[BE] lokaliseren aardingsfout in leiding 230 V

Bestaat er een manier om de fysieke plaats van een aardlek te bepalen? Ik heb een nieuw gyprocplafond dat op een metalen plagypframe geschroefd is. Er is een verlies waarbij stroom van één kabel wegvloeit naar de aarding van een andere kabel. De zone waarin beide kabels elkaar kunnen raken is ongeveer 4 m lang en 0,5 meter breed. Ik heb weinig zin om meer plafond uit te breken dan nodig, is er een truuk om de fout zo exact mogelijk te lokaliseren? Er zijn 2 mogelijkheden: ofwel is er een schroef door beide kabels gegaan met als gevolg een isolatiefout in de aardingsgeleider van de ene kabel en in de fasegeleider van de andere kabel. Ander mogelijkheid: fasegeleider van kabel 1 maakt contact met het gyprocframe, idem ditto aardingsgeleider kabel 2. Aardingsgeleider kabel 1 heeft geen verlies.
gebruikte kabel: XVB 3g1,5, stroomtype 3 fase 230 zonder N. Kabel 2 was nog niet aangesloten, maar zodra ik de aarding aankoppelde, viel het differentieel van 300 mA uit (ik sluit altijd eerst de aardingen aan)

gipsschroef door de buizen heen gegaan, komt voor. is het al gestuukt? anders de schroeven er gewoon uitdraaien en kijken waar het foutgaat. sneller gedaan als uitmeten op 2cm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Zware stroom door de foutieve kring sturen en kijken waar het begint te roken.

tja, ik weet het, het is een drastische methode, maar het zou kunnen werken.

Op 23 november 2020 20:31:28 schreef testman:
gipsschroef door de buizen heen gegaan, komt voor. is het al gestuukt? anders de schroeven er gewoon uitdraaien en kijken waar het foutgaat. sneller gedaan als uitmeten op 2cm..

Ja, het is al geplamuurd en geprimmerd en 2 x gelatexd en alle spots zijn gemonteerd. Geen schroeven meer te zien. Genereert zo'n lek niet een of ander magnetisch veld dat door een mirakelmeter kan gedetecteerd worden? Of moet die mirakelmeter nog uitgevonden worden?

mvdk

Golden Member

Dat soort apparatuur bestaat. Akoustisch lokaliseren. Er zijn twee problemen: de kabel is een beetje te dun om er een zware puls in te sturen.
Tweede probleem is de apparatuur die je nodig hebt, kun je huren, maar voor die huurprijs smeer je twee keer opnieuw dat plafond erin.
Maar waarom wil je die foutplek precies vinden? Om er een teepje omheen te draaien wellicht? Dat word een nieuwe kabel aanleggen.

kun je niet via de spotgaten de kabels deels vervangen zonder het plafond open te maken? oplassen via een spotgat?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

TS, kan je de sluiting ook meten met een ohmmeter, of treed het enkel op als er 230V opstaat?

Één van de spots kan zelf het probleem zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Het is wel heel erg vreemd dat je met een fout 2 groepen tegelijk raakt.
Ik heb eerder het idee dat er ergens een lasdoos zit waar 2 groepen in samen komen.

Over de rest zal ik het maar niet hebben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Ik ga met toet mee.

Maar dan wat anders... stel dat je de locatie vindt... En dan? Dan zul je toch nog steeds beide kabels moeten vervangen... Ofwel: is de locatie interessant?

Of was het plan om met 2x2 lasdozen er 2x een meter tussen te zetten?

GJ_

Moderator

Op 24 november 2020 07:06:02 schreef Toeternietoe: Ik heb eerder het idee dat er ergens een lasdoos zit waar 2 groepen in samen komen.

In België niet onmogelijk volgens mij.

Op 23 november 2020 20:18:25 schreef comewithme:...stroomtype 3 fase 230 zonder N...
...differentieel...

Op 23 november 2020 23:14:54 schreef Hunebedbouwer:
Één van de spots kan zelf het probleem zijn.

De fout is grotendeels gedetecteerd. Er zijn in totaal 8 metalen opbouwspots, 7 daarvan zijn gemonteerd op een houten steunplaatje dat boven op de gipsplaat ligt, de 8ste is gedeeltelijk op het metalen frame geschroefd, en van deze spot kwam de aardingsfout. Als ik de spot demonteer en de kabel megger, is alles ok. De fout zit in de andere kabel, een voedingskabel, een van de 2 fasen moet ergens contact maken met het metalen frame, de fout loopt door het frame naar de aarding van het spotje, en het differentieel springt. Gelukkig kan de voedingskabel vrij makkelijk opnieuw gelegd worden.
Wel vreemd, ik heb nooit een schok gehad en ik heb nog regelmatig aan dat frame gewerkt nadat de fout moet opgetreden zijn. Het frame is ook verbonden met een metalen zuil in de keuken, en daar heb ik ook nooit een schok van gekregen.
En nog veel vreemder: op die voedingskabel waren enkele provisoire lampen aangesloten (LED 230), die branden normaal. Als ik daarvan de niet geschakelde geleider (normaal N) onderbreek, beginnen die lampen om beurten te knipperen. Zal wel iets met die 3 fasen toevoer te maken hebben, zeker?

Je frame ligt op aardpotentiaal daardoor krijg je ook geen schok.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 24 november 2020 09:44:08 schreef Hunebedbouwer:
Je frame ligt op aardpotentiaal daardoor krijg je ook geen schok.

Dat klopt volgens mij niet. Een van mijn tests was verbinding leggen tussen de metalen zuil en de aardingsrail, en telkens ik dat deed, viel het differentieel van 300 mA uit.

Die test verbinding doet het zelfde als de aarde van de losgehaalde spot.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?