomtrafo, zo slim was ik nog net.
Op de een of andere manier dacht ik dat het een goed idee was, de maximale stroom in te stellen door de gloeispanning te verlagen, eenvoudig genoeg met een draadgewonden draaiweerstand.
In zekere zin werkte dat: de stroom werd begrensd. Maar in minder dan geen tijd legde de arme penthode het loodje: de kathode was verpest, en wilde geen volle emissie meer geven, zelfs niet bij meer dan 6,3 V.

Bij duurdere en grotere buizen heb ik later altijd de gloeispanning vaak even op de buisvoet nagemeten bij inbedrijfstelling.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 23 november 2020 15:09:44 schreef EgbertG:
Iedere zintuiglijke prikkeling draagt bij aan de beleving.... dus ja!

Dan zal je deze ook wel als prikkelend ervaren:
https://youtu.be/G7qMVYf85sM
https://youtu.be/C3_-2fUm6y0

RAAF12

Golden Member

Hij blijft mooi, het ding weegt wel 142 kilogram! Voor de buizenbouwers nog een tip, voedingstrafo's vind je ook in die oude (defecte) buizenscopes die gaan voor niks of bijna niks weg. Vaak wegens de grijze golf die het spul het huis uit wil hebben. Trafo's met vele wikkelingen met 6.3V gloei en 250-350V 150 mA (of meer) erop.

Tidak Ada

Golden Member

Ah, de bekende bioscoopversterker met die batterij 806-en(?) met de dansende kwikdampontlading >:)

Tegenwoordig neem je daarvoor natuurlijk een audio-SA.... :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 november 2020 23:44:33 schreef Frederick E. Terman:
[....]
In Radio Electronica stond ergens in de jaren 70 een artikel, misschien zelfs over twee nummers, over stevige versterkers voor PA enzo. Daarin zaten ook (relatief kleine) zendbuizen.
Als overspanningsbeveiliging bij ernstige oversturing (met clippen) zaten er autobougies over de primaire! Ging het te hard, dan gingen die vonken..

Ha FET,
Weet jij toevallig nog welk jaar dat was? Dan kan ik het eventueel opzoeken.

groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;